Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport eller Hilleberg?


yexiter

Anbefalte innlegg

.../ Slik har sikkert verden vært lenge, og slik er verden nå også, for noen vil ha/har råd til Hilleberg telt, og da får de topp kvalitet, samt litt status på kjøpet. So what?

Problemet blir når brukerne av dyre merker prøver å heve seg over andre, feks merker jeg i trafikken at førere av nettopp dyrere biler som Audi og BMW, og spesielt innen SUV segmentet er fritatt for bruk av folkeskikk og trafikkregler. Blir det da slik med Hilleberg brukere også? Eller er dette unntaket?

Jeg har bare møtt hyggelige Hilleberg brukere ute i naturen,.../

Nikke.

Dersom jeg kommer med mitt Hillebergtelt og ser det er Helsporttelt i nærheten, så ber jeg selvsagt Helsport'rne flytter seg til en annen dal...

Neida. Helsport er sikkert mer enn bra nok, er noen år siden jeg hadde telt fra dem. Jeg har for øvrig telt fra en rekke andre produsenter som Exped, Nanok og Vaude så noen reinspikka Hillebergfanatiker er jeg ikke.

Men du verden, Hillebergteltet mitt er en veldig gjennomtenkt og bombesikker kontruksjon for de mest utsatte vinterturene.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport lav kvalitet på alt? Hmmm... Kan være enig i at de ligger litt etter angående vekt på soveposene. Men at de lager telt av middelmådig kvalitet? Nei, tror ikke det. Har brukt både Hilleberg og Helsport telt og grunnen min for å velge det ene eller det andre er først og fremst produktdetaljer, ikke kvalitetsforskjell. På meg virker de to mer eller mindre like solide. Kan forresten også nevne at jeg aldri har vært borti dårlig service fra Helsport. De har vel i grunn imponert meg mest av de produsentene jeg har vært borti service-avdelingen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo spennende ut det Fjellheimen Superlight. Ligner vel og på stangkanaler utenpå, men er ikke sikker.

Dog er jo prisen et godt steg opp fra vanlig Fjellheimen. Selv invisterte jeg i 2 lettvektstelt i fjor så jeg får vel slite ut først.

Synes helsport gjør mye bra har både Svalbard 3 og Lavvolight fra de. Super seervice med gratis ny matte sendt i post nnår bikkja gravde istykker en på Svalbard teltet.

Har og en lit eldre dunpose som har fungert supert. Storsekken jeg har er ikke fullt så stabil og mangler litt bærekomfort kontra f.eks Pararagner og Aplinist, men så kostet den halvparten.

Med 20-25 kilo er den helt super.

Har vel inntrykk at telt de har er veldig bra, soveposer er bra, men mangler kanskje litt på en del ryggsekkmodeller enda. en stort sett er jo produktene bra priset sammenlignet med konkurrenter.

Har og gjort en del bra på utvikling de siste årene. Ser at superlight trenden blir værende en stund til og kommer med flere modeller der, har og kommet tilbake med selvstående telt. Gimle har jo vært det men vel tungt til vandring.

Så er jo detaljer typisk hva man setter pris på. Noen liker stort fortelt, andre greier seg med lite og har heller med tarp. Noen vil ha stormmatter, andre synes det er unødvendig.

Har selv noen slike preferanser av ting jeg liker. F.eks i vinterteltet jeg har er det enormt store oppbevaringslommer på sidene, Digg med slik plass på vintern. I tillegg er det en liten lomme over døra som er super å putte en ledlykt. Er opplegg for "loft" i det men synes det ødelegger høyden så jeg har montert snorer istedet. Bilde av oppbevaringslommene fra ett review i utlandet, scroll litt ned.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Shelters/Tents/Big%20Agnes%20String%20Ridge%202/Owner%20Review%20by%20Ray%20Estrella/

For mitt bruk har både Hilleberg og Helsport masse bra produkter men synes Hilleberg sine er vel dyre. Har jo og gått mer mot selvstående telt fra US. Lettere å jobbe med når man er på tur bare meg og bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan..Hva er det som får folk med dyrere og mer "eksklusive" motemerker til å innta slik hovmodig holdning? Forbannet tull fra ende til annen. Det er som med mange av skikjørerne du ser i fjellet. Utstyr til 30-40.000 kroner, men knapt knapt holde seg på beina når de har skia på seg. Sånn er det vel med mange av de som har dyrest telt også. Gjerne importert fra utlandet. De kan vel knapt slå de opp, og teltene ligger vel mest i boden. Morons, sier nå. jeg.

