Gå til innhold
  • Bli medlem

HVA SKAL FJELLENE HETE?


TrondE

Anbefalte innlegg

Hehe.. Den var god, og så henspeiler det litt på tidligere Geiti... Jeg kan definitivt akseptere Killingen :D

Gjestetorgeir

Killingen er også et godt forslag! Eneste er at da blir Killingen høyere enn Geiti. :)

Torgeir,

Jeg kan være med på at Oksen/Uksin høres mektig ut på en av de minste Smørstabbtinder, men siden du har Kalven like ved på 2034 moh, så er Oksen/Uksin egentlig et veldig godt forslag på denne 2077 meter høye toppen. Dessuten ligner den jo på en liggende okse... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Nestnørdre Knutsholstinden synes jeg blir for dumt. Jeg i likhet med mange andre kaller denne Nordre og Burchardtstind kun for Burchardstind. Blir dumt med to navn på denne toppen. Mener man kun bør bruke navnet Burchardstind fordi det gir historisk sus og mer variasjon fra de andre navnene i området.

Helt enig! Alt annet enn Burchardts tind bør utgå for denne toppen. Da får den et eget navn. Jeg må bare få lært meg å uttale dette navnet... :?

Forøvrig er det Burchardts tind som er i bakgrunnen på min avatar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Vesle Smørstabbtind? Det er vel et navn som ikke hadde støtet så mange skulle en tro. Men det er litt kjedelig navn da. Og at kniven ligger i mellom blir det kanskje litt dumt.

Vesle Smørstabbtind er allerede brukt opp... Det er et alternativt navn på Kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke denne så etterhvert mye omtalte "Knausen" til høyre for Kniven (jfr. fotoet til Torgeir over), også omtalt som Geiti (eller Geita) på enkelte kartblad.

Jeg får ikke sjekket det (hverken i bøker eller på kart) her hvor jeg sitter nå, men jeg mener bestemt å huske at denne "knausen" også blir omtalt som Geiti(a). Det samme gjelder "toppen" rett øst for Saksi, som også blir omtalt med samme navn (på enkelte kartblad), men da er knausen rett syd for Kniven navnløs!

Her er det tydeligvis uenighet eller navneforvirring blant enkelte navnekonsulenter i Kartverket, hva disse "småtoppene" øst og nord for Saksi, skal hete. :!:

Hva er grunnen til at denne "knausen" rett syd for Kniven, skal få nytt navn ..... (Kan være greit å vite, i tilfelle jeg skulle foreslå noe). :)

NB: Mulig noe av dette står i innleggene over, men alt dette har jeg dessverre ikke orket å lese.

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en rask kikk på 300-lista, og fant en del flere slike "dårlige" navn. Lister opp disse, og tar også med de toppene som allerede er diskutert:

- Ø-1 for Saksi; denne kaller jeg Geiti, V. Alternativt Geiteryggen..?

- Ø-1 for Stølsnostind; ble det noen konklusjon på denne..?

- Memurutinden, N for V-5; kan vi finne på noe her, eller er det greit nok?

- Bukkeholstinden, N for V-3; kan denne f.eks. kalles Bukkeholshesten..?

- N for Tverråtindan; noen gode forslag..?

- Tverrbotntinden, S for V-1; gode forslag..?

- S for Kniven (2077); her har vi forslag som Oksen/Uksin og Killingen.

- SV for Fortundalsbreen; denne kaller i alle fall jeg for Steinkollen.

Og så har vi disse toppene som er oppkalt etter pionérene... Burde ikke alle disse navnene brukes som hovednavn, i stedet for Ø, V, etc..? Keilhaus topp er akseptert, men her er noen flere eksempler:

- Burchardts tind (Knutholstind, på NØ-eggen)

- Slingsbytind (Urdanostind, N)

- Tussetind (Holåtind, Ø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Ø-1 for Sokse skal vistnok kanskje ikke ha primærfaktor 10 en gang. Primærfaktor 30 er en grov overdrivelse. Hvis den ikke engang når opp til til den minste primærfaktoren som blir samlet på kan man vel like så godt droppe og ha et navn på denne "toppen" Men en rygg kan jo ha et navn, så Geiteryggen er jo ikke et dumt kallenavn på ryggen mellom Geite og Sokse.

