Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!


eer

Anbefalte innlegg

Annonse
6 timer siden, TheUrgeMan skrev:

Ser at kapasitet på den største kjelen på Trangia 27 serien er 1 liter. Er dette reelt eller er dette opp til kanten?

5934768D-5765-4AB9-90FA-4A9F3CC8CA3A.thumb.jpeg.cf52475adc94785c7b592212bc90ccb2.jpeg

F9A44078-422C-4277-90AF-4705F833170A.thumb.jpeg.c39b8bcb27b84195523cced65ccc1173.jpeg

En liter gikk akkurat ikke, men nå er litermålet kjøpt på Biltema, så noen vil sikkert påstå at det ikke er helt nøyaktig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. 

Jeg har vært med å justert både volum-mål og vekt for godkjenning hos Justervesenet. De er heldigvis pinlig nøyaktige. til hverdagsbruk hvor folk flest slumper oppi en kopp, ei skje, en dash og så videre blir billige husholdningsvekter og mål nøye nok... til de blir ødelagt.  Har du ikke noe å kontrollere med så er faktisk mynter utrolig stabile m.h.p. vekt.  f. eks 20 kroningen på 9,9 gram, selv med et gjennomsnittlig avvik her på f eks 10 prosent vil man nok med et utvalg kunne si 99 gram for 10 mynter.  Her ville jeg godta +/- 3 gram på husholdningsvekta med gram oppløsning, og 10 målinger etter hverandre som ikke avviker mer enn 1 gram fra største til minste så kunne den nok godkjennes selv om Justervesenetnok ville teste grundigere.  Til husholdningsbruk er nok +/- 10 gram bra for de fleste kokker.   

Tilsvarende slingringsmonn på volummålet er ikke aktuelt.  1 litersmål som er tomt  bør øke i vekt med 1000 gram når det har en liter vann i seg får ikke en desiliter å gå på her holder det med et +/- 10gram for kokken og betraktlig mindre for justervesenet.  

Husk at overflatespenningen på vannet er nok til å få et vesentlig avvik på volumet i et vidt mål.  en dråpe Zalo gjør testen bedre og vannet uegnet til mat.

Faller volummålet ned på gulvet eller blir deformert i oppvaskmaskinen så ....   Overbelastning/slitasje av vekta .....  Lett å glemme, og som regel av liten betydning for kokken.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Trangia i går om at Duossal settene og pannene skal være tilgjengelig i løpet av neste uke (håper de) 

Men i mangel på tålmodighet, gikk til jeg til innkjøp av en ny 25-4 også bestiller jeg bare pannene i duossal utenom når de får disse inn igjen i webshop'en. 

Etter gode råd fra @Memento mori og hans mange gode tråder rundt tema landet jeg på litt hjemmestrikka variant selv. Pussig at Trangia ikke selger "beste" settet som alternativ i shop'en deres. 

Så da har jeg godt utstyr til familieturene også. Nå gjenstår det bare å se om jeg kanskje burde selge unna noe av de andre jeg har liggende i boden *plystre* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom enda mere godis i posten i går! Tikket inn melding på telefonen akkurat i det jeg skulle på hytten! Perfekt...

79BC2F3E-1587-463D-BF80-9533C4DB0A88.thumb.jpeg.2ac35745c76cc1cf616ffbaf97eed20f.jpeg
9337D314-ACCD-495F-A7BB-B0AC8849D23E.thumb.jpeg.b4d77d66750abc7b93b3290bd3c48d3a.jpeg

måtte jo brenne den litt, to dyser som var litt trang å måtte stikkes opp! 
 

så i morgen blir det pannekaker til lunsj i der fri, om jeg ikke skulle få fisk da :-P 

er en trangia 25 ha, med non stick stekepanne også blir jeg å bestille to duossal panner når de er inne igjen på lager 👍🏻 Dæven det er kos å fyre med spritbrenner

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte litt Duosal i dag:

