Gå til innhold
  • Bli medlem

To selvhjulpne jenter


fjellkyllingen

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne skal på fjellet i sommer. Vi er omgitt av fjellvante menn som løser alle turproblemer for oss lenge før de oppstår, og har derfor lite selvstendig erfaring fra fjellet. Men vi tror vi egentlig er ganske grepa når det kommer til stykket. Vi skal derfor på en telttur i Norefjell-området med to eller tre overnattinger, for å vise at vi kan klare oss selv.

Reglene for prosjektet er som følger:

-vårt nettverk kan ikke uoppfordret bidra med tips og råd, initiativet må komme fra oss.

-vi kan kun tilegne oss kunnskap om utstyrsvalg mm ved hjelp av nettsider og direkte spørsmål til andre enn våre menn

-vi skal være selvhjulpne underveis

-vi skal BADE :wink:

Vi har derfor følgende direkte spørsmål som vi helt av oss selv har skjønt at vi må finne ut av:

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for? :wink:

Håper dere kan hjelpe oss, alle innspill mottas med takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-vi skal BADE :D

Vi har derfor følgende direkte spørsmål som vi helt av oss selv har skjønt at vi må finne ut av:

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for? :wink:

Ser ut som noen har fulgt med på forumet i det siste og vil bevise at damer kan gå på topper uten å bli beskyldt for å dra på kredtur. Kult.

-Primus el stormkjøkken: det som veier minst inkl drivstoff og som dere er komfortable med å bruke.

-Ja, dere trenger sovepose

-Ja, dere må kappe tannbørsten og dere må ha èn på deling. Brukes også som oppvaskbørste.

-Alltid stegjern. Og tau. :wink:

-Mye mat underveis. Snickersautomater og coladispensere hver kilometer.

-Mye skummel fauna oppi der. Hoggorm, pungælj og villsvin er de mest innpåslitne dere kan regne med å møte.

Håper dette var til hjelp. Jeg tror dere klarer det!

God tur!

Skriv turrapport. :D

PS! En kompis av meg håper dere legger ut bilder fra badingen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for prosjektet er som følger:

"-vårt nettverk kan ikke uoppfordret bidra med tips og råd, initiativet må komme fra oss."

Spør du meg så bør dere revurdere første regel. Er det en ting jeg har lært om å gå i marka, på viddene eller til fjells, så er det at man lærer noe nytt hver gang. Og all den kunnskap fra vante fjellfolk, eller fjellfanter i området man skal ferdes i kommer alltid godt til nytte.

Det betyr med andre ord, bit i det sure eplet, de gode og velmente rådene fra kjærestene deres kommer helt sikkert godt til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for?

- Primus eller stormkjøkken er fint, ta det dere liker best. Stormkjøkken på rødsprit er tregt.

- Sove pose er alltid greit

- På langs så dere får en halvdel hver :D Nei kan ikke se noen grunn til det. du får evt kjøpt korte og.

- Stegjern er jo for bre. Er det det der?

- Vann finnes det nok i bekker og vann. Ligger et vann like ved Høgvarde. Finner sikkert rester av mat som andre har slengt men neppe egnet som mat lenger. Ta med alt.

- Måtte evt være fyllesvin eller gamle griser men ellers er det ikke mye som er farlig. Flåttbitt med bakterie, huggorm bør jo unngås.

Bade går helt sikkert fint i vannet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GirlPower eller ikke.

Jeg er ganske sikker på at de vil få bratt nok læringskurve selv om de får gode velmenende råd i forkant. For min del handler det ikke om å komme seg gjennom turen med livet i behold, satt på spissen.

Det får meg til å tenke på min første tur, to kompiser og jeg satte oss på toget til Finse med mål om å gå rundt Hardangerjøkulen i en alder av 15-16 år. Ingen av oss hadde spesielt med erfaring med å til fjells foruten at vi hadde en god del teltdøgn i Østmarka. Vi gjorde vel de fleste feil man kan gjøre, vi gikk til innkjøp av utstyr noen dager før turen, skoene var ikke gått inn, ryggsekken var ikke tilpasset, vi tok med altfor mange kilo i forhold til kroppsvekt og muskelmasse, vi var blåøyde - vi trodde turen ville gå uten problemer, selvfølgelig ville det bare være solskinnsdager uten den minste antydning til gråvær, regn og snø.

