Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turportal på nett, samarbeid DNT & NRK


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

Det blir spennende å se hvilket domene de skal ha. De fleste turdomener er jo opptatt nå, men de kommer kanskje opp med noe spennende. Utrolig så fort vi ble vant med yr.no :)

Innholdet blir selvsagt også utrolig spennende. Om man kan linke NRK's arkiv med DnT sine turnett på en fornuftig måte kan det bli kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se. De har jo gjort mye bra på yr.no

Kanskje det blir nrktur.no ?

Eller dntur.no?

Jeg synes også det blir spennende å se om det bare er fjell, eller om de skal ta med seg padling og kyst også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det blir spennende å se om det bare er fjell, eller om de skal ta med seg padling og kyst også!

Det skulle jo bare mangle at det ble hele Norge, og ikke kun fjell syns nå jeg (tross alt et par meter med kyst her til lands).

Fjellsider er det vel i grunn nok av, men slike lokale gode "marka-sider" er det dårlig med.

Ser frem til lanseringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de satser mest der folk flest èr, i første omgang!

Komerse greier dette vet dere...

Dog, absolutt positivt med dette tiltaket.

Jo flere i aktivitet, dess bedre.

Blir det etterhvert et diskusjonsforum også, eller skal kanskje vi kverrulanter her inne linkes mot det :)

Enveis kommunikasjon er dårlig kommunikasjon!

FF vet jeg med sikkerhet har løftet mange "sofaræver" oftere ut; så da bør absolutt slike sterke aktører klare det x 1000.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye tyngde blandt slike store aktører, og det kan være en viktig veg mtp på å endre nordmenns friluftsvaner. Håper at brukersnittet på denne siden blir lett å bruke for alle, samt at tjenesten blir gratis.

Ser at tjenesten åpner til sommeren 2009, og jeg blir spent på hva den har å tilby.

Jeg tror at Håvard har et stort poeng med at slike nettsteder fører til at flere kommer ut av sofaen, og jeg tror også at dette samarbeidet fører til at flere kommer seg på tur. Men turene kan foregå over alt, og ikke bare der det er utbygd et nettverk av diverse hytter og tjenester som noen kan tjene penger på.

Siden NRK skal være en reklamefri kanal betalt av de som betaler tv-lisens, så håper jeg at DNT ikke skor seg på dette og skaper et "skapt" behov for at du "må" være DNT medlem for å komme deg på tur. Poenget er at jeg synes det er et kjempebra tiltak, men jeg synes at NRK bør holde reklame om medlemskap til DNT utenfor agendaen.

Gleder meg til dette nettstedet dukker opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden NRK skal være en reklamefri kanal betalt av de som betaler tv-lisens, så håper jeg at DNT ikke skor seg på dette og skaper et "skapt" behov for at du "må" være DNT medlem for å komme deg på tur. Poenget er at jeg synes det er et kjempebra tiltak, men jeg synes at NRK bør holde reklame om medlemskap til DNT utenfor agendaen.

Har du ikke skjønt at medlemsskap i DNT snart blir obligatorisk? På samme måte som TV-lisensen. Kjøper man fjellsekk eller fjellsko må man oppgi navn og adresse, og to uker senere kommer giroen for innbetaling av medlemsskap i posten. :) (For de uinvidde er det slik NRK-lisenskontor fanger opp nye lisentakere - via kjøp av TV/DVD-spillere m.v.)

En mer betenkelig side er at NRK går i tospann med en av de viktigste aktørene innen friluftslivet. Hvordan skal NRK opptre som nyhetsformidler etter dette? Kan vi forvente den samme grad av objektivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK inneholder jo en god del reklame allerede. Det er vel nesten ikke en sportsending som ikke er sponset av nærlingslivet. I tillegg finner man reklame på nrk.no, så jeg tror ikke den nye portalen vil være reklamefri. DNT sine sider er iallefall ikke reklamefri.

Vil jo tro at det koster en del penger å drifte en sånn side så litt reklame tror jeg vi må finne oss i. De vil vel hanke inn litt cash hvis de har muligheten. Får bare håpe at de strukturerer sidene slik at reklamen ikke blir sjenerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet i den nye turtjenesten skal hentes fra DNTs omfattende data over ruter, hytter og turområder i Norge, kombinert med video og annet redaksjonelt innhold fra NRK.

