Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm på beina...


Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe plaststøvler i forbindelse med tur til Elbrus, og er nysgjerrig på hvilke anbefalinger folk har. Lurer også på hvilke sokker som trengs (hvor mange par) for å holde tilstrekkelig på varmen.

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har tenkt å skaffe plaststøvler i forbindelse med tur til Elbrus, og er nysgjerrig på hvilke anbefalinger folk har. Lurer også på hvilke sokker som trengs (hvor mange par) for å holde tilstrekkelig på varmen.

Takker for alle svar :D

Når har du tenkt deg til Elbrus?

Hvis det er om sommeren, så må jeg spørre om du tenker å investere i plaststøvler for også å bruke dem vinterstid i Norge, evt på andre høye topper i utlandet?

Poenget mitt er at hvis du svarer ja på det første spørsmålet og nei på det andre, så ville jeg vurdert å kjøpe noen gode lærsko som du kan bruke på "vanlige" fjellturer i stedet for plastsko.

Det er ikke så veldig kaldt på Elbrus om sommeren, og det er stort sett bare på selve toppdagen at det er snakk om flere timer i en del minusgrader, så det holder normalt med lærstølver og noen gode gamasjer. For egen del gikk jeg med La Sportiva Nepal Extreme sko med noen tynne liner sokker innerst og litt tykkere ullsokker utenpå.

Det var litt kaldt på tærne på veien opp ettersom det gikk en del saktere enn jeg normalt ville gått, samt at jeg burde valgt en annen sokk innerst. De er bare en vane å ta på tynne liner sokker, da jeg alltid må ha en slik sokk om sommeren i Norge for at det ikke skal bli for varmt. Skoene er heller ikke større enn de bør være (les: litt for små i den høyden). Men ved å svinge litt på beina for å få fart i blodstrømmen så gikk det helt greitt til topps. Og på veien tilbake ble jeg veldig varm på beina fra 5000 meter og ned.

Hvis du vil ha plastsko likevel så er det jo flere alternativer (Scarpa Vega, Asolo AFS 8000, Asolo AFS Evoluzione etc.) som alle er mer enn gode nok sko så lenge de er store nok og du har minst et godt sokkepar i dem. Det er også et utleiested i Terskol der du kan få leid Asolo-skoene (begge typer) til et par hundrelapper for noen dager.

Greitt nok at noen av plastskoene faktisk kan være litt billigere enn en del av lærskoene, men på den annen side så anbefaler jeg ikke å gå på Storronden med plastsko i juli...

Hvis du tror jeg kan svare på noe annet om Elbrus som du lurer på, så er det bare å ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg frem med solide lærstøvler på Elbrus. Mulig jeg er mer frysepinne enn andre, men jeg vil helt klart anbefale noe tykkere enn det man vil finne behagelig å bruke i fjellheimen her hjemme. Man skal ikke se bort i fra at en meget romslig lærstøvel (altså med tykke sokker oppi) og solide gamasjer gjør jobben. Men hva skal du med en slik støvel etterpå? Kan jo kun brukes til liknende turer og da kan man liksågodt kline til med en plaststøvel. Uansett, lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet Berghaus yeti ekstrem-gamasj utenpå alminnelige fjellsko på Aconcagua sist vinter og trosset der anbefalingen om å kjøpe plastsko. Det fungerte helt fint, jeg sparte meg å kjøpe disse plastskoene som er såpass sære at jeg neppe ville benyttet dem igjen,og ikke minst så slapp jeg å drasse på dem lenger ned på fjellet. Hadde det hverken kaldere eller varmere enn de som gikk med plastsko, og jeg slipper å sitte igjen etter turem med sært turutstyr. Yeti-gamasjene kanbenyttes som ekstra isolasjon også på skistøvler eller annet utstyr. Har ikke vært på Elbrus, men innbilder meg at kuldeproblematikken på Elbrus er noen hakk enklere enn Aconcagua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på igjen. Vet ikke om Erik tenker på det jeg skreiv når han bruker uttrykket meget romslige støvler, men jeg vil bare understreke at jeg ikke mener man skal kjøpe alt for store støvler bare til en tur på Elbrus. Jeg bruker skoene mine i 15 varmegrader om sommeren med ett sokkepar og i 15 minusgrader om vinteren (eller i høyden) med linere og et litt tykkere sokkepar. Da er det litt for varmt på det varmeste, og litt for kaldt på det kaldeste hvis jeg ute i mange timer, men som uttrykket sier "til lags åt alle kan ingen gjere".

