Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk til Norge på tvers!


Siig

Anbefalte innlegg

Hallo.

Eg skal kanskje gå Norge på tvers til sommaren og er godt igang med planlegginga(ca 700 km og er 15 år:). Eg skal velga sekk no. Valget står mellom Gregory Denali Pro 100-115 l eller Bergans Alpinist 130 l. Er det noken som har erfaringer angåande desse sekkane. Er 170-173 høg og 60 kilo og noke :(:):D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde nok ikke velge 130-literen fra Bergans. Den er nok i største laget til deg, både i volum og rygglengde. OM du vil ha Bergans er nok den litt mindre 110-literen mer i din størrelse. Jeg hadde en Alpinist 130-liter, og trodde det var en utrolig god sekk helt til jeg prøvde en Arc'teryx Bora95- Da fant jeg ut at det fantes sekker som var MYE mer behagelige enn Berganssekken. I allefall for min rygg.

Om du ikke skal ha med deg all mat hele veien, noe som ikke er å anbefale, trenger du kanskje ikke så stor sekk uansett. For det er en lei tendens til at jo større sekk man har, jo mer unødvendig skrot pakker man med seg...

Gregory lager gode sekker, det samme gjør Osprey. Begge spesialiserer seg på sekker, og ingenting annet. Bergans lager for tiden best skalljakker med fancy farger til 71 grader nord :(

Uansett er det viktig at du prøver sekken i butikken, og spør du pent kan du til og med deponere på den for å ta den meg hjem og se at alt utstyret ditt får plass. For det er ikke sjelden at en sekk som passer i tom tilstand overhodet ikke passer når den er full og tung.

God tur!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til en butikk (gjerne flere) med godt utvalg av sekker. Lemp oppi de ovenfor nevnte hundeforsekkene eller noe lignende og rusle litt rundt. Gjerne opp og ned trapper i tillegg til på gulvet. Så kjøper du den som kjennes best ut på din rygg. Er forøvrig temmelig sikker på at alpinisten du vurderer er for stor. prøv viking i stedet. Samme sekk, men kortere.

Å kjøpe sekk på andres anbefaling er ikke nødvendigvis en god ide. Du som er såpass småvokst bør i alle fall prøve sekkene før du kjøper! En annen ting du bør tas hensyn til er du ikke er helt utvokst og dermed bør passe spesielt på å ikke overbelaste kroppen. En mindre sekk gjør at du ikke kommer til å ta med så mange ting.

Ta kontakt med folk som har gått lignende turer for å få gode tips. f.eks. leik her på forumet.

http://sverreogleik.piczo.com/?g=36874886&cr=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan anbefale Helsport sitt flaggskip av sekker. Helsport X-trem 90+30. den sekken har eg brukt litt og er meget godt fornøyd med den. Eg er 176 høg og den passer perfekt til meg, dei har også same modell for dei som er laver, og egen damemodell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Osprey Argon før du bestemmer det, har den selv, kjempefornøyd.

Kan tilpasses til enhver rygg. Prøv den i butikk med vekt i, og få betjeningen til å tilpasse aluminius-skinnene til ryggen din så kjenner du hvor godt den sitter. Veldig gode detaljer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory Denali Pro er en suveren sekk det altså, hørt mye fint om den, men hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å få til å prøve flere alternativer. Varierer mye fra person til person dette med passform etc. Anbefaler deg å prøve Arc`teryx Bora sekkene, de tror jeg nok de fleste liker. Fantastiske sekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Etter å ha scannet forumet ser jeg jo at du skal ut på en litt lang tur, og vil derfor endre litt på det svaret jeg ga deg tidligere. Du er ingen stor og tung kar, og derfor er det begrenset hva du kan bære på ryggen. Å gå til innkjøp at en sekk som har en egenvekt på 4-5 kilo (Bergans) vil vel ikke være fryktelig lurt, rett og slett fordi du få veldig lite vekt igjen til det du må ha med deg. Gregory-sekken veier så vidt jeg kan se ca. 3.5 kilo, som tross alt er mindre enn Bergans, men mye mer enn den trenger.

Jeg kjøpte en Osprey Aether 70 i våres, og det har blitt favorittsekken min. Der har jeg plass til det jeg trenger uten å ha noe dinglende utenpå på ukesturer. Sekken har også mulighet til å spenne på en dagstursekk slik at kapasiteten øket med 13 liter. De gangene jeg ikke har skullet gå veldig langt, og vekt ikke er viktig har jeg gjort dette. Sekken i seg selv ligger på rundt 2 kilo. Det er 1.5 kilo mindre enn Arc'teryx Bora95, som er sekken jeg velger på de enda lengre turene der jeg må ha med meg mye mer.