Ellers synes jeg ikke det er like viktig å gi skikkelige navn til sekundærtopper som det er med ekte topper. En del samlere ser ikke på sekundærtoppene som skikkelige fjell og vil derfor kanskje reagere på at de skal få flotte og betydningsfulle navn.

Memurutind N for V-5 er jo en stusselig liten sak som den vanlige fjellturist ikke ville brydd seg om, så beskrivelsen av dette punktet synes jeg er ganske grei. Ville vært litt tragisk om denne skulle hatt et skikkelig navn når de ekte toppene som ligger like ved har stusselige (men nødvendige) navn som V-1, V-3, V-4 og V-5

Også Bukkeholstinden, N for V-3 er nok beskrevet med noe for høy primærfaktor, men den er nok ganske sikkert over 10 meter. En hest er jo et navn som ble gitt til topper som en gang lå/ligger som en øy på en bre. Dette er ikke lengre tilfelle med N for V-3, så det er kanskje for sent å kalle den en hest? Forhåpentligvis blir den en hest igjen i framtiden. En hest trenger jo ikke bety at det er en skikkelig fjelltopp. Så Bukkeholshesten, hvorfor ikke.

N for Tverråtindan er også en sekundær topp som de fleste uvitende ikke ville lagt merke til. N for Tverråtindan er vel greit nok.

Tverrbotntind S for V-1. Med et skikkelig navn kan vel folk få for seg at det er denne som er den høyeste og er hovedtoppen. Men jeg synes at Tverrbotntind V-1 og V-2 burde kalles Vestre og Vestraste. Høres penere ut, og da ville det vært enklere å omdøpe S for V-1. Bare det å fått kalt den S for Vestre Tverrbotntind ville vært en framgang.

Jeg stemmer for at Stølsnostind Ø-1 og Ø-2 blir kalt Midtre Stølsnostind og Østre/Austre Stølsnostind.

Pionernavnene bør helt klart brukes.

Jeg tror du skal klare å få med flertallet på navnet Steinkollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absolutt navnet Geiteryggen på ryggen mellom Saksi (2189) og den egentlige Geiti (2002)!

Steinkollen er også greit, selv om jeg sliter litt med navnet kolle på en 2000-meterstopp. Mange av høydene i Nordmarka og Romeriksåsene heter noe med "kolle". Sikkert derfor det høres litt merkelig ut. Venner meg sikkert til det. :)

Som jeg også har vært inne på tidligere, bør absolutt Burchardts tind og Slingsbytind spikres som navn.

Midtre og Østre Stølsnostind er gode forslag. Skal da Stølsnostind (2074 moh) betegnes store, vestre eller bare Stølsnostind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, burde vel egentlig Saksi vært kalt Geiti(a) med sine to karakteristiske horn på toppen, og den navnløse toppen på 2077, rett nord for denne, kanskje vært kalt Killingen.

Evt. la topp 2077, hete Geiti og ryggen mellom Saksi og Ø1 for Geiteryggen og deretter kalle topp 2002 for Killingen!

Forøvrig er jeg enig i at ryggen mellom Saksi (2189) og Ø1 (2002), kan kalles Geiteryggen som nevnt over!

________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtre og Østre Stølsnostind er gode forslag. Skal da Stølsnostind (2074 moh) betegnes store, vestre eller bare Stølsnostind?

'Store' synes jeg absolutt passer best. Det navnet passer godt i tradisjonen med Store og Midtre for Hellstugutindene, Tverråtindene osv osv. + markerer at det dreier seg om den høyeste toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Store' synes jeg absolutt passer best. Det navnet passer godt i tradisjonen med Store og Midtre for Hellstugutindene, Tverråtindene osv osv. + markerer at det dreier seg om den høyeste toppen.

Enig i dette! Store, Midtre og Østre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rune, jeg tror Geiti nå er "riktig" plassert på 2002, så det blir nok vanskelig å flytte dette navnet flere ganger. Og hvis vi prøver å døpe om Saksi til Geiti blir det sikkert 1000 protester her 8)

Gjestetorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde igrunnen ikke forventet at forslaget skulle bli vedtatt heller ..... Ettersom navnet på Ø1 (2002) nærmest var bestemt!

