Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges "Nasjonalfjell"


Jobru

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vel ikke noen ide om at fjellene ikke behøvde å være kjente, men i en debatt hvor vi garantert ikke blir enige uansett, er egentlig Stetind et like så godt alternativ som noe annet.

At det i tillegg ligger i et område som jeg personlig ikke har ferdes i så mye gjør det bare enda flottere for meg personlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det finnes bare ett nasjonalfjell i Norge, og det er Snøhetta. Den forbindes med "Enig og tro til Dovre faller", og ingenting er mer "nasjonalt" enn selve grunnloven og utarbeidelsen av denne.

Stetind er et flott fjell som kaller på oppmerksomheten til ethvert fjellmenneske som ser den, men noe nasjonalfjell blir den aldri. Reiseradioens kåring av nasjonalfjell er omtrent like seriøs som de årlige kåringene av årets sommerby, og avgjøres av de som gidder å bruke mest penger på sms og telefon. Ble ikke Honningsvåg kåret til årets sommerby i år... :roll:

Enig og tro til Dovre faller ! Snøhetta er og blir Norges nasjonalfjell uansett hva Reiseradioen og Turistforeningen måtte mene om den saken. Snøhetta ble norges nasjonalfjell 17. mai 1814 og er det ennå ! Utover dette har jeg ikke noe spesielt forhold til Snøhetta annet enn at jeg har kjørt over Dovre mange ganger. Jeg har aldri vært på toppen av hverken Snøhetta eller Stetind. Stetind, og vannet på toppen har jeg sett på ganske nært hold fra flyvinduet. Mer imponerende, vakkert, skremmende og storslått enn Snøhetta, men det er ikke saken her.

Ellers har jeg et inntrykk av at det er en tendens at nordlendinger er mer patriotiske enn søringer i slike kåringer og Nordland ble vel kåret til Norges flotteste fylke for en tid tilbake - det kan jo forsåvidt være riktig. Men at Honningsvåg er norges sommerby blir litt i overkant når det gjelder patriotisme. Det er vel bare Vardø i Norge som er kaldere !

Har blitt fortalt at Slimålen ble kåret til norges nasjonalfisk når radioen hadde avstemming om det. Da ble kåringen underkjent fordi den ble ansett å være kuppet. Kåring av Norges nasjonalfjell i Reiseradioen var vel også kuppet av nordlendinger og klatreentusiaster. Men jeg vil underkjenne kåringen fordi vi allerede hadde et nasjonalfjell.

Er det forøvrig noen som har tenkt på at det å skulle ha et så alpint fjell som Stetind uvegerlig vil føre til alvorlige ulykker fordi klatre-ukyndige vil prøve å bestige det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig og tro til Dovre faller ! Snøhetta er og blir Norges nasjonalfjell uansett hva Reiseradioen og Turistforeningen måtte mene om den saken. Snøhetta ble norges nasjonalfjell 17. mai 1814 og er det ennå ! Utover dette har jeg ikke noe spesielt forhold til Snøhetta annet enn at jeg har kjørt over Dovre mange ganger.

Jeg har heller ikke noe spes. forhold til hverken Dovre eller Snøhetta, selv om det har en viss betydning i forhold til Riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814. «Enig og tro» ble det nasjonale mottoet! Så lenge Dovre består, skal alt være bare fryd og gammen .....

Sagt på en annen måte: Faller Dovre, bryter helvete løs! :wink:

Dovre er egentlig et flatt og kjedelig viddelandskap, med enkelte "åsrygger og hauger" som rager litt høyere enn 2000++ meter. Selv om Snøhetta ble regnet for å være Norges høyeste fjell på 17- og 1800-tallet, og var et landemerke for pilgrimsferder til Nidaros i middelalderen, har oppdagelsen og turismen i Norges fjellverden de siste to hundre årene, gjort andre kandidater til en like verdi plassering, synes jeg .....

