Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteri.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Skjønner dere ikke at det hele er en konkuranse. Den som har mest og dyrest utstyr når han dør, vinner...

Og pass nå på å få postet det hele i utstyrskrytetråden, gjerne med bilder ettervert som dere drar kortet....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av meningen må jo egentlig være å klare seg med minst mulig også?

Det var ett ut i naturen program på NRK for en stund siden. Da var det en kar som klarte seg med det han hadde i en liten skolesekk på ryggen og sjøstøvler ute i lang tid. Han fisket (med en tilfeldig utvalgt gren som fiskestang), lagde bål og sov under forskjellige trær på veien. Riktignok ikke vinterstid i snøen. Ikke noe fancy drikkesystem heller. Bare en liten trekopp.

Så ser man også på gamle filmer av de som vandrer ute. De har jo bare en liten ransel med seg på tur og ett ullpledd rullet sammen under topplokket på sekken.

Når ble det egentlig populært med 100 liter+ sekk på tur?

En sovepose (eller ett godt pledd når det er varmt), kniv, fyrstikker, fiskesene + krok, og en ekstra ullgenser i sekken pluss litt mat i tillegg til klærene man gikk i holdt "før i tiden". "Sikkerheten" var nok ikke ivaretatt like bra som i dag hvis en ulykke skulle være ute, men så tror jeg ikke at det var vanlig før å drive "friluftsliv" for å tøye grensene like mye under dårlige forhold heller. Så veldig behagelig tror jeg ikke det var hvis været ble dårlig heller.

Når det er sagt, så kjenner jeg kun til "det moderne friluftslivet", slik jeg bedriver det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en gammal krok i marka for noen år siden. Han var sikkert godt over 80, og fortalte meg at han i ungdommen reka rundt i ukesvis med bare ett tjukt ullteppe han og bikkja sov under foran bålet. En blikkboks funka som svartkjele, og han fikk godt med fisk. Han fikk stjerner i øynene når han snakket om dette, og jeg følte meg litt beklemt der jeg sto med storsekk og kløv på bikkja.. Kunne virkelig ha tenkt meg en kveld foran bålet med han og hans historier!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en brannfakkel tråd-starter viste seg å ha. For min del kan folk holde seg til det di selv ønsker, om det være seg 14 liggerunderlag eller bare ett. Nå er ikke jeg gamle karen, men siden mine første telt turer fra barneskolen med venner og telt fra rimi. Så oppfatter jeg at erfaring er alfa og omega. Det er noe jeg tror mange her vil kjenne seg igjen i. For min del, så har jeg hatt like mange flotte turer med bambus stanga og dupp arvet fra gamlingene, som jeg har med alt annet pikk-pakk jeg har hatt opp igjennom. Og nå, hvor livet er mer eller mindre stabilt økonomisk, og jeg kan finpusse på det jeg måtte ønske av komfort og moro saker. Så har det definitivt ikke lagt noe demper på det jeg søker ute i naturen.

Ellers syns jeg dette var en stereotypisk forum tråd. Populær, engasjerende tema, dobbelt-moral, off-topic, noen undrer og noen forteller, og ikke minst forskjellige folk :)

Flott forum, heldigvis har alle hvertfall en dragning mot det fri!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk idag är ju klenare också. Och tål egentligen inte att vara utomhus. Inte jag heller. Men med bra tält, bra kläder etc så går det att gå på utr ändå.

Sedan är folk mer kräsna idag. Det duger inte längre att frysa häcken av sig flera dagar i stäck när man är på tur, som folk fick göra förr med dåliga/inget tält och yllekläder och sådant. Men man bet ihop och fortsatte på turen i alla fall. Det gör man inte idag. Är det inte bekvämt så får det vara, tydligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden jeg startet for en tid tilbake har engasjert mange her på Fjellforum. Flott at folk er engasjerte. Som med de fleste tråder her på forumet går de litt på kryss og tvers. Mitt poeng var å få en meningsutveksling om hvorvidt vi legger for mye vekt på utstyr i forhold til det friluftslivet vi bedriver. Er det ikke likegyldig hva slags utstyr vi bruker når det egentlig er naturopplevelser vi søker? Her er synspunktene forskjellige, og takk for det. Men åkke som, jeg mener nå at vi bør bli litt mer nøysomme med hensyn til friluftsutstyr og bekledning. Utstyr for å bedrive friluftsliv er i dag ”Big business.” Dette mener jeg er galt. Det burde tvert imot være nærmest gratis å bedrive friluftsliv i vårt vakre fedreland. Med Allemannsrett og Fjellov er det duket for fråtsing i norsk natur. Der er det ingen som spør etter antrekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke sånn at alle går toppturer og/eller i ekstremvær. Jeg for min del rusler nå bare rundt i skogen i eget tempo, og så langt jeg gidder, som oftrest helt uten mål og mening, og er stort setta ldri mer enn 2 km hjemmefra, om jeg ikke kjører et sted....og går max 2 km fra bilen. Så utyret mitt er ganske enkelt. en liten Mollebag fra Ebay (kina) til 20 dollar, en svartkjele, og en trangiabrenner med nogo attåt, litt saker å lage bål på morsomme måter (flint og stål f.eks), og litt klær som gjør at jeg ikke blir pissblaut før jeg er hjemme klarer seg stort sett...

