Gå til innhold
  • Bli medlem

Mer om vinterutstyr


Torgis

Anbefalte innlegg

Først vil jeg takke alle på forumet for helt strålende arbeid med å opplyse oss som er litt nye i faget, jeg har skjelden lest så mange forumposter med så stor entusiasme.

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på om fjellforumet kan hjelpe meg med.

Først ut så lurer jeg på om disse store "slalombrillene" som jeg ser blir brukt på ekspedisjoner og lignende, faktisk er slalombriller? Og om de ikke er det, hva er i såfall spesielt ved dem. De ser utrolig gode ut, både til turgåing i vind og til alpint. Kan noen peke meg til en side med noen gode slike briller?

Jeg vurderer å kjøpe en Bergans Down Jakke, men hvor lav er komfort-temperaturen til en slik jakke? La oss si at jeg har slått leir i vårt vakre vinterlandskap og har en litt våt ull-undertrøye og fleese mellomplagg. Og hvor stor rolle spiller vinden med en slik jakke?

Og når vi er inne på temaet vind, kan noen anbefale en vindtett (og evt varm) lue? Her er jo mye å velge i, men med tanke på hvor mye varme som potensielt kan stige fra hodet, blir ikke goretex og lignende "pustende" membraner litt for klamme?

Og helt til slutt i denne posten: Kan noen peke meg til en fabrikkant/utsalg av hjorteskinn for litt bedre sitte og ligge-komfort?

Ser frem til gode svar (og kanskje noen spennende diskusjoner :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tippe de fleste bruker slamombriller, men kall dem gjerne skibriller :wink: Det du skal se etter er at de er behagelige å ha på ditt fjes, prøv gjerne med lue og balaclava/ansikstmaske e.l. så du er sikker på at all hud er dekket. Videre skal de gi beskyttelse mot UV-stråling, hjelmkompatible om du vil bruke dem i bakken (med hjelm), glass (ofte gult) som gir god sikt og kontrast når det er overskyet, snø og vind og eventuelt et mørkere reserveglass til solrike dager. Addidas, Uvex, Cebe og Oakley er noen merker som du finner på diverse nettbutikker.

Dunjakka bør være lang nok til å dekke nedenfor ryggen når du sitter. Hette hjelper mye mot varmetap. Tykkelse og fyllkvalitet er faktorer for jakkas iolasjonseffekt, og at du den er stor nok til å trekke utenpå alt du går med uten at dunene komprimeres innenfra. Du velger nok ikke alt for galt med Bergans sin dunjakke, ellers er det mange fine tilbud for tiden på TNF Polar eller Himalayan Parka og Mountain Equipment Annapurna. Vindstyrken og lufttemperatur vil avgjøre den effektive kulden du blir utsatt for, jeg har ikke sett at det er oppgitt noen komfort-temperatur for jakker.

Lue, mine favoritter er Brynes Super Lue og Lowe Alpine Mountain Cap Tripple Point, de bruker jeg om hverandre avhenging av fysisk utskeielse, vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torgis!

Angående brillene: Det er bare vanlige slalombriller som benyttes på vinterturer og ekspedisjoner. Her er det mange produsenter å velge mellom. Oakley, Arnette, Scott, Uvex og Cebe for å nevne noen. Bare velg noen med dobbelt glass og god ventilasjon så slipper du dugg på innsiden av glasset.

For komplett hodebeskyttelse kan du bruke disse sammen med en vindtett lue (bergans, lowe, stormberg, m.fl) og en ansiktsmaske i neoprene. Evt en god ullue, neoprene maske og en vindtett hette med pelskant. Da er det bare å gå vinterstormen i møte.

En vindtett lue kan bli litt klam hvis du går på litt, så det kan være behagelig å ha med en tynn ullue eller liknende i tillegg. Hvis det er riktig kaldt og en svetter på hodet, kan det danne seg is på innsiden av goretex mambranen. Da må den tørkes på primus, eller man kan vrenge lua, tre den på hodet og gå den tørr. Det finnes jo også endel vindtette luer med pels eller ull inni (gjerne med skinn utenpå).

Jeg har en Bergans dunjakke og har fortsatt tilgode å fryse i den. Komforttemperaturen vil jeg være veldig forsiktig med å mene noe om fordi det avhenger enormt av hva annet man har på seg. Men med en god ull/fleece bukse under goretexbuksa, varme sko (kanskje fotposer utenpå skoene), tykk lue og gode votter er det varmt. Dunjakka har jeg aldri brukt i bevegelse. Det blir for varmt.