ID Produkter Kvantitet Pris Total pris
790576 Trangia Saucepan 14,5cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
790579 Trangia Saucepan 15cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
790582 Trangia Frypan 18,5cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
826092 Trangia Lägerkittel 2,5l Non-stick 395g 1 239 kr 239 kr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Blaser skrev:

Kjøpte litt Duosal i dag:

ID Produkter Kvantitet Pris Total pris
790576 Trangia Saucepan 14,5cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
790579 Trangia Saucepan 15cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
790582 Trangia Frypan 18,5cm for Trangia 27ULD 1 159 kr 159 kr
 
826092 Trangia Lägerkittel 2,5l Non-stick 395g 1 239 kr 239 kr

Hvor fra? Ser ikke at de har fått inn igjen på trangia

 

edit: ser at du gikk for 27 serien, jeg skal ha til 25 serien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Vil tro at det er fargeavsetning som brenner seg fast.

Hadde rødsprit i den orginale røde trangiaflasken og observerte at rødspriten var litt rødere enn normalt, tror at det kommer i fra selve flasken...

Ja du tror at den trangia flasken som jeg fyller med avgir farge? ser ikke slik ut når jeg heller litt i en blank kopp ved siden av? Det er nesten som tjære på konsistens. Gnikker det lett vekk om man tar det når det er varmt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri original trangia brenner til å fungere jeg.

Etter ett par minutter begynte drivstoffet å koke, uansett type og type av vindskjerm, med eller uten kjele. Spriten blandet med vann eller ikke. Når det koker kommer det store flammer, og forbruket går så mye opp at en helt spritkopp er tom før vannet har kokt.

Den ble returnert etter flere forsøk.

Aloc fra e-bay fungerer bra, og er 100% tett med lokket skrudd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Ja du tror at den trangia flasken som jeg fyller med avgir farge? ser ikke slik ut når jeg heller litt i en blank kopp ved siden av? Det er nesten som tjære på konsistens. Gnikker det lett vekk om man tar det når det er varmt? 

Testa det peisbrenselet fra biltema selv til forvarming av 111. Varming funket fint med hos meg ble det også igjen noe  guffe i forvarmingskoppen. Vet ikke hva det er. Mulig det er tilsatt noe i brenselet så det ikke skal blir for mye flammer siden det er beregnet på bruk med åpen flamme innendørs. Rester fra flaske er det neppe, flaska er klar og spriten hadde kun vært på den flaska ca 2 timer. 

Prøvde også lampeparafin(ikke lampolje) fra biltema som fuel på de 111 jeg har. Veldig tregfyrt. Full forvarmingskopp med rødsprit i 10 plussgrader var ikke nok. Slapp ut litt og lot det brenne nesten ut, åpnet litt igjen osv. Tok vel ca 10 min å få 111 varm nok. Byttet til tennveske på tanken og det fungerte mye bedre, også fra Biltema. Billigere er den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, borgern skrev:

Testa det peisbrenselet fra biltema selv til forvarming av 111. Varming funket fint med hos meg ble det også igjen noe  guffe i forvarmingskoppen. Vet ikke hva det er. Mulig det er tilsatt noe i brenselet så det ikke skal blir for mye flammer siden det er beregnet på bruk med åpen flamme innendørs. Rester fra flaske er det neppe, flaska er klar og spriten hadde kun vært på den flaska ca 2 timer. 

Prøvde også lampeparafin(ikke lampolje) fra biltema som fuel på de 111 jeg har. Veldig tregfyrt. Full forvarmingskopp med rødsprit i 10 plussgrader var ikke nok. Slapp ut litt og lot det brenne nesten ut, åpnet litt igjen osv. Tok vel ca 10 min å få 111 varm nok. Byttet til tennveske på tanken og det fungerte mye bedre, også fra Biltema. Billigere er den også.

