Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til tunge våte fjellstøvler


Geenie

Anbefalte innlegg

Dette var en interessant tråd.

Jeg sier: -Ja, takk til alt sammen. Hvert til sitt bruk. Jeg bruker enkelte lette g.tex sko på dagsturer og kortere turer. Den jeg bruker nå er Alfa Mt Path. God og lett støvel som er akkurat passe stiv. Ellers bruker jeg Lundhags profesjonal som er en veldig god støvel uten gtex. Joggeskolignende sko bruker jeg også til sitt bruk, men aldri i tøft terreng med tung oppakning.

Den støvelen som jeg bruker mest i naturen er ikke nevnt i forumet. Det er Muchboots gummistøvler kjøpt på Felleskjøpet. Det er svært gode støvler til bruk i naturen. (Dog ukesturer på vidda trur jeg de får bli hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går som REs med lette Salomon terrengjoggesko. De er stive nok under, veldig lette, har GT-membran, og puster bra. Akkurat som REs har jeg kun merket en liten tendens til at polstringen nedenfor ankelkulen er litt for høy, men det plager meg ikke nevneverdig.

Så fornøyd er jeg at jeg kommer til å kjøpe et sett tilsvarende av den høye typen, med litt mer ankelstøtte for mer ulendt terreng/kaldere dager.

Disse to parene blir turkamerater til Kilimanjaro om et par måneder, ettersom vekt er viktig på akkurat den turen.

Det er bedre med fem kilo mer på ryggen enn 1 på beina, var det en selger som fortalte meg. Må si meg enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her nå.

Har anskaffet meg et par Salomon terreng joggesko i ankelhøyde. Valgte modellen uten membran.

Planen er å bruke dem med tynne ullstrømper og gamasjer.

Nå blir første test rallarveien denne uka, så der skal jeg nok klare å unngå gnagsår :-P

Ser Ryfylkeheiene er er mer krevende enn Hardangervidda, men jeg ser frem tl å teste dem der likevel.

Når jeg normalt ikke laster mer enn 15kg på ryggen bør det kunne fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å holde seg tørr på beina, da. Nettopp tuslet på Hardangervidda (relativt vått), med mine1830 gr Meindel fjellstøvler. Brukte ikke gamasjer, men hadde bergans dermizac bukse utenpå. Tørr hele veien :) Jeg har behandlet læret godt med crispi sin støvelimpregnering før turen. Jeg er også sikker på at mine lettere fjellstøvler med gore-tex (ikke lær) mest sannsynlig hadde blitt våte av myrtraskinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs:

Har et par Alfa Hjerkinn Grip og kan underskrive på at de er tunge. Når en enkelt støvel veier 1130 gr, da skal du ha sterke bein for å gå langt. Men, hvilke Lundhags? Har brukt et par sånne. De var et mareritt på våt stein (som det ofte er til fjells), men kom til sin rett i svensk sumpskog. Regner med at svenskene bruker litt forskjellige såler på ulike modeller, så nå lurer jeg på hvilke det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

post-4993-0-70679200-1344190349_thumb.jpDa har jeg gjort en test med Salomon 3D Ultra uten membran.

Har fått tatt to turer med dem. Første ble Rallarveien med sykkel. Andre tur var i veldig kupert terreng med hyppige innslag av myr..

Har gjort meg endel inntrykk av disse skoene kontra Alfa Walk King som jeg brukte sist.

+ De er super lette

+ Grepet er bedre

+ Ingen gnagsår! :-P

- Man blir våt til skinnet

- Den våte innersålen sklir frem i skoen ved lengre nedstigninger

- De tørker ikke over natten selv om store deler av skoen er i mesh

Er ikke helt sikker på hva jeg skal konkludere med foreløpig. Å gå uten gnagsår var supert.

Jeg brukte ull strømper mens jeg gikk, og byttet til tørre campstrømper ved ankomst. Litt udelikat å ta

på de våte skoene igjen neste morgen..

Selv om jeg enda ikke har funnet en 100% løsning er jeg kvitt gnagsårene. Har lurt litt på å teste en ny type sko neste gang.

Da Salomon tydelig fungerer for meg, tenker jeg å kjøpe inn og teste en høy syntetisk modell med Goretex.

Mulig jeg da kan få en kombo som kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skrev et innlegg her i slutten av mai hvor jeg vurderte ulike lette terrengsko for mine turer på Hardangervidda i sommer. Vel, nå er sommeren over og jeg tenkte å dele mine erfaringer.