Om de hadde valgt Snøhetta, ville sikkert mange "nikket" samtykkende, men siden dette fjellet allikevel ikke fikk flertall, hadde nok det sine årsaker ..... ;)

Man må ikke glemme at både Jotunheimen og Rondane nærmest var ukjente fjellområder for de aller fleste på denne tiden (både i middelalderen og frem til oppdagelsen på 1800 - tallet), slik at uvitenhet og mangel på kunnskap, gjorde Dovre til noe særegent for både Riksforsamlingen på Eidsvoll og folk flest!

At de valgte Stetind i Nordland er ok for meg, fordi fjellet er både særegent og majestetisk, men som sagt; (det skurrer litt i ørene) ..... :roll:

_________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skriver: Dovre er egentlig et flatt og kjedelig viddelandskap, med enkelte "åsrygger og hauger" som rager litt høyere enn 2000++ meter.

Du må da ikke ha noe peiling overhodet hvor ville disse "åsryggene og haugene" er. Dovrefjell overasker nok de fleste i det man ser hva som skjuler seg der inne. Det slår villskapen til flere av Jotunheimens ville områder. Det er svært mektige omgivelser og store dimensjoner vi snakker om. Snøhetta er sin gamle tittel som nasjonalfjell verdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Det er svært mektige omgivelser og store dimensjoner vi snakker om. Snøhetta er sin gamle tittel som nasjonalfjell verdig.

Når jeg ser på bildet og profilen din Alek (dvs. måten du står på), ser du nesten ut som Dovregubben sjæl og sier; du måkk`e komme her og komme her ..... :roll:

Det eneste som skjemmer, er den orange luen og de ekle rød buksene ..... ;)

_________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de hadde valgt Snøhetta, ville sikkert mange "nikket" samtykkende, men siden dette fjellet allikevel ikke fikk flertall, hadde nok det sine årsaker ..... ;)

Sikker på at Stetind fikk flertall?? Er det ikke slik at det fjellet med flest stemmer vant, men at ingen fikk flertall? Nå hører ikke jeg på sløve programmer som reiseradioen, men jeg tipper at folket splittet seg opp og ingen fjell fikk mer enn 20-30 %. Dessuten er de som hører på reiseradioen neppe et representativt utvalg av det norske folk.

Presidentvalget i Frankrike kan illustrere en mer rettferdig avstemning: For å hindre at en gærning blir valgt fordi stemmene både på høyre- og ventresiden fordeler seg på mange kandidater blir det en 2. valgomgang melllom de to med flest stemmer. En av disse vil så få flertall ved neste valgomgang. Forhåpentligvis er det minst en av de to med flest stemmer som ikke er en gærning :roll:

Noe av det samme skjer når IOC velger OL-byer, men her er det mange valgomganger der en by faller ut hver gang. Hvis man kun hadde en valgomgang kunne for eksempel deltagerne fra såkalte sosialistland blitt enige om å stemme på Havana eller Hanoi, som dermed ville få flest stemmer (men ikke flertall).

Skal man ha en rettferdig avstemning må man ha minst 2 valgomganger, helst flere.

Jeg husker bare deler av debatten den gangen, men jeg tipper at folk fra Vestfold, Telemark og Agder i stor grad stemte på Gaustadtoppen, samtlige fra nord for Trondheim stemte på Stetind, mens resten ikke klarte å bli enige om Galdøpiggen, Glittertind, Rondeslottet, Storen eller Dovre vare greia. Sunnmøringene er noe for seg selv så de fant sikkert ett eller annet sært og lite kjent fjærestein å stemme på. :wink:

Nå som troverdigheten til avstemningen på Reiseradioen er punktert for alltid kunne vi for så vidt ha en mer rettferdig avstemning her på fjellforum. Den måtte ha flere valgomgang dersom ingen fjell fikk flertall i første omgang.

