Gå til innhold
  • Bli medlem

Utbytte fra ulike kurs - nok til å gå mer eller mindre krevende turer på egenhånd?


Trulsdd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noe erfaring med å gå i fjellet og på ski, men mer dagsturer enn lange marsjer - og mer i fjell enn på ski. I fjor gikk jeg over Myklebustbreen med familie, og det ga mersmak. Planen den gang var Josten, men guiden gjorde en vurdering av forholdene og mente det var skredfare. Den vurderingen er grunnen til at vi leide guide, og det er kunnskap jeg gjerne skulle tilegna meg på egenhånd. Noe kommer åpenbart med erfaring, men hvor mye vil jeg få ut av et 3/5/7-dagers kurs? Ser at både Bre.no, DNT, Breogfjell.no og en rekke andre har kurs i brevandring med mer. Vil det være nok til at jeg kan dra med gamlefar og søsken over Josten? Eller må det flere turer med guide til før jeg bør sette av gårde aleine? 

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få mye ut av et kurs. Ikke nødvendigvis nok til å kunne fastslå at en såpass krevende tur er trygg, men du vil i alle fall lære mye om hvordan du kan vurdere ulike farer og utfordringer. Det vil være et godt sted å begynne, og en investering for hele livet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med @Lompa. Du kan få mykje ut av eit kurs, gitt at du praktiserer det du lærer. Ta kurs og bygg erfaring med eigne turar med aukande vanskegrad. 

På kurs er det også sannsynleg å treffe andre med samme ønske, og brått er ein del av ein gjeng som kan dra vekslar på kvarandre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er også helt enig med @Lompa, og tok en del kurs for å bli tryggere i fjellet selv i fjor. Jeg gjorde ganske grundig research og endte etterhvert opp med en helt fantastisk pakke fra Bre og Fjell, der jeg tok både skredkurs, brekurs og alpint klatrekurs. Det er den beste investeringen jeg har gjort i meg selv noen sinne.

Det var en del nytt på kursene, men det aller viktigste for meg var vesentlig økt trygghet i de valgene jeg tar både i ferdsråd og underveis. Jeg har skrevet litt om min erfaring rundt dette her, dersom det kan være nyttig for andre også: https://florus.no/skills/from-visitor-to-mountaineer/  Har skrevet det meste på engelsk fordi jeg har bodd og jobbet mesteparten av mitt voksne liv i utlandet. 

Jeg var såpass fornøyd med de tre ukene jeg tok hos Bre og Fjell at jeg nå holder på med runde to - å bli enda tryggere på alpin klatring slik at jeg kan komme meg på topper som Store Skagastølstind og Store Austanbottstind både uten å dø, uten å sette i gang en redningsaksjon, og uten å være avhengig av guide. Kjempemoro!!

For meg var det viktig å snakke med litt forskjellige Tindevegledere før jeg bestemte meg - dette er en person du bokstavelig talt skal legge livet ditt i hendene til, så god kjemi der kan nok ikke skade :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.