Gå til innhold
  • Bli medlem

"En seig tur over en mektig fjellrygg" 23.mai 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Etter diverse telefoner og overtalelser fra "Busken" sin side,- ville jeg bli med tilbake til denne laaaange ryggen. "Busken" hadde store ambisjoner om å ta hele ryggen fra Lomseggi til Vestraste Hestbrepiggen på en dag. Spenstig! Siden jeg manglet Moldulhøe og Hesthøe pluss Nørdre og Store Hestbrepigg kunne jeg tenke meg å bli med på deler av turen. Det var jo ikke mer enn tre uker siden jeg var her sist...og hadde en slitsom tur.... :) Erik ville bli med også på en kortere variant.

Meldingene på yr var så som så med muligheter for over 10mm nedbør fra kl 14. "Busken" mente jo selv at ambisjonene kanskje var litt høye denne dagen med de meldingene og en avkorting av turen var aktuelt. Hovedmålet for "Busken" var hele ryggen fra Moldulhøe til og med Vestraste Hestbreapigg. Lomseggi vlle han ta eventuelt alene dagen etter. Ca kl 05.30 bar det avgårde fra Netoseter etter å ha "tjuvlånt" tak over hodet i et skjul! :lol: Det var kjempefint å gå fra Netoseter mot Moldulhøe og vi møtte snøen på ca. 1200m

Til toppen av Moldulhøe brukte vi ca 4t50m i forholdsvis rolig tempo. Da var det jævlig langt bort til Vestraste som lå bakom blånene...Jeg var temmelig sikker på at jeg ville returnere til Netoseter etter å ha vært på Nørdre og Store Hestbreapiggen, men det fantastiske været og min gode dagsform gjorde at jeg ville støtte Busken i å ta alle toppene....Den forbaskete "Låven" hadde jeg bestemt meg for tre uker siden,- at DEN skulle jeg aldri mer besøke....den gang begynte jeg å bli sliten på vei derfra opp mot Midtre Hestbreapigg. Det er seigt opp den bakken fra "Låven" når man er litt "kjørt". Erik dro altfor tidlig tilbake denne dagen. Han var pessimistisk på værmeldingen og dro tilbake til Netoseter etter å ha vært på Hesthøe. Hvor feil kunne Erik og yr ta i dag! En av de fineste dagene hittil dette året! Kandidattoppen på Hesthøe ble kun målt til 9m. Både av oss denne dagen og Håvard og Mayhassen dagen før.

Bør vel ikke skrive så veldig mye mer om turen, men la bildene formidle noe av gleden om hvilken flott tur det ble. Særlig var eggen mot Nørdre og Store veldig artig....selvom vi ikke gikk hele eggen, men gikk ned i flanken omtrent midtveis. "Kanonforhold" !! :lol:

Mens "Busken" skled ned mot "Låven" dro jeg videre og la meg på liggeunderlaget litt før Vestre og nøt solen til de grader!!! "Busken" begynte å bli sliiten, men psykisk på topp og vi la friskt i vei videre opp mot de siste toppene på ryggen! Hvilke topper og hvilken utsikt!
Sekkene ble satt igjen i skaret mellom Vestre og Vestraste og vi gikk uten sekker og ski opp på toppen. Vi returnerte til skaret og ville forsøke å klyve ned derfra til breen. Litt utsatt punkt, men vi kom oss velberget ned på breen! Yes!!! :lol: Nå var det bare den korte veien tilbake til Netoseter...ha,ha,ha. Seigt som f.... :P Et slit, ei god treningsøkt, en god turkamerat på en fantastisk dag i Breheimen!