Kandidatene kunne være:

- Galdhøpiggen

- Glittertind

- Rondeslottet

- Stetind

- Dovre

- Gaustadtoppen

- Storen

- og så ett eller annet fra Sunnmørsalpene.

Egentlig, så er det likegyldig for meg hvordan man gjør det så lenge Dovre vinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører ikke jeg på sløve programmer som reiseradioen, men jeg tipper at folket splittet seg opp og ingen fjell fikk mer enn 20-30 %. Dessuten er de som hører på reiseradioen neppe et representativt utvalg av det norske folk.

Jeg hører heller ikke hverken på Nitimen eller Reiseradioen, så jeg aner ikke hvordan den prosentvise stemmefordelingen ble. Heller ikke argumentasjonen for at det ble Stetind .....

Ellers er jeg enig i at Reiseradioen er et lite representativt sted for valg av noe slikt som et Nasjonalfjell. De aller fleste lytterne er vel pensjonister og eldre folk, og neppe representativt for gjennomsnittet av befolkningen. Hvis majoriteten av de stemmeberettigede i tillegg var nordlendinger, sier jo resultatet seg selv .....

Kandidatlisten du har laget, ser grei ut! ;)

_________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som troverdigheten til avstemningen på Reiseradioen er punktert for alltid kunne vi for så vidt ha en mer rettferdig avstemning her på fjellforum. Den måtte ha flere valgomgang dersom ingen fjell fikk flertall i første omgang.

Kandidatene kunne være:

- Galdhøpiggen

- Glittertind

- Rondeslottet

- Stetind

- Dovre

- Gaustadtoppen

- Storen

- og så ett eller annet fra Sunnmørsalpene.

Egentlig, så er det likegyldig for meg hvordan man gjør det så lenge Dovre vinner...

Du får lage en slik avstemning her på forumet da. 4-5 valgomganger der hver avstemning ligger ute en måned, og så får vi en verdig vinner frem mot juletider. Kanskje vi klarer å få til et oppslag i VG ellerno, så kommer massevis av engasjerte mennesker innom og avgir sin stemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toget som gikk for 4 år siden-- eller snøen som falt i fjor ? :wink:

Det er opplest og vedtatt at Stetind er Norges Nasjonalfjell. Kåringen ble foretatt på demokratisk vis og en og en ble stemt ut til Stetind sto igjen som vinner.

Syns det er litt morsomt at man graver i noe som er opplest og vedtatt for så lenge siden. Den gangen var avstemmingen i alle kanaler, og man kunne lese om det i VG, Dagbladet osv. Den var styrt av DNT i fbm fjellets år såvidt jeg husker.

Ved siden av Romsdalshorn er det vel Stetind som har størst klatrehistorisk interresse her på berget. Om man skal kåre eller ha et Nasjonalfjell så må det se ut som et fjell! Kan ikke se for meg et Nasjonalfjell med med en antenne på toppen eller hva det er for noe...

Jeg linker til en artikkel som jeg syntes var meget godt skrevet: Om Slimål og Stetind, litt nede på siden

http://www.hht.no/article.php?fo_id=828&ar_id=5212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på bildet og profilen din Alek (dvs. måten du står på), ser du nesten ut som Dovregubben sjæl og sier; du måkk`e komme her og komme her ..... :?

Det eneste som skjemmer, er den orange luen og de ekle rød buksene ..... :wink:

_________________________

Rune.

Skader ikke å kle seg ironisk på tur. Jeg bruker de klærene jeg finner og gir F... i hvordan jeg tar meg ut på fjellet. Bjødnefitte er digge luer. Skal være enig i at lua er litt vel knæsj i fargen, men den funker 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toget som gikk for 4 år siden-- eller snøen som falt i fjor ? :wink:

Det er opplest og vedtatt at Stetind er Norges Nasjonalfjell. Kåringen ble foretatt på demokratisk vis og en og en ble stemt ut til Stetind sto igjen som vinner.