Det endte med at jeg brukte Merrell True Glove på alle mine tre turer på vidda.

merrell-barefoot-tough-glove-jason-robillard-barefoot-running-university-3.jpg

Må si jeg er meget fornøyd med valget mitt. Gikk med oppakning på mellom 12 og 22kg, hovedsaklig rundt 13-15kg. Gikk ikke bare på flatvidda. Var også innom meget steinete partier. Krysset blant annet Vikbekkfjellet tre ganger. Skoen gir lite eller ingen støtte, men jeg er stabil i anklene mine og tråkker sjelden over. Jeg går også med staver, noe som nok hjelper i vanskelige partier.

Sålens grep var meget godt, og kan ikke si jeg mistet fotfestet oftere enn jeg har gjort med de ulike fjellstøvlene jeg har brukt de siste årene. Vanntette er skoene ikke, så det er ingen vits i å prøve å holde seg tørr på beina. I alle fall ikke på fuktige dager. På sommerens første tur brukte jeg vanntette sokker i skoene (seal skinz) når jeg ønsket å holde meg tørr på beina. Dette fungerte for så vidt greit, men opplevde at jeg ble ekstremt kald med disse sokkene. Selv med tynne ullstrømper under. Virket som om de vanntette sokkene magasinerte kulde på en eller annen måte. Etter at jeg gikk over til kun tynne strømper i ull eller coolmax, ble problemet med kalde bein mye mindre. En rask gåtur før soveposetid, og varmen eventuelt tilbake. Skoen tørker ikke helt i løpet av natta, men er ikke plagsomt våt når den skal på igjen neste morgen.

Det største ankepunktet mot denne skoen er beskyttelsen mot stein fra sålen og opp i mellomfoten og beskyttelsen av tåpartiet. det hendte ikke helt sjelden at det kunne høres noen gloser der oppe på vidda. Etter en stund ble det mindre av slikt, da jeg ble mer oppmerksom på hvor og hvordan jeg satte ned foten.

Jeg kan ikke se for meg at jeg drar på meg fjellstøvler igjen på vidda. Selv om våte bein og vonde møter med spisse steiner er noe jeg godt kunne vært foruten, er følelsen av å nesten ikke ha noe på beina så god at jeg ikke vil være den foruten.

Nå tror jeg forøvrig at jeg har funnet en sko som løser et av problemene:

New Balance minimus 1010

pDSP1-13547141p275w.jpg

Veier 240g i str 44,5. Etter å ha prøvd den noen mil i "vill" Østfoldnatur er erfaringene meget gode.

+ Meget godt grep på sålen

+ God beskyttelse mot steiner, både i forfot og i tåparti

+ god passform. Ingen gnagsår

+ gir solid inntrykk (for tidlig å konkludere her)

+ noe bedre demping en andre lettvektssko jeg har brukt

- Ikke vanntett. Lekker som ei sil

- kunne tørket noe fortere

- ikke å få i Norge. Kjøpte mine på amazon.com. 1000,- med porto og moms

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man kan få kjøpt gnagsårsokker?

Har ellers både Alfa Walk Queen og Alfa Bever Q, og er veldig godt fornøyd med begge, til hvert sitt bruk. De tørker kanskje ikke så fort, men passformen er (for meg) suveren og det fungerer helt fint med brødposer oppi dersom de er gjennomvåte og det ikke er mulig å få de tørka. Kjøpte New Walk Queen i år, og sammenlignet med de gamle WQ skoene mine synes jeg desigenet virker mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette sko av joggeskotypen med tynn og myk såle (som vist over) fungerer ikke for vanlige føtter på lange turer med tung sekk. Vanlige føtter som til daglig tråkker asfalt og parkett har over tid ikke styrke til å holde imot innbøyningen fra steiner og ujevnheter. Smerte og betennelsestilstander i fotsålen blir resultatet. For å unngå dette må sålen på lette sko være stiv og tykk nok til å fordele trykket jevn utover fotsålen.

Tunge fjellstøvler ikke er nødvendig på tunge turer om sommeren, og flere og flere forstår dette. De viktigste fordelene er at vekten på foten reduseres med 80% og at gnagsår og slitasje nærmest er fraværende. Behovet for støtte oppover leggen er mindre enn man tror. Kraftige sandaler er imidlertid å foretrekke fremfor sko med hel kappe, fordi ventilasjonen er mye bedre og føttene innimellom får tid til å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sålen på lette sko være stiv og tykk nok til å fordele trykket jevn utover fotsålen.