Turen medførte: 11 topper, ca 50km, ca 2900 høydemetre og 17timer!
Min lengste tur sålangt...idioti tenker vel noen....og det gjør vel jeg også...innemellom :lol: :lol:

post-2015-133474623799_thumb.jpg

post-2015-133474623809_thumb.jpg

post-2015-133474623815_thumb.jpg

post-2015-133474623821_thumb.jpg

post-2015-133474623827_thumb.jpg

post-2015-133474623833_thumb.jpg

post-2015-133474623838_thumb.jpg

post-2015-133474623844_thumb.jpg

post-2015-133474623851_thumb.jpg

post-2015-133474623856_thumb.jpg

post-2015-133474623862_thumb.jpg

post-2015-133474623867_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for en fin rapport Jørn, på en litt kjip søndag da jeg egentlig hadde tenkt til å gå en tur(i skogen faktisk) men etter mye om og men ente med å bla meg gjennom rapport etter rapport her på forumet isteden for å få sparka igang motoren.

Spørsmålene om hvorfor jeg gidder å gå høydemeter etter høydemeter surrer ofte inni hodet mitt og da er det jammen beroliggende å lese at det er flere som stiller seg de samme spørsmålene.

Heldigvis pleier jeg å glemme mine dårlig trente bein når jeg får belønningen, og den beste belønningen jeg kan få er en plettfri utsikt i solnedgangen, gjerne vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr melder en ting, men så lenge du ser på de litt mer generelle varslene på nettet og evt hører i radioen så ble det sagt at det skulle bli ok vær i Jotunheimen...

Dere hadde en mektig tur der ja. Men det er et utrolig fint område 8) Dere så meg ikke da jeg sto på toppen av Kåpa på lørdag da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for turen, ja! En godt utnyttet dag. Glimrende å få litt drahjelp over de to siste toppene og på den lange strekningen ned (og litt opp) til Neto. Ellers tror jeg alle toppene kan tas med samme tidsbruk med start på Netoseter, deretter Vestraste Hestbrepigg og hele rekka t.o.m Storivilen med avslutning ved Sulheim eller aller helst Røisheim og taxi tilbake til Neto.

Dere så meg ikke da jeg sto på toppen av Kåpa på lørdag da :wink:

Jo vi så deg. Så du ikke at vi vinket til deg? Du hadde smekken åpen. Vi så en liten uværssky der borte i vest, så vi regnet med at det var du som hadde dratt den med deg. 8) Hvor langt oppi Brattbakken kunne man sette på seg skiene nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant rapport. Det er store avstander, ja. Jeg var så nær fra å dra på noe liknende selv, i samme område og i samme helg, men en fylkestopp trakk mer enn 2k-er - snakk om å bli "ødelagt". Pønsker på å ha med vintersovepose og nødbivuakk, og overnatte oppe på fjellet, og ta toppene over flere dager. Men hvor lenge tror du/dere det er hensiktsmessig med ski oppe på ryggen? Halvveis ut i juni?

Pønsker også på å gå opp fra Bismo-siden, da jeg ser et stisystem via Skriduhaugan (1205moh). Hvorfor gjør ingen det, med tanke på Lomseggen? Det virker ikke så langt, i forhold til andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Petter! Det du sier om Skriduhaugen er nok riktig det. I fjor vinter var Askogvoll, Mayhassen og jeg på Storivilen og da gikk vi på ski nettopp fra de kanter du nevner. En laaaaang stigning ble det, men dette kan kanskje være rett utgangspunkt dersom man går rett mot Storivilen og skal gå hele ryggen!

Når det gjelder snøforholdene på ryggen går jo noe fram av bildene, men jeg ville vel tro at det er muligheter å gå på ski der de neste 2 helgene dersom det ikke blir veldig mildt. Det vil nok kanskje bli litt mer sikksakk mellom steinene på flatene der oppe. Snøen var overraskende fast og fin oppover fra ca 1200m!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Jeg har alltid undret meg på hvorfor det heter "Vestraste Hestbreapiggen". Er ikke akkurat et uttrykk jeg bruker i dagligtalen min, er det noen som vet hva navnet kommer av? Greit nok at det er den lengst vest av dem altså 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.