Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hvis dagsturen blir tvungen overnatting i vinterfjellet?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Alt kan skje på tur - hva hvis man skader seg og blir tvunget til å overnatte?

Går dere med sovepose & the works selv på dagsturer?

Pr. idag så går jeg med en 35l dagstursekk og får ca plass til det mest nødvendige. Skulle det skje noe og jeg må overnatte... ja da måtte jeg nok gravd meg ned - men er redd at jeg er en smule dårlig utstyrt slik jeg går nå.

Hvordan pakker dere for dagsturer hvor dere er noen timer (2-4?) unna sivilisasjonen?

Jeg har lekt med tanken på å kjøpe "blizzard survival bag" - er det noen som har prøvd denne?

http://www.facewest.co.uk/Blizzard-Survival-Bag.html

Dette er selvfølgelig ingen erstatning for en sovepose - men med vekt under 400g, 0,9l volum og en høyst overkommelig pris, kan den kanskje dekke et behov i en krise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt avhengig av type tur, årstid, terreng og følge så hender det jeg putter en fjellduk i sekken.

Har og en ekstra genser og litt samt litt ekstra energy(sjokolade, nøtteblanding f.eks) og noe ekstra drikke med.

Går dog ikke i fjellterreng om vinteren til vanlig. På lengre dagsturer på ski pleier jeg ha med ekstra skitupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har vel en tendens til å pakke så jeg er klar for det meste.. men det er en utfordring å holde vekt/volum nede.

Sist hadde jeg følgende i sekken; ekstra ullsett (over+underdel+sokker, fleecejakke, ekstra votter og lue, skallbukse, havregryn, diverse sjokolade, salte kjeks, vann, liten termos med varmt vann, drikkekopp, sitteunderlag, gaffatape :?:, leatherman, hodelykt, snøspade, redningsteppe (folietype), gps, ekstra mobiltlf, lite medisinkit og fyrstikker...

kart, kompass og en ekstra balaklava blir vel å finne i sekken neste gang.

Har lest litt rundt på forumet her om jervduken... men selv om den ser flott ut så er den ikke spesielt lett, og da blir sovepose kanskje like aktuelt?

Hva med varmekilder.. type håndvarmere http://shop.packyourbags.com/acatalog/Hand_Warmers.html - er det noe vits eller blir det bare dødvekt?

Er det noen effektiv måte man kan smelte snø på - slik at man unngår å dra på for mye vann (som uansett er skikkelig vanskelig å få i seg). I helgen gikk jeg ned 2kg på dagsturen - ikke helt sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen effektiv måte man kan smelte snø på - slik at man unngår å dra på for mye vann (som uansett er skikkelig vanskelig å få i seg). I helgen gikk jeg ned 2kg på dagsturen - ikke helt sunt.

Det gamle trikse fra Forsvaret var jo å ha drikkeflaska inna på jakka og fylle den med snø ettersom man gikk. Funka greit det, sjøl om det smeltevannet smaker dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid jerven fjellduk orginal med. Lettere alternativ har kommet på markedet siden jeg kjøpte min, men multifunksjonen til jerven synes jeg er digg å ha. (Den gjør som oftest tjeneste utspent som en vindskjerm. På snaufjellet gir 3 skistaver hektet sammen gir en grei trefot, pluss et barduneringsfeste (ski) eller tre.)

I tillegg har jeg varmekilde (stearinlys), samt mye av det Papercut lister opp.

Det er sinnsvakt mye bedre enn ingenting, men om det er nok er en annen sak... uten varme blir det over tid kaldt og stusslig inni duken. I tillegg kommer problemet med å skaffe nok å drikke, aller helst litt varm drikke. Dehydrert fungerer du dårlig, blant annet fryser du lettere.

Planen min i tilfelle rottefelle på snaufjellet er å komme meg lengst mulig ut av vinden og ned i snøen før jeg kryper inn i duken og tar i bruk det jeg måtte ha i sekken.

Jeg har ingen optimal løsning på dette (enda). Inntil videre lever jeg greit med at mitt oppsett nok ikke gir full restitusjon (søvn, drikke, mat) i ubestemt tid uten å fryse - da trenger man pulk med fullt polarekspedisjonsutstyr - men det utsetter kuldedøden med en ikke ubetydelig margin. Og det gir i hvert komfort til en velfortjent pause.

