Gå til innhold
  • Bli medlem

Er friluftsfolk mer intelligente enn gjennomsnittet?


Alek

Anbefalte innlegg

Godt innlegg av SRX, bortsett fra kritikken av "toppjegerne" her inne. Nettstedene som samarbeidet om Fjellforum fra starten av var hovedsaklig sider som handlet mye om toppturer og tinderangling. Personene bak disse sidene er naturlig nok blandt dem som har flest innlegg her, og da er det ikke så rart at mye av aktiviteten her på forumet handler om toppturer og temaer rundt dette.

Den "ville og uhemmede skrytingen" er folk som deler sin interesse med andre. Dukker det opp en turrapport fra en topptur følger det ofte en del spørsmål i etterkant om rutevalg ol. Dette er opplysning, ikke skryt. Sært? Javel.

Hvis du mener at de som startet Fjellforum har feil fokus og skryter for mye, så kan du sikkert finne et forum som passer bedre til dine interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er friluftsfolk mer intelligente en gjennomsnittet?

Dette er noe jeg har lurt på lenge. I hverdagslivet treffer jeg på utrolig mye tafatte skrullinger som virker helt bortreist. Jeg har til nå aldri møtt på personer på mine toppturer som gir meg samme inntrykket som disse skrullingene har gjort. Jeg tror at det å like natur og ha en søken etter opplevelser er et tegn på god intelligens. Bare det å ha en hobby der man er aktiv og kan utvikle seg selv må tyde på at en person er kreativ og inteligent.

Flere av disse "skrullingene" jeg treffer på har ofte ingen særlige interesser i det hele tatt og ofte heller ingen mål som de vil nå her i livet. Skrullingene sier ofte på sin side at det er idioti å gå på et fjell og at det må da være mye bedre å være hjemme å kose seg.

Det kan virke som friluftsfolket er et folk med sterk egenkarakter og at de ofte har sterke meninger om hvordan ting bør være. Og da snakker jeg om skikkelige friluftsfolk og ikke om alle engangsbesøkende fjellturister som tar båten til Memurubu for å gå besseggen.

Noen som er enige/uenige i dette?

Hvis jeg er på tur oppfatter de fleste meg som bortreist! (Humor)

Inteligens? Verdisyn?

Jeg tror at de fleste friluftsfolk har et nært fohold til skaperverket -røtter -virkeligheten om du vil, helt uavhengig av oppfattelsen av "skapelsen".

Ved å ha kunnskap om naturen, og bakgrunnen så får man en verdiplatform.

Er det inteligens?

Alle som tenker som meg må jo være inteligente! Eller?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholt skrev:

Til SRX: Prøv på et forum for motorferdsel!

Som moderator prøver jeg å ligge lavt når det gjelder diskusjoner, men jeg lar ditt innlegg ligge "under tvil".

Litt saklighet må vi kunne forlange her i forumet. Det var ingen ting i SRXs innlegg som berettiger et slik sleivspark tilbake. Innlegget fra SRX var helt på sin plass, velformulert og etter min oppfatning rimelig balansert. Det må være lov å ha avvikende syn på enkelte saker uten at man skal bli forsøkt presset ut av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Takk for den, Andersno.

Men jeg må bare tenke litt på egen situasjon.

Jeg er nok blant de med høyere utdanning og sikkert bedre betalt jobb.

Men jeg prøver etter beste evne å unngå å heve meg over andre.

Har fremdeles god kontakt med samtlige av mine barndomskamerater, enda jeg nok er betydelig høyere enn dem på den sosiale rangstige (jobb, utdanning, inntekt).

Denne kontakten er verdifult for meg, om jeg er klokere p.g.a utdanning og jobb kan jeg svare ett soleklart nei på, jeg har kansje andre mål, og personligheten min er nokk litt mer "opp og fram". Folk er forskjellige, og heldigvis er de det. Hva vis alle skal ha høyere utdanning og alle skal være karrierejegere, hva da, hvem skal produsere, hvem skal bygge landet og drive det videre? Papirflyttere, nå nei, folk med høyere utdanning produserer lite?

Er jeg klokere enn de med lav utdanning? Klokere enn mine kamerater som ikke er slik som jeg? ...... neppe.

Visdom og intelligens måles ikke på personligheten gjør det vell?

Hva er vitsen med å definere seg som klokere ?? Skal man se ned på folk som ikke deler ditt verdisyn?

En mensatest f.eks spør ikke om hvilken interesser eller verdier du har. Du kan nok trene deg opp til å bli en løve på mensatester, men er du da klok?

Synes en slik diskusjon egentlig er helt på bærtur, hvem skal definere at en gruppe av mennesker er klokere enn andre?

Tør du / dere med hånden på hjertet si at: Javisst vi er klokere enn båtfolket, enn byfolket, enn bønder, enn lavt utdannede, enn skuterkjørere. Okei om dere / du gjør det? Så på hvilket grunnlag, og på hvilken undersøkelse og på hvilket rett?

Greit dere har andre verdier, andre erfaringer, andre mål og meninger, men klokere. Tør å påstå ett definitivt NEI på denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er i tvil om friluftsfolks intelligens kan man jo se på visse av debattene her inne.

Tatt i betrakting at friluftsliv stort sett dreier seg om å finne nye og utrivelige måter å overnatte på, før man inntar en svidd og lunken frokost av barkebiter, rugmel og småstein, skulle vel svaret være temmelig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er i tvil om friluftsfolks intelligens kan man jo se på visse av debattene her inne.

Tatt i betrakting at friluftsliv stort sett dreier seg om å finne nye og utrivelige måter å overnatte på, før man inntar en svidd og lunken frokost av barkebiter, rugmel og småstein, skulle vel svaret være temmelig enkelt.