Foretatt på demokratisk vis du liksom. Med en avstemning på reiseradioen. Det er ikke demokratisk vis. Da hadde man brukt reiseradioen til EU avstemningen og til valg osv. Det er helt tydelig at dette ikke kom godt nok ut til velgerene. Det kan ikke ha vært for masse om denne saken i annen media heller, for dette var det faktisk en del som ikke fikk med seg.

Er enig i forslaget om ny avstemning. Fjellforum er like demokratisk som reiseradioen. Og med en ny avstemning vil det bli såpass bråk og fokus på dette i media at mange flere vil få med seg den nye avstemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Storen? Når den virkelig ikke opp m.h.t. klatrehistorisk interesse?

Å jo, jeg tror nok det Erik! :wink: Storen og Skagastølstindane ligger ikke akkurat tilbake når det gjelder klatrehistorisk interesse. Hurrungane har hatt en viss betydning i norsk klatrehistorie kan man si.

Men om klatrehistorie har noen betydning for hva som er/bør være "nasjonalfjellet" er noe annet. :?

Sikker på at Stetind fikk flertall?? Er det ikke slik at det fjellet med flest stemmer vant, men at ingen fikk flertall?

Stetind fikk visst 43%, Snøhetta 38% ifølge denne artikkelen:

http://www.fjallklubben.org/fjallet/artiklar/2-06art3.htm

Ikke overlegen seier akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stetind fikk visst 43%, Snøhetta 38% ifølge denne artikkelen:

Og jeg siterer videre fra denne artikkelen:

Nå vel, hvis det først skal være, så er det intet fjell i Norge som fortjener betegnelsen bedre enn denne obelisken i Tysfjord i Nordland. Zapffes egen karakteristikk av Stetind er for lengst blitt legendarisk: "En ambolt hvorpå guderne kan hamre".

Bedre kan det ikke sies, skjønt Ferdinand Schelderup ikke ligger langt etter når han i beretningen om førstebestigningen fra 1910 beskriver fjellet slik: "en 1400 meters granittind er laget med fire hugg fra naturens haand - tre lodrette og ett tverrhugg".

Unnskyld Snøhetta, unnskyld Romsdalshorn, unnskyld Gaustatoppen, og unnskyld alle fantastiske fjelltopper i dette land, men Stetind er dere alle overlegne. Den er rett og slett et uvirkelig stykke norsk natur.

Du må sitere alt Nils :wink: Artikkelen er skrevet av Stein P Åsheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Storen? Når den virkelig ikke opp m.h.t. klatrehistorisk interesse?

Det kan nok være du har rett der.

Grunnen til at jeg skrev det var at jeg søkte på "klatrehistorisk interesse" på google

http://www.google.no/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial_s&hl=no&q=klatrehistorisk+interesse&meta=&btnG=Google-s%C3%B8k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskvalifikasjon har forekommet tidligere.

På 80-tallet var det avstemming om Norges nasjonalfisk i nitimen. Til tross for musikalsk agitering for Torsken med Brødrende Dahl(se torsken se torsken en fin og feit og norsk en) var det slimålen som fikk desidert flest stemmer etter underskriftskampanjer i studentmiljøet. Likevel ble torsken valgt, selv om antallet stemmer var mye lavere. Teknologien var litt annerledes da, med manuelle underskrifter. Med dagens system med sms-stemmer kan jo samme person stemme så mange ganger lommeboken tåler, så denne type avstemminger, på samme måte som idol og tilsvarende rør handler jo bare om hvem som vil sløse bort flest kroner på en avstemning.

Se forøvrig følgende artikkel som sammeligner slimål og Stetind :http://www.turistforeningen.no/hadeland/article.php?ar_id=5212&fo_id=828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sitere alt Nils 8) Artikkelen er skrevet av Stein P Åsheim

Det var jo derfor jeg linket til artikkelen, for å slippe å sitere "alt". :wink: Jeg tok opp spørsmålet til Erik om prosentfordelingen og besvarte den.

