Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva bør jeg legge igjen hjemme?! - Utskilt


Svandal

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Så at jeg ikke hadde muligheten til å starte nytt emne i Lettvektstråden så prøver meg her, mod må bare endre/fytte hvis det skulle være ønskelig.

 

Jeg skal på fem-syv dagers fisketur på høyfjellet. Sitter og prøver meg med pakkliste og ser at vekta på sekken(uten mat, fiskeutstyr, gass og hygeniskeartikler) blir ufattelig høy for en som bytta studentform med kontorform :roll: . Ønsker derfor tips/triks i fra ekspertene her inne om hva dere synes burde legges hjemme? Sier tusen takk for all hjelp :)

 

http://lighterpack.com/r/2xikpb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sove:

Kutt ut chairkitet. 

Så kraftig skumunderlag er unødvendig når du har oppblåsbart i tillegg. Ta heller med et tynt og lett underlag som brukes i nødsfall og som underlag til Expeden.

Kutt ut puten, bruk en jakke eller noe til hodepute. Vurder å kutt ut lakenposen.

 

Klær:

Ser egentlig ganske fornuftig ut, hadde nok droppet en av overdelene selv.

 

Kjøkken:

Ok, men stormkjøkken veier endel mer enn en lett primus og en kjele

 

Misc:

Trenger du både teltlykt og hodelykt?

Nalgene drikkeflaske er mye tyngre enn en brusflaske eller platypus bottle, i tillegg har du drikkesystemet.

Førstehjelpen kan kanskje tynnes litt? (ta med det du trenger for å ivareta sikkerheten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du legger igjen er selvsagt avhengig av hva du selv vil prioritere av "luksus" på turen. Så ting under er bare saker jeg ikke har med selv:

 

Ekstra liggeunderlag

Stolsett til liggeunderlaget

Pute

Netting overdel (har to inner/mellomlag på listen)

Teltlykt

Batteribank (ikke om mobil er eneste kamera.)

Nalgene flaske kan byttes med tom brus-/saftflaske = ca 130 g

Drikkesystem (Bruk flaske eller kopp)

Førstehjelp kan lett halveres

 

Ellers ser det ganske greit ut. Det står ikke mobil eller kamera på listen. Antar at du har kniv som del av fiskeutstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig høy? Synes det ser ut som en helt grei pakkvekt :)

 

Jeg ville lagt igjen:

Chairkit

Teltlykt

Hodepute

Drikkesystem

Gorillapod

 

 

Jeg ville byttet:

Nalgene med lett flaske

Trekopp med brettekopp

Bambusboxer med ullboxer

Penn med blyant

Liggeunderlag med et tynnere (skum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chair-kittet blir nok med. Ufattelig luksus å kunne sitte med støtte i ryggen, men er enig i at det er alt for tungt. Samme med puta.

 

-Droppe netting overdel gis tommel opp

-Droppe lakenpose gis også tommel opp, men hvordan tærer dette på soveposen etter lang marsj og man er skitten som fy?

-ekstra teltlykt kan også droppes

 

Liggeunderlaget var tenkt som beskyttelse til det oppblåsbare, har du tips om hvilke jeg bør se på Oddbjørn? Batteribank er med fordi jeg har en litt hysterisk samboer som krever at hun får tak i meg 24-7 når jeg er på tur.

 

Drikkesystemet er med fordi jeg er alt for lat til å fiske frem flaska fra sekken under marsj :logik:

 

Førstehjelpsskrinet er noe jeg har tenkt på å tynne ut, her er egentlig spørsmålet; hva trenger jeg å ha med? Samme med stormkjøkkenet, har en ebay gassbrenner som veier 110g som kanskje burde vurderes, syntes bare at steikepanna og kjelen ble så ustabil vs stormkjøkkenet, er her åpen for tips :)

 

Kniv legges med fiskeutstyret :) Er foreløpig i tankeboksen om jeg skal bruke mobil(iphone) som kamera, eller ta med et vanlig kompaktkamera.

 

Har bestilt Spot i fra USA så den må også legges til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Liggeunderlaget var tenkt som beskyttelse til det oppblåsbare, har du tips om hvilke jeg bør se på Oddbjørn? Batteribank er med fordi jeg har en litt hysterisk samboer som krever at hun får tak i meg 24-7 når jeg er på tur.

