Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av stormkjøkken med miljøbensin(og gass?)


raakken

Anbefalte innlegg

Hei😀

Er ute etter et stormkjøkken jeg kan ta med når familien skal ut i skogen på tur og som reservekoker når strømmen går(slik den har gjort nå😁)

Vekt har lite å si, men jeg ønsker en variant som krever lite vedlikehold. Hadde funnet et par jeg syntes så grei ut, men virker som alle må skrus fra hverandre og fikses(fjernes slagg av), før de kan brukes. Stemmer dette?

Har sett på primus omnifuel 2, msr dragonfly og whisperlite.

Men virker som alle er gode og dårlige. Og noen bråker mer enn andre. Jeg føler jeg er mer usikker nå etter å ha lest noen timer.

Kan noen hjelpe en totalt nybegynner med noen råd på veien?

Takk😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha det enkelt så er det gass som gjelder. Multifuel er mer styr.

Det jeg har selv til turer hvor det ikke gjør så mye om det veier litt, er Primus Primetech Stove Set i 1.3L. 1.3 er passelig for 2 personer men blir for lite for en familie. Mitt sett ble primært kjøpt mtp MC-turer men har også vert med i skogen.

 

Settet ser slik ut.

image.png.1e23c7baaf540498dbe5a41f8322e265.pngSammenpakket går alt inn i en liten pose.

 

image.png.be524d056ec141a2f5c5c7dc750f9d47.png

Godt lokk med sil. Og viktigst av alt så har begge panner varmeveksler i bunnen som gjør at du sparer veldig mye gass, men som også gir mye raskere koketid. God regulering mellom maks og minimum som gir mulighet til å stille inn varmen slik du vil ha den. Stekepanne må kjøpes i tillegg.

 

image.png.c7e5e44ed42d1e0cda3b15760f51828a.png

Gassboks står på siden av kokekaret, ikke under, som gjør den mye mer stabil og som reduserer risiko for at det velter.

 

Det kommer helt garantert til å være andre her som kan si mer om diverse multifuelbrennere, men du bør spørre deg selv om du faktisk trenger det eller ikke. For gass er enklere i bruk og mindre styr å holde på med.  Multifuel er mer vanlig på langturer, men også populært for vinterbruk.

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Stormkjøkken er det som tåler mest vind av de produktene som finnes allment tilgjengelige, og jeg har oppdaget at nå jeg fyrer primussen en vindstille dag, så begynner det å blåse :-)

Til Trangia kan du få gassbrenner fra flere leverandører, pass på at du velger en med bøyle over flammen slik at gassen blir forvarmet før den skal brennes, da virker det bedre når det er kaldt.

Skal du på tur når det er vinter så blir neste skritt en brenner som kan bruke parafin og/eller bensin. Disse krever vedlikehold, og er litt mer kompliserte å bruke. Multifuel er ofte slik at de enten må bytte dyse når man bytter brennstoff, eller at de virker bra på ett brennstoff, men kan virke på andre.  Du kan få kjøpt multifuel for Trangia, eller tilpasse noe annet. Overaskende mange av disse løsningene har store begrensninger i muligheten til å bruke svak varme. 

Litt avhengig av erfaringen din, men jeg vil anbefale å starte med Trangia med gassbrenner.  Personelig er jeg litt fan av Optimus Nova tilpasset til Trangia. Optimus Polaris Optifuel er en vidreutvikling av Nova, som jeg har stor tro på, men ikke testet.  Optimusbrennerene har med rette fått en del kritikk, de er ekstremt avhengige av en korrekt bruk, og gå lett i stykker hvis du glemmer deg, og gjør en tabbe som . f. eks stenge på brenneren og la den bli kald uten at du stenger i andre enden av slangen, og åpner igjen ved brenneren.  Primus sine brennere er mindre utsatt for slike svakheter, men er vanskeligere å finjustere på svak varme.  MSR Dragonfly kan også lett tilpasses til Trangia ved at man endrer litt på bunndelen på Trangiaen, den går på f. eks alkylatbensin, og er veldig lett å justere. Den har litt glatte kjelestøtter hvis du skal bruke den uten Trangiaen, og i likhet med Otimus så kan den suse litt mye, men er nok et bra alternativ.  MSRWhisperLite International er en herlig stille brenner, men litt vanskelig å justere pent ned til svak varme.  :-)

