Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken komfortforttemperatur til vintersovepose?


Anbefalte innlegg

Litt rart tidspunkt på året å spørre om dette kanskje, men neste vinter vil jeg sove i telt. Men jeg har ikke lyst til å fryse. Soveposen jeg har har komforttemperatur 0 så jeg vil ha en ordentlig vinterpose hvis jeg først skal begynne med vintertelting. Jeg ser det er litt forskjellige vinterposer og komforttemperaturer, hva er det som er minimum for vanlig turer på vinteren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Dun eller fiberpose? Budsjett? Skal den bæres i sekk eller pulk?

Vanlige vinterturer er så mangt, kan bli fra rundt 0 til ned mot -20 eller mer. 

En tykk og kostbar dunpose kan være fristende, men den har begrenset bruksområde da den kun kan brukes om vinteren, ev høst/senhøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om materiale, men temperaturområde er vel fra 0 og ned til -20. Kommer nok ikke til å dra på tur første gangen om det er meldt veldig kaldt, men jeg vil jo helst at posen holder meg varm om det skulle bli -20. Har ingen erfaring med vinterteltturer, men jeg tenker at den skal fraktes i pulk. Jeg har ikke noe veldig spesifikt budsjett, kommer ikke til å bruke 8000 som jeg ser at de kan koste, men det er en investering så 3-4000 kan jeg bruke. Turene blir skiturer i marka i Oslo hvis det skulle komme nok snø eller Hardangervidda fra enten Haukeliseter eller Finse. Har en langsiktig plan om å gå Finse-Haukeliseter etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ambisjonen er høyfjellet vinterstid bør du se på poser med komfort mellom -20 og -25. F.eks. Mammut Tyin Exp 5 season eller lignende. Store og tunge, men det gjør ikke så mye når den skal fraktes på pulk. 
Husk også at underlaget har mye å si, så invester i et skikkelig underlag som f.eks. Exped Downmat. :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en litt for varm pose enn en man ligger og småfryser i 🙂
Og bruker man pulk så får du jo endel gode syntetposer til prisen du nevner (store vinterposer tar drøyt med plass i ryggsekk)
Ville nok kjøpt en god syntetpose som tåler endel kulde og lagt resten av pengene i ett topp vinterunderlag istedenfor å brenne av alle pengene på en grei dunpose til vinterbruk og ligge på ett tynt foamunderlag.
Man klarer seg veldig greit med "billig" utstyr vår,sommer og høst. Men strax gradestokken nærmer seg -20 så tømmes lommeboka kjapt om man skal handle inn utstyr som holder mål 🙂



Ser at Whistler slo meg på målstreken her.

Endret av tubbs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmpeace Viking 1200 som er en dunpose til rundt 4000,- kan synes som et greit kompromiss for temp ned til -20. Ikke er det dyr heller og ser det er flere her som er meget fornøyde med den. Har selv WP Viking 600 og kan ikke vøre mer fornøyd med e pose ned til -9 til -10 grader. Særlig ift hva den koster sammenliknet med andre mer kjente merkevarer. Men et tips er å følge med på fjellsport.no nå fremover. Der kan du gjøre noen gode kupp på vintersoveposer som selges ut. Rabatter på rundt 40-50% er ikke uvanlig på dunposer. En fiberpose kan dog være noe mer anvendelig for en som skal starte med vinterivernattinger, de er generelt rimeligere og gir masse varme selv om de selvsagt er en god del tyngre og volumiøse. Men skal du dra pulk så gjør ikke det noe. Mener at ME har en pose som heter noe slikt som Lamina Hyper Flame Z eller no slikt som er til vinterbruk. Flere her inne bruker vel disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, rbhelle skrev:

Oj, den koster jo mindre enn Alta-posen jeg har nå.

 

Ser at komfort er -10 til -19, hva betyr det egentlig? Den er vel ikke like komfortabel i -19 som -10? 

Endret av Åshild Setvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bedre med litt for varm enn litt for kald, men da må du ha en sovepose der du kan få ut varmen. Jeg har en 15 år gammel dunpose som er veldig lite brukt, rett og slett fordi den er for varm. Den har bare halv glidelås, og jeg får derfor ikke ut varmen. Jeg vurderer å fjerne glidelåsen, klippe videre i nesten full lengde og sy den om til quilt.