Om jeg var deg ville jeg valgt å bruke mer penger (du virket jo villig til å bruke 6000,- på en Gregory-sekk) på å spare vekt på telt og sovepose, og kjøpt en billigere sekk med lavere egenvekt!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kjøpte Gregory Denali Pro i høst, og kan absolutt anbefale denne. Riktig at den gjerne er noe tyngre enn den trenger å være, men jeg gikk fra bergans powerframe, så da gikk vekta riktig vei :) Kjøpte den fra moosejaw, husker ikke helt hva regningen kom på til slutt, men sparte et par tusen ca kontra å handle i norge. Nå tok jeg en sjans å kjøpte sekk uten å ha prøvd først, men heldigvis passet den ryggen min fint. Bra sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i nok en gang og sier at Denali Pro er en super sekk - så fremt den passer deg da (det gjør den som oftest)..

Hvis ikke ville jeg kansje sett litt på Osprey sine sekker, veldig god kvalitet på disse også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at du skal kjøpe sekken til en tenkt tur ville jeg sett på summen av volumet og vekta av alt utstyret du har planer om å ta med deg, og kjøpt sekk etter dette. Kjøpte selv en Gregory Palisade 80 i høst som jeg enda ikke har rukket og testet skikkelig, men jeg er ikke i tvil om at gregory lager gode sekker. Mange fine løsninger og detaljer på de sekkene. For meg så holder en 80-90l sekk i massevis på fotturer om sommeren med varighet fra 3dager til 2uker. Går jeg fra hytte til hytte klarer jeg meg lett med en 50l. Mange har med seg alt for mye utstyr i sekken om sommeren, og man trenger strengt talt ikke mere klær og utstyr om turen varer i 3dager eller 2uker, det man må ha med ekstra av er mat. Jeg pleier også å prioritere bort unødvendige klær og heller ta med litt ekstra mat. Synes dette er greit fordi klærne holder deg tørre og varme, men det er tross alt maten som holder deg gående. Det er heller ikke noe krise om du er nødt til å henge teltet eller soveposen utenpå sekken, men om man klarer å få alt nedi, er selvfølgelig det en stor fordel, spesiellt i tett skog.

Har som sagt ikke de store erfaringene med DENNE sekken, men jeg ville iallefall gitt den en sjans, spesiellt om du ikke har bruk for en sekk på godt over 100l. Det sto mellom denne og Arcteryx bora 95, falt på gregory pga bæresystemet, og mange smarte løsninger som feks drikkeflaskeholder og mulighet for feste av liggeunderlag vertikalt bak på sekken med et sett ekstra reimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er bra du planlegger godt. Jeg ville ha lagt opp ruta først, slik at du vet hvor lang den lengste etappen blir. Hvis du sjekker https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428&highlight= drømmelett sekk for sommertur kan du finne ut hvor lett sekk du kan klare deg med. Jeg har kommet ned i ca 7 kg inkl sekk og jakke. Med forsvares "dry-Tech" posjoner på 3500 kcal pr døgn som veier 900 gram , har du rikelig med mat. Blir lengste etappe 11 døgn kommer du ut med startvekt på 7 kg + 0.9x12 = 17,8 kg (Har lagt til en ekstradøgnposjon som sikkerhet) Får du litt fisk kan du sikker redusere vekta enda mere. Da sparer du knær, og rygg. Det viktigste er vel og gjenomføre turen med stil uten at du får helseplager. Rent undertøy, ekstra fiskekroker, nye kart etc legger du klart i depoene der hvor du skal ha mat etc. Det du er ferdig med sender du hjem eller kaster.

Lykke til på ferden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DMed forsvares "dry-Tech" posjoner på 3500 kcal pr døgn som veier 900 gram , har du rikelig med mat. Blir lengste etappe 11 døgn kommer du ut med startvekt på 7 kg + 0.9x12 = 17,8 kg (Har lagt til en ekstradøgnposjon som sikkerhet)

Men du skal ha en bra diger sekk for å få plass til 12 dagsrasjoner av denne typen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.basegear.com/golite-quest-pack.html

Dette er sekken jeg har brukt den er vel ca 69 liter. Det eneste jeg har hatt på utsiden var liggeunderlaget fra jysk på 126 gram.

Samt fiskestanga på den andre siden.

Vekt på sekken er 1.45 kg.

Må innrømme at jeg pakket ut alle pakkene og pakket de på nytt slik at de tok mindre plass.

En utrolig sekk som kan justeres utrolig mye sammen etterhvert som maten blir minker. Men husk vanntette pakksekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.