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (10 timer siden):

 MSRWhisperLite International er en herlig stille brenner, men litt vanskelig å justere pent ned til svak varme.  :-)

Mange gode poeng her! Men å justere WLI til å steke perfekte pannekaker er ikke vanskelig 😊 whisperlite er langt enklere å justere lavt enn feks en xgk.

Whisperlite Universal er vel kanskje en mer interessant brenner for de aller fleste da den også kan benytte gass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, setter pris på det. Jeg har en spritbrenner(no name), som er det eneste jeg har brukt. Og leste litt på forskjellige sider og tror det er multifuel jeg ønsker meg, enten med gass eller en ren gass i tillegg.

Så tror kanskje spørsmålet burde vært stilt anderledes.

Hva er beste multifuelbrenner for en nybegynner er vel kanskje mer nøyaktig.

Tror jeg skal få til å demontere en brenner, synes bare det virker merkelig at de ikke har bedre kvalitetskontroll. Og var kanskje mer det jeg tenkte på når jeg nevnte det i første post.

Skal forresten lage mat til to voksne og to barn. Type egg, bacon, pannekaker, lapskaus og kaffe😁 om dette har noe å si for valg(noe som kan kontrollere varmen lettere enn andre?)

Har en kompis med msr dragonfly og en med en primus omnifuel og begge er enige om at deres er bedre enn den andres🤣 null hjelp der altså 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, raakken said:

Og, er usikker på om jeg vil ha en jack of all trades, eller en som er "perfekt" på bensin og en ekstra gass til når jeg er alene

Tror de fleste her på forumet vil være enige i at man aldri kan ha for mange brennere.

 

Og spøk til side så gir det mye mening å ha en annen brenner til solobruk enn den man bruker til 4 pers.

 

Det vil også være mange som velger å ha en brenner til solo matlaging og en annen til vannkoking til ferdige måltider som real turmat.

 

Dette er fordi et matlagingssett med brenner fort kommer over 1 kg.

 

Mens ren vannkoking gjerne veier 4-500 gram for bortimot en ukes bruk. Eller enda mindre hvis man velger ultralette løsninger. 

Endret av Gabs88
Autocorrect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

raakken skrev (På 1.2.2024 den 22.51):

Hei😀

Er ute etter et stormkjøkken jeg kan ta med når familien skal ut i skogen på tur og som reservekoker når strømmen går(slik den har gjort nå😁)

Vekt har lite å si, men jeg ønsker en variant som krever lite vedlikehold. Hadde funnet et par jeg syntes så grei ut, men virker som alle må skrus fra hverandre og fikses(fjernes slagg av), før de kan brukes. Stemmer dette?

Har sett på primus omnifuel 2, msr dragonfly og whisperlite.

Men virker som alle er gode og dårlige. Og noen bråker mer enn andre. Jeg føler jeg er mer usikker nå etter å ha lest noen timer.

Kan noen hjelpe en totalt nybegynner med noen råd på veien?