Skulle jeg startet fra null ville jeg sett på en løsning med to poser. (den ene kan kanskje være den du har). En sommerpose eller 3 sesongs som er litt stor, og en moderat vinterpose til overgang høst/vinter og vinter/vår. På rene vinterturer der det er fare for skikkelig kulde går sommerposen utenpå vinterposen for å dekke ekstrembehovet. Dette gir sannsynligvis mye mer for pengene. Det er mulig at kombinasjonen blir noe tyngre enn en ren ekstrempose, men det blir mye mer fleksibelt.

Husk også at du i ekstrem kulde sannsynligvis har med deg dunjakke eller lignende som kan legges over posen der du er kaldest, eller til og med lukkes og tres utenpå fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Siden du ikke har erfaring med vinterturer er det greit å ikke dra til med den dyreste posen i første omgang. Pulk utelukker ikke syntetisk fiber, som fort ellers hadde blitt for stor til en ryggsekk. Følgende poser i syntetisk fiber kan du kikke nærmere på:

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-bonfire-sleeping-bag-reg-shark.html

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-lamina-z-blaze-sleeping-bag-reg-inca-gold.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=frontpage-nosto-plassert-opp

De er oppgitt til henholdsvis -34 og -26, men dette er temperatur for menn. Kvinner tåler mindre så du må trekke fra en del grader. Hvor mye som bør trekkes fra blir ren gjetning fra min side. I tillegg er det store individuelle forskjeller i forhold til hvor mye kulde man tåler. Det er lettere å lufte ut varme enn å skape nok varme.

Det står at soveposene er EN-testet på siden til Fjellsport, men det er ikke korrekt i følge hjemmesiden til Mountain Hardwear. Du vil klare deg bra med begge disse posene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Åshild Setvik skrev:

Oj, den koster jo mindre enn Alta-posen jeg har nå.

Jeg har denne, og er veldig fornøyd. Nå er det veldig individuelt dette med hvor lett man fryser osv. Når det er rundt 0 grader trenger jeg ikke mer enn denne. Men jeg er ordentlig frysepinne, og når det kryper ned mot 10 minus på natta må jeg kle på meg flere lag ull. Har synmat 9 under meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert to-posesystem? 

Dersom du har plass i den soveposen du har, til ein dunpose inni, er dette ofte ei god løysing. Då har du fleksibilitet, pakkbarheit og nok varme utan å ruinere deg. Prøv til dømes ein WP viking 600. Denne i kombinasjon med ein sommarpose i syntet, med comfort 16 grad er pluss, held meg varm til tjuge minus.

  Det er også mindre sårbart for fukt, syntetposen ytterst tek fukt utan frå, to poser flyttar kondenseringspunkt utover, og du vil i mange tilfeller ha ein tørr og komfortabel dunpose heile turen til endes. 

Hugs også ok underlag 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere ting som fungerer. Jeg nevner at jeg er allergisk mot dun og det er bakgrunnen for at mine valg er dunfrie. Jeg kjørte en "forsiktig tilnærming" til vinterteltingen. Dvs - jeg startet med den 3-sesongsposen jeg hadde fra før og på de første turene sørget jeg for at værmeldingen ikke spådde for kaldt og at jeg ikke dro for lang av gårde. Jeg forsøkte også noen netter på verandaen. 

Jeg startet som sagt med en 3-sesongspose med komfort -8 + en av de tykkere fleece linerne (ikke denne, men en slik type; https://www.fjellsport.no/mammut-thermo-liner-cft-dark-pacific-195-l.html). I tillegg hadde jeg alltid med en foret jervenduk om det skulle bli for kaldt og en del ekstra tøy. Dette fungerte for så vidt greit, men jeg bor i Finnmark og flere av de områdene jeg ønsket å dra på tur til kan fort bli overrasket av temperaturer ned mot 30 og mer på den kjipeste tiden av året. Så jeg ønsket å gå litt videre 

Jeg endte med dette monsteret for sikkerhetsskyld: https://www.fjellsport.no/mammut-denali-mti-5-season-lion.html og det har fungert knall ned til -25 inne i teltet ved flere anledninger.. Og så lenge det fungerer bra bruker jeg ikke energi og krefter på å være våken og fyre om natta osv... Den kan bli i varmeste laget innimellom på milde dager, men for meg så fungerer det med å kunne åpne litt i glidelåsen da det ikke er i fotenden jeg koker om det blir litt varmt. Jeg trenger trolig ikke ha på noe tøy i den, men bruker normalt å ikke stresse med å ta av brynje-tøyet før sengetid. Fordeler - jeg fryser ikke uansett. Ulemper - vekt og volum. JEg var også heldig og traff denne på kampanje til ca 2300,-

Den posen finnes i et noe mer fornuftig eksemplar med komforttemperatur -25 også for de som ikke trasser ut på tur når det kan bli svinkaldt.