Hvis man fryser lett på tærne (jeg er for øvrig absolutt ikke noen supermann på dette selv) så kan selvsagt solide plastsko eller ekspedisjonssko anbefales, men jeg mener altså fra egen erfaring at det ikke er nødvendig under normale forhold.

Elbrus tidlig på våren er for øvrig en helt annen sak, hvis det er det som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par i samme "klasse" som La Sportiva Nepal, som jeg har brukt både på Kilimanjaro, Elbrus og Aconcagua, og det har fungert uten problemer.

Som Erik er inne på, vil jo mest sannsynlig dette bli et par man kun bruker på de litt mer barske toppturene, og ikke når du skal på søndagstur inn til Kikut. Og da kan man jo spørre seg om man like godt skal kjøpe seg plaststøvler.

Det jeg er litt skeptisk til med plaststøvler, er hvordan de er å gå med når man har litt lengre anmarsjer (f.eks. Kilimanjaro og Aconcagua). Hvordan er det å gå en dagsmarsj på 15-20 kilometer med plaststøvler vs. "lærbaserte" støvler?

Jeg har også inntrykk av at lærstøvler har blitt både tykkere og mer vannavvisende de senere årene, og sånn sett krøpet nærmere plaststøvlene i egenskaper enn det de var før. Og sånn sett er de vel kanskje et mer aktuelt alternativ nå enn de var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse velmenede betraktninger her, men mitt råd er å unngå ta marginalsjanser.

Du bruker mye tid og ressurser på å dra til Elbrus og da hadde jeg ikke tatt sjansen på at skoene allikevel ble for kalde. Jeg har opplevd altfor mange ganger på forskjellige fjell at folk gir opp toppen pga for kalde støvler, senest på et 6800-metersfjell i vinter. Det er for dumt.

Ikke kompromiss på støvlene, det er kanskje det vanskeligste å planlegge hvis du ikke har erfaring. Så mitt råd er å gå for gode, varme plaststøvler. På Elbrus skulle vel de fleste plaststøvler funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de av dere som er redde for å sitte igjen med sært turutstyr, er jo bare å dra på flere sære turer :)

He he, det der var det geniale svaret; hvis du drar til Elbrus, vil du vel få lysten på flere fjell. Og da er de fleste høyere og kaldere enn Elbrus. Altså: plaststøvler.

En annen fordel med plaststøvler er at de vel alltid har uttagbare innerstøvler som man kan ta ut og legge i soveposen og tørke/varme om natten. Stor fordel i "kalde strøk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de to siste innleggen. Det var også derfor jeg spurte spesifikt om etterbruk i det første innlegget mitt. :D

Jeg mener nå likevel at det ikke er en sjanse å ta hvis det KUN er snakk om Elbrus. Sommerstid kan man sitte i t-skjorte og tøfler på 4000 meter på de fine dagene (det gjorde i hvert fall vi). Og selve toppdagen er det bare snakk om noen timer som kan bli litt kalde, så du skal ha rimelig isfrosne tær for å avbryte en slik tur. Det er jo også en enkel topp å nå, så du snakker om 7-8 timer. Jeg gikk aklimatisering til 5000 på Elbrus uten snev av kulde på tærne i mine sko.

Hvis det er snakk om topper på 6800 meter så er det et helt annet "ball game" når det kommer til å fryse på beina. Da oppholder man seg mye lenger i en annen temperatur.

