Gå til innhold
  • Bli medlem

Det farlige fjellet


REJOHN

Anbefalte innlegg

" Ferdes man i fjellet, er det viktig å tenke over fjellets faremomenter på riktig måte. Snakk med dem som har mye erfaring. For det å være over tregrensen er i utgangspunktet livsfarlig for mennesker, sier Faarlund"

Dette utsagnet dukket opp i Stavanger Aftenblad i dag (nettutgaven)http://reise.aftenbladet.no/reise/nyheter/article4092520.ece

Etter min menig "helt på jordet". Skal også sommerfjellet bli "gjort" så farlig at folk holder seg vekk?

Fjellet kan i det minste oppfattes på samme måte som med medisin. Det har noen bivirninger, og kan medføre skade og sykdom, men de positive tingen overstiger langt de negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man på feil sted til feil tidspunkt og gjør det meste gale, er det livsfarlig samme hvor det er og nesten samme hva en gjør. En brødkniv er også i utgangspunktet livsfarlig for mennesker, men er det noen hensikt å sitere en selvfølgelighet i en avis? Nordmenn er oppvokst med naturen og naturkreftene, vi har fått det gjennom morsmelken hva som kan skje. Enten det er på fjellet eller på sjøen. Utlendinger der i mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fryktelig usikker, men er det ikke rundt ti stykker som har dødd på vinterfjellet så langt i år, og påsken har ennå ikke startet.

Greit med slike skilt. Kanskje folk får en fist in the ass som gjør at de er litt mer "på" når de raver rundt i fjellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar en tur på de mest besøkte turområdene. Besseggen, Galdhøpiggen og Prekestolen for å nevne noen, så ser man jaggu mye rart og som helt sikkert vil føre til problemer om forholdene skulle finne på å forandre seg fra sol til overskyet og litt vind. Om det da kommer litt regn også er det plutselig folk som risikerer seriøse problemer. Det som redder disse menneskene er oss andre som har med litt i overkant mye utstyr og har da mulighet til å kle disse menneskene slik at de kommer til bilen sin igjen uten å fryse ihjel. Har for eks sett platåsko på turen fra juvass til galdhøpiggen. Skjønner ikke at de fikk lov til å bli med av breføreren. Også har du noen sprekinger som faktisk burde vite bedre, de tar med seg drikkeflaske og matpakke og skal jogge i shorts og t-trøye opp til en eller annen topp. Dette går jo i de aller fleste tilfeller bra men den dagen man får ett uventet væromslag så kan man sitte i ei felle eller man kan brekke et bein og da er det veldig kjedelig å ikke ha litt ekstra klær. Så ja Fjellet er livsfarlig om man ikke tar ett minimum av forehåndsregler. Det skal ikke veldig mye til for å øke sine sjanser i en uforutsett situasjon betraktelig. Ett enkelt tynt regnsett vil være en god sikring eller en vindsekk. Men det er selvfølgelig dumt at artikkelen skal utformes slik at den skremmer folk bort fra fjellet. Det er jo ikke så veldig farlig om man tar disse små forehåndsreglene. Det er sikkert mye farligere å kjøre fram til fjellområdet der man har tenkt å gå. Men til slutt, spesielt på vinteren er det en del faktorer som uvitende ikke ser noen farer ved, som er direkte livsfarlige. Ras, usikker is, utglidninger, etc. Her har jo erfaring mye og si. Så man bør vurdere å ha med seg noen med god erfaring de første turene i vinterfjellet og sørge for at man får grunnleggende opplæring og blir bevist på hvor faremomentene ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som måtte være av farer i fjellet for alle andre interesserer meg ikke. Det som er viktig for meg er det som angår meg. Jeg har vandret i fjellet i årtier, og at fjellet skulle være farlig er meg fjernt. Da hadde jeg ikke gått i fjellet. Men selvsagt har det hendt at jeg har fått merke naturkreftene. De er med i betraktningene hele tiden, og med erfaring lærer en å forholde seg til til disse. Jeg oppsøker ikke fjellet fordi det er farlig. Da hadde jeg blitt hjemme. Å lære seg å beherske fjellet kan kun skje gjennom lang erfaring. En varm sommerdag er vesensforskjellig fra kuling og snøfokk på snaufjellet. Men med erfaring behersker man det meste. Men ikke alt. Hvordan folk uten kjennskap til fjellet og de kreftene som kan slippes løs der skal lære dette uten erfaring, er meg en gåte. Derfor, begynn i det små, men ikke vær redd for fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fjellet kan være farlig. Over tregrensa har jeg møtt både Piggtråd (kryssning mellom huggorm og piggsvin) og Slagmark (kryssning mellom slagbjørn og meitemark). Har også sett agressiv lemmen, reinsdyr med spisse gevir, rev (ikke bare slike som man røyker), kattugle og katafalk (katt av råvfuglfamilien). (Nå er vel ikke katafalken så vanlig i høyflellet, men man kan jo aldri vite.)