(sitat fra artikkelen)

Når jeg leser artikkelen på nytt får jeg inntrykk av at mine surt innbetalte lisenspenger kommer til å brukt til å lage en portal for å fremheve DNTs ruter, hytter og turområder. Jeg tror ikke dette er en tjeneste jeg kommer til å benytte meg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et par ting som skurrer med koblingen NRK og reklamevirksomhet. Hvordan i all verden kan NRK forsvare lisenskravet sitt om de skal drive reklame? Jeg synes at det er et bra tiltak å starte et sånt nettsted (ref: FF), men før man starter et nettsted må man først se etter om man har de midlene man trenger.

NRK har uttalige programmer og det virker tilsynelatende som om de har ekspandert og derav fått økt sine utgifter deretter. Hadde man kanskje kuttet ut et par programmer som nesten ikke har lyttere eller seere, hadde det sikkert ikke vært umulig å drifte en slik ressurs reklamefri påstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........kuttet ut et par programmer som nesten ikke har lyttere eller seere

De er en statskanal og dermed pliktige til å lage såkalte smale programmer. Tror nok at hvis NRK fikk bestemme selv så ville de kjørt på en modell ala TV2. Gi folket det folk flest vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skeptisk sammenblanding dette.

Hvilke rolle har egentlig NRK i dette? Hva har de med å lage en turportal? Trodde det var kringkasting de driver med.... :roll:

Hva har en nettjeneste med NRK sin virksomhet å gjøre. Jeg ser idet hele tatt ikke hvorfor NRK skal være med på ett slik sammarbeid. Synes det egentlig virker meget rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en statskanal og dermed pliktige til å lage såkalte smale programmer. Tror nok at hvis NRK fikk bestemme selv så ville de kjørt på en modell ala TV2. Gi folket det folk flest vil ha.

Det kan hende de er pliktige til å lage smale programmer, og kan hende de bruker dette som et argument til eksistensberetigelse. Jeg mener allikevell at de bør sette seg ned og finne ut om de vil ha alt, eller faktisk satse på kunne presentere noe de økonomisk kan forsvare uten snikreklame.

Erik du må ikke gi nye ideer til skattevesenet. Det kan jo hende det kommer enda en ny indirekte skatt som lisensbelagt turustyr som du er registreringspliktig på :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skeptisk sammenblanding dette.

Hvilke rolle har egentlig NRK i dette? Hva har de med å lage en turportal? Trodde det var kringkasting de driver med.... :)

Hva har en nettjeneste med NRK sin virksomhet å gjøre.

Først O.T. men:

Jeg for min del vil synes det ville vært svært merkelig om ikke NRK drev med nettformidling. Jeg ivrer faktisk for at de legger ut mest mulig av det de produserer tilgjengelig på nett. Vi som betaler lisens har nærmest et "eierskap" til arkivmaterialet, nytt og gammelt, og burde ha best mulig tilgjengelighet til dette. Det aller meste av informasjonsutveksling og -formidling har nok en framtid på nettet kryk.

Jeg er medlem (påtvunget sådan) av NRK og medlem i DNT (frivillig sådan). Jeg har ennå tilgode å overnatte på et DNT-sted (selv ikke på ubetjente, man har da telt!) men stedene er fine å stoppe innom om man f.eks. går tur med barn eller trenger å proviantere på lengre turer. En vakker dag skal jeg sannelig prøve å overnatte i en! :roll:

Når det gjelder DNTs merkede vinter og sommerløyper skal vi vel ikke legge skjul på at det har også vært med på å få flere ut i naturen. Selv om tilsynelatende brorparten av brukerne her inne "fnyser" litt av dette med en viss tilrettelegging.

Morsomt å se hvordan et samarbeid mellom NRK og DNT pirker godt borti urskeptikeren i Ola Nordmann 8)

Dersom man ser på yr.no er det jo ikke overvettes mye reklame der. Man får jo håpe de vil klare å styre seg i den nye turportalen også.

Og ja, jeg er klar over at dette samarbeidet fra NRK, i motsetning til yr.no, er med en privat aktør; DNT.