Den soveposen du har funnet ser ut til å være et steg i riktig retning - men da i kombinasjon med vindsekk eller fjellduk. Selv tror jeg at en foret jervenduk er tingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Bjørnar - smaken er jo en ting, men de fleste snakker jo om at snøvann burde kokes. Kanskje jeg bare må planlegge å ha med nok drikke :)

Jankj

Hmm stearinlys ja... det er visst snakk om 40-50w varme fra disse små vokstingene. Det er jo ikke helt ubetydelig det. Godt tips!

Det nevnes at tykkelsen på veken betyr en del for hvor mye varme et stearinlys kan avgi - er det noen lys som er bedre enn andre tro?

Kanskje man kan lage en liten anordning - et metallrør av noe slag - som gjør at man kan smelte snø i drikkekoppen over et stearinlys.

Jeg også tenker at det er om å gjøre å ha _noe_ som gjør at jeg står bedre rustet dersom finværet snur til det verre mens jeg er 3 timer "hjemmefra", eller noe som gjør at jeg kan overleve å bli immobilisert via skade el.l. Komfort er ikke tema - kun overlevelse. Blizzard "soveposen" blir ikke beskrevet som spesielt komfortabel å sove i pga mye bråk :)

Har en kamerat som nettopp fikk en jervenduk - så jeg får vel se den i aksjon snart.

Forøvrig så vurderer jeg sterkt å kjøpe meg en SPOT. Det er mange meninger om den, men de fleste er vel enige om at den virker - om enn med litt tidsforsinkelse pga. globalstars satelittproblemer. Det eneste jeg ikke er helt sikker på enda, er hvor bra gps'en og/eller satelittsenderen er i full snøstorm? Hvis gps-mottakeren har dårlig sensitivitet så kan snøvær og tåke være utfordring nok.

Takk for svar,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dagsturer 2-4 timer fra sivilisasjonen (vinter) har jeg stort sett med meg en spade og kanskje litt ekstra varme klær, samt alltid 2 bokser snus (du vet aldri), og veldig ofte et realativt godt utstyrt førstehjelpssett (du vet aldri hvem du møter som kan trenge det). Dette er i tillegg til bekledningen og kniven (og forsåvidt ei stikkedåse).

Dette er fordi jeg klarer meg 1 godt døgn, uten spesielt med komfort, men jeg overlever i hvertfall med dette. regner med at noen finner meg innenfor det første døgnet.

Det er såklart individuelt hvor mye utstyr den enkelte trenger. Den gamle huskeregelen er jo: Keep it simple, stupid;) Men jeg hadde nok vurdert en jervenduk om jeg hadde hatt.. Problemet er at jeg syns de koster mer en de smaker. Bål får du som oftest alltid ordnet, og da ordner det meste seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hva er feil med å drikke smeltet sne? Det gjorde jeg senest i romjulen og det smakte meget godt. En stor del av vannet vi finner på fjellet om sommeren er jo også smeltet sne for den som ikke har tenkt på det...

Tja.. vet ikke jeg - har bare sett at folk stort sett anbefaler å koke opp snø før det drikkes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å drikke smeltet sne? Det gjorde jeg senest i romjulen og det smakte meget godt. En stor del av vannet vi finner på fjellet om sommeren er jo også smeltet sne for den som ikke har tenkt på det...

Nei, det er absolutt ingenting galt med smeltet sne! Når jeg er kald vil jeg gjerne ha noe varmt å drikke, enten fra en termos eller fra vann jeg finner i terrenget og varmer på egnet varmekilde. Må jeg smelte sne for å få vann så smelter jeg sne. Har jeg ikke varmekilde drikker jeg kaldt vann (brrr). Her i landet trenger vi heldigvis hverken koke eller behandle vannet på andre måter før det kan drikkes (som regel, da).

Smeltet snø, derimot, kunne det aldri falle meg inn å drikke... hirr, hirr... :D

@fjellredderen: Bål på snaufjellet vinterstid... trolig i bedritent møkkavær... vel, da er du flinkere pyroman enn jeg. Respekt! ;)

@Papercut: SPOT eller lignende systemer kommer vi til å se mere av. Brukt riktig er det fantastiske hjelpemidler! Og det er helt klart et par brødhoder som ikke klarer la vær å drite seg ut med dette utstyret også, men ikke la det hindre deg i å ta det i bruk. Skulle jeg prioritert noen krevende soloturer vinterstid ville jeg uten tvil kjøpt meg noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å drikke smeltet sne? Det gjorde jeg senest i romjulen og det smakte meget godt. En stor del av vannet vi finner på fjellet om sommeren er jo også smeltet sne for den som ikke har tenkt på det...