Jeg synes allikevel at navnet på de omtalte topper virker noe rotete og feilplassert. Dersom Saksi hadde vært kalt Geiti, ville det jo passet fint med Killingen på topp 2077, evt. Geiti på samme topp og Killingen på Ø1 for Saksi.

Saksi er forøvrig et fint navn og passer igrunnen bra, men når man først begynner å diskutere - foreslå navn på nabotoppene, kan man like gjerne gjøre endringer som passer bedre inn i "rotet " 8)

Jeg skjønner selvsagt at dette vil føre til protester, så det er like greit å la det ligge .....

At Ø1 for Saksi blir hetende Geiti, er greit for meg, men hva skal da topp 2077 nord for Saksi hete ..... :D

Jeg synes ikke Oksen eller Uksin klinger særlig bra!

________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da virker det som navnene Steinkollen, Midtre og Østre/Austre Stølsnostinden er akseptert av oss ildsjeler som ønsker opprydding i navnkaoset.

Store Stølsnostinden høres jo flott ut, men det er vel kanskje et stort skritt å ta. Denne toppen som er såpass kjent og greier. Ville nok blitt en del protester fra folk.

Jeg ser ikke problemet i at den fremdeles bare skal hete Stølsnostinden.

Stølsnostinden, Midtre Stølsnostinden og Østre Stølsnostinden synes jeg høres enkelt og greit ut. Alle vet at Stølsnostinden er den største.

Topp 2077 er fremdeles det største problemet vi må få løst. Her er det ingen som blir enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de rotet mer borte på Trollsteinhøe..? På det gamle Glittertind-kartet (1618 III / 1981) heter 2201 og 2090 Trollhøin, mens 2161 heter Steinhøi. Så kom Jotunheimen Øst med Trollsteinhøe (Austre, Nørdre og Søre), og dette var jo en grei løsning for alle. Har de nå gått tilbake til Trollhøin på noen av dem, eller er det bare navn som henger igjen fra det gamle kartet..?

Ja Torgeir, det kan se ut til at de har gått tilbake til Trollhøin på 2201 og 2090. :?:

Jeg var innom en bokhandel og sjekket kart igår, og tittet på kartet Jotunheimen Øst/Aust hvor det står Trollsteinhøe på alle disse toppene. Dette kartet var 1998-utgave. Glittertind-kartet (1618 III) jeg har hjemme er fra 2000, og der står det som tidligere nevnt Trollhøin på 2201 og 2090, mens 2161 heter Trollsteinhøe.

Hva som blir endelig navn på disse toppene gjenstår å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I den nye Bygdin Gjende boka har heldivis Thommessen og Skogheim valgt å ignorere navnet Nestnørdre Knutsholstinden og heller kalt den Nordre Knutsholstind. Dermed er Burchardts tind det eneste navnet på topp 2125.

Lenge leve pionernavnene!

Har noen foreslått Sauen på topp 2077? På den ene siden er det ei soks til å klyppe ulla, og på den andre en kniv hvis man er sulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Ø1 for Saksi blir hetende Geiti, er greit for meg, men hva skal da topp 2077 nord for Saksi hete ..... :wink:

Det er vel Ø2 for Sokse som heter Geite på kartene. Ø1, den vesle nubben på ryggen knapt verdt å kalles en topp er vel fortsatt bare Ø1...

Siden det bare er en forhøyning på en smalnende egg, kunne den vel hett Geiteggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen foreslått Sauen på topp 2077? På den ene siden er det ei soks til å klyppe ulla, og på den andre en kniv hvis man er sulten

Men litt lenger unna er det en stor bjørn som helt sikkert tar sauen før soksa får klipt ulla! Kanskje også veslebjørn tar skeia og eter sauen med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt lenger unna er det en stor bjørn som helt sikkert tar sauen før kniven får klipt ulla! Kanskje også veslebjørnen tar skeia og eter sauen med den?

Tungvint å klippe sau med kniv :wink:

Forresten kan det hende Store Smørstabbtind henter alle sammen og putter dem på Loftet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungvint å klippe sau med kniv :wink:

Forresten kan det hende Store Smørstabbtind henter alle sammen og putter dem på Loftet......

Hehe, jeg rakk ikke rette det før du så det. Soksa skulle det være, er retta nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.