Men DNT er da vitterlig en forbrukerorganisasjon med muligheter for medlemmer å påvirke hva som skjer innen organisasjonen og satsingsområder. Jeg hadde vært mer skeptisk dersom NRK hadde samarbeidet med en annen privat aktør som f.eks. Thon, som har en sterk hang til fjell, friluftsliv samt penger.

Via samarbeid med bl.a. NRK har jo Lars Monsen kunne holde på med og formidle turopplevelser. I dette tilfellet er jo NRK med på å støtte en privat aktør og hans forretningsdrift, som i sin tur har påvirket Lars Monsens muligheter til å kunne leve av det han gjør. Jeg kan ikke helt se problemene i dette.

Skepsisen min hadde vært større dersom det klart hadde gått fram at DNT skulle få direkte styre NRKs redaksjonelle praksis.

Lisens-spørsmålet er vel litt på siden her, jeg liker ikke at den er påtvunget.

Men hvilke andre kanaler har seriøse natur og friluftsprogrammer av en viss kvalitet og variasjon?

Jeg liker mindre at man blir tvunget til å kjøpe programpakker til TV,

det blir som om dersom man ønsker å kjøpe DN-lørdag, så blir man påtvunget Dagbladet, Aftenposten, Hamar Arbeiderblad samt Firdabladet i tillegg (rent tilfeldige eksempler!).

Inntil videre tror jeg dette samarbeidet vil bli spennende å følge, vi får håpe det blir inspirerende framfor irriterende.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hvis DNT får enda mer oppmerksomhet med sitt motto om at det må finnes hytter og merka stier hvis man skal gå på tur. Husker en artikkel en gang " NÅ er det mulig å gå helt fra x til y". Det de mente var selvfølgelig at det nå er mulig å gå fra x til y på t merket sti og overnatte på dnt hytter.

Grunnen til at dette er flott er selvsagt at vi som ikke lar oss lure får ha de andre områdene i fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser over er hvor lite DNT har fått ut av sin nettsatsingen sin og at de nå går i to-spann med NRK.

Jeg synes det er rart at DNT ikke har prøvd å lage den store norske turportalen selv. Dette ville være den beste løsningen samtidig med at denne kun tilhørte DNT. I tillegg til info om hyttene og T-rutene, har DNT veldig mange tillitsvalgte og medlemmer som sikkert mer enn gjerne ville bidra med annen info fra sine nærområder.

Problemet med NRK er at de har blitt veldig kommerse (mens DNT fortsatt er ganske nøkterne innenfor kommersfeltet). Når portalen i tillegg lages av journalister kan jeg vanskelig se at det vil være nok ressurser til å lage noe annet enn klipp og lim fra NRK-arkivet og DNT-arkivet, riktignok satt sammen på en brukervennlig måte.

I praksis tror jeg ikke dette blir den store norske turportalen. Sal man lykkes med dette må man ha en interaktiv funksjon enten på samme måte som summitpost eller wikipedia, men gjerne med mer moderering eller styring. Det nytter ikke å bare ha et forum. Et større antall av brukerne må kunne legge ved turrapporter og rutebeskrivelse til aktuelle fjellområder. Cluet er at brukerne føler eierskap til portalen og liker å bidra med informasjon.

Så får vi se om noen andre som istedet lager den store norske turportalen. Denne kan gjerne være en blanding av summipost, wikipedia og google earth/Sesamkart men med en mer intuitiv brukersnitt. (Mer klikking på kartet og mindre knoting med søkefunksjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er mogleg Fjellforum kan bli med å samarbeida om turportalen. Kva synes folket om det?

For å bruke et velbrukt norsk ordtak, a small step for mankind, a huge step for fjellforum.

Om det blir bra eller ikke er vanskelig å si. Personlig savner jeg ikke det Dnt eller Nrk kan tilby.

Kommersielt eller ikke, tja hva skal en si? Kanskje prosjektet i seg selv ikke skal være det, men det er utvilsomt merkevarebygging for Nrk/Dnt som vil gi "avkastning" på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mogleg Fjellforum kan bli med å samarbeida om turportalen. Kva synes folket om det?