Ja, det fungerer jo bra. eller brenner godt med den peisbrenselen. Men spørs jo om ikke dysene tetter seg om det produseres slike mengder som jeg ser nå av en liten fyring. Er det noe annet som er bedre eller like godt å bruke som ikke soter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Bioethanol på Mekk som jeg har brukt til forvarming og spritkjøkken. Null sot, og ingen problemer med «belegg». Koker muligens litt tidligere enn rødsprit, som kan ha betydning dersom du forvarmer i spritskål uten veke. Kan gi stor flamme på slutten, hvis temperauturen blir høy nok, og hvis den har lavere kokepunkt enn rødsprit (husker faktisk ikke).

Til parafinbrennerne bruker jeg det produsentene anbefaler: Kemetyl Fritidsparafin eller Polar Fritidsparafin. Trygt og høyest varmeverdi i følge kjemiker som lager stoffet hos Wilhelmsens Chemicals. Brenner skikkelig bra, og de som er i handelen i dag har lavt frysepunkt.

Kemetyl tennvæske gir bare en gul stearinlysflamme, det er stor forskjell på tennvæsker. Du skal vite hva du kjøper og ved hvilke temperaturer, for å være heldig.

Jeg kan ikke tenke meg at dysene tetter seg av forvarmingsvæske uansett. Jeg regner med man bruker en skikkelig brenner med innvendig rensenål, som MSR eller Optimus 111 typer, som dytter evt. sot som legger seg over dysen UT, og ikke INN... Forvarming med bensin og parafin er set som virkelig soter brennere, men noen brennere er laget slik at soten legger seg på steder som ikke har noe å si for funksjonen (eks. MSR Simmerlite).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tshansen skrev:

Ja, det fungerer jo bra. eller brenner godt med den peisbrenselen. Men spørs jo om ikke dysene tetter seg om det produseres slike mengder som jeg ser nå av en liten fyring. Er det noe annet som er bedre eller like godt å bruke som ikke soter? 

Kjøkkensprit med en andel metanol soter (nesten) ikke. Det får vi ikke lov til å kjøpe her i landet så man må smugle inn fra sverige, helst i nattens mulm og mørke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Humbug skrev:

Kjøkkensprit med en andel metanol soter (nesten) ikke. Det får vi ikke lov til å kjøpe her i landet så man må smugle inn fra sverige, helst i nattens mulm og mørke. 

Ja, slik jeg har skjønt det er det fint lite som slår Tenol når det kommer til soting på spritbrennere, men ikke mulig å oppdrive her på berget? :-P 

Selv opplevde jeg at når jeg koker kaffe på Trangia... så soter ikke peisbrensel fra Biltema, men når jeg brukte steikepannen derimot. Da sota det ganske bra... Så høyden til flammen har nok litt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, tshansen skrev:

 

Selv opplevde jeg at når jeg koker kaffe på Trangia... så soter ikke peisbrensel fra Biltema, men når jeg brukte steikepannen derimot. Da sota det ganske bra... Så høyden til flammen har nok litt å si

Høyden har veldig mye å si. Kortere avstand gir lengre koketid og mindre sot - og omvendt. Et godt kompromiss i min erfaring er ca 2cm. 2,5 hvis man bruker drivstoff som brenner rent. Det tror jeg også samsvarer med avstanden fra brenner til kjele i Trangia-settene. Steking blir jo en annen sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr. sot så prøvde jeg det nye duossal settet.   Ja, helt klart at høyden har mye å si for sotdannelsen. 

Jeg brukte 100% rødsprit.   

Bilde viser hvor stor forskjellen er.   

fikk også mye sot på 2,5 L kjelen.

sot.jpg

kjele.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 11.21, Blaser skrev:

vedr. sot så prøvde jeg det nye duossal settet.   Ja, helt klart at høyden har mye å si for sotdannelsen. 

Jeg brukte 100% rødsprit.   

Bilde viser hvor stor forskjellen er.   

fikk også mye sot på 2,5 L kjelen.

sot.jpg

kjele.jpg

Ta å sammenlign med peisbrensel.... jeg opplever ikke at den soter like mye, men litt når du er på øverste stillet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.