Man skaffer seg det utstyret man trenger, til den prisen man synes er rimelig ut fra det behovet man har. Man slenger ikke dritt til folk som kjøper et merke en selv ikke liker (og kanskje heller aldri har prøvd..), og man respekterer det utstyrsvalget andre villmarkinger har.

Avslutningsvis: Jeg har svært gode erfaringer med mine Helsport-telt, og folk jeg kjenner har det samme med Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddammit mate, don't tell me norwegian stuff is that great! Heller dårlig! Kom heller med noen objektive kriteria da man!

Nå er vel ikke argumentet om at du aldri har hørt om norske telt på utenlandske nettsteder et spesielt objektivt kriterium...

Om teltene er sydd i Norge, Estland, Kina eller Canada så er det slett ikke sikkert duken (altså størstedelen av vekta) er laget der. Teltprodusentene er ikke produsenter av stoffet.

Helsportteltene har ikke samme duk i dag som for noen få år siden. De har heller ikke samme duk på alle modellene. Det har neppe Hilleberg eller noen andre heller. Det gjelder for telt som for andre ting: Finn alle fordeler og ulemper i forhold til ditt bruk. Det viktigste er alltid å definere sitt bruk godt. Da kan noen ende på Helsport, andre på Hilleberg, andre igjen på TNF eller Fjällräven, og alle kan ha gjort riktige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Nå har denne tråden ligget  død så lenge så det er på tide å vekke liv igjen....😎 iallefall ble det et Helsport vidda. Nå 4 år etter fikk jeg ikke bort den tanken med å aldri ha prøvd et Hilleberg, så det endte opp med å invistere i et Hilleberg keron 3 gt nå i år. Jeg tenkte nå å prøve å "sammenligne" de to, selv om det er to forskjellige typer telt. Jeg har enda ikke vært til fjells med Keron, men prøvd det litt i skogen. keron har helt klart brattere veggen, og man får en mye større romfølelse i det selv om jeg tror arealet på Vidda er kanskje sneppet større. Men vet ikke sikkert. Finns data på nett for de som søker. På Keron ligger man på langs og på Vidda på tvers. Leste at noen syns vidda blir for kort liggelenge på, men for mine 1.83 har det gått utmerket.IMG_0073.thumb.JPG.c32e678c4af95344120acc538deb20d5.JPG

Bardunene syns jeg Hilleberg har en bedre løsning på for å korte inn,enn Helsports. De ligger løst så det blir lettere trassel enn med Helsports,men er enklare å korte inn enn Helsports. Har ikke opplevd trassel selv enda. Men pfft....bagateller bagateller.

IMG_0071.thumb.JPG.1700b1b8c5ef0b09b3fa00a46a0dca4a.JPG

Pluggene som fulgt med Vidda er en spøk. Helsport vet jeg har mye bedre pluggar en dette. snart halvparten er bøyd....Hillebergs er lette å bunnsolide!!

image.thumb.jpg.3ed6bfed82a39d46fedefb550d3102df.jpg

 

 

Keron er Hillebergs verstingtelt,iallfall et av dem, og burde egentlig sammenlignes med Helsport Svea. Så ha det i bakhodet. De fleste detaljer er bedre i Keron. Feks som muligheten her for snøstengsel ved ytterdørren. Men de er slettes ikke dårlige på Vidda heller.IMG_0077.thumb.JPG.16ab7a34206efba0a1c700d11babd357.JPG

 

Høyden på snøkanten inn til innerteltet er også høyere på Keron, men er det behov for det? Jeg syns det er tilstrekkelig høy på Vidda. Jeg liker også åpningen til innerteltet på Helsport bedre enn hilleberg, men i prinsipp er de akkurat like funksjonsrike. 

