Gå til innhold
  • Bli medlem

Real Turmat har blitt mindre, eller?


atari

Anbefalte innlegg

Det er ikke det at jeg betviler dine kunnskaper, jeg er bare nødt til å spørre når det er noe jeg ikke skjønner. Hvorfor er jeg tom etter en time hvis jeg har spist en god posjon havregrøt til frokost, mens jeg sikkert kan gå i 3 timer om jeg får i meg kjøtt istede? Tror jeg får i meg mer havregrøt enn kjøtt i ren vekt, men det holder ikke på langt nær like lenge. Min forklaring er jo da at man kan gå lenger på proteiner enn karbohydrater.

Akkurat det samme skjer med meg hvis jeg spiser grøt til frokost. En ubrukelig start på dagen. ;)

 

Tipper det har med hva kroppen får når du gir den masse kjappe karbohydrater som grøt hovedsakelig består (spesielt med sukker på) av når du har greie glykogenlagre fra før av. Den skrur på insulinproduksjonen som senker blodsukkernivået og skrur ned fettforbrenningen. Mao, først får du et hopp i blodsukkernivået, så får du et hopp i insulinproduksjonen, så går blodsukkeret ditt ned, så går insulinproduksjonen ned. Summa sumarum, så har kroppen fått lagret energien fra frokosten din som fett og energinivået ditt er nedadgående, sammen med blodsukkeret ditt. Kroppen vil nå bruke en stund på å skru opp fettforbrenningen igjen før du igjen begynner å føle deg som om du ikke hadde spist frokost...

 

Når du spiser en proteinrik frokost, så skrur ikke kroppen ned fettforbrenningen noe særlig (kroppen brenner fett før proteiner) og proteinet påvirker ikke blodsukkeret ditt. Tipper du får i deg litt karbohydrater, f.eks som 1-2 brødskiver sammen med egg og bacon? Disse karbohydratene blir tatt opp litt tregere pga at resten av maten er tungt fordøyelig. Insulinproduksjonen kicker derfor ikke inn og du får et blodsukker som mest sannsynlig går litt opp, men ikke mye og går jevnt nedover etterhvert.

 

Konklusjonen min er at jeg holder meg laaaangt borte fra karbohydratrik mat til frokost. Hvis jeg skal på tur, så blir det f.eks egg og bacon, eller brødskiver av hjemmelaget grovbrød med 15g protein og fiber og ganske masse fett som gjør det tregt og tungt fordøyelig. Holder meg samtidig borte fra søtt pålegg.

 

Når jeg først er ute på tur og går, så kan jeg fint hive i meg hva det måtte være av karbohydratrik mat hvis jeg har startet med en skikkelig frokost. Kvikklunsj, boller, saft, osv går helt fint. Hvorfor? Vel, tipper det er fordi kroppen ikke starter insulin-produksjonen fordi den bruker det til å fylle opp lever og muskler med energi. Det kan faktisk være tyngre å spise protein/fett/fiber rik mat, ettersom det er tungt fordøyelig og gir ikke den samme umiddelbare energien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skrev jeg at man skulle spise Real sin frokost og lunsj? Ehhh...skal vi se, ingen steder. Men enhver ernæringsfysiolog anbefaler å spise mest på den tiden hvor man faktisk trenger det. Og hadde du lest så hadde du også sett at jeg snakker om de fleste turgåere. Real er ikke laget bare for de som jakter så mange timer i døgnet at de ikke har tid til å spise, men som alikevel er veldig opptatt av å få i seg nok mat. Den maten du er ute etter tror jeg virkelig ikke passer til gjennomsnittsbrukeren. Normale mennesker hadde blitt skamdårlig av det.

Og når du da allerede er inne på unødige spydigheter så forstår jeg hvorfor folk kaller deg troll. Du har virkelig bare evnen til å se ting gjennom dine egne trangsynte øyne og tolker ting den veien du vil bare for å lage kvalme. Alt sirkler ikke rundt deg Tiur3.

Tja.... mulig du ordlegger deg noe rart, men jeg sitterer: "En real pose inneholder mellom 600 og 700 kcal, får du i deg en frokost på 800-900 kcal". Så hvor får du 800 - 900 kcal i fra? Trodde virkelig at det var fra Real du mente, se sitatet og din egen tekst! Spise mest? Hva da? Det er stor forskjell på "raske" karbo produkter og "tungt" fordøylig.

 

At du forholder deg til "vanlige turgåere", er lite interessant for meg. De kan klare seg på det meste. :) Og da er det unødvendig, å diskutere med meg. For jeg sikter ikke, til turgårer som går på lettgåtte stier, noen få timer om dagen. Jeg har hele tiden poengtert mat for folk, som "går tungt" (utenfor stier - relativt tungt bekledning, oppakning og terreng) og i 8 - 10 timer om dagen.