De fleste jeg turer med bruker 2 underlag på vinteren. Jeg har et helt tynt skumunderlag og et Exped Synmat 7 LW i tillegg. Dette har aldri vært noe problem. 


Flere jeg kjenner som blir med på sin første tur osv har forsøkt med 2 poser utenpå hverandre. F.eks en 3-sesong og en sommerpose (og har kanskje hatt en jervenduk i backup) osv og det har stort sett fungert. De har gjerne testet det en natt i hagen eller verandaen først, noe som kanskje ikke er like enkelt for deg å få gjort før du trenger utstyret igjen til vinteren. Fordelen du har nå er at du kan gjøre det vanskelige valget nuh og så følge med lenge og gjøre et bra kjøp i løpet av vår/sommer. Det skal mye til at ikke løsningen du faller for havner på kampanje innen vinteren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg gått for syntetisk, den tåler bedre fukt, mer slitesterk, lavere pris og enklere å vaske.

Alle soveposer taper noe spents, så komfort for dame på -20 eller -25 kan være et greit valg. Det dekker det meste av årets vintertemperaturer og velger du en modell med glidelås er det ikke så vanskelig å regulere tempen. Velg en som ikke er for stor (mer luft å varme opp), og som har god tetning rundt skulder (for deg). Sjekk også at glidelåser går lett og ikke setter seg fast lett og at snøringer rundt skulder og hode løper lett (dette er typisk små irritasjonsmomenter). 

Støtter bruk av to liggeunderlag, et med luft og et i skum, da har du komfort, bra isolasjon og sikkerhet ved punktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun holder lengre, syntet er mindre følsomt for skader (fibermattene flyr ikke ut av ett hull på samme måte som dun).

Syntet er noe bedre mtp kondens, men litt oppkonstruert problemstilling for mange(en våt og isklumpete syntetpose er ikke akkurat ett behagelig sted det heller). Jeg synes dun er mer behagelig, men koster deretter.

Hvis du skal på korte turer er det uansett ikke ett problem, men hvis du skal være lenge ute uten tørkemuligheter er det smart å ha litt overkapasitet på isolasjonsfronten, da de fleste soveposer er merkbart kjøligere etter noen netter uten tørking.

I pulk kan man jo slepe med seg f.eks en isbjørn:  http://isbjorn.no/janmayen.html som er rimelige i innkjøp og ryktes og være mer enn varme nok

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga ble det en liten svipp på finnmarksfjellet. Natt til  lørdag målte det -14 inni teltet og natt til søndag ble det 22,9:)

sov begge nettene i min warmpeace 600:) i minus 14 måtte jeg sparke av meg ullsokker og longs, beholdte ei ull-skjorte på meg. I minus 22,9 hadde jeg på meg ullundertøy (helly hansen work wear something, ikke veldig tykk). Hadde også på meg fleecebukse og genser av typ wenås arbeidsfleece. Men da ble jeg i overkant varm... 

egentlig veldig inponert av warmpeace 600 nå!!!:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, ViktorS skrev:

I helga ble det en liten svipp på finnmarksfjellet. Natt til  lørdag målte det -14 inni teltet og natt til søndag ble det 22,9:)

sov begge nettene i min warmpeace 600:) i minus 14 måtte jeg sparke av meg ullsokker og longs, beholdte ei ull-skjorte på meg. I minus 22,9 hadde jeg på meg ullundertøy (helly hansen work wear something, ikke veldig tykk). Hadde også på meg fleecebukse og genser av typ wenås arbeidsfleece. Men da ble jeg i overkant varm... 

egentlig veldig inponert av warmpeace 600 nå!!!:) 

Imponerende hvor varm denne 3-sesongeren er, og med 600 fp. Tommelen opp👍 

Lurer på hvor mye min nyinnkjøpte ME Helium 600 tåler. 700+ fp og T-limit på -8 og -10 i følge ME. Alt for varm for sommerbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.