Jeg har en jegerduk, innkjøpt for 10 år siden eller så, samt en jungle hammock fra 2. verdenskrig, og en sovepose fra Jysk, og en par kniver, fiskestang etc. Det er storts ett utsyret.

men driver nå å oppgraderer, så det kommer til å bli bruket noen tyusenlapper på sovesystem i vinter, så jeg kan dra på overnattingsturer i nærområdet også.

Og jeg treffer en god del likesinnedede ute i skogen. Folk som ikke drar på ekspedisjoner, vel, hvem vet, de gjør vel kansje det også. Men for folk flest er vel friluftsliv nettop det enkle, og med det mener nå jeg en dagstur en søndag, gjerne med ungene til et fiskevann, eller i nærskogen etter litt bær eller bare for å gå en tur ut, fyre opp et bål og grille pølser.

Det friluftslivet er fremdeøles tilnærmet gratis. Selv om du har en og annen som insisterer på titanium teleskop pølsepinner også her....så ser man da fremdeles en og annen feltjakke ute i skogen enda syns nå jeg. Så får toppturfolket bruke så mye penger de giodder på det utstyret de syns er nødvendig for å ha det fint på turene sine.

Mellomtiden har jeg bestilt meg et par bukseseler til den eneste turbuksa jeg har....god helg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden jeg startet for en tid tilbake har engasjert mange her på Fjellforum. Flott at folk er engasjerte. Som med de fleste tråder her på forumet går de litt på kryss og tvers. Mitt poeng var å få en meningsutveksling om hvorvidt vi legger for mye vekt på utstyr i forhold til det friluftslivet vi bedriver. Er det ikke likegyldig hva slags utstyr vi bruker når det egentlig er naturopplevelser vi søker? Her er synspunktene forskjellige, og takk for det. Men åkke som, jeg mener nå at vi bør bli litt mer nøysomme med hensyn til friluftsutstyr og bekledning. Utstyr for å bedrive friluftsliv er i dag ”Big business.” Dette mener jeg er galt. Det burde tvert imot være nærmest gratis å bedrive friluftsliv i vårt vakre fedreland. Med Allemannsrett og Fjellov er det duket for fråtsing i norsk natur. Der er det ingen som spør etter antrekk.

Når man bedriver friluftsliv 365 dager i året kan man liksom ikke bare ha ei bukse, et par sko og ei jakke, slik som de som bare er ute når sola skinner om sommeren.

Man bør være rustet og forberedt for det meste. Men alt med måte. Kjenner folk som kjøper nye randon sko til 10 store lapper hver år.... :???:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke likegyldig hva slags utstyr vi bruker når det egentlig er naturopplevelser vi søker?

Nei. Jeg sitter heller på en topp og nyter utsikten i gode varme ullklær med goretex-dressen utenpå, enn en slitt treningsbukse fra Fretex, bomullsgenser og grilldress.

En annen ting er at idag så forventer omverdenen at vi som ferdes i naturen både kan det vi driver med og ikke minst har det utstyret som kreves. Straks det skjer en hendelse der folk som er litt dårlig utstyrt trenger assistanse, så er både media og mange her på fjellforumet straks fremme med pekefingeren. Det er vel ikke stor uenighet om at en skidress er dårligere egnet til fjellet sammenlignet med goretexjakker eller bomullsanorakker. Avstanden mellom ytterpunktene i friluftslivet er enorm som fra Humle sin turer i skogen til de som krysser Hardangervidda vinterstid. Ser ikke for meg at de kan bruke samme utstyrspark.