Takk😀

Trangia er det helt åpenbare valget for ditt bruk. Jeg har selv både 27 og 25 serien (25 er større enn 27) 
Jeg har hatt noen runder innom det meste av stormkjøkken og forskjellige brennere. Så lenge du ikke skal bruke de i veldig mange minus og turer som varer over mange dager. Så er Trangia det soleklare valget mitt. 
Trangia har alt du trenger, det pakker lite og bra sammen, og du kan enkelt bytte mellom gass eller fuel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, tshansen said:

Trangia er det helt åpenbare valget for ditt bruk. Jeg har selv både 27 og 25 serien (25 er større enn 27) 
Jeg har hatt noen runder innom det meste av stormkjøkken og forskjellige brennere. Så lenge du ikke skal bruke de i veldig mange minus og turer som varer over mange dager. Så er Trangia det soleklare valget mitt. 
Trangia har alt du trenger, det pakker lite og bra sammen, og du kan enkelt bytte mellom gass eller fuel. 

Hmm jeg hadde hele tiden trodd jeg måtte ha fuelbrenner, men det er kanskje mer vinter? Og så ser jeg at de fleste her inne kjøper flere brennere🤣

Men forstår jeg det rett i at denne kan man kjøpe fuelbrenner til? Og hvordan er den på simmering?

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (32 minutter siden):

Trangia er det helt åpenbare valget for ditt bruk. Jeg har selv både 27 og 25 serien (25 er større enn 27) 
Jeg har hatt noen runder innom det meste av stormkjøkken og forskjellige brennere. Så lenge du ikke skal bruke de i veldig mange minus og turer som varer over mange dager. Så er Trangia det soleklare valget mitt. 
Trangia har alt du trenger, det pakker lite og bra sammen, og du kan enkelt bytte mellom gass eller fuel. 

Enig med det som nevnes av @tshansen og @dsk om dette med Trangia. Et fint sted å starte med din beskrevne bruk, og så har man muligheter til å utvide med f.eks. Optimus Nova/Polaris hvis vinterbruk i minusgrader er høyaktuelt. Vindskjermen til Trangia er kjekk i kombinasjon med disse. Jeg hadde nok holdt en knapp på å skaffe gassbrenner til Trangiaen i starten i og med at du ønsker å kunne kjøre lav varme. Disse selges tidvis på Finn til en grei pris (jeg fikk min gratis der, ubrukt). Det finnes også «kopier» av denne som er tilpasset bruk i Trangia.

Ellers kan det også nevnes at det finnes ulike materialer i grytene og stekepanna på Trangia-settene (ulike størrelser er allerede nevnt). Den som jevnt over er ansett som å være best er Duossal-settene, som har en «D» i modellnavnet (Duossal = Duo-SS-Al, der SS er stainless steel og Al er aluminium). Disse har rustfritt stål på innsiden og aluminium på utsiden, og koster litt mer enn de reine alu-settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

raakken skrev (7 minutter siden):

Men forstår jeg det rett i at denne kan man kjøpe fuelbrenner til? Og hvordan er den på simmering?

Det stemmer, det er noen multifueler som kan monteres i et adapter for bruk i Trangia-kjøkken. Hvordan disse er til «simmering» avhenger av hvilken brenner man går for, og samtidig får du nok litt mer avstand mellom brenner og stekepanna i Trangia-settet, slik at man ikke trenger å gå like lavt ned på effekten for å unngå å svi pannekakene (ikke prøvd selv, men antar det blir sånn).

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Måssåbjønn said:

Enig med det som nevnes av @tshansen og @dsk om dette med Trangia. Et fint sted å starte med din beskrevne bruk, og så har man muligheter til å utvide med f.eks. Optimus Nova/Polaris hvis vinterbruk i minusgrader er høyaktuelt. Vindskjermen til Trangia er kjekk i kombinasjon med disse. Jeg hadde nok holdt en knapp på å skaffe gassbrenner til Trangiaen i starten i og med at du ønsker å kunne kjøre lav varme. Disse selges tidvis på Finn til en grei pris (jeg fikk min gratis der, ubrukt). Det finnes også «kopier» av denne som er tilpasset bruk i Trangia.