Som sagt to ulike telt, og vidda har vært mere sammenlignbart med Kaitum 3gt. Vekta på Keron er jo svintung, men det er jo bygd som et fort! Skal vege de opp mot hverandre når jeg tar de ned igjen 😎 Skulle ikke tvile et sekund med å dra til høg fjellet med Vidda, og heller ikke på vintertur. Summen av kaka er Hillebergs Keron Vinner, men ser man på prisen får man mye mer kvalitet for pengene vidda kostet. 4-5000 kr. Mot Hillebergs 11-12000 kr. Men kjøpte på tilbud for rett under 10000. Mulig vidda kostet nesten 7000 egentlig. Men helsport begynner og å ta seg betalt har jeg sett. Mitt Helsport Vidda er førøvrig till salgs nå 😎Om noen fjellforumere er intrisert 

Som nevnt tidligere i tråden, klaget noen på Helsports service. Der kjenner jeg meg ikke igjen. Vidda fikk feil med en glidelås, å det var aldri noe problem å sende inn å få fikset. Gratis! Selv om jeg bor i Sverige sendte de teltet hit.

Helsport syr førøvrig selv sine telt på Ler? i Trøndelag. Leste noe innlegg om Kinaprodusent.... Hilleberg vet jeg ei. Føl dere fri å spørre om det er noe. Dette ble en kort sammenligning ut fra mine synpunkter. 

IMG_0077.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, yexiter said:

Som nevnt tidligere i tråden, klaget noen på Helsports service. Der kjenner jeg meg ikke igjen. Vidda fikk feil med en glidelås, å det var aldri noe problem å sende inn å få fikset. Gratis! Selv om jeg bor i Sverige sendte de teltet hit.

Helsport syr førøvrig selv sine telt på Ler? i Trøndelag. Leste noe innlegg om Kinaprodusent.... Hilleberg vet jeg ei. Føl dere fri å spørre om det er noe. Dette ble en kort sammenligning ut fra mine synpunkter. 

IMG_0077.JPG

Helsport er kjent for å ha svært god service, og gjør gjerne modifiseringer etter kundens ønsker. Hilleberg har slett ikke samme gode rykte, mange mener de kan være vanskelige å ha med å gjøre. Hilleberg sine telt lages i Baltikum, tror det er Estland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også for endel år siden noe med et annet helsport x trem fjellheim. Det var førøvrig feilprodusert, men det var heller ikke noe krimskrams å få fikset til. Nevnes må også Bergans der vi har hatt noen barnesekker som sømmene har gått opp i. Det var overhodet ikke noe problem. Ingen av sakene til helsport eller bergans har jeg hatt kvittering, men det har ikke vært noe hinder å fått orden på sakene. Skulle førøvrig bare mangle. Men har vært borti en annen Norsk stor produsent av fjellutstur som ikke vær like villig å fikset problem. Alfa! Det ble nye crispisko istedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, yexiter said:

Hadde også for endel år siden noe med et annet helsport x trem fjellheim. Det var førøvrig feilprodusert, men det var heller ikke noe krimskrams å få fikset til. Nevnes må også Bergans der vi har hatt noen barnesekker som sømmene har gått opp i. Det var overhodet ikke noe problem. Ingen av sakene til helsport eller bergans har jeg hatt kvittering, men det har ikke vært noe hinder å fått orden på sakene. Skulle førøvrig bare mangle. Men har vært borti en annen Norsk stor produsent av fjellutstur som ikke vær like villig å fikset problem. Alfa! Det ble nye crispisko istedet....

