Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig å ligge i telt?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Tusen takk for det :)

 

Jeg er faktisk enig med deg i det med veps. Selv er jeg en kar på 181 cm og 78 kg , har et brunt belte i Jiu Jitsu , trent både karate og judo og føler meg lite engstelig i grunn. Men veps er noe jeg skyr og tar lett beina fatt når de blir for innpåsliten. Jeg ser at vi trenger veps og bier , og tar ikke livet av disse flygende dyrene. Men jeg liker å ha dem litt på avstand , har blitt stukket et par ganger og en gang uten at jeg gjorde noen tegn til trussel :grin:

Nå når høsten kommer så har vepsebolet produsert neste års dronninger. Disse flyr ut for å bli part og så flyr de rundt for å finne en grei overvintringsplass.

Bolets arbeidere, de som stikker, blir så kastet ut fra bolet for å dø. Det er bare dronningene som overvintrer.

Hadde vi blitt kastet ut av hjemmet vårt, om høsten, uten muligheter for å overleve vinteren, så hadde nok også vi blitt en smule irritert.

Det blir vepsen også og nå på høsten er de ekstra hissige. De finner lite mat og stikker ofte uten forvarsel.

 

Ja vi trenger sikkert bier og veps, men de to insektene har ganske forskjellige oppgaver i naturen.

Biene polinerer blomster slik at det kan bli frø og frukt. Så samler de pollen for å mate larvene (ungene sine) med og så samler de nektar og lager honning for å ha mat til vinteren. Hele bisamfunnet overvintrer i kuben og derfor trenger de mat for vinteren.

Ofte kommer det da en "slem" mann og stjeler denne honningen, men så får de sukkervann i stedet. Dette er faktisk bedre mat for biene enn honning, og da lever de av dette til neste vår.

Vepsen er et rovdyr og spiser stort sett alt med proteiner eller karbohydrater i. Den går i dvale om vinteren og trenger derfor ikke samle mat.

Bier og veps kan gjerne sammenlignes med sauer og ulv og så får hver enkelt avgjøre om de synes at vi trenger bare en eller begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan legge til at jeg har lagt merke til at veps som plager deg i lunsjpausen i augustmåneden ofte plager kollegaene som spiser hamburgere eller annet kjøtt på brødskiva. Jeg som spiste brød med syltetøy ble ikke plaget. Jeg ble ikke så stresset av veps. Satt heller stille for å prøve å fange dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps er også veldig glad i ferskt skinkepålegg.

 

To veps hadde slått seg ned på nesen til en sovende fotturist.

Så sier den ene vepsen til den andre:

"Nå må jeg stikke, men vi snakkes hjemme i bolet om en halvtime".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maur!

Som relativt nybakt pappa for 16 -17 år siden tok jeg min lille sønn med meg ned til fiskeplassen hvor jeg, som barn, tilbrakte veldig mange timer med fiskestang og markboks.

Været var bra og poden var kun ikledd bleie, kortbukse og T-skjorte.

Poden ble satt på kanten mens far skulle fiske.

Etter en kort stund gikk alarmen. Poden skrek om en stukket gris og da jeg hentet ham opp for å se hva som var galt så var hele bleia hans full av små røde illsinte maur. 

Jeg hadde satt ham rett over åpningen til tua deres som lå godt skjult under bakken.

Ikke akkurat den beste starten på en fiskerkarrière.

Kanskje derfor at han i dag er mer interessert i PlayStation enn i Abu og Sølvkroken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps blir bare mer nyskjerrig av høy lyd og bevegelse, så menneskets reaksjon med roping og vifting med armene hjelper ikke noe særlig.

Ble forresten nervøs atter en gang midt på natten i teltet. Hørte tunge skritt og nifse lyder. Prøvde å hoste høyt for å skremme,

men hjalp lite. Etter ti-femten minutter forsvant lydene og jeg sovnet igjen. Viste seg å være hjortespor rett utenfor teltet morgenen etter.

Gikk bra denne gangen også..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps blir bare mer nyskjerrig av høy lyd og bevegelse, så menneskets reaksjon med roping og vifting med armene hjelper ikke noe særlig.

Ble forresten nervøs atter en gang midt på natten i teltet. Hørte tunge skritt og nifse lyder. Prøvde å hoste høyt for å skremme,

men hjalp lite. Etter ti-femten minutter forsvant lydene og jeg sovnet igjen. Viste seg å være hjortespor rett utenfor teltet morgenen etter.

Gikk bra denne gangen også..........

Hvis du hørte skritt utenfor teltet, hvorfor stakk du ikke hodet ut for å sjekke?   :unsure:

Du kan aldri vite hvem som tusler rundt i nattemørket. Det kunne jo være en "hulder" som hadde gått seg bort og så kunne du kanskje fått litt koselig selskap i teltet. :-P

Ellers har jeg hørt at du ikke skal sette opp telt på en gammel sti eller vei. Da kan du risikere at det blir litt mye trafikk i løpet av natten.

Jeg har ingen erfaring med dette, jeg tar selvfølgelig mine forholdsregler, men kanskje andre har. :huh:

Og et lite tips angående veps.

Veps er veldig glad i alt som lukter, og spesielt hvis det lukter søtt.

Damer med parfyme er derfor ekstra interessante for vepsen. 

Bare husk på det dere damer som liker å pynte dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om veps bryr seg om søtlukt er sesongbetont, da. Den bryr seg ikke særlig tidlig og midt på sommeren. På sensommeren, derimot.

Har aldri opplevd at vepsen bryr seg om parfyme? Det er jo helst sukker som tiltrekker den, og sukker er det lite av i parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om veps bryr seg om søtlukt er sesongbetont, da. Den bryr seg ikke særlig tidlig og midt på sommeren. På sensommeren, derimot.