Uansett, enig at om man vil være helt helt sikker og ikke bryr seg om etterbruk/kostnader, så kjøper man varme plaststøvler. Ønsket bare å komme med et innspill slik at Maxwell ikke blakker seg på en engangskost hvis ikke det er nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selve toppdagen er det bare snakk om noen timer som kan bli litt kalde, så du skal ha rimelig isfrosne tær for å avbryte en slik tur. Det er jo også en enkel topp å nå, så du snakker om 7-8 timer. Jeg gikk aklimatisering til 5000 på Elbrus uten snev av kulde på tærne i mine sko.

Det ser ut til at dere hadde fine forhold på Elbrus. Men for at folk her på FF ikke skal få feil inntrykk så er ikke alle like heldige. Været er litt uberegnelig i Kaukasus og de fleste sjanser på toppen når det ser sånn noenlunde ut. Der er ikke ly å finne over 4700m (Pashtuhova Rocks, i den grad man finner ly der). Så vidt jeg har skjønt er dette et av de verste dødsfjellene i verden med 15-30 dødsfall i året. Og det er kulden som dreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa... vet ikke helt om vi hadde optimale forhold (se bildene nedenfor). Vi hadde 10 minus hele veien opp og snø og rimelig sterk vind fra 5000 og opp (og ned igjen).

Grunnen til at det er så mange dødsfall har nok mer med elendig kompetanse og elendig form på MANGE av de som prøver seg på toppen. Man skal være veldig uheldig både med plutselig værskifte og andre ting før man får problemer på Elbrus etter min mening. Høydesyke er det eneste problemet jeg kan se, men det bør man kunne klare å håndtere hvis man er en gruppe (den høydesyke personene tenker ikke alltid like rasjonelt). Dette er gitt at man faktisk snur når man ser at det blir dårlige forhold og at man ikke trosser omstendighetene utover det som er forsvarlig.

Dessverre så er det en del som likevel prøver seg, noe som til tider får fatale følger. Jeg mener imidlertid at dette har mest med sunn fornuft og kunnskap å gjøre.

Fra toppen og ned brukte jeg godt under 3 timer ned til 4000 meter, så hvis man blir kald er det kjapt å komme seg ned igjen i varmen.

Det er helt klart farer på Elbrus, og man kan være uheldig både med det ene og det andre så jeg bortskriver ikke det på noen som helst måte. Med litt sunn fornuft og kunnskap om fjellet mener jeg imidlertid at det er en relativt grei tur for de fleste. Det gjelder bare å ikke ta noen sjanser på været, noe som gjelder like mye hvis man skal på skitur i den norske fjellheimen i påsken.

post-4434-133474596789_thumb.jpg

post-4434-133474596801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å spørre deg jarmol, om hvilken bekledning du brukte på Elbrus? Altså hvilken skalljakke og skallbukse? Syntes å glimte en Norrøna Dovre på det ene bildet? Kan det stemme? B)

Det er helt riktig t0bbE. Det er en Dovre-bukse du ser :)

På toppdagen hadde jeg på meg følgende da jeg startet på 4000:

Føtter: liner sokker, Smartwool mountaineering sokker, La Sportiva Nepal EVO sko

Bein: tynn Swix stilongs, Patagonia Capilene 3 stilongs og Norrøna Dovre buksa

Overkropp: langarmet brynje (den tynne, ikke Arctic), tynn fleecejakke, North Face skalljakke

Hodet og armer: vanlig ullue og snowboardvotter (sånne med uttagbar fleece innervott)

Da vi møtte snøen og vinden på 5000 meter tok jeg på meg Mountain Hardware Sub Zero Parka jakka (utenpå alt det andre), som jeg hadde på meg hele veien opp og ned igjen til ca. 4700.