Det er veldig mange ukjente faktorer her men min intuitive følelse er at dette vil være uheldig.

Uansett innfallsvinkelen vil noen eie portalen, andre være samarbeidspartnere, deltagerne vil ha ulike agendaer og man vil uansett ikke være likeverdige partnere. Da er man med en gang inne på masse advokatmat om hvem som eier hva og hvem som skal bestemme innholdet, profilen m.v. Selv om man måtte bli enige på nåværende tidspunkt skjer det hele tiden såpass store endringer på nettet at man må stokke kortene på nytt om 3-4 år for ikke å bli akterutseilt. Når det allerede er sterke aktører inne i bildet tror jeg man skjønner hvem som trekker det lengste strået. Her som ellers er det tyngdekraften ved forhandlinger og tilgang på likvide midler som gjelder.

Uttrykket "samarbeid" kan misforstås ettersom det antageligvis blir en integrert løsning - altå kun én nettside. Hvis samarbeidet ikke lenger fungerer (eksempelvis fordi intitiativtakerne bak FF ikke lenger liker profilen, eller at NRK/DNT m.v. ser seg nødt til å kommersialiserer siden eller at man rett og slett ikke lenger er på bølgelengden med hverandre) blir det et spørsmål OM man kan trekke seg ut. Hva er det man så får ut? Blir det kun adressen www.fjellforum.net og det gamle arkivet? Verdiene derimot ligger i antallet brukere og ettersom folk er vanedyr vil de være trygt plassert i den nye portalen og ikke nødvendigvis være keene på å flytte på seg. Et samarbeid vil i praksis være en varig løsning uten retrettmuligheter.

Et annet spørsmål er om initiativtakerne bak FF virkelig ønsker å inngå et samarbeid der man nødvendigvis ikke lenger bestemmer alt selv. Det er et spørsmål om hva man vil bruke fritiden sin på..

Dessuten er jeg på generelt grunnlag skeptisk dersom DNT skal ha bestemmende innflytelse på en slik portal. Med all mulig respekt for organisasjonen så er de tross alt en stor aktør innen friluftslivet og er interessert i å markedsføre den type friluftsliv som organisasjonen til enhver tid driver med. Som nevnt over vil det være tyngdekraften som gjelder ved uenigheter.

Da er vi også inne på en annen problemstilling nemlig om man skal promotere skuterkjøring som en friluftsinteresse ved å liste opp alle skuterløyper. Det samme gjelder annen type motorisert ferdsel i eller utenfor terreng. Skal man ta med skutercrossbaner og andre type baner? Man skal ikke undervurdere hva "folk flest" i enkelte landsdeler anser som friluftsinteresser. Det kan også tenkes konflikter mellom terrengsykkel og tradisjonell stigåing. I tillegg blir det et spørsmål i hvilken grad man skal fremheve den organiserte delen av friluftslivet - altså om turistkontorene rundt omkring kan markedsføre seg selv og/eller lokale turoperatører/guideselskaper. Har man først inngått et samarbeid med staten (altså NRK) og nesten-staten (dvs DNT) åpner etter hvert for man for mange forskjellige fremtidige tilpasninger.

Jeg ville foretrekke en løsning som eksempelvis wikipedia eller summitpost med en klar profil og der det IKKE er noen større aktører involvert med sine agendaermen at brukerne bestemmer innholdet selv. Jeg tror også at dette er fremtiden innen denne type portaler. Brukerne gjør jobben gratis og føler et eierskap til innholdet. Så får man linke til andre sider enten dette er NRK eller DNT, og også selge Google-annonser for å få råd til eventuelle lisenser på karttjenester.

Det interessante her er at portalen ikke kommer i drift før om et halvt års tid. Dette er veldig lang tid i forhold til det som ellers skjer på nettet. Det er fullt mulig for noen å lage en konkurrende portal og ha den på plass lenge før dette. Det gjelder å få med de rette folkene for å få en "flying start".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker veldig for gode tilbakemedlingar. De andre må gjerne også kommentera.

Det er heilt klart eit vegval, og vi vil tenke oss godt om før det blir nokon eventuelle val. Det er jo brukarane som er Fjellforum, utan dei er det ingenting.

