Gå til innhold
Torstein Ingebrigtsen Bø

Kartmannen.no: alternative turkart til Garmin

Anbefalte innlegg

Venter på min Fenix 5 klokke, hva er best og enklest å bruke, jeg vil bruke Basecamp for planlegging og klokka til supplement til kart. 

Er det Kartmannen sine kart som da er optimalt å bruke, eller er medfølgende kart  til Fenix klokka dugende også?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, torbjornhb skrev:

Hei🙂

Gammel tråd som jeg tilfeldigvis kom over. Vil disse kartene fungere bra også på Garmin Fenix 5 Plus og Forerunner 945 modellen? 

Hei!

Vi har testet kartene på Fenix 5 Plus, der fungerer de godt! Forerunner 945 er veldig lik, så regner med at det fungerer der også. Husk å velg klokke stilen når du installerer kartet, så blir fargene bedre på klokken 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Torstein Ingebrigtsen Bø skrev:

Hei!

Vi har testet kartene på Fenix 5 Plus, der fungerer de godt! Forerunner 945 er veldig lik, så regner med at det fungerer der også. Husk å velg klokke stilen når du installerer kartet, så blir fargene bedre på klokken 😀

Kanon! Takker og super bukker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan denne filen deles opp? Jeg har en eldre Dakota 10 med kun 850 MB plass. Er litt skeptisk til å kjøpe ny håndhold gps nå som Garmin legger ned alt av brukbar software.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man bestiller på minnebrikke, får man da også tilgang til å laste ned via internett og til basekart? Eller er det en av delene?

Fungerer 3D visning nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.7.2019 den 18.50, fiskekongen skrev:

Hvis man bestiller på minnebrikke, får man da også tilgang til å laste ned via internett og til basekart? Eller er det en av delene?

Fungerer 3D visning nå?

Ja hvis du bestiller minnekort så får du også tilgang til å laste ned kartet via internett og å se kartet via BaseCamp (du kan da enten installere kartet på PCen eller ved å plugge i GPSen i PCen). 3D visning i BaseCamp fungerer nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at gammel-GPS-en takket for seg etter mange år, og vi skaffet oss en ny, passet det godt å sjekke ut Kartmannen sine kart. Garmin har nok en litt rigid™ måte å handtere lisensieringen av sine kart mellom enheter.

Rett og slett imponert over hvor bra, enkelt og kundevennlig dette er lagt opp. Gode og kart med god lesbarhet, som man lett kjenner igjen fra norgeskart.no, enkel nedlasting. Og så, som en bonus, lå tilpassede kart klare for import til min Fenix 5x plus også. Med disse kartene ble kart på klokka noe helt annet! 

IMG_6342.jpeg

Endret av TerjeH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.8.2019 den 9.41, TerjeH skrev:

Garmin har nok en litt rigid™ måte å handtere lisensieringen av sine kart mellom enheter.

IMG_6342.jpeg

Ok, har man sagt A får man si B. Etter denne posten viste det seg at Garmin support gjorde en finfin jobb med å flytte mine gamle Kartlisenser fra defekt og over til ny GPS. Uten spørsmål, og også de kartene som var utenfor "support-periode". Det ene kartet gav de meg ny versjon av  også. Takk til Garmin for det. Nå har jeg kart så det holder - både fra Garmin og Kartmannen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten tilbakemelding/spørsmål: jeg synes kartene fungerer utmerket på min garmin Alpha, men jeg kunne ha ønsket megen skarpere kontrast, evt en skarpere farge på vann.  Slik det nå er, er det nesten umulig å se vann på skjermen med den svært så lyseblå farven, som er så lys at den går nesten over i hvitt.  Er dette en innstillingssak, eller handler det om datagrunnlaget for kartene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Lin
      Hva bruker du din pulsklokke til i forbindelse med turbruk? 
      Jeg har kjøpt en Garmin Fenix 6 for løping. Men ble nok også overbevist av selgeren om at denne klokken er også perfekt for friluftsfolk. 

Så da lurer jeg på! Selv de helt banale ting. 
      Hvilke funksjoner på smartklokka / treningsklokka / pulsklokka bruker du på tur i fjell og mark? 
    • Av Marius Nielsen
      Noen med erfaringer eller meninger om hvorfor jeg burde kjøpe den ene fremfor den andre?
      Skal brukes på lengre fjellturer i Sør-Norge, turer i skog og mark, kanoturer osv. Greit å ha i tillegg til kart og kompass. Har en Fenix 5X Plus Sapphire på armen men er jo litt liten så greit å ha en dings til kanskje?

• Av ost
      Hei alle dere smarte folk!
      Jeg trenger hjelp til å orientere meg i den elektroniske kartjungelen. 
      Stadig vekk når jeg leser om andres turer, ser på et kart, et morsomt bilde på Instagram, blir fortalt om noe, osv, så tenker jeg at dit vil jeg også. I den sammenheng er jeg på jakt etter et godt system for lagring av stier, koordinater for interessante ting, turforslag, osv. Frem til nå har jeg basert meg på papirkart og hukommelse, men ser for meg at mye går i glemmeboken fordi det ikke lagres. Aller helst vil jeg ha et system hvor jeg kan flyte sømløst mellom mobiltelefon, Pc og eventuelt annet. 
      Finnes det et kartsystem som jeg kan ha både på mobil og Pc, og hvor jeg kan lagre sporlogger osv? Må jeg bare løpe til nærmeste butikk og kjøpe meg en garmin-greie og garminkart? Eller er det kun en mappe på utforsker med .gpx-filer og et og annet exelskjema for enketlpunkt? Aller helst ser jeg for meg et kartprogram som kan brukes både på Pc og mobil (pr nå, Android), hvor jeg kan drømme om fremtidige langturer, samtidig som jeg lagrer lokale rariteter som skal besøkes med ungene i kommende formiddagstur. 
      Hvordan gjør dere dette, og hva lønner seg i det lange løp?
    • Av guskur
      HAr en Garmin GPS 64st med originale kart foreløpig. Disse er nesten ikke verd noe..:-)

Vurderer denne: https://kartmannen.no/
      Noen som har handla derfra og som vil dele sin erfaring??
    • Av Fjelljentaaa
      Noen som vil fortelle om sin erfaring med Garmin InReach Explorer+? 
      Skal kjøpe meg ny Gps. 
      Den må ha godt batteri, grei størrelse, helst ikke over 5000 og den skulle helst ha gått an sendt mld med uten dekning for sikkerhet for meg som går mye alene i fjellet. 
      Har sett på en Garmin InReach Explorer+, noen som har erfaring? Evt noen som har tips om en annen en? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.