Var som sagt litt kald på tærne på veien opp, da jeg valgte feil sokker og skoene er litt for små (angrer på at jeg ikke kjøpte en halv størrelse større selv til bruk her hjemme på sommerføre :))

For øvrig var jeg ikke kald på noen deler av kroppen. Men heller ikke veldig varm før på nedturen, ettersom man ikke orker gå veldig fort oppover pga pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig t0bbE. Det er en Dovre-bukse du ser :)

På toppdagen hadde jeg på meg følgende da jeg startet på 4000:

Føtter: liner sokker, Smartwool mountaineering sokker, La Sportiva Nepal EVO sko

Bein: tynn Swix stilongs, Patagonia Capilene 3 stilongs og Norrøna Dovre buksa

Overkropp: langarmet brynje (den tynne, ikke Arctic), tynn fleecejakke, North Face skalljakke

Hodet og armer: vanlig ullue og snowboardvotter (sånne med uttagbar fleece innervott)

Da vi møtte snøen og vinden på 5000 meter tok jeg på meg Mountain Hardware Sub Zero Parka jakka (utenpå alt det andre), som jeg hadde på meg hele veien opp og ned igjen til ca. 4700.

Var som sagt litt kald på tærne på veien opp, da jeg valgte feil sokker og skoene er litt for små (angrer på at jeg ikke kjøpte en halv størrelse større selv til bruk her hjemme på sommerføre :))

For øvrig var jeg ikke kald på noen deler av kroppen. Men heller ikke veldig varm før på nedturen, ettersom man ikke orker gå veldig fort oppover pga pusten.

Da så jeg rett gitt, har selv en Norrøna Recon, og er storførnøyd med den. Er på utkikk etter ny skalljakke og lurte på om du har gjort deg noen erfaringer under disse ekstremforholdene? Har selv ingen erfaring med North Face, stort sett brukt Bergans og Norrøna sine produkter, med hell og uhell, dvs. meget variabel kvalitet på noen produkter, som jeg er litt lei av. Synes det kan være godt å stole 100% på utstyret. Så, har du noen tips med tanke på skalljakke? Ingenting som er bedre enn tips fra noen som har fått testet utstyret godt under forhold som er "litt" hardere enn påskefjellet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0bbE,

jeg er veldig godt fornøyd med North Face Summit Series jakken min. solid stoff, funksjonelle lommer, lufting under armene, og den holder seg omtrent like vanntett til tross for en god del bæring med sekk.

jeg også et par jakker fra norrøna og haglöfs som jeg er mindre fornøyd med. spesielt haglöfs jakka slites fort. det skal imidlertid sies at begge de to siste er tynnere i stoffet enn north face jakken, så det er vel naturlig. i tillegg har de fordelen med at de er lettere. dog vil jeg anbefale en litt kraftigere versjon som holder.

utover disse tre merkene (og Burton som jeg har brukt mye i høyfjellet også) har jeg ikke noe særlig erfaring, så kan ikke uttale meg om noe mer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0bbE,

jeg er veldig godt fornøyd med North Face Summit Series jakken min. solid stoff, funksjonelle lommer, lufting under armene, og den holder seg omtrent like vanntett til tross for en god del bæring med sekk.

jeg også et par jakker fra norrøna og haglöfs som jeg er mindre fornøyd med. spesielt haglöfs jakka slites fort. det skal imidlertid sies at begge de to siste er tynnere i stoffet enn north face jakken, så det er vel naturlig. i tillegg har de fordelen med at de er lettere. dog vil jeg anbefale en litt kraftigere versjon som holder.

utover disse tre merkene (og Burton som jeg har brukt mye i høyfjellet også) har jeg ikke noe særlig erfaring, så kan ikke uttale meg om noe mer, dessverre.

Har nemlig sett en del på NF sin Summit series, men er litt usikker på type membram, om jeg skal velge ProShell eller PerformanceShell. Regner med det blir ProShell, siden jeg har gode erfaringer med gamle XCR, som er så og si lik den nye ProShell-membramen. Hva heter jakken din? Altså type modell? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.