 

Jeg kjøpte et billig 0,6 mm underlag på Jysk som veier rundt 100 gram. 

 

Husk at du skal ikke langt bort fra vei før det ikke er dekning, så hjelper lite med fullt batteri for å få kontakt med samboeren om det ikke er dekning.

 

 

Har gått mange runder selv på min egen pakkliste til min fisketur om en uke. Blir da borte i 12 dager. Men siden jeg skal padle 80% av turen så har jeg tillatt meg endel luksus. http://lighterpack.com/r/bppbb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du skal ikke langt bort fra vei før det ikke er dekning, så hjelper lite med fullt batteri for å få kontakt med samboeren om det ikke er dekning.

La akkurat til Spot :). Skal sjekke ut liggeunderlaget i fra Jysk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort over 20kg når mat og fiskeutstyret legges til  :no:

 

20kg startvekt for 1 uke er egentlig ikke "ufattelig høyt" mener nå jeg, spesielt når ting som chair kit, drikkesystem, pute og 2 ligeunderlag er med. Skal du noe særlig under 20kg uten å bytte ut telt/sovepose/sekk til dyre/lette varianter er det nettopp slike ting som må legges igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen pakkliste, ikke så pent om du skal pakke lett.

 

Dine tre store er tilsammen 6660 kg. Her kan du hente 2-4 kg, men må antagelig ha annet utstyr; jeg hadde beholdt soveposen og skiftet ut sekk og telt.

Har du forresten veid sekken selv? Som jeg tolker Klättermusen, så er vekten på 3490 gr. for 75 literen.

 

En god natts søvn er viktig, så jeg er forsiktig med å hive ut noe her, bortsett fra stolen.

Exped UL 7 skal være utmerket, så finn noe billig og tynn skumgummi om du må ha noe under. Jysk sitt er begge deler og velegnet til å ligge under et annet underlag.

Kan en av pakkposene gjøre jobben som pute? Eventuelt brette sammen fleecegenseren?

Soveposen greier seg fint, men jeg ville hatt med et par sokker som bare brukes til å sove i - det sparer posen ikke bare for skitt, men hard hud og negler. Ullnettingen er en utmerket pyjamas som du allerede har med.

 

Klær ser greit ut. Det finnes lettere regntøy, men ikke så mye å spare. Kanskje legge igjen Ulvang overdelen?

 

Stormkjøkken blir for tungt. En lett gassbrenner, en kjele og evt. en panne. Er det dårlig balanse eller er det noe du tror? Test og øv, så blir det kanskje ikke så verst likevel. At det ser vaklevorent ut er så sin sak, men er det det?

 

Førstehjelp... dette her? Med termometer?

https://www.lifesystems.co.uk/product/first-aid-kits/outdoor/camping-first-aid-kit

 

Du trenger nok til å lappe deg sammen så du får haltet tilbake til sivilisasjonen. En håndfull plaster, duct/gorillatape (kjekt til alle andre reparasjoner også), sportstape, noe bomull, smertestillende og en bandasje.

Sier ikke at det er noe dårlig førstehjelpsutstyr, men du får gjort mesteparten av jobben med min lille liste. Var en tråd for ikke så lenge siden om hva folk har med til førstehjelp.

 

Ta med nål, sikkerhetsnåler og tråd. Kjekt til reparasjoner.

 

Og begge drikkegreiene utgår. Ta heller to vanlige plastflasker på en halvliter hver.

 

 

Som @HakonJ korrekt bemerker: du må legge igjen ting og/eller bytte ut store og dyre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnozzzzzzlebaggen som følger med Exped sine liggeunderlag fungerer utmerket som pute med klær inni (har du med dunjakke til å putte oppi er det jo pute godt som noe). Sist brukt av undertegnede natt til i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ikke igjennom alle postene, men nevner det jeg tenker når jeg ser på lista di.

