Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomplagg til vinterbruk?


daggiss

Anbefalte innlegg

Hei

Hva bruker dere som mellomplagg på bena på vinteren,

Mellom ullstilongsen og yttertøyet? Dette har jeg fundert litt på..

Har hørt om folk som bruker fleecebukse, men ser at disse er vanskelige å få tak i.

Finnes det noe annet en fleece, som brukes?

___

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fleecebukse er ikke noe prob å få tak i, mange butikker som fører de, mange merker, både kvalitet og mindre bra, men fungerer for de fleste de dårlige også. :wink: Vet ikke hvilke tempraturer du tenker på å bruke mellomplagg på bena og til hvilket bruk? Ullstilongs av god kvalitet vil være mer enn bra nok for de fleste på vanlige skiturer ned til ganske mange blå. Om det er for å bruke i camp eller annet så fungerer fleece meget bra. Det går også ann å få tak i tykkere ullplagg som en kan ha utenpå longsen. Den mest ekstreme varianten er jo en dunbukse, men det blir litt mer "ekspedisjon" spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fleecebukser er ikke noe problem å få tak i:

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=40601&prodid=12345

og er en god løsning ved aktiviteter som f.eks. alpint, men varmer ikke bra om du går deg svett på langtur i mange minus.

Dersom du trenger forsterkningsplagg til kalde skiturer vil jeg anbefale en løsning med (aclimas) ullnett-undertøy inntil kroppen, og en vanlig ullstilongs over (kan oppgraderes til ullfrotté på skikkelig kalde dager). Med dette ull-laget over ullnettingen blir luften i nettingen "holdt på plass" og blir mye varmere - samtidig som det vil føles mye mer pustende enn med to lag vanlig ullundertøy..

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=41001&prodid=12810

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=41001&prodid=12831

Lykke til med valget! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kalde dager bruker eg gjerne to sett stilongs eller ein Brynje Arctic (to lag, det eine netting), sistnevnde blir jo tilsvarande som nevt ovanfor her. Så lenge du skal vera i aktivitet, så synes eg det fungerer bra. Når det i tillegg brukes fotposar som går eit stykke opp på leggen, hjelp det også ein del.

For teltbruk og stillesittande aktiviteter plar eg også ha med ei fleecebukse. Denne er også fin å bruke i teltet, innandørs på hytter, eller ved bil/buss/togreise. I soveposen kan det også fungere om det er kaldt. Mi erfaring er at fleecebukse ikkje egnar seg særleg til aktivitet/skigåing, då det blir litt for tett.

Litt utanom tema kanskje, men det hjelp ganske godt på temperaturen om boksa har nettingfòr. Tidlegare hadde eg ei slik bukse (Bergans Telemark). Den var betydeleg varmare enn den eg bruker no (Norrøna Trollveggen). Det trur eg ikkje skyldes isoleringseffekten i seg sjølv, men at du får mindre kontakt med ytterstoffet og mindre kuldegjennomgang. Ulempen er då at nettingfòret kan bli vått og tar tid å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bruke 2 sett med stilongs, innerst den til devold (som sitter passe stramt) og utenpå en som er mer løs og ledig fra janus. Skal være ganske kaldt før dette ikke er nok, i hvert fall så lenge du er i et minimum av aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tykk ullbukse i natogensertykkelse fra Ulvang som jeg bruker når jeg er i ro og det er kaldt.

Med netting, ullstilongs, ullbukse og goretex bukse skal det veldig mye til for det blir kaldt!

Jeg har aldri vært i nærheten av slik kulde som krever denne bekledningen under aktivitet.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aclima ullnetting innerst og ei litt tykkere ullongs utenpå. Ellers har jeg klippet opp ei gammel fleecebukse som jeg hadde ødelagt nær et bål.. Har delt buksa i to, og har bare med meg bakparten. Hvis jeg går mot hard vind kan jeg stappe den halve fleecen inni buksa foran/bak. Det gir et ekstra lag mot vinden.

Turkompisene har ledd av løsningen min, men det er utrolig praktisk. Den veier ikkeno, kan tas på uten å kle av seg, og blir ikke klamt siden bare den ene siden er dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også kombinasjonen Aclima ullnetting og ullongs er best. Er mer fleksibelt enn powerstrech fleecen jeg har. Selvom powerstrechbuksa er meget varm alene, synes jeg den ikke fungerer så godt som ull i varierende aktivitet. Opplevd å svette den ut, da blir man iskald. Aclima ullnetting alene er også det plagget jeg synes er best å gå med rundt 0 grader med varierende aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg har blitt svært fornøyd med Brynje sin Super Thermo netting. Bruker denn under vanlig softshell på vinterturer, det holder i de fleste tilfellene. Dvs ned til -5 og en liten bris.

Blir det kaldere, tar jeg Devold Aktiv utenpå dette, i verste fall med en hardshell ytterst. Hadde tidligere bare Devold'en men liker nå bedre Brynje. Jeg svetter en del og dette nettingplagget føles tørrere selv om jeg jo blir like svett som før. Jeg har enda ikke hatt forhold hvor ikke dette var varmt nok under gange. Når jeg stopper opp har jeg en Klättermusen Liv som er utrolig varm og lett som jeg tar på meg.

Brynje Super Thermo + et ullplagg over er jo i realiteten Brynje Arctic, bare med den forskjell at det er to plagg som lar seg kombinere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.