Kan også nevne Norrøna  - der har jeg opplevd strålende service i alle år. Mest imponert ble jeg da jeg for noen år siden spurte om de kunne skaffe aluminiumsstenger til mitt allerede da tilårskomne Ravneskar-telt (det ble levert med glassfiberstenger, tror ikke lette, sterke alu-stenger var oppfunnet da).
Ja, det var da ikke noe problem, sa de. En uke etterpå kom pakke i posten, og det var ingen regning vedlagt :)
Siden da har jeg hatt et godt forhold til Norrøna!
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har begge telt vært på vekta og Helsport Vidda light veide 3990 gram og Hilleberg Keron 3 gt veide 4977 gram. Hhv 4 og 5 kg med andre  ord. nevnes kan også teltenes duk, hvor Hillebergs er mye mørkere og slipper ditto inn betydelig mindre lys. Hva som er best er en smaksak. Vil man ha det mørkere på nordnorske sommernetter eller lysere kortere vinterdager? Egentlig skulle dukene sånn sett vært bytt om på teltene...😎 Fikk en gang i tiden en rivetest på hillebergduker. "Vanlig" ripstopnylon fikk jeg ta i for å rive, og kjentes sterkt. Kerlon 1200 fikk jeg nesten ikke til å rive. Og 1800 var umulig.... På Helsport følger det med lappesaker, men ikke til Hilleberg. Om duken virkelig er så sterkt som på de riveprøvene, ser jeg heller ikke behovet om man skulle få en flenge, annet enn for vannlekkasje. Remmene under for å holde avstanden Mellom teltveggene er betydlig sterkere på Helsport da det er brede remmer. På Hilleberg er det tynne snører, men derimot kan man bytte de ut på Hilleberg da de er knytt fast i ringer. Til sist legger jeg ved et bilde om en smart detalj... Reservestangleddet å spjelkeleddet til Hilleberg har et eget lite rom i stangpåsan, så de holder seg der inne selv om man tømmer ut stengene 😉 smart! 

 

God tursommer, om det er Hilleberg Helsport eller uansett 😎👍IMG_0094.thumb.JPG.b5bd93f78fe698da43bdeb16e1c3aadd.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yexiter said:

Fikk en gang i tiden en rivetest på hillebergduker. "Vanlig" ripstopnylon fikk jeg ta i for å rive, og kjentes sterkt. Kerlon 1200 fikk jeg nesten ikke til å rive. Og 1800 var umulig....

Jeg fikk en sånn "rivetest" med et Hillebergtelt, det er direkte latterlig når de ikke oppgir hvilken type duk de sammenligner sin egen duk med. Skal en slik "test" ha en hensikt må de oppgi hvilken produsent og hvilket telt som bruker den "dårlige" duken. Ellers blir det bare et tåpelig markedsføringstriks. Sorry Hilleberg, men det var for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg fikk en sånn "rivetest" med et Hillebergtelt, det er direkte latterlig når de ikke oppgir hvilken type duk de sammenligner sin egen duk med. Skal en slik "test" ha en hensikt må de oppgi hvilken produsent og hvilket telt som bruker den "dårlige" duken. Ellers blir det bare et tåpelig markedsføringstriks. Sorry Hilleberg, men det var for dumt.

Enig. Jeg skulle gjerne sett en rivetest av Helsport sin Pro duk mot Hilleberg Kerlon 1200 og 1800, utført under kontrollerte former. 

Jeg har vel litt interesse av slike tester :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har revet i både Kerlon 1200 og Helsport sin Pro duk og følte vel at Hillebergs var litt "seigere".
Kan vel ikke si at det var så himla rare forskjellen. Tror stengene tar kvelden før noen av de dukene ryker pga dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helsport tester etter ISO 13937-4. Tester Hilleberg etter samme standard? Kanskje Hilleberg bruker en annen standard, derfor ikke helt sammenliknbart.

Skal det være sammenliknbart må begge testet etter samme standard.

Kanskje @tubbshar rett i sin påstand om at Kerlon 1200 føltes litt "seigere" enn Helsport sin Pro duk.