 

Du kan sikkert spare 3-400g om du tar av topplokket på sekken 

 

Hadde lett lagt igjen stol kit, mummyliner og skumunderlag (eventuelt valgt et lettere skumunderlag)

 

Om du ikke allerede har kart over området du skal være i ville jeg kjøpt de nye plast kartene og droppet kart mappa

 

Ville droppet nalgene flaska til fordel for f.eks en imsdal flaske, ville også droppet drikkesystemet

 

Førstehjelp kan tynnes ned til 100g 

 

2 lykter er er 2 for mye (på sommeren) i allefall 1 for mye

 

Du sparer 200g om du bytter ut puta med denne: http://www.fjellsport.no/exped-airpillow-ul-l.html

Utrolig komfortabel og lett pute, men det krever jo invistering av nytt utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormkjøkken blir for tungt. En lett gassbrenner, en kjele og evt. en panne. Er det dårlig balanse eller er det noe du tror? Test og øv, så blir det kanskje ikke så verst likevel. At det ser vaklevorent ut er så sin sak, men er det det?

 

Førstehjelp... dette her? Med termometer?

https://www.lifesystems.co.uk/product/first-aid-kits/outdoor/camping-first-aid-kit

 

Prøvde gassbrenner ute på flatt underlag med kjele og vann, kjelen vingla litt for mye på gjengene til at jeg vil føle meg trygg å fyre den opp på insiden av teltet.

 

Nesten det samme settet; https://www.lifesystems.co.uk/product/first-aid-kits/waterproof-first-aid-kit. Termometeret er vel det minste jeg noen gang har sett, på størrelse med slike strips som diabetikerene bruker til å måle blodsukkeret med. Men er enig at det må kuttet kraftig ned!  Sekken er forresten kontrollveid. Er ikke den versjonen jeg har linka til i pakklista :)

 

Schnozzzzzzlebaggen som følger med Exped sine liggeunderlag fungerer utmerket som pute med klær inni (har du med dunjakke til å putte oppi er det jo pute godt som noe). Sist brukt av undertegnede natt til i går.

 

Har dunjakke(tynn, lett bergans) som overraskende nok ble veid inn med høyere vekt enn fleecejakka. Strøyk derfor den ifra lista. Burde kanskje revurderes?

 

Du kan sikkert spare 3-400g om du tar av topplokket på sekken 

 

Om du ikke allerede har kart over området du skal være i ville jeg kjøpt de nye plast kartene og droppet kart mappa

 

Du sparer 200g om du bytter ut puta med denne: http://www.fjellsport.no/exped-airpillow-ul-l.html

Utrolig komfortabel og lett pute, men det krever jo invistering av nytt utstyr...

 

Sekken er med rulletopp, så ingenting å hente der  :no:  Plastkart... Hvordan er dette mtp slitestyrke?

 

Jeg ser jo at det må bli ny sekk og telt til neste år... Har sikkla på Scarp 2 i noen mnd, burde kanskje begynne sparinga allerede nå.

 

Tusen takk for alle tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også det førstehjelpsettet som du linker til, jeg har nå pakket ut det jeg mener jeg trenger og tatt bort alle "kjekt å ha"-tingene.

Settet mitt veier nå 10% av originalen.

 

F.eks, jeg ser ingen nytte av å ha med termometer på fjelltur. Får man feber så får man feber. 

Og om det skjer så merker man det som regel også, da er det viktigere for meg å heller ha med noe febernedsettende i form av f.eks paracet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks, jeg ser ingen nytte av å ha med termometer på fjelltur. Får man feber så får man feber. 

Og om det skjer så merker man det som regel også, da er det viktigere for meg å heller ha med noe febernedsettende i form av f.eks paracet.

 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med en del innlegg over.

hadde byttet ridgerest med slikt lett og billig fra jysk.

Stolkit er jeg usikker på. Er såpass vekt at du nesten kunn hatt med helinox groun chair istedt. Enklere siden du slipper bruke underlaget.

jeg haddde nok droppet slikt.

Som pute er pumpeposen til underlaget fylt med klær fint tips. Kan du pakke tøy i posen når du går.

en lykt er nok på sommern.

Regntøy kan byttes mee lett poncho. Ikke like fin å gå distanse med da.