Ikke noe feil, men jeg husker bare at jeg ikke syns smaken var noe særlig. Men drakk det jo, måtte ha væske i kroppen!

Jeg har smeltet snø på drikkeflaska ved hjelp av kroppsvarmen etter militæret også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellduken jeg bruker er ikke Jerven men noe annet. Er ikke foret, kun med slik varmereflekterende lag på innsiden. Ikke like varm som en JErven termo men den veier vel knappe halvkiloen og er vanntett så en holder seg lettere tørr hvertfall.

Tror det var en greie jeg kjøpte på Prima Villmark for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv går jeg sjelden turer uten å overnatte, men hvis jeg skulle gått i fjellet på dagstur ville jeg valgt følgende:

3-sesongers dunpose, soveposetrekk, kort liggeunderlag, spade og primus med 0.3l parafin. Totalt får dette lett plass i en 35-liters sekk, og vil veie 3.5-4kg. I tillegg ville jeg tatt med litt varme klær,men det trenger du vel uansett om du skal overnatte eller ikke.

De færreste her vil nok anbefale primus, men jeg mener at den gangen du må overnatte en natt eller to vil du angre bittert at du ikke tok det kiloet, begrunnelsen har jeg gitt før her på forumet, jeg klipper og limer (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17977):

Faren med dehydrering i vinterfjellet er at allerede når du har mistet 2% av ditt vannvolum, har du tapt 30% av din ytelsesevne

(http://en.wikipedia.org/wiki/Dehydration). Altså må man drikke, men problemet er at man ikke finner rennende vann og det krever utrolige mengder energi å smelte vann, faktisk mere enn det krever å koke vann (http://www.naturtips.no/overlev.htm)

Ved vanlige tempraturer vil man trenge minst 2.5 liter væske per dag (http://en.wikipedia.org/wiki/Dehydration), mens man trenger vesentlig mere når man er i aktivitet, noen snakker om 3-4 liter væske per dag i kaldere tempraturer (http://www.naturtips.no/overlev.htm).

I kalde omgivelser blir vann enda viktigere, fordi dehydrering gjør det vanskeligere for blodet å trenge ut i de tynneste blodårene, som bidrar til ytterligere nedkjøling(http://www.friluftsliv.no/node/645).

Det er en ond sirkel mellom å drikke kaldt vann og å være dehydrert og sulten:(http://www.naturtips.no/overlev.htm), jeg siterer:

"Kroppen kan ikke transportere vann gjennom blodet fram til muskler, hodet og andre viktige organer før det er varmet opp til 37 grader. Å varme opp vann krever energi. Energi som du trenger for å overleve. For å varme opp vannet må kroppen først ta av fettreservene i kroppen for å få energi. For å omdanne fett til energi trenger kroppen vann, som du allerede har for lite av.Har du noen gang drukket sprit, har du sikkert merket at du blir tørst etterpå. Kroppen forbruker mye energi og vann på å forbrenne alkohol. Prøv å spise snø. Du merker også da at du etter kort tid er mye tørstere enn du var før. Ta med en vekt og en plastpose ut. Vei opp tre kilo snø i posen. Se hvor mye det er! Tre kilovann er et minimum av hva du trenger i en overlevelsesituasjon hvert døgn, dersom du er i aktivitet. Tre kilo tilsvarer tre liter. Du vil trolig bli alvorlig syk før du har spist en fjerdedel av innholdet i posen — og uhyggelig tørst."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheesus...her er det mange som sitter for mye inne og ser på Survivorman! Det er snakk om hva man gjør på en liten dagstur om været skulle bli ille, og her snakker man om å spare på fettreservene?!?:)

Sovepose i sekken for å springe seg en halvdagstur på noen timer? Hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.Vis respekt for været og værmeldingen.

5.Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det utstyret som fjellet krever.

tobl:

Det at du ikke skjønte det jeg skrev hindrer deg tydeligvis ikke i å kommen med flåsete slengbemerkninger. :)

Hvis du tenker på dagstur i bymarka er dette kanskje overdrevet, men går du dagstur hytte-til-hytte i Sylan så ville ikke jeg gått med noe mindre.