Har aldri opplevd at vepsen bryr seg om parfyme? Det er jo helst sukker som tiltrekker den, og sukker er det lite av i parfyme.

Nå kunne jeg jo satt i gang en stor diskusjon rundt dette, men det skal jeg ikke gjøre. Jeg vil bare presisere at etter å ha drevet med birøkt en del år så lærer man også vepsen å kjenne.

Vepsen er for en birøkter som reven eller kanskje ulven for en sauebonde og som birøkter så tilegner man seg kunnskap både fra egen erfaring og fra bøker og ikke minst internett.

At veps undersøker alt som lukter er ikke bare et sesongfenomen, men noe den gjør så lenge den er aktiv. Den spiser hva som helst. Andre insekter, kjøtt, fisk, frukt, bær, honning og sukker. Denne maten spiser den hele sommeren og prioriterer stort sett det om er lettest tilgjengelig.

Men om høsten er den nok mer aggressiv mot oss mennesker enn resten av sesongen.

Senest i dag hadde jeg en like inne i håret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker høreapparat som jeg må ta av om natta. Er litt usikker på om jeg bør være glad for det eller ei, men jeg sover i alle fall godt i teltet! ;)

 

Jeg er døv på ene øret , men hører godt på det andre. Når jeg sover liker ikke å ligge på den siden der øret hører , kanskje en uvane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telting i naturen  skremmer meg langt mindre enn telting i nærheten av folk. Hvem vet hvilke ustabile gærninger som kan angripe. Lå i telt på en tettstedsnær campingplass i helga, og var meget urolig. Når først tanken på en ustabil asylsøker som vandrer gatelangs har satt seg, blir det vanskelig å få sove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kunne jeg jo satt i gang en stor diskusjon rundt dette, men det skal jeg ikke gjøre. Jeg vil bare presisere at etter å ha drevet med birøkt en del år så lærer man også vepsen å kjenne.

Vepsen er for en birøkter som reven eller kanskje ulven for en sauebonde og som birøkter så tilegner man seg kunnskap både fra egen erfaring og fra bøker og ikke minst internett.

At veps undersøker alt som lukter er ikke bare et sesongfenomen, men noe den gjør så lenge den er aktiv. Den spiser hva som helst. Andre insekter, kjøtt, fisk, frukt, bær, honning og sukker. Denne maten spiser den hele sommeren og prioriterer stort sett det om er lettest tilgjengelig.

Men om høsten er den nok mer aggressiv mot oss mennesker enn resten av sesongen.

Senest i dag hadde jeg en like inne i håret.

Ah, jeg skjønner at du har noe mer kunnskap om vepsen enn jeg kan skryte på meg ja. ;)

Allikevel mener jeg bestemt at vepsen bryr seg mye mer om lunsjen vi spiser på bordet nå sent i august, enn i juni...da ser vi den jo knapt.Menneh, skal prøve å ikke sette i gang noen stor diskusjon jeg heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<...>

Ellers har jeg hørt at du ikke skal sette opp telt på en gammel sti eller vei. Da kan du risikere at det blir litt mye trafikk i løpet av natten.

Jeg har ingen erfaring med dette, jeg tar selvfølgelig mine forholdsregler, men kanskje andre har. :huh:

<...>

 

Da bor du kanskje i Finnmark? Har hørt at folk der oppe tror på slike ting (og mye annet og :P ).

Mener å huske at jeg har satt opp telt på en sti og er helt sikker på at jeg har campet på en grusvei en gang. Har ikke skjedd noe spesielt de nettene.

Slike ting som å se gjenferder å sånt skjer jo uansett aldri med personer som er skeptiker, dessverre. Når jeg hører en mann med trebein på loftet interpreterer jeg det bare som en mus.

Jeg har forresten hørt et stort dyr gå forbi i nattemørket mens jeg lå ute (uten telt), men det var så mørkt at jeg ikke kunne se noe som helst. Det må enten ha vært en elg som ikke etterlot seg noen som helst spor neste morgen. Eller det må ha vært turkameraten som gikk på do. Jeg tror egentlig det siste. Men turte ikke å spørre fordi jeg var redd for å skremme elgen... :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Finnmark, og selv mener jeg at jeg har begge beina trykt plantet på bakken.

Når det er sagt så har jeg faktisk opplevd å se slike ting som noen mener er gjenferd eller spøkelser, men jeg tror ikke at slike ting eksisterer likevel.

Kan mann drømme merkelige ting om natten så kan nok hjernen spille en noen puss når man er våken også.

Men jeg har vert på Island og der har jeg til og med vert på et spøkelsesmuseum. Du vil ikke tro alt det rare de tror på der. 

http://skepsis.no/index.php?page=avisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telting i naturen  skremmer meg langt mindre enn telting i nærheten av folk. Hvem vet hvilke ustabile gærninger som kan angripe. Lå i telt på en tettstedsnær campingplass i helga, og var meget urolig. Når først tanken på en ustabil asylsøker som vandrer gatelangs har satt seg, blir det vanskelig å få sove.

Akkurat det er jeg enig i , tryggere langt ute i naturen enn for nært mennesker. Ikke akkurat asylsøkerne jeg er mest engstelig for , men drita fulle nordmenn , det er mange flere av dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overnattet i hengekøye under tarpen for noen netter siden. På en gammel og gjengrodd traktorvei. Hundene startet et svare leven sånn rundt midnatt. Må ha vært en elg ganske nært. Det er ikke usannsynlig at når traktoren er borte er det andre som bruker gjengrodde stier. En elg i morgenkaffen er vel noe i det drøyeste laget. Det lønner seg som Grimner sier å tenke litt over hvor man lager natteleiren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.