Drikkepose bruker ikke jeg, fester flaske til sekk med karabin. Slenger litt men lett å få tak i.

på telt kan du fort spare en kilo. Så et big agnes slater til salgs her for noen dager siden. Veier 1,3 så vidt jeg husker.

men det er vel ikke meningen å kjøpe for mye nytt heller. Får du bort litt vekt synes jeg det er helt greie pakkvekt uten mat og fiskeutstyr.ca 20 kilo synes jeg er helt greit for en uke på, tur alene. Lettere å dele litt vekt når man er flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nalgene vs drikkesystem vs flaske så er jeg enig med de fleste her. De fleste nye sekker har en lomme nede på siden som du lett kan nå og putte en flaske i. Jeg har så langt brukt en 1L platypus softbottle, men har etter treffet blitt litt solgt på å bruke en 1/2L nestea flaske. Evt kan jeg ha platyflaska i reserve hvis jeg trenger å bære mer vann.

 

Lommen på sekken gjør at det er lett å gripe etter den og den relativt store åpningen på nestea flaska gjør at man tar litt større munnfuller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig også litt av en sekk! Den kan du sikker bære en elg med. Har du tenkt å bære en elg?

Sovesystemet ditt er som mange har påpekt også ganske overkill.

Teltet ditt er stort, pent og ikke minst skikkelig tungt for en person.

 

Totalt veier dine "tre store" tilsammen 9kg. Lettvektsprinsipper (uten å ta helt av) foreslår en målvekt på "3 for 3". Altså at de tre store tilsammen veier 3 kilo. Hvis du hadde klart dette så hadde vekten din gått fra 13,5kg til 7,7kg. Nesten en halvering!

 

PS: Ingen av disse 3 store som du eier virker spesielt billige, heller tvert imot. Du hadde nok kanskje spart penger på å kjøpt noe lettere da du var student. ;) Siden du nå er i jobb ville jeg hvis jeg var deg prøvd å selge noen av disse tingene og erstattet de med lettere komponenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blir det vel bare gjentagelser av hva de andre sier.

  • Det er lettere løsninger enn Trangia.
  • Bruk en foldbar snyltekopp istedet for trekoppen.
  • Spis ut av gryta eller panne/lokk og dropp tallerken.
  • Dropp teltlykta, men forstår at det kan være greit å ha med en lykt. Dog finnes det lettere hodelykter.
  • Plastkart er lettere, mer slitesterke og krever ikke kartmappe.
  • Ta det du trenger ut av førstehjelpsskrinet og putt det i en ziploc. Selv den pakken det kommer i er "tung".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig også litt av en sekk! Den kan du sikker bære en elg med. Har du tenkt å bære en elg?

Sovesystemet ditt er som mange har påpekt også ganske overkill.

Teltet ditt er stort, pent og ikke minst skikkelig tungt for en person.

 

Totalt veier dine "tre store" tilsammen 9kg. Lettvektsprinsipper (uten å ta helt av) foreslår en målvekt på "3 for 3". Altså at de tre store tilsammen veier 3 kilo. Hvis du hadde klart dette så hadde vekten din gått fra 13,5kg til 7,7kg. Nesten en halvering!

 

Jeg jeg må si at jeg blir inspirert når jeg ser på alle amerikanerene som går PCT og JMT med lette sekker. Problemet er at jeg akuratt har kutta vekta på teltet, sekken og soveposen i år vet ikke om jeg skal skrive hva det tilsammen veide før :ike:

 

Har noen noen gode tips på lett, stabil gassbrenner som ikke koster skjorta? :) Hvordan er feks Crux? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jeg må si at jeg blir inspirert når jeg ser på alle amerikanerene som går PCT og JMT med lette sekker. Problemet er at jeg akuratt har kutta vekta på teltet, sekken og soveposen i år vet ikke om jeg skal skrive hva det tilsammen veide før :ike:

 

Vet ikke om det er noe mye annet å si da enn, OJ! :shocked:  Du skulle nok ha kommet en tur til lettpakkingshjørnet på FF først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg leste posten til @Tor Magnus så måtte jeg jo ta en nærmere titt på sekken, og jeg tror den egner seg godt til å bære en elg :D

MEN når det gjelder sekk så er det egentlig bortkastet å kjøpe ny sekk før du har kommet litt mer inn i "lettpakking" (om det er det du ønsker) hvis ikke så risikerer du å bytte sekk hver 3. måned fordi du kutter vekt på annet utstyr og finner ut at du kan gå ned til en enda lettere sekk :D

Jeg ville ventet med å kjøpe ny sekk til du har kuttet vekt på alle andre områder.

