Gå til innhold
  • Bli medlem

Innvandrer på Fjelltur ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Panda: Utsagnet til B.L. for stå for hans regning. Jeg synes det er en legitim meningsytring, som kanskje er på kanten av fjellforum, men som på en måte er innenfor debatten, samtidig er innenfor (etter min mening) både vår netikette og norsk lov. Her er ingen enkeltperson som henges ut, og utsagnet trenger ikke å medføre riktighet, men dette er B.L. sin oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler Bjarnes tvil om DNTs selvbetjeningssystem kan fortsette å fungere dersom innvandrere fra den 3. verden tar over fjellheimen (usannsynlig, men teoretisk sett). Man kan si mye om Ola Dunk, men det er svært imponerende å kunne ha et flott hyttesystem basert på tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er stor forskjell på innvandre; asiatere er generalt flittige og blir hurtig integrert i samfunnet.

Det samme er ikke akkurat tilfelle med muslimer, hvor en mer opplever 'meg ha' mentalitet, og de i Danmark utgør 80% av klientellet i fengslene voren.

Hvis de får lyst på å dra til fjells, ka en godt frykte om selvbetjeningsystemet består?

Ja. Selvbetjeningsystemet er et særnorsk fenomen som det går generasjoner å lære seg. Jeg frykter for dette systemet hvis flere dansker lærer seg å gå lenger enn Besseggen og de betjente hyttene i Jotunheimen. Da kan vi snart bare ha vinteråpne hytter, for dit når jo ikke danskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme er ikke akkurat tilfelle med muslimer, hvor en mer opplever 'meg ha' mentalitet, og de i Danmark utgør 80% av klientellet i fengslene voren.

Hvis de får lyst på å dra til fjells, ka en godt frykte om selvbetjeningsystemet består?

Onekligen en riskabel utsaga, även om det skulle finnas statistiska belägg.

För att

lätta upp det hela lite kunde jag påminna om att det kanske grövsta missbruket av selvbetjeningshyttene

förmodligen är det som begicks av en svensk

i Skarvheimen för något år sedan (nej, jag har alibi)

Och jag tror inte det var några muslimers framfart som ledde till att Olavsbu (år 2000 iallafall)

gick över till proviantförsäljning över disk!

il C

(som är svensk, född och boende i Sverige, med två syskon som är invandrare ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsagnet til B.L. for stå for hans regning. Jeg synes det er en legitim meningsytring, som kanskje er på kanten av fjellforum, men som på en måte er innenfor debatten, samtidig er innenfor (etter min mening) både vår netikette og norsk lov. Her er ingen enkeltperson som henges ut, og utsagnet trenger ikke å medføre riktighet, men dette er B.L. sin oppfatning.

Morten: Dette er et utsagn som er klart i strid med norsk lov. Man har ikke lov å diskriminere folk på grunnlag av religion her i landet. Om det rammer enkeltpersoner eller ikke spiller ingen rolle her. Les loven.

Lindholt sier rett ut at muslimer er en trussel mot selvbetjeningshyttene. For noe forbasket tøv. Det er de slett ikke. Det er fryktelig urettferdig å henge ut en hel gruppe for noe slikt. Såvidt meg bekjent finnes det ikke et eneste kjent tilfelle hvor en muslim har tatt noe eller ødelagt noe i en selvbetjeningshytte. Hvis du kjenner til at dette har forekommet er jeg veldig spent på å høre hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bar at moderatorne viser ansvar og fjerner utsagn som ikke har noe i en debatt å gjøre. Fortsett med det. Fjern gjerne mer!

Jeg synes forøvrig følgende sitat er langt over kanten:

Da er kanten din på feil plass!! I ytringsfrihetens navn skal alle knebles når det gjelder ytringer som ikke er A4 ifht innvandrere.

Panda: Utsagnet til B.L. for stå for hans regning. Jeg synes det er en legitim meningsytring, som kanskje er på kanten av fjellforum, men som på en måte er innenfor debatten, samtidig er innenfor (etter min mening) både vår netikette og norsk lov. Her er ingen enkeltperson som henges ut, og utsagnet trenger ikke å medføre riktighet, men dette er B.L. sin oppfatning.