Ellers kan det også nevnes at det finnes ulike materialer i grytene og stekepanna på Trangia-settene (ulike størrelser er allerede nevnt). Den som jevnt over er ansett som å være best er Duossal-settene, som har en «D» i modellnavnet (Duossal = Duo-SS-Al, der SS er stainless steel og Al er aluminium). Disse har rustfritt stål på innsiden og aluminium på utsiden, og koster litt mer enn de reine alu-settene.

Ser det er 25-4 og 25-6 osv, så må se litt hva det er de inneholder. Har funnet UL, men da skal jeg lete etter D/duo i navnet😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

raakken skrev (28 minutter siden):

Hmm jeg hadde hele tiden trodd jeg måtte ha fuelbrenner, men det er kanskje mer vinter? Og så ser jeg at de fleste her inne kjøper flere brennere🤣

Men forstår jeg det rett i at denne kan man kjøpe fuelbrenner til? Og hvordan er den på simmering?

Takk for tipset!

Om du ikke har store vinterambisjoner ville jeg startet på gassbrenner i Trangia :) Forskjellen mellom 27 og 25 er størrelsen. 25 er størst.

Hvis du senere vil muliggjøre for en multifuelbrenner i den har Trangia X2-brenneren (fra Primus), men den har ganske dårlig flammekontroll. Det er mye bedre å bygge inn en Primus Omnilite istedenfor eventuelt.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke sett i Norge med duossal, men finner HA. Er det noe å stæatse på?

Er det en hemmelig plass som selger det som jeg ikke finner, eller må jeg bestille fra Sverige?😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel bare grytene og stekepanna som er i Duossal. Joda de selges i ferdig sett med vindskjerm og alt. Poenget er at om du ikke finner et slikt sett så kan du handle delene "i løs vekt" og bygge ditt eget. Skulle jeg gjort det selv vill jeg ha valgt vindskjermen i hard-anodisert alu (HA), lettere å holde ren enn "ren" alu. Så da er det bare å bestemme seg for størrelse (27 eller 25) og handler deler. Kan ev. også bare kjøpe et brukt sett, og bytte ut gryter og panne med erstattere i Duossal.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, zimwalker said:

Nå er det vel bare grytene og stekepanna som er i Duossal. Joda de selges i ferdig sett med vindskjerm og alt. Poenget er at om du ikke finner et slikt sett så kan du handle delene "i løs vekt" og bygge ditt eget. Skulle jeg gjort det selv vill jeg ha valgt vindskjermen i anodisert alu, lettere å holde ren enn "ren" alu. Så da er det bare å bestemme seg for størrelse (27 eller 25) og handler deler. Kan ev. også bare kjøpe et brukt sett, og bytte ut gryter og panne med erstattere i Duossal.

Ok, takk det var en god ide. Så bare at de hadde sett i Sverige i "25-serien", og tenkte jeg sikker sparte noen kroner på å kjøpe hele settet, frakt fra bare en forhandler osv(må kjøpe på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips om at Widforss selger Trangia duossal, og har 25% på det meste akkurat nå. Havnet inne på denne tråden fordi jeg er inne på Widforss selv nå og ser på det, men det er veldig lite info på nettsiden så skulle se om jeg fant noe mer her inne 🙂

Endret av Gunsan
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Gunsan said:

Bare et tips om at Widforss selger Trangia duossal, og har 25% på det meste akkurat nå. Havnet inne på denne tråden fordi jeg er inne på Widforss selv nå og ser på det, men det er veldig lite info på nettsiden så skulle se om jeg fant noe mer her inne 🙂

Takk for tipset😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.outnorth.com/no/varemerker/trangia/25-23-ul-d-62699-P204-0066

Duossal er 25-21 og 25-23.

Forskjellen er stekepannen, den er enten i duossal eller non-stick.

Modeller som har "GB" i betegnelsen er med gassbrenner.

UL=ubehandlet aluminium, vanskeligst å rengjøre.

HA=Hard anodisert, behandlet aluminium med belegg, er sterkere og lettere å rengjøre. 

