Gå til innhold
  • Bli medlem

Den røde fjellanorakken


Marmolejo

Anbefalte innlegg

Noen som husker denne?

Men selv ikke DNT vedkjenner seg denne lenger. Den gir litt feil inntrykk. Etterhvert ble den ble litt for traust, tantete, ukul og for de fleste også litt vel utvasket. :) Ingen vil forbindes med sånt noe og Kristin Krohn Devold bekreftet i et intervju her forleden at hun bevisst ikke lar seg avbilde i en rød fjellanorakk. Så vidt jeg husker sa hun noe om at den ikke gir riktig inntrykk av hva DNT står for i dag.

Når selv DNT åpnet tar avstand fra noe av rene imagemessige grunner skjønner vi at dette er startskuddet for at den igjen kan bli kul blant de innovative. :D Og når det i september 2009 deles ut røde fjellanorakker som gaver til foredragsholdere på Fjellfilmfestivalen skjønner vi at noe er på gang.

Jeg kan ikke begripe hvordan de mest krampaktige og minst selvsikre fjellfolkene skal overleve i baren på Leirvassbu og i peisestuen på Turtargø kommende vinter uten å være ikledd en helt plain/retro rød fjellanorakk.

Jepp, den er (igjen) å få hos din lokale utstyrspusher. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Yippi!

Kanskje noen av oss gamlingene ikke bare er nostalgikere, men trendsettere! Det skal jeg begynne å fortelle "unga"!

Eirik

Kongsberg

Mulig du bør drøye det litt med å briefe for mye til kidsa. Trendsettere fersker umiddelbart om du har rød fjellanorakk med ny eller gammel Berganslogo. Så du må nok pent kjøpe deg en splitter ny anorakk med riktig logo hvis du skal ha et snev av håp om anerkjennelse.

Men jeg tipper at du antageligvis har diverse tilbehør (2 år gamle solbriller, 3 år gammel GPS) som uansett avslører ditt (mislykkede) forsøk på å bli en trendsetter. :shock:

Foreslår at du heller kjører løpet som nostalgiker og sanker kred på den måten (og her er det mye kred å få), og overlat trendsettingen til de som virkelig kan det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har en gammel rød fjellanurakk som er både slitt og falmet. Den har ikke vert brukt på mange år, men jeg har ikke hatt hjerte til å kaste den. Den er for full av gode minner.

Jeg husker ikke hva modellen het, men den hadde glidelås i front, ovenfra og halvveis ned.

Da jeg kjøpte den ble den øyeblikkelig modifisert eller sydd om, noe som etter hvert var blitt en vane hos meg når jeg kjøpte fjellklær. Anurakken fikk sydd inn et trekantet tøystykke på innsiden av glidelåsen. Et stykke som var så stort at det ga god lufting samtidig som det hindret anurakken fra å bli fyllt opp med snø hvis jeg gikk på snørra under en skitur. Dette stykket hadde også klidelås i ene siden slik at anurakken kunne åpnes helt fra toppen og ned til midten. Så ble det satt på ny justeringsstropp på toppen av hetta. Orginalt var det bare en trykknapp. Til slutt fikk den et stkke som ble sydd på bak og som kunne trekkes ned over baken og inn mellom beina og festes med en stropp forran. Dette hindret undertrekk og varmet baken når det var veldig kald og sterk vind.

Denne anurakkmodellen hadde en stor gjennomgående lomme nede på magen og to brystlommer forran.Skinnet var festet med borrelås på innsiden av hetten.

Etter mine modifikasjoner var dette en helt fantastisk anurakk så lenge den var tørr, men den sugde vann som en svamp og var ikke lett å imprignere.

Kunne gjerne hatt en ny slik anurakk, men den kunne godt vert laget i et mer modærne stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda min gl. røde Musk-ox fjellanurakk av bomull fra 1966. Den har hette og en kort glidelås i front.

Den ble kjøpt da jeg skulle gå brekurs med DnT på Finse, men er nå både slitt og falmet, men etter jeg mistet en ny lettvekt anurakk av mikrofiber på bussen,

måtte jeg i gang med symaskinen, og den gl. anurakk er nå kommet til ny ære og verdighet. Den veier 600g, men til gjengjeld kan genseren kuttes.

Fordelen ved bomull er den puster bra, og kan impregneres og bli skikkelig vannavstøende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmolejo skrev:

Mulig du bør drøye det litt med å briefe for mye til kidsa. Trendsettere fersker umiddelbart om du har rød fjellanorakk med ny eller gammel Berganslogo.

Uff da, der røyk den muligheten - Min er Norrønas og til og med i "Anojakke"-utgave(dvs med glidelås helt ned, men ellers som anorakk).

Marmolejo skrev dessuten:

Foreslår at du heller kjører løpet som nostalgiker og sanker kred på den måten

Og her er det viktig å kjenne reglene: Anorakken skal være slitt, og fortrinnsvis mest på skuldrene som bevis på lange turer med sekk. Dessuten skal den røde anorakken vare mest mulig falmet(og rødt egner seg godt her - rødt er vel en av fargene som falmer lettest), fortrinnsvis slik at ryggen fortsatt viser mer farge de få gangene du bruker den uten sekk.

Det eneste negative jeg ser ved denne trenden er tanken på alle de som de siste årene har gått til anskaffelse av den hvite anorakktypen, hvis de røde kommer tilbake vil jo den fargen(er forresten hvitt en farge?) virke effektivt som kammuflasjefarge i snøen.

Håper vi får en lang og kald vinter slik at anorakken blir flittig brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er det viktig å kjenne reglene: Anorakken skal være slitt, og fortrinnsvis mest på skuldrene som bevis på lange turer med sekk. Dessuten skal den røde anorakken vare mest mulig falmet(og rødt egner seg godt her - rødt er vel en av fargene som falmer lettest), fortrinnsvis slik at ryggen fortsatt viser mer farge de få gangene du bruker den uten sekk.

Da oppfyller anorakken mi samplinga dine kriterier, og den er 43år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er det viktig å kjenne reglene: Anorakken skal være slitt, og fortrinnsvis mest på skuldrene som bevis på lange turer med sekk. Dessuten skal den røde anorakken vare mest mulig falmet(og rødt egner seg godt her - rødt er vel en av fargene som falmer lettest), fortrinnsvis slik at ryggen fortsatt viser mer farge de få gangene du bruker den uten sekk.

Her stiller jeg sterkt, riktignok en anojakke fra Norønna, men slitt og falmet på de riktige stedene..... Påsydde merker fra Svalbard trekker dog noe ned vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.