 

Når det gjelder teltet ditt så er det ikke så alt for gal vekt til telt å være, det er klart du får telt som veier under halvparten, men de koster som regel skjorta.

Om du lærer deg å bo komfortabelt under en tarp så kan du kutte mye vekt uten å svi av for mye penger, men det er jo en overgang.

Du kan jo eventuelt starte med å droppe innerteltet, men jeg ville nok ha en eller annen form for myggbeskyttelse.

 

Soveposen er jo ikke av de aller tyngste, utifra navnet så vil jeg tippe den holder til -5c. Du finner selvsagt soveposer som veier under halvparten og holder deg like varm, men igjen...det koster..

Du kan droppe å bruke kompresjons posen og sparer sikkert 50-100g (bare stapp posen ned i scnozzl baggen i bunn av sekken)

 

Om du har med skumunderlag KUN for å beskytte liggeunderlag så ville jeg heller brukt noe annet. Tyvek (brukes som vindtetting i hus) er lett og vil beskytte liggeunderlaget. Eller så hjelper det mye å bare se over plassen du skal sove og plukke vekk skapre steiner osv..

Det finnes også masse lette underlag som kan brukes om du også vil bruke det til å ligge på ved bålet etc.

 

Det er også lurt å prøve ut å fylle en pose med klær e.l som mange nevner og bruke som pute. Dette funket ikke for meg, men funker det for deg så sparer du en del vekt på det og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN når det gjelder sekk så er det egentlig bortkastet å kjøpe ny sekk før du har kommet litt mer inn i "lettpakking" (om det er det du ønsker) hvis ikke så risikerer du å bytte sekk hver 3. måned fordi du kutter vekt på annet utstyr og finner ut at du kan gå ned til en enda lettere sekk :D

Jeg ville ventet med å kjøpe ny sekk til du har kuttet vekt på alle andre områder.

Kan ikke være uenig i det. Men nå er det ikke til å kimse av å ha et lite utvalg av sekker da. Jeg ser selv at når jeg skal på tur med kone og barn så kommer jeg til å trenge en større sekk. Og jeg setter veldig pris på å ha både en ULA Circuit OG HuckePackChen.

 

Når det gjelder teltet ditt så er det ikke så alt for gal vekt til telt å være, det er klart du får telt som veier under halvparten, men de koster som regel skjorta.

Tja. En Scarp 1 er romslig og veier ca halvparten. Ca. 2000,- pluss porto og moms. Er ikke ille det. Da har man nok like mye komfort og følelse av trygghet. Eller hva med en Rainbow på 0.9kg til ca 1600,- pluss post og moms?

 

Soveposen er jo ikke av de aller tyngste, utifra navnet så vil jeg tippe den holder til -5c. Du finner selvsagt soveposer som veier under halvparten og holder deg like varm, men igjen...det koster..

Du kan droppe å bruke kompresjons posen og sparer sikkert 50-100g (bare stapp posen ned i scnozzl baggen i bunn av sekken)

 

Om du har med skumunderlag KUN for å beskytte liggeunderlag så ville jeg heller brukt noe annet. Tyvek (brukes som vindtetting i hus) er lett og vil beskytte liggeunderlaget. Eller så hjelper det mye å bare se over plassen du skal sove og plukke vekk skapre steiner osv..

Det finnes også masse lette underlag som kan brukes om du også vil bruke det til å ligge på ved bålet etc.

 

Det er også lurt å prøve ut å fylle en pose med klær e.l som mange nevner og bruke som pute. Dette funket ikke for meg, men funker det for deg så sparer du en del vekt på det og :D

Enig. Her er det nok mer å hente på å trimme ned hva som er med og kanskje bytte ut/supplere på sikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.