Såpass takhøyde må det være. Vi hugger jo på hverandre langt verre enn dette, at ei gruppe i samfunnet føler seg sett på med et skjevt øye må tåles!! Enten det er innvandrere, alenemødre, uføre, tinderanglere, fiskere, sofagriser osv. Sosialister er, ikke minst, utsatt for mye verre enn dette her på forumet :wink: Eller venstre-ekstreme-naturvernere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev:

Såvidt meg bekjent finnes det ikke et eneste kjent tilfelle hvor en muslim har tatt noe eller ødelagt noe i en selvbetjeningshytte.

Det er fordi det aldri har vært en muslim på en selvbetjeningshytte. I Oslo og andre steder de ferdes ser det verre ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bjarne Lindholdt og Tom har gode poeng. Jeg stoler mer på Ola dunk, dansker og svensker enn muslimer. Hvorfor? Fordi muslimer på landsbasis er svært sterkt representert når det gjelder kriminalitet selv om de fortsatt bare er en minoritet i Norge. Grunnen til at det er sånn skal ikke jeg spekulere i her.

Det er jo selvsagt svært dumt at en gruppe muslimer ødelegger for den gruppen muslimer som faktisk oppfører seg bra. Av den grunn blir mange nordmenn skeptiske til muslimer generelt. En normal reaksjon som ikke har noe med rassisme å gjøre.

Men jeg frykter ikke for hyttene i fjellet fordi muslimer stort sett ikke interesserer seg for friluftsliv, og de få av dem som gjør det er vel av den ærlige typen som har arbeidsmoral og sunne holdninger. Ellers må jeg si at det hender jeg blir stolt når jeg hører utenlandske turister i fjellet siden de får sett for et fint land vi bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg si at det hender jeg blir stolt når jeg hører utenlandske turister i fjellet siden de får sett for et fint land vi bor i.

Och med den hållningen som flera här på forumet gjort gällande blir det knappast rusning till fjället.... Man blir ju rent av mörkrädd av vissa inlägg ovan där man lägger stora fördomar mot muslimer och dylikt. Man kanske borde prata norska nästa gång man går på tur av rädsla för att bli utkastad ut DNT-hyttan :)

Tråden inleddes ju med Toms inlägg mot muslimer men nu är det ändrat även om senare inlägg går att läsa på samma sätt. Tråkigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Yardbird,

Mitt hovedpoeng var og er at jeg på fjellet på en måte føler et historisk sus, et norsk sus. Det er noe trygt og godt over det, og det blir stadig mer verdifullt ettersom globaliseringen forandrer samfunnet nede i Oslo radikalt på kort tid. Dersom det var like flerkulturelt, og for så vidt konfliktfylt, på fjellet, ville mye av den gode følelsen forsvinne. Dette er dog ikke betinget av om det kommer en chilensk jente gående.

Det var jo i utgangspunktet turister fra de øvre samfunnslag i bla. England som begynte å interessere seg for fjellet her til lands. Dette smittet omsider over på norsk overklasse. At friluftsliv senere ble allemanseie henger sammen med at arbeiderpartiet "dyttet" industriarbeideren ut i fjellheimen, fordi han skulle ha samme livskvalitet som de bedre stilte. Det er fra denne perioden at det har etset seg inn et nasjonalromantisk bilde av at nordmenn går i fjellet.

Kanskje vi skal glemme våre indre plakater fra 40-tallet, med friske hvite nordmenn i lusekofte, og heller gjenopplive ambisjonene fra den gang? At fjellet virkelig er for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholt skrev:

Det samme er ikke akkurat tilfelle med muslimer, hvor en mer opplever 'meg ha' mentalitet, og de i Danmark utgør 80% av klientellet i fengslene voren.

Hvis de får lyst på å dra til fjells, ka en godt frykte om selvbetjeningsystemet består?

Panda svarte:

Dette er et utsagn som er klart i strid med norsk lov. Man har ikke lov å diskriminere folk på grunnlag av religion her i landet. Om det rammer enkeltpersoner eller ikke spiller ingen rolle her. Les loven.

---

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

:idea: religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

---

Kommentar:

"Uttalelsene retter seg mot en bestemt gruppe, og er egnet til å nå et større antall personer. den kan ved første øyekast virke diskrimenerende og hatefull, men sett i lys av forholdet til grunnlovens § 100, må den gå klar."

Det er også verd å merke seg følgende:

§ 135A i straffeloven tolkes innskrenkende av hensyn til ytringsfriheten.