Det gikk selvfølgelig ikke slik, fra Finse til Rembesdalsseter var satt til 7 timer ihht DNT - vi brukte 11-12 timer, været var mildt sagt ustabilt, fra regn til snø"storm", vi fikk gnagsår opp til nakken, vi var isfrostne siden vi ikke skiftet til tørt tøy under pausene, stormkjøkkenet fikk vi aldri dreisen på, osv osv osv...

Men når det er sagt, den turen er meislet inn i bakhodet, èn tur jeg aldri kommer til å glemme i positiv forstand. For når vi kom til Rembesdalsseter så klarnet det opp, vi fikk 5-6 røyer som vi stekte til kvelds, og livet var virkelig verdt å leve. Hadde derimot været ustabilt resten av turen, hadde vi ikke hadde fått dreisen på stormkjøkkenet, hadde vi ikke hatt godt med førstehjelpsutstyr til å ordne gnagsårene osv osv, så er jeg sikker på at jeg aldri hadde tatt turen til fjells igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne skal på fjellet i sommer. Vi er omgitt av fjellvante menn som løser alle turproblemer for oss lenge før de oppstår, og har derfor lite selvstendig erfaring fra fjellet. Men vi tror vi egentlig er ganske grepa når det kommer til stykket. Vi skal derfor på en telttur i Norefjell-området med to eller tre overnattinger, for å vise at vi kan klare oss selv.

Reglene for prosjektet er som følger:

-vårt nettverk kan ikke uoppfordret bidra med tips og råd, initiativet må komme fra oss.

-vi kan kun tilegne oss kunnskap om utstyrsvalg mm ved hjelp av nettsider og direkte spørsmål til andre enn våre menn

-vi skal være selvhjulpne underveis

-vi skal BADE :D

Vi har derfor følgende direkte spørsmål som vi helt av oss selv har skjønt at vi må finne ut av:

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for? :D

Håper dere kan hjelpe oss, alle innspill mottas med takk :)

Farlige dyr ja.

Som "Fjellkylling" er det nok reven du bør frykte aller mest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: vei alle ting du skal ta med på kjøkkenvekten. Da finner du fort ut at tannbørsten veier ganske lite og den store solkremflasken veier ganske mye. Da blir det veldig synlig at det lønner seg mer å ta med en biteliten solkrem istedenfor å sage av halve tannbørsten. Jeg gjorde det også på en av mine første turer. Veldig upraktisk. En annen ting jeg gjorde var å kjøpe billig bestikk og bore hull i håndtaket. Men bestillet selv veide et tonn. Fant ut senere at lett aluminiumsbestikk uten hull i håndtaket var mye lettere.

På denne måten lærte vi også at lommekniven med sag og pinsett og mye annet som virker veldig tung, bare veide 100 gram. Ganske lett egentlig og også et produkt som brukes nesten hver dag. Derfor verdt å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus eller stormkjøkken?

Siden det høres ut som om dere ikke har brukt hverken det ene eller det andre spesielt mye så anbefaler jeg stormkjøkken. Det er enklere å bruke og det er svært lite som kan gå i stykker . Primuser og gassbrennere (med slange) kan være litt mer mikk/makk med. Pakninger som er dårlige, pumpe, etc.

God tur jenter! Kos dere :)

Jeg skal selv på klatretur i helgen i et taulag med bare jenter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for? :wink:

Høres ut som en bra plan å ta noen dager på fjellet.

- som nevnt er stormkjøkken stabilt å greitt å bruke. Blir ikke så mye vekt heller hvis dere tar hver sine deler av det

- sovepose må man ha. blir kaldt om natten i juli også. spesielt hvis man er litt oppe på fjellet

- nei. tenk heller på hva annet "unødvendig" dere har med dere som veier mer (som Lindap nevner)

- trenger ikke stegjern på høgevarde, nei

- vann finner dere helt sikkert. ta med mat. husk å ta med litt snacks og gjerne noe godt å drikke (kjedelig å bare drikke vann på en kosehelg :) )

- ingen farlige dyr å nevne, nei. at flått og huggorm er de skumleste sier jo sitt

god tur! og god bading... (kan være småkaldt i vannet, men det er jo en del av moroa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo ingen menn som spør om ting på dette forumet