Stetind er et utrolig flott fjell, uavhengig om det ble "kåret" til nasjonalfjellet i Reiseradioen! Hele greia med "nasjonalfjell", "nasjonalrett", "nasjonalfugl" osv er av mindre betydning for min del.

Med dagens system med sms-stemmer kan jo samme person stemme så mange ganger lommeboken tåler, så denne type avstemminger, på samme måte som idol og tilsvarende rør handler jo bare om hvem som vil sløse bort flest kroner på en avstemning.

Nettopp! Kan diskuteres hvor representative denne typen avstemminger er. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mye følelser det er om emnet :wink:

Selv om noen anser Reiseradioen som rette offentlig myndighet til å bestemme hva som skal være Norges nasjonalfjell, strides nå de lærde om spørsmålet. Vi kommer uansett ikke utennom en avstemning her.

Kandidatlisten er tenkt lagt ut som følger (i alfabetisk rekkefølge):

- Galdhøpiggen

- Gaustatoppen

- Glittertind

- Romsdalshorn

- Rondeslottet

- Snøhetta/Dovrefjell

- Stetind (Nordland)

- Store Skagastølstind

Det blir for upraktisk med valgrunde etter valgrunde der man utelukker ett fjell med svært få stemmer hver gang. Da er det mer hensiktsmessig å innføre en sperregrense som ved Stortingsvalg der man har en nedre grense for i det hele tatt å komme i betraktning. Dersom ingen fjell får flertall innen 1 måned blir det en ny valgomgang der man utelukker de fjell som ikke har fått minst 10% av stemmene. Deretter eventuelt nye runder der man utelukker fjellet med færrest stemmer hver gang helt til ett fjell har rent flertall.

Er det flere fjell som bør være med? Andre bemerkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere fjell som bør være med? Andre bemerkninger?

Det blir jo helt feil å legge ut et avstemming her, der minst 90% av brukerne er fra Sør-Norge, og de fleste er Jotunheimen patrioter. Det blir i hvertfall ikke seriøst :?

Jeg synes derfor - i demokratiets ånd, så bør hver Nordlendings stemme telle minst dobbelt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidatene kunne være:

- Galdhøpiggen

- Glittertind

- Rondeslottet

- Stetind

- Dovre

- Gaustadtoppen

- Storen

- og så ett eller annet fra Sunnmørsalpene.

Egentlig, så er det likegyldig for meg hvordan man gjør det så lenge Dovre vinner...

Nå er jo ikke Dovre et eget fjell da, men et område som huser mange 2k-topper.

Derfor bør valget være Snøhetta som sådan, ikke hele området.

Vet jo at Snøhetta også består av fire 2k, men likevel, disse henger så enhetlig sammen,

og danner en liksom en krone, et funklende diadém, høgt der inne over Midt-Norges isse!

Om man skal kåre eller ha et Nasjonalfjell så må det se ut som et fjell! Kan ikke se for meg et Nasjonalfjell med med en antenne på toppen eller hva det er for noe...

Da har ikke du sett Snøhetta fra SØ over bregryta, fx fra gamle Reinheim! Og før så skjer, må du nok erklæres som inhabil! :wink:

Og at noen har tatt seg den frihet å plassere en slik installasjon deroppe, kan ikke ekskludere fjellet som sådant!

Jeg blir litt kvalm av dere som klager over at Stetind er et fjell bare nordlendinger har sett. Hadde Snøhetta blitt valgt hadde det vært et fjell bare søringer hadde sett. Se lenger enn deres egen nese!

Blir lett kvalm du, skjønner jeg... :?

Tror nok fler enn lokalbefolkningen har sett Snøhetta gitt, der den ligger i all sin velde, sett fra både E-6 og jernbane!!

For ikke å snakke om fra fjella lenger sør...

Så tvert om egentlig, Snøhetta er vel en av de kandidatene som flest folk har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.