Dessuten:

Truer Bjarnes ytring noen? Nei

Håner den noen? Neppe

Fremmer den hat? Nei, det ville være å ta for hardt i å hevde

Fører den til forfølgelse? Neppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste diskusjonen og følte at jeg må skrive min mening om temaet(ikke fordi jeg synes min mening er veldig klok-det er det ikke). Jeg er ikke en innvandrer nå, men jeg skal bo i Norge noen år. Hoper det er ok hvis jeg skriver videre på engelsk fordi min norsk er ikke så bra. Jeg vil ikke skrive noen som jeg mener ikke.

I have lived in Norway before and have to say that I dont have words to describe the nature(especially the mountains). They are just so magnificent, peaceful and makes a person to see things in a wider screen (to see that its not just all about us- people). Plus the feeling on the top that once again I have done something I wasnt sure I could do :D Makes even an estonian to be optimistic for some time at least :idea: . I do think there are a lot of forigners who just love norwegian mountains and nature. And probably we have different feelings about mountains-but people do have different thoughts and feelings. And have to say that I really dont care what others think about innvandrers going to mountains -I will go there anyway(its quite obvious that no person can actually own mountains-they are just so much over people and nations).

I have thought and talked a lot with my friends in Norway (both norwegians and forigners)about norwegians and there attitude to forigners. Can only talk about my experiences in a small place in Norway. I think that norwegians are really friendly and helpful to turists. But if you want in a way to fit in then its going to be really difficult. It seems like I dont have something to fit in or to be equal. And actually its quite true-I dont have the same background and so on. So really I dont blame anyone -probably would act the same way with forigners in estonia(without noticing it ). I hardly ever think about any forigners in Estonia(well I do think that if one wants to live in other country then one should learn the language and obay the law).I do think that its impossible to know what does it mean to live in some other country than your homeland if one has not done it.

That is the reason why I though quite a long time before I decided to go to live to Norway-its just so difficult to fit in for me. Anyway -going to try:)And its always the possibility to go to mountains if I think that I have had enough of people :?

I personaly dont get this skin colour and nationality thing- for me there are just people who are kind and friendly in my opinion and those who are not( sounds like a kind of racism too :? . Nationality doesnt really matter here.

Its a complicated subject obviously-would have been solved probably if it wasnt.

Anyways just wanted to give a future innvandrers point of view. Sorry about doing it in english.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et fint innlegg, og jeg håper jeg kan svare på norsk. Du har sikkert noen poeng, men slik jeg ser det feiler du på slutten:

personaly dont get this skin colour and nationality thing

Jeg tror at for de fleste her handler ikke dette om hudfarge eller nasjonalitet, men om kulturforskjeller, om trygghet og om nostalgiske følelser. Jeg tviler imidlertid sterkt på om det finnes nordmenn som har noe imot at en estlender går turer i norske fjell. Mitt hovedpoeng i denne debatten er at fjellet for meg ikke bare er naturopplevelse men også en flukt fra en slitsom og til dels truende globalisert verden. På fjellet føles det litt som å komme tilbake til "gamle Norge", og det synes jeg er deilig. Jo mer denne følelsen forringes jo mer ødelegges gleden for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Den norske fjellheimen er vel stor nok til alle?

At man reagerer på kulturforskjeller er jo naturlig. Tipset er å jobbe med det. Jeg kan godt bli lei kultursjokket noen ganger, men da er det jo min plikt å spørre hva slags rett jeg har til det? Og slik vokser nestkjærligheten frem. Man flytter den lille grensen litt om gangen. F.eks er jeg overbevist om at Tom ikke ville få en forringet nasjonalromantisk opplevelse hvis han traff Kofi Annan på tur. Men 4 muslimer som bruker hytta til bønnerop,..sannsynligvis :idea: (Det var selvsagt en overdrivelse). Tom ligger mellom der et sted, og veldig mange andre også. Men hvis man skal rope rasisme hver gang man snakker om dette så vil hverken Tom eller rasist-roperne vokse. Vær-varsom plakaten gjelder jo for alle offentlige yttringer.

Og selvsagt: en drittsekk er en drittsekk uansett hvem eller hvor denne befinner seg.

Endelig litt aktivitet på forumet :?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom årene har jeg møtt svært mange utlendinger i fjellet. Både fra Europa, men også fra helt andre kanter av verden.

Jeg har omtrent 30 overnattinger på lokal Turistforeningshytter, og da helst på hytter som blir benyttet av "ferskinger" - 3 timer fra vei og ikke lang transport fra byen.