 

Ser det "tyter noe guffe" ut av deg, bl.a. annet karaktrisikker som jeg aldri har sett. Men jeg har registert, at du uttaler deg ofte om ting du har lite "peilig" på. At folk har forskjellige meninger er ok og at det diskuteres greit. Men at uerfarne fok er så påstålig, er også noe uvanlig. Jeg gir råd, når jeg har noe å bidra med. Og jeg diskuterer, når det er noe som interesserer meg og som jeg er uenig i. Hva du mener, betyr mindre.

 

Tror jegere forbruker mer Real, enn den vanlige turgåer. Og ennå flere hadde det vært, med tilfredstillende middager! Så potensialet er trolig jegere og andre, som trenger mer næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for hele dagsbehovet det der, men millitærversjonen er 800 Kcal på en middag.

Om man sjekker hjemmesiden til Drytech kan man sammenligne  Real Turmat Lapskaus sivil og Real Field Meal millitær.

 

 

Det er faktisk mer energi pr gram mat i den sivile enn i den millitære - eller tolker jeg dette feil?

Du har ikke tilfeldigvis en gammel og ny pose, så man kan sammenligne karbohydrater/protein/fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turdietten min er på omlag 2900kcal pr døgn.

Jeg siktet jo til en vanlig arbeidsdag, for folk som ikke har utpreget tungt arbeid. :) Men, jeg "svever" nok også på det dagsbehovet (eller noe mer), når jeg er på tur og spessielt på jakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere huske på at et valig døgnbehov, for en mann på ca 70 kg, er på ca 1800 kcal. Men dette er jo ikke beregnet for de som jobber fysksik tungt. Og absolutt ikke for de som er på tunge turer, i 8 -10 timer om dagen. En middagsporsjon på bare 500 til 800 kcal, blir da lattelig. Dette er jo ikke mer energi, enn en trenger for vanlige dager, uten fysiksk arbeid.

Eh, 1800kcal for en mann på 70kg er for en mann som ikke gjør noe som helst fysisk, som å ligge i senga. Det er vanlig å beregne 2000kcal for kvinner og 2500kcal for menn. Mer hvis du er lang og mindre hvis du er kortere enn snittet. Evt trening kommer i tillegg,

 

Jeg er 192 og veier 77kg og tipper jeg bruker 2500-3000kcal på en kontorjobb hvor eneste trim er å gå til og fra jobb på 15 min. Hvis jeg går i fjellet så spiser jeg veldig mye mer. Jeg pleier å spise ca 200-250 kcal pr time jeg går på tur, så disse "middagsporsjonene" på 600kcal blir rett og slett ganske latterlige. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, 1800kcal for en mann på 70kg er for en mann som ikke gjør noe som helst fysisk, som å ligge i senga. Det er vanlig å beregne 2000kcal for kvinner og 2500kcal for menn. Mer hvis du er lang og mindre hvis du er kortere enn snittet. Evt trening kommer i tillegg,

 

Jeg er 192 og veier 77kg og tipper jeg bruker 2500-3000kcal på en kontorjobb hvor eneste trim er å gå til og fra jobb på 15 min. Hvis jeg går i fjellet så spiser jeg veldig mye mer. Jeg pleier å spise ca 200-250 kcal pr time jeg går på tur, så disse "middagsporsjonene" på 600kcal blir rett og slett ganske latterlige. ;)

Du har rett! Ser ut som jeg søkte opp en feil link på Google, men da kom det frem et levere døgnforbruk. Nytt søk, bekrefter det du skriver.

 

Og det forsterker jo problemet med Reals middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fimax og jeg har hatt som tommelfingerregel å førsøke å komme opp i 3500 kcal. pr. døgn. på våre turer hvor vi bærer tungt og langt og lar kroppen jobbe mye.Vi har stort sett alltid supplert de gamle Realporsjonene med pølser av div. type (ikke wiener altså, men viltpølser/morpølse o.l.). 

Det er en av årsakene til at jeg reagerte på at kcal. innholdet har minket i Real middagene. På turen min sist helg ble derfor Real droppet og jeg gikk for kjøttsuppe med feite pølsebiter oppi.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at det engelske forsvaret i mange hundre år nitidig har notert og beregnet dagsbehov pr. soldat. På 1600 tallet (mener jeg å huske) viser fortegnelser at soldater i de viktigste hæravdelinger fikk kost tilsvarende 7000 kcal. pr. mann. Disse soldatene bar jo med seg anseelige mengder metallskrammel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.