Spørsmålet er vel heller om hvor ofte må man skifte ut utstyret. Her tror jeg de fleste er sånn skikkelig midt på treet. Ski, fjellsko, telt, ryggsekker og skallbekledning varer ganske lenge, mens forbruksvarer som ullundertøy, luer, votter osv byttes ut oftere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har tenkt samme tanker som hovedinnlegger... Ungene og jeg hadde 30 teltnetter i 2012. Vi har ikke dyrt utstyr, men vi har klær og utstyr etter forholdene.3 av soveposene er 35 år gamle, men de holdt fint i 5 minus i høst, mellomlagsulla har jeg strikket selv til oss alle, vi kjører ullundertøy året rundt, men det er ikke dyr ull, men den gjør nytta. Vi har billigste stormkjøkken, men det fikser mat til oss 5, tid spiller ikke så stor rolle på tur.

Til vinterturer ser jeg at en trenger bedre utstyr, men vi har det vi trenger til 3 sesonger på tur med 3 små. Turbuksene mine er billigste sort, med impregnering tåler de imponerende mye.

Men nå bedriver vi ikke ekstremsport, gubben kjører ungene og meg og kano til et sted, vi blir ei ukes tid og padler hele dagen og koser oss, vi har ikke fancy liggeunderlag osv, men det vi har er solid og vi tåler været som måtte komme.

Jeg har ikke åpnet en pose real i mitt liv, man lager like fint tørka mat i stekeovn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Avstanden mellom ytterpunktene i friluftslivet er enorm som fra Humle sin turer i skogen til de som krysser Hardangervidda vinterstid. Ser ikke for meg at de kan bruke samme utstyrspark.

Jeg mangler bare et sovesystem som jeg overlever en vintertur i så kan jeg nok krysse Hardangervidda jeg også. Jeg er vel utsyrt noenlunde slik Imse er. Ikke noe fancy, men greit, solid og gjennomprøvde greier, f.eks ull, som altid vil fungere godt, uansett hvilken teknologi som ellers utvikles. Det blir kaldt under tregrensa også. Og det hender jo at man tar seg en tur opp på snaufjellet også, og da vil man jo ikke at de timene skal være et miserabelt helvete. Jeg har bare ikke behov fopr å gjøre det i siste skrik fra G-Max.

Når jeg sier at jeg har bare en turbukse, så mener jeg at jeg bare har en av gangen. Vel jeg har egentlig to akkurat nå siden den gamle buksa som i grunnen enda kan gjøre tejensten ikke kastes men degraderes til reserve/ leirbukse. Og når den jeg bruker nå begynner å bli slitt, degraderes den igjen...etc. jeg har ikke råd til å ha mere. Og uansett bare ha poå en av gangen, og kommer vel aldri til å drasse på mer en en i reserve...men altså. Den buksa hadfde fint tålt ei uke i fjellet eller to.

Jeg tror nok de fleste som bedriver friluftsliv noenlunde aktivt har det meste som skal til for å være ute og i aktivitet en vinterdag eller uke uten å omkomme. Og når jeg tenker på utyrshysteri, så går det mer på generaliseringen at "alt må være siste skrik. De fleste er vel enige om at man ikke trenger aller nyeste teknologi hele tiden.Det går f.eks fint ant også i 2013 å krysse Hardangervidda vinterstid

med kart og kompass isteded for GPS og SPOT...og ingen dør av at skiene er 10 år gamle, eller at turklærne også er på når man går på jakt, og derfor er grønne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg har bare en turbukse, så mener jeg at jeg bare har en av gangen. Vel jeg har egentlig to akkurat nå siden den gamle buksa som i grunnen enda kan gjøre tejensten ikke kastes men degraderes til reserve/ leirbukse. Og når den jeg bruker nå begynner å bli slitt, degraderes den igjen...etc. jeg har ikke råd til å ha mere. Og uansett bare ha poå en av gangen, og kommer vel aldri til å drasse på mer en en i reserve...men altså. Den buksa hadfde fint tålt ei uke i fjellet eller to.

Når det gjeld forbruksvarer som klede, støvler ski ol, passer eg alltid på å kjøpe nytt i god tid før det gamle er utslitt. Dette gjer eg av flerie grunnar.