De siste årene har det også kommet en del av "våre nye landmenn" med bakgrunn fra Pakistan og Vietnam på besøk i hyttene.

(Det er selvsagt og en god del besøkende som er født i Korea, men som er oppvokst i Norge. Disse kan jeg ikke skille ut fra andre norske på oppførsel og kulturreferanser.)

En del av meneskene fra Pakistan må være muslimer.

Jeg har til til gode å oppleve at noen av disse meneskene har oppført seg på en måte som jeg har funnet støtende eller upassende. At de ikke helt kan alt om gassovner og vannhenting og rengjøring er IKKE spesielt for denne gruppen, men gjelder nesten alle "ferskinger".

Det er svært ofte hyggelig å snakke med slike personer, og de har i noen tilfeller et syn på det å være i naturen som avviker noe fra vår.

Det tar litt tid før stillhet og nærhet til naturen blir viktig i forhold til det å være sammen med andre i godt lag.

Men, når dette blir en del av livet, så forstår de mye bedre nordmenns holdninger til det å gå tur og vår holdning til naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ettertanke! Etterfølgende er sakset fra dansk avis i dag.

Indvandrepatienter

Lagt på www.berlingske.dk torsdag den 26. januar 2006 kl. 09:13

Sygeplejersker: Indvandrerpatienter er en belastning

Ni ud af ti sygeplejersker på danske sygehuse opfatter indvandrer-patienter som en belastning.

Det viser en ny undersøgelse, foretaget for fagbladet Sygeplejersken.

Sygeplejerskerne beskriver i undersøgelsen indvandrere og deres pårørende som "tidsrøvere, ressourcekrævende, aggressive og larmende. De har ikke respekt for hospitalets rutiner. De forstår ikke dansk. Og de breder deres bedetæpper ud over det hele."

Analysebureauet Catinét har i samarbejde med Sygeplejersken spurgt 2.000 danske sygeplejersker om mødet med den etniske patient. Heraf har 746, et repræsentativt udsnit, svaret.

Svarene er meget entydige. Sprogbarrierer, en reel kulturkløft og forskellig sygdomsopfattelse gør det svært at pleje indvandrerpatienterne.

En sygeplejerske skriver i spørgeskemaet: "En mandlig dansktalende patient, lavede afføring på gulvet, hvorefter han

forlod det, så vi kunne gøre rent. Han mente, det var vores problem, når vi ikke kunne skaffe ham et "hul-i-jorden-toilet"".

En anden sygeplejerske skriver: "Kan de ikke straks blive undersøgt og behandlet, bliver vi ofte kaldt racister. Det er meget ubehageligt, når man forsøger at behandle patienterne ligeværdigt."

Over halvdelen af sygeplejerskerne svarer i undersøgelsen "ja" til, at de inden for det seneste år har haft problemer med at pleje indvandrerpatienter.

Det drejer sig især om de sygeplejersker, der har en daglig kontakt. Sygeplejerskerne peger i undersøgelsen også på, at det ofte viser sig, at indvandrerpatienter på grund af sprogproblemer ikke forstår en diagnose. "Det på trods af, at de har opholdt sig i Danmark i 15 - 25 år", som en sygeplejerske beskriver det.

Andre sygeplejersker er tydeligvis irriterede på indvandrerpatienter:

"De behandler én som tyende, når de møder stærkt forsinket op og alligevel vil have behandling før patienten, der møder til aftalt tid," lyder det.

Generelt skal plejepersonalet i følge undersøgelsen tage flere hensyn til indvandrerpatienter end til danske patienter.

Integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) siger i en kommentar, at det må være op til ledelserne på sygehusene at løse problemerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske jeg leste - sannsynligvis her på forumet - en beretning om hvordan en gruppe fulle nordmenn nærmest invaderte en turisthytte slik at øvrige overnattere måtte flytte til nødbua og ringe lensmannen for å bli kvitt bråkmakerne? Husker ikke hvilken hytte det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Bjarne Lindholts svar, så kan det vises til en artikkel i samme avis, som skriver følgende; "Antallet af danskere, der går på førtidspension på grund af psykiske lidelser, er i faretruende vækst. I dag har langt over hver tredje nye førtidspensionist en psykisk lidelse, mens det for seks år siden kun var hver fjerde, der fik tilkendt førtidspension på grund af psykiske lidelser."

Om man skulle tenke i samme generaliserende baner så er det vel neppe ønskelig med psykisk ustabile dansker i den norske fjellheimen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.