Jeg kjøpte reinsdyrskinn av www.steggen.no Veldig fornøyd med det. Hjorteskinn har jeg aldri brukt før.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi er inne på temaet vind, kan noen anbefale en vindtett (og evt varm) lue? Her er jo mye å velge i, men med tanke på hvor mye varme som potensielt kan stige fra hodet, blir ikke goretex og lignende "pustende" membraner litt for klamme?

Sjølv sverger eg til forsvaret si loslue (BF) i kulda eller sterk vind. Eg har fått mine for 25kr pr stk på utsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt tørket 2. sorterings skinn fra Rypesteggen. Regner med at jeg har det i morgen, og planen er å teste det ut på telttur til helga. Skal komme tilbake med rapport.

Bare pass på hvor du oppbevarer skinnet, spesielt om våren/sommeren. Jeg hadde et tørket skinn som ble lagt på loftet om våren, og etter kort tid krydde det av hudbremsfluer der som hadde vært i huden på skinnet. Ikke så veldig trivelig. Dette slipper en med garvede skinn, i hvert fall har ikke jeg opplevd det med mitt andre skinn, som er garvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere forslag enn BF? Den passer ikke hodet mitt, selv om jeg har den i størelse 62.

Hadde vært kjekt å kunne bruke øreklaffene til anna enn pynt

Lowe Alpine Mountain Cap er jo en klassiker.

Prøvde forresten å google "Bjørnef...e". Fikk mange treff fra motediskusjonsider og fokuset var selvfølgelig utseende mer enn varmen. Noen mente også at det var greit det var fake pels. Det mener jeg også! Ei ekte BF ville jo sklidd rett av skallen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Lowe Alpine lua med Triplepoint.

Er vindtett og vanntett som bare det, bruker å ha den med i fjellet året rundt.

Blir svett inni ved stor fysisk aktivitet men da kan man jo enten ta lua av eller løfte den litt opp på hodet. Tørker fort ved å vrenge den.

Har ikke noen erfaring med GoreTex varianten.

Pleier alltid og ha med en ull-lue også for å kunne variere samt å ha i på ved riktig kalde dager/kvelder.

Altså, veldig godt fornøyd med Triplepoint utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått reinskinnet fra Rypesteggen i dag. ca 150 cm langt og 120 bredt. Det har et lite hull "i nakken", men ikke så stort at det har noen særlig betydning. Virker relativt røytefritt så langt. Jeg synes selve huden er litt stiv, og det virker som om den kan brekke dersom den brettes litt krapt. Bør baksiden av skinnet smøres med noe for å holde det mykt?

Skinnet kostet i utgangspunktet kr 250.-, men med frakt og postoppkrav ble det 490.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil brette/rulle det så stramt som mulig så spørs det om det "brekker" - har aldri prøvd det da jeg uansett har det oppå pulken eller utenpå sekken at det ikke er noe stort must å ha det så lite som mulig...

Er ikke helt inne på hva som evt kunne funke å smøre på... men de skinnene vi har er stive og har holdt seg sånn i flere år.

Ikke vært bort i det med fluer heller, men vi har skinnene i garasjen. Hadde de inne en periode på vinteren her for to år siden uten å se noe til fluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede skinn har ikke godt av å ligge inne over lang tid. (Egenerfart, selv om jeg egentlig visste bedre.) En periode med oppbevaring inne under en vinter er ikke stort problem. Garvede skinn tåler det fint. Har oppbevart et lite skinn inne i en 15 års tid nå uten antydning til trøbbel med det.

By the way: Det hullet du fant, Øystein S, vil du finne på langt de fleste skinn ettersom det kommer av slaktingen. Du skal ikke behøve å smøre noe på det. De tørkede skinnene jeg har hatt går det fint an å rulle på lik linje med vanlige skumplastunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ti tørka skinn som blir brukt i jobbsammenheng 8 - 10 ganger i året. Henger dem over snor i uthus mellom slaga og de holder seg godt. Ingen insektangrep og ikke røyting ut over det normale. Det eldste skinnet har jeg hatt i 11 år, brukte det seinest på tur i dag og det er like godt som nytt.

Mellomlagra 5 skinn i skikkelig varmt lager en vinter. De skinna var bare å kaste.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.