:

:?:?:) Omtrent som å høre min livsledsagerske :D Og selvsagt er det en kjerne av sannhet i utsagnet - bortsett fra at de barkebitene vel må være særdeles gamle - det er tross alt en stund siden det var skog på f.eks. Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo "bare" menn :? . Utrolig at det går an å skrive så mye om så lite :P . Hva betyr det om noen er intelegent eller ikke, hvis en passer på å bruke livet til det som er givende :lol: . Vi er jo så forskjellige som mennesker - noen liker skau og fjell, noen trives bedre på pub eller på dansegulvet. Noen liker seg til og med best i heimen. No'n skrullinger er vi alle sammen :wink: - hver og en på vårt område :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er intelligens da?

Er det evnen til å tenke logisk eller matematisk?

Er det språkforståelse eller kunstnerisk sans?

Er det sosiale antenner, eller evnen til politisk taktikk?

Er det musikalitet?

Er det praktisk nevenyttighet eller innsatsvilje for fellesskapet?

Er det medmenneskelighet eller kjærlighet?

???

Ingen kan vel med sannhet skryte på seg å inneha alt dette. Man kan ha et gitt talent for noe, men er sannsynligvis helt nedsnødd på andre ting. Mennesker er og blir så vidt forskjellige. Gjør et menneske noe som akkurat du setter pris på eller beundrer, ja da synes du den personen er smart eller intelligent. Andre som da ikke setter pris på det samme som deg, synes at dere begge er dumme, eller i beste fall sære.

Så bare definisjonen på hva som er intelligent er fasitløs. Slikt vil alltid tolkes utfra ens egne preferanser og legninger, som altså er like forskjellige og mangfoldige som vi er mange... Man kan jo undres på om mennesket i det hele tatt er intelligent, når man ser på hva vi steller istand her på jorden, av rovdrift, forurensning, kriminalitet, krig, sult og annen nød. Vi er vel den eneste arten som selv er i ferd med, på kort tid, å fullstendig ødelegge vårt eget livsgrunnlag.

At noen velger å spesialisere seg på et felt via utdannelse, tilsier ikke at dette overgår erfaring og livsvisdom innhentet på annen måte.

Og hva er best - å kunne mye om litt - eller litt om alt?

Skal et menneske kunne ansees som intelligent, kreves mer enn fagkunnskap. Et karrieremenneske kan utenom jobben være en drittsekk, mens et "null" kan være en kjærlig og uunnværlig mor eller far... Hva er mest verdt i livet her?

Så det er forskjell på oss som individer, det er forskjell på verdinormeringer, det er forskjell på tolkninger og opplevelse.

Hva som er intelligens skal man derfor være særs intelligent for å kunne definere.

For ikke å nevne påståelsen av at man selv er det...

Men jeg vil likevel påstå, i ydmyk indiansk ånd, at det heldigvis for mennesket er forskjell på kompetanse og visdom –

Og evig takk for det.

PS. Velkommen til Fjellforum, Fjellrisla! Og gratulerer med innlegg nr. 1. :wink:

(og jeg ser samtidig at jeg også jubilerer med innlegg nr. 750...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er intelligens da?

Er det evnen til å tenke logisk eller matematisk?

Er det språkforståelse eller kunstnerisk sans?

Er det sosiale antenner, eller evnen til politisk taktikk?

Er det musikalitet?

Er det praktisk nevenyttighet eller innsatsvilje for fellesskapet?

Er det medmenneskelighet eller kjærlighet?

???

Ingen kan vel med sannhet skryte på seg å inneha alt dette. Man kan ha et gitt talent for noe, men er sannsynligvis helt nedsnødd på andre ting. Mennesker er og blir så vidt forskjellige. Gjør et menneske noe som akkurat du setter pris på eller beundrer, ja da synes du den personen er smart eller intelligent. Andre som da ikke setter pris på det samme som deg, synes at dere begge er dumme, eller i beste fall sære.

Det forklarer jo hvorfor fjellfolk som møter andre fjellfolk gjerne oppfatter den andre som smart eller intelligent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
En hverdagshistorie om intelligens:

"Jeg er intelligent!" - sa nordmannen myndig.

Svensken så usikker på ham et øyeblikk, og svarte nølende:

"Inte jag heller..." :)

Apropos svensker:

Familien Jensen skulle til Sverige en tur, og på grensen ble de stoppet i tollen

- Hm, sa tolleren mens han kikket på passasjerene og på føreren,

- Nej, ni får nog inte kjöra vidare med den här!

Den norske føreren kunne ikke forstå at noe var galt. - Hvorfor ikke? spurte han noe forvirret

- Nej, för det är en Audi quatro, inte sant? sa tolleren og skrev ivrig i blokken sin

- Hm? Jovisst, men jeg har aldri hørt at det ikke er lov å kjøre Audi quatro i Sverige! sa nordmannen lettere irritert.

- Visst visst, det är lagligt, men ni är fem i den här!!!

- Nei, tøv og tøys sa nordmannen, - hør, det var en bra spøk, men nå vil vi helst kjøre videre lo han.

- NEJ!! Det går inte! Ni får antigen vända om, eller lämna en kvar!

Nordmannen kikket forbløffet på tolleren, og han forsto at dette var tydeligvis ikke ment som spøk, så sa han - OK, nå har jeg fått nok tøv for i dag! Får jeg snakke med sjefen din!

Han tok av seg selen, og ville gå ut av bilen, da svensken stoppet ham.

-Det går nog inte, han är upptagen! -Hva da opptatt??? spurte den norske.

Nå begynte han virkelig å bli sint. -Han är upptagen där borta med en fiat uno, de var två i den.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.