Her er det ikke snakk om å holde på fettreservene, men at det øyeblikket du dehydrert så vil du ikke klare å holde deg varm, det er ekstremt ubehagelig og du blir treig og giddaslaus. Personlig synes jeg at å overnatte en natt i fjellet midtvinters uten sovepose eller drikkevann og så gå dehydrert hjem dagen etterpå høres myere mere "survivorman" ut en det jeg foreslår :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor man er det da.. Er jeg i Nordmarka har jeg minibankkort og mobiltelefon i lomma, men går jeg en tur fra Finse vil jeg si det er uforsvarlig å ikke ha forberedt seg..

Jeg har en liten metallboks som jeg har sånne små "pads" i som man bruker til å tenne i peisen med. Veier 20-30 gram til sammen. Tar med et liten kopp som jeg kan smelte/varme vann i om nødvendig. Noen poser rett i koppen, litt sjokolade og nøtter, en varm genser, ei lett trøye, en liten førstehjelpspakke og en del av et gammelt underlag til å sitte på. Har en Helsport vindsekk og bladet til en gammel snøspade som skaftet har brukket på. Det veier ikke stort, men da har jeg også til ei nødnatt i fjellet uten at jeg vil fryse i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Holdt-paa-aa-fryse-i-hjel-434669.html

hvilke risikoer dere tar sjøl er deres egen sak (sålenge dere ikke forventer å bli reddet om noe går gæli), men å råde folk til generelt å drite i sikkerheten på dagsturer i fjellet er uansvarlig. :D

en 3-sesongsers dunpose vil komprimert veie som en ullgenser og ta mindre plass (2 liter), men det blir vel helt survivorman :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for mange gode innspill så langt!! Det er unødvendig å latterliggjøre noen for deres valg. Her snakker vi om sikkerhet og overlevelse i et worst-case, ikke en kveldstur i lysløypa. Jeg har kanskje ikke vært helt tydelig på det, men jeg går mest i høyfjellet over tregrensa. Stort sett så er forholdene under tregrensa mye snillere og forholdene mer beskyttet. Høyfjellet er nakent og det kan mange steder være vanskelig å finne en skavl eller en passende stein man kan søke ly bak.

Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på sovepose enda (må uansett kjøpe noe), men jeg vurderer det. Hva med en ultralett sovepose (som egentlig ikke klarer -20) og f.eks tape sammen en pose av et eller flere redningstepper av folie?

Hva med liggeunderlag - finnes det noe som er lett og kompakt som kan supplere en lett sovepose - OG være nok i en overlevelsessituasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at briller kan være lurt å ha med. Det er mye lettere å orientere seg når Kong Vinter sender full pakke rett i fleisen på deg om du har et par briller å se igjennom, for i motvind kan det være tilnærmet umulig å se noe uten.

På clas selger de klare Cat vernebriller til ca 200 som ventilerer overraskende greit. De jeg har brukes mest som sykkelbriller i mørketida og skytebriller, men vinterstid er de også med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med dagens lille tur til Gullfjellstoppen i nærheten av Bergen. I sekken det vanlige sikkerhetsutstyret for slike turer: Kart og kompass, Fjellduken original, liggeunderlag, dunjakke, varm drikke og niste, sportsteip, leatherman, ekstra ulltrøye... Spaden ble i bilen i dag - relativt lite snø i terrenget. Der er ingen mobildekning i området. Klart alt utstyret veier litt men skulle noe uforutsett skje tenker jeg det kommer til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg mener at briller kan være lurt å ha med. Det er mye lettere å orientere seg når Kong Vinter sender full pakke rett i fleisen på deg om du har et par briller å se igjennom, for i motvind kan det være tilnærmet umulig å se noe uten.

På clas selger de klare Cat vernebriller til ca 200 som ventilerer overraskende greit. De jeg har brukes mest som sykkelbriller i mørketida og skytebriller, men vinterstid er de også med på tur.

Ah, helt klart en fordel. Med balaklava og vanlige briller så dugger det bare max for meg. Med slalåmbriller så er det mye bedre.

Eneste... til åpne briller (sykkel) så har jeg glass for alle forhold.. lignende slalåmbriller er svindyre :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.