Non Stick="teflonbelagt", som grytene hjemme, lettest å rengjøre, må bruke plast/tre redskap.

Grytene er generelt tynne, så må være litt forsiktig med varme (på tomme gryter).

Vindskjerm kan godt være UL, men grytene velges i dette kun om budsjettet ikke tillater de andre materialene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Omnilite said:

https://www.outnorth.com/no/varemerker/trangia/25-23-ul-d-62699-P204-0066

Duossal er 25-21 og 25-23.

Forskjellen er stekepannen, den er enten i duossal eller non-stick.

Modeller som har "GB" i betegnelsen er med gassbrenner.

UL=ubehandlet aluminium, vanskeligst å rengjøre.

HA=Hard anodisert, behandlet aluminium med belegg, er sterkere og lettere å rengjøre. 

Non Stick="teflonbelagt", som grytene hjemme, lettest å rengjøre, må bruke plast/tre redskap.

Grytene er generelt tynne, så må være litt forsiktig med varme (på tomme gryter).

Vindskjerm kan godt være UL, men grytene velges i dette kun om budsjettet ikke tillater de andre materialene.

Takk! Så enten minst mulig sett i ul, og så supplere med duossal kjeler, eller bare kjøpe duossal sett og så funker vindskjermen helt greit på den og?

Evt kjøpe det minste ha settet og supplere med kjeler og panner?

Endret av raakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

raakken skrev (1 time siden):

Takk! Så enten minst mulig sett i ul, og så supplere med duossal kjeler, eller bare kjøpe duossal sett og så funker vindskjermen helt greit på den og?

Grytene finnes i størrelser tilpasset hhv 25 og 27 serien, så du må velge gryter og panne som passer til vindskjermen, og du nå velge en inner gryte og en ytter. Hva som er hva/passer til hva -  kan du se på hver enkelt her: https://trangia.se/produkt-kategori/kittlar-karl/?filters=material[278]
Ditto for stekepanna: https://trangia.se/produkt-kategori/stekpannor/?filters=material[278]

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som et lite tips, hvis du handler Trangia 27-serie settet, slik jeg har gjort, som holder til en person, så kan det være kjekt å kjøpe stekepannen fra 25-serien. Den er større og passer i de ytterste holderne på 27-serien. Har begge, men som regel er den største med på langturer, og bruker 27-seriepanna mye på dagsturer.

27-serie sett, med 25-serie stekepanne:
IMG_1472copy.jpg.77b3a6514bf5782ebc133548ec284b6d.jpg

 

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://trangia.se/produkt-kategori/trangiakok

Her er det mulighet til å få oversikt over alle kombinasjoner. Hva butikkene har i sortimentet er litt forskjellig.

Som du sikkert ser, så er en av forskjellene om det er med kaffekjele eller ikke. Denne er kun i UL utførelse.

Dernest er det variasjon på stekepannen. 

Så om det er UL eller HA eller UL/HA. I et UL/HA sett er vindskjermen (de to delene som er stablet oppå hverandre) i UL (disse kan godt være i UL), videre er grytene i HA, og stekepannen non stick. Det er også et sett der stekepanner og gryter er helt og holdent non stick.

Det mest robuste settet (og det tyngste), er det i duossal, her kan du skrubbe alt, og det er ikke så viktig hvilke redskap du bruker. Skal du bruke stekepannen i duossal, er det viktig å ha fett i den så det ikke brenner seg. I det ene settet med duossal er stekepannen i non stick, mens grytene er duossal.

Turpanner går å ta i oppvaskmaskin, men UTEN å bruke pulver/oppvask tablett. Maskinoppvaskmiddel er svakt etsende og vil gjøre UL stygg, og HA blassere i fargen. Jeg kjører mitt på "gryteprogram" uten oppvaskmiddel. Kjør også klypa i maskinen, den kan det bli sittende matrester på som over tid kan generere nye livsformer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.