Har også møtt både barn og undommer. Til og med i områder med mye stein, og med Intifadaen i fiskt minne kan nok også dette ansees å være en trussel for fredelige mennesker. Jeg har til og med sett menn med våpen og rester etter styrtede fly.

Og vis ikke dette skulle gi grunn til engstelse så vet ikke jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva han vil frem til, at fjellvettreglene er alt for generelle og intetsigende. Samtidig synes jeg det virker litt motsigende når det først står:

Han mener det er på høy tid at alle de dårlig formulerte fjellvettreglene blir fullstendig skrevet om.

For så å bli sitert på følgende:

- Hele tankegangen om at et sett regler kan anvendes i naturen, burde vært forlatt for lenge siden. Naturen lar seg ikke beskrive av regler. Den for kompleks og mangfoldig. Regler er forenklinger, og forenklinger blir farlige i denne sammenhengen.

Vil han ha omskrivning av reglene, eller mener han at regler blir forenklinger, og dermed bør fjernes? Jeg ser at han snakker om råd lenger ned i artikkelen, men gjør det virkelig så innmari stor forskjell om det heter "fjellvettreglene" eller "fjellvettrådene"?

Nordmenn er oppvokst med naturen og naturkreftene, vi har fått det gjennom morsmelken hva som kan skje. Enten det er på fjellet eller på sjøen. Utlendinger der i mot..

Mulig det ligger en del sannhet i det du sier, men hvert år ser man jo haugevis av eksempler på at mange nordmenn ikke har peiling på hva som kan vente dem i fjellet/på sjøen, både i media og utifra personlige observasjoner. Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men det var sannsynligvis mer sant for 20-30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til noe til posten min over. Vil tro at så godt som alle her inne har nok vett til at fjellet normalt sett vil utgjøre noen større risiko i forhold til alt annet vi driver med. Dette gjelder også veldig mange av resten av befolkningen. Noen brødhuer er det alltid og når man kommer til stykket er det vel faktisk ikke så lett å lære disse noe uansett. I fjellet er det forøvrig mulig å ta så høye risikoer man vil selv. Og det er ikke til å legge under en stol at man av og til befinner seg i en situasjon som har høyere risiko en man regnet med. Og som regel går dette bra og man har forhåpentlig lært noe fornuftig ut av situasjon. Forøvrig er det slik livet re og bør være. Gud hjelpe meg den dagen man mister muligheten helt til å sette seg selv i fare, med vilje eller ikke. Da får vi ett kjedelig liv. På mange plan er det faktisk dit vi er på vei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar i betraktning at en stor del av dagens barn og unge stort sett ikke har vert utenfor asfaltkanten før de er voksne og kjører av veien med bil. Jeg er med som leder i en liten speidergruppe og det er utrolig å se hvor hjelpesløse mange er når de kommer ut i naturen. Dårlig motorikk, ballanse og ikke minst selvtillit.

Lekeområder for barn er så sikret at du nesten må anstrenge deg for å kunne skade deg, og utearealer og friområder rundt våre boligområder blir opparbeidet til parklignende områder tilrettelagt for barnevogn og rullator. I fjellet blir løyper merket og ryddet og om vinteren kjøres det opp kilometervis med skiløyper i sikkre områder. Folk trenger ikke lære seg noe som helst om naturen for å kunne bruke den og derfor blir normalt friluftsliv en aktivitet for spesielt interesserte. Det som er normalt friluftsliv for noen blir nesten ekstremsport for det store flertallet.

En fjellvettregel sier blant annet "grav deg ned i tide". Hvor mange av skiløperne rundt hyttebyene i påskefjellet tror du vet hvordan dette gjøres og er i stand til å berge livet i en nødsituasjon? Ikke mange spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar i betraktning at en stor del av dagens barn og unge stort sett ikke har vert utenfor asfaltkanten før de er voksne og kjører av veien med bil.

Jeg flirte, du får sagt det du REs! ;)

Det verste er at det er en god del sannhet i fundamentet på det du reflekterer over... Vi har gått fra å være en stolt fjellnasjon til å bli en stor kjøpenasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.