Helt enig med forrige post, og det vanskelige er at nok vil variere fra person til person. Jeg har blitt vant til å gå på barfotsko i byen, så når jeg er ute i skogen og på fjellet så er det bare deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være mulig å finne fjellstøvler som ikke gir gnagsår. Med mitt første par var jeg dessverre ikke så heldig. Sålen var ikke stiv nok og bøyde seg om hver stein og jeg fikk ett gnagsår per fot per dag. I flere år, de ble aldri gått inn. Dette var et par Lowa A/B sko.

Neste par ble Meindl, husker ikke hvilken type, men det var en B/C eller C sko. De har vært fantastiske. Jeg hadde aldri gnagsår i de 10 årene jeg brukte disse skoene. Hemmeligheten var at sålen var rimelig stiv, noe som egner seg godt for norske forhold.

Mitt siste par er Skarpa Ladakh. Disse er også veldig stive. De sitter perfekt og gir ingen gnagsår når jeg går på stier eller i terreng. Men jeg får vondt under føttene når jeg går på asfalt eller på jevn grusvei. Det siste kan være litt problematisk, siden du av og til må gå et stykke grusvei fra en parkeringsplass før du kommer til stien. Jeg måtte eksperimentere litt med sokker, men har nå landet på et par tynne innersøkker, 2 par rimelig tykke ullsokker og kun overkanten til et par ullsokker. Jeg mistenker at skoene er kjøpt litt for store, men det gjør ingenting ;-) . Overkanten av sokkene bruker jeg fordi knyten ellers ikke holder. I hvert fall sørger mengden med sokker på at skoene med standardsålen føles komfortable.

Når det gjelder våte føtter har jeg blitt reddet av goretex sko. Mine 2 første par var av lær og jeg hadde alltid våte føtter, siden vi går mye i myrete områder. Nåværende skopar har goretex og føttene holder seg fine. Selv om de kanskje er litt mer svett, men det gjør ingenting. Jeg kommer definitivt til å satse på goretexsko framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører også med til de som ikke tør å gå på lengre tur uten ankelstøtte. Har et par veldig gode Scarpa Crux. De har stive nok såler til at jeg kan gå langt på stein og fjell uten å få vondt under beina. Mykere såler gir vonde føtter etter en del kilometer. Det hjelper ikke at de har allverdens knotter og grep. Problemet med lave sko er når det blir ur og ulendt. Anklene får gjerne noen smeller som gjør J§&%# vondt. Og så er det fare for overtråkk da, men det er ikke så stort med en lett dagstursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tre ukesturer med lette støvler (som ser ganske slaskete ut ved siden av stramme fjellsko), begynner jeg å bli overbevist om at mye ankelstøtte og tykke såler kan erstattes ved å trene på å gå uten slike hjelpemidler. Det krever tilvenning (les: vonde føtter i starten), og kanskje en litt annen måte å gå på. For min del tok det et års tid i kombinasjon med Vibram FiveFingers.

Lett fottøy tvinger deg til å bruke hode og kroppen i forhold til underlaget, dvs unngå situasjoner hvor du trenger støtte. Hva er beste forsikring mot brann - lær deg bruken av fyrstikker eller bær på et brannslukningsapparat?

Mulig å misforstå meg dithen at jeg sier at du skal gå utenom ura (noen ganger lurest uansett fottøy), jeg mener snarere at du setter føttene ørlite annerledes.

Så langt ser jeg to begrensninger (sikkert flere);

- asfalt - 3,5 mil på asfalt med tynne såler er drepen.

- under null grader og vått - sterk vind og sludd minner om at selv ull har sine begrensninger når støvlene er gjennomvåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Var en tur i California i forbindelse me d jobb for et par uker siden. I Sanfran var jeg "tilfeldigvis" innom en svær sportsbutikk.

I en krok stod det en mengde fjellsko på salg, og der fikk jeg øye på Salomon Quest 4D GTX i riktig størrele. Den kjentes umiddelbart ut som

å være like behagelig som en tøffel, dog noe stivere i sålen selvsagt.

Til 1000kr tok jeg sjansen.

Testen den på en 6t dagstur i går. Variert kupert terreng med innslag av myr. Og endelig!

Ikke ett gnagsår! Og i tillegg var støvelen tett som en potte. Ser frem til å teste denne mer fremover. Blir dette like bra som inntrykket sålangt

tror jeg det skal kjøpes inn et lager av denne for kommende år.

http://www.salomon.com/no/product/quest-4d-gtx.html

post-4993-0-60545400-1368167402_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.