Ved å kjøpe før behovet melder seg, kan eg nytte tilfeldige tilbud, og på den måte spare mykje peng på lengre sikt.

Slitt vindtøy er ikkje like vindtett som nytt vindtøy. Ved å bruke det gamle når det er godt nok, sparer eg det nye og forlengar levetida vesentleg. Gamle utette fejllstøvler er fortsatt like god å gå i på turar ein likevel veit at det ikkje vert vått, det vil seie dagsturar i fint ver. Gamle ski vert brukt tidleg på sensongen for å spare dei nye for kontakt med grus og småstein. osv.

Det bind litt meir kapital, men eg sparer mykje på lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kaster vel i grunnen ingenting før jeg må jeg heller. Men akkurat nå er jeg i en oppbyggingsfase, så det blir nok kjøpt inn en del nytt. Og da etter prioriteringen: ting jeg kommer til å bruke hver gang jeg er på tur, og ting som er kjekt og ha men som bare blir liggende fordi man kansje er på den typen tur da det er behov for dette en gang i året, og kanpt nok det.

Men jeg har lyst til å prøve meg på er noe ikke har gjort siden man gikk og bar på 3-4 kilo metall iført kongens klær....overnatte ute vinterstid uten telt. Men har altså bare sommerposer. Så det blir ny sovepose - tror det blir en Isbjørn Jan Mayen med toveis glidelås. Planen er å sove i hengekøye, med en tarp som beskyttlese mot vær og vind. Og her faller valget på en Tenth Wonder Bivi Hornet hammock (1,8m bred), og en Tenth wonder tarp... også trenger jeg en skikkelig underdyne. Her har jeg ikke bestemt meg for om en av mine gamle soveposer kanibaliseres og jeg lager en sjøl, eller om jeg kjøper en Snugpak underdyne ferdig. Til å fullføre verket bruker jeg min snart 10 år gamle Thermo Hunter jegerduk.

Det er 20 år siden sist jeg kjøpte en sovepose ment til annet enn å teklte på nærmeste eng om sommeren... så det tar jeg meg råd til. Vi får se....sparekontoen skulle være på ønsket nivå ved neste lønning om ikke kjerruinga finner ut at hun skal kaste vekk pennegen på nytt kjøkken eller nye gardiner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum er heldigvis ingen lovgivande forsamling, så kva som kjem fram i denne tråden påvirkar ikkje kva som er lov og ikkje ;)

Sjølv om enkelte har meiningar om korleis det "einaste rette" friluftslivet skal levast, er det heldigvis fritt fram for kva enkelt å gjera på sin måte. Eg er alt for lite glad i skogen og alt for utålmodig av meg til å sitje på ei granbarseng å glo inn i bålet, og attpåtil synast det er kos.

Utgangspunktet for tråden, var vel heller om fjellforum skal vera til for sprøsmål og diskusjon rundt utstyr, eller om det heller skal skrivast meir om turar og naturoppleving.

Og utstyrdiskusjonar vert me nok aldri ferdig med. Det perfekte utstyret finnst ikkje, til det er behova alt for mange og sprikande. Ulikt utstyr til ulik bruk. Då seier det seg sjølv at det vert ulikt utstyr, både type og mengde, for oss som reiser på snaufjellet kvar einaste helg, og for den som held seg i ly av skogen, og kanskje bare når det er fint vær. Riktige utstyret til bruken, enkelt eller avansert, gjer friluftslivet slik ein sjølv ynskjer det, mogleg. Men det betyr ikkje nødvendigvis at ein er opphengt i utstyr til det hysteriske, sjølv om det kan sjå slik ut for den uinnvidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg egentlig er litt usikker på hva som egentlig menes med utstyrshysteri. Det virker som det ikke skal være lov å kjøpe nytt utstyr hvis man har lyst og råd?

Poenget er vel at ut av nordmannens gjennomsnittlige sterke kjøpekraft dannes kunstige behov for utstyr, og at det hamstres inn ville mengder dyrt friluftstutstyr og klær av mennesker som knapt nok bruker materiellet de svir av titusener på. For mange er dyrt utstyr og materiell status. Viktig med fasade vettu. Legge ut noen feiende flotte bilder på fjasboka av seg selv iført fancy kit. Må bare huske å fjerne prislappene først. Det imponerer fjasbokvennene og opprettholder fasaden om at man til stadighet er aktiv og oppsøker den friske luft og det frie liv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.