Det er ikke noe galt i å stille spørsmål. Men det er kanskje litt inkonsistent å skryte av at man skal klare seg selv, for deretter å stille en hel rekke spørsmål om råd og veiledning? Men det illustrerer jo "girlpower" på en glimrende måte da - stor i kjeften, men fullstendig avhengig av menn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt i å stille spørsmål. Men det er kanskje litt inkonsistent å skryte av at man skal klare seg selv, for deretter å stille en hel rekke spørsmål om råd og veiledning? Men det illustrerer jo "girlpower" på en glimrende måte da - stor i kjeften, men fullstendig avhengig av menn :)

Jeg tror ikke innlegget var ment å skulle tas så seriøst som du gjør :)

Lurer på om Fjellkyllingen er en nr 2 profil til noen... :wink:

Fordi om noen av ulike årsaker ikke klarer seg med en profil Svein, betyr det ikke at det gjelder andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne skal på fjellet i sommer. Vi er omgitt av fjellvante menn som løser alle turproblemer for oss lenge før de oppstår, og har derfor lite selvstendig erfaring fra fjellet. Men vi tror vi egentlig er ganske grepa når det kommer til stykket. Vi skal derfor på en telttur i Norefjell-området med to eller tre overnattinger, for å vise at vi kan klare oss selv.

Reglene for prosjektet er som følger:

-vårt nettverk kan ikke uoppfordret bidra med tips og råd, initiativet må komme fra oss.

-vi kan kun tilegne oss kunnskap om utstyrsvalg mm ved hjelp av nettsider og direkte spørsmål til andre enn våre menn

-vi skal være selvhjulpne underveis

-vi skal BADE :)

Vi har derfor følgende direkte spørsmål som vi helt av oss selv har skjønt at vi må finne ut av:

-bør vi ta med primus eller stormkjøkken?

-trenger vi sovepose nå i juli?

-må vi kappe tannbørsten?

-trenger vi stegjern opp til Høgevarde? (kjæresten min sier han aldri drar på fjelltur uten)

-kan vi regne med å finne mat og vann underveis?

-er det noen farlige dyr vi må passe oss for? :wink:

Håper dere kan hjelpe oss, alle innspill mottas med takk :)

Utgangspunkt nr. 1 er å gå gjennom det utstyret dere har tilgjengelig. Har dere stormkjøkken så bruker dere det. Har dere andre typer så gjør dere kjent med dem i forkant og bruk dem. (Lag mat på primusen i parken en fin dag)

Alt rennende vann er drikkende. Det samme er store vann. Stillestående pytter holder man seg unna.

Ikke glem gnagsårplaster..

Dere må ha sovepose, men ikke en som tåler kuldegrader. Den blir unødvendig tung.

Ellers veldig fornuftig innspill fra Lindap. Spar vekt der det virkelig er noe å spare. (En Jegermeister har 40% alkohol. Rødvin har 12%. Mer kos med mindre vekt i en Jeger... :) )

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke innlegget var ment å skulle tas så seriøst som du gjør :)

Fordi om noen av ulike årsaker ikke klarer seg med en profil Svein, betyr det ikke at det gjelder andre :)

Svein skaffet seg ny profil fordi han ville ære Tom ved å ikke gå forbi i antall innlegg. Slike grunner er så absolutt godkjente. Nå er det på tide at moderator åpner Tom-nicket. Da kanskje vi får gode gamle Svein tilbake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere god tur og lykke til - det trengs!

Med fare for å irritere enkelte her inne, vil jeg minne om følgende velkjente teorem:

"Damer er med på tur kun for selskaps skyld, de bærer ikke sin andel av bagasjen"

God helg!

Bra du er klar over faren :wink:

Med fare for å irritere enkelte her inne: Såvidt jeg vet bærer jeg all min bagasje selv da jeg ikke gidder dra med meg menn på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kjenner betydningen av dette tegnet: "?" - det indikerer at jeg stiller et spørsmål, ikke at jeg kommer med en påstand.

Hvorfor stille et så dumt spørsmål når jeg ikke har skrevet at jeg må bære all bagasjen selv fordi ingen menn vil være med på tur? Kan det hende at jeg i likhet med mange andre her på forumet faktisk liker å dra på tur alene? Eller er det en umulighet siden jeg er definert som flokkdyr i egenskap av mitt kjønn (ref. en annen tråd)?

Forøvrig melder jeg med ut av denne diskusjonen her og nå for ikke å herpe tråden fullstendig for trådstarter, og det synes jeg du også bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.