Edit: Jeg skulle gjerne ha sett dem testet i to identiske maskiner, ved siden av hverandre.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hvem av dukene som holder mest egentlig. Har hatt Helsport og vært knallfornøyd men har nå Hilleberg (Keron 1200).
"Seigheten" var noe som slo meg bare når jeg satt opp Hillebergteltet ved siden av Ringstindteltet til en kompis.
Det ble Hilleberg denne gang men ikke noe som sier at det ikke blir Helsport neste gang.
Man tar den modellen/type som man føler passer best, ikke hva som står på merkelappen.
Begge produsentene lager topp telt 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, tubbs skrev:

Begge produsentene lager topp telt 1f60a.png

Uten tvil. Jeg "sikler" like mye på Hilleberg telt. Skulle gjerne hatt Kaitum 3 jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, JanRH said:

Helsport tester etter ISO 13937-4. Tester Hilleberg etter samme standard? Kanskje Hilleberg bruker en annen standard, derfor ikke helt sammenliknbart.

Skal det være sammenliknbart må begge testet etter samme standard.

Kanskje @tubbshar rett i sin påstand om at Kerlon 1200 føltes litt "seigere" enn Helsport sin Pro duk.

Edit: Jeg skulle gjerne ha sett dem testet i to identiske maskiner, ved siden av hverandre.

Dukens rivestyrke er viktig, men det er bare en av faktorene som forteller hvor solid teltet er i ekstreme forhold. Helsport oppgir at duken de bruker i Xtrem-teltene har en rivestyrke på over 20 kg. Hilleberg oppgir 18 kg på Kerlon 1800 og 12 kg på Kerlon 1200. Så skriver Hilleberg: "Indeed, many common tent fabrics today, especially those that are polyurethane coated, have a tear strength of 2 to 3 kg". Ved å formulere seg slik skaper de et inntrykk av at "mange vanlige telt" har en så lav rivestyrke - selv om det nok er mest telt i Europris-kategorien de snakker om.
Helsport har en grei infoside om søm, rivestyrke og vanntetthet her: http://www.helsport.no/som-rivestyrke-og-vanntetthet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.7.2017 den 14.43, yexiter skrev:

...keron har helt klart brattere veggenIMG_0073.thumb.JPG.c32e678c4af95344120acc538deb20d5.JPG

Bardunene syns jeg Hilleberg har en bedre løsning på for å korte inn,enn Helsports. De ligger løst så det blir lettere trassel enn med Helsports,men er enklare å korte inn enn Helsports. Har ikke opplevd trassel selv enda. Men pfft....bagateller bagateller.

IMG_0071.thumb.JPG.1700b1b8c5ef0b09b3fa00a46a0dca4a.JPG

Pluggene som fulgt med Vidda er en spøk. Helsport vet jeg har mye bedre pluggar en dette. snart halvparten er bøyd....Hillebergs er lette å bunnsolide!!

image.thumb.jpg.3ed6bfed82a39d46fedefb550d3102df.jpg

IMG_0077.JPG

Et par ting jeg stusser på.. Bratte vegger høres fint ut, hvis det er vindstille! Noe det aldri er her på vestlandet. 😭 Selv vil jeg ha telt med så lav profil som mulig.

Og bardunløsningen til Hilleberg, som vi ser i bildet ditt, er ca samme løsning jeg har på mitt Ringstind 2. Og da mener jeg ang innstramming.

Pluggene til ditt Helsport er de samme som jeg har til Børgefjell fra slutten av 80-tallet. På Ringstind 2 (2016) er det ca de samme som Hilleberg. Mulig Helsport teltet ditt henger litt igjen i tiden? ☺️

Endret av Dingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardunløsningen til Hilleberg er mye bedre i dårlig vær. Du kan lage en enkel knute på bardunene slik at den ikke hopp av i mye vind. Så kan du stramme opp etterpå. Det gjør at du kan feste bardunene mens teltet ligger nede ved høy vind. Jeg har montert Hillebergbarduner på noen av mine Helsport telt. Kvaliteten på telt er nok litt opplevd følelse også. Bytter du barduner og plugger på feks et Nordmarka 2 oppleves det som mye mere sikkert og solid kvalitetstelt

IMG_3201.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.