Viss vi ser på alternativ:

1) Bli med ein stor aktør, slik som nrk/turistforeningen sin portal

2) Samle ein litt større gruppering til å lage ein eigen/felles portal og utvide forumet (wiki etc).

3) Ingen endring

1) Det ei rekke problemstillingar som Erik og Essem påpeiker, så dette er igrunnen bare ei lufting av moglegheita. Imidlertid har vi få ressursar, det er grunnen til at vi i det heile vurderer det. Det er også eit poeng at ein sterk aktør kan overkjøre andre. Vi håper det ikkje vil skje med fjellforum i så tilfelle, sjå 2)

2) Idag er det mange unytta moglegheiter innanfor friluftsliv på nett. Det med å ha ei stor Wiki side/portal kombinert med eit forum som fjellforum er ein veldig god ide. Vi har sysla med den iden ei god stud. Imidlertid kunne det gjerne ha vore ein større bredde, slik at det blir fleire brukarar og betre innhald. Det kan vera ein god idè som Erik foreslår å prøve å samle ein koalisjon for å lage ein slik wiki/portal. Eg ser då for meg kanskje litt vidare friluftsliv enn det namnet fjellforum indikerer (vi har jo padling, sykling, jakt, fiske osv, ikkje alltid dette har noko med "fjell" å gjera).

Å samle den koalisjonen blir ikkje nødvendigvis så lett. Viss vi ser på nokre aktørar og mi vurdering:

padling.no - største padleforumet. Her er det Norsk padleforbund som styrar

steepstone.com - klatreforum. Kanskje eit wiki/portal samarbeid

brattesider.no - stort klatreforum. Burde vera gode moglegheiter.

fiskersiden.no - stort fiskeforum. Driv delvis kommersielt, tvilar på at dei er interessert

fiskeforum.no/com - lite forum, kanskje moglegheiter

kammeret.no - det ledande jaktforumet. Kanskje eit wiki-samarbeid

friluftsliv.no - har eit lite forum, men ganske dedikerte folk. Dei sa nei ved forrige korsveg, men kanskje no som motvekt til DNT/NRK?

gamme.no - har ymta frampå om samarbeid

Meir private sider:

fjellinordvest.no, ifriluft.net m.fl. - her burde det vel kanskje vera mogleg å få til noko meir. Særleg også av typen ekspedisjonssider, blogger o.l.

Komersielle aktørar

Klikk.no/friluft har stadig sendt oss forespurnader om "samarbeid". Kanskje det kan vera mogleg å ha eit laust samarbeid med ein slik aktør også (tenker då ikkje på noko som liknar nrk/dnt).

Ein del ildsjelar er det jo her på forumet også, og om vi får med mange kan det jo bli bra.

Men er dette realistisk? Og vi har i praksis nesten ikkje inntekter, f.eks. om vi må over på bedre server. Vi kan nok prøve å sette opp nokre private filservere for bildefiler (static) for å hjelpe på litt, men det erstatter ikkje ein dedikert, rask server.

Vi kjører idag på eit standard webhotell, 160GB båndbredde, 8GB disk og ein super leverandør når det gjeld oppetid og stabilitet (takk til Netbox.no)

3) Å ikkje gjera nok kan fort føre til at vi sakte men sikkert mister aktivitet og at andre overatar. T.d. DNT/NRK eller andre.

Meiningar, kommentarar, råd og tips mottas gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer/tanker, Ragnar.

Litt av årsaken til at jeg startet denne tråden var med tanker om hva dette vil evt. ha for påvirkning for FF.

DNTs nåværende portal har jo svært lite interaktivitet i seg i motsetning til NRKs sider. Derfor antar jeg at det vil være en svært interessant tanke om hvordan et forum (som jeg antar 100% vil komme) på den nye portalen vil affektere det vi holder på med her inne.

Det med at NRK og DNT er store, kjente merkenavn vil nok ha en innvirkning på populariteten og hvor lett det er å søke til et forum, og jeg er vel litt bekymret for at vi vil sakte dø hen dersom man ikke vurderer grundig mulighetene for evt. samarbeid med DNT/NRK.

Derfor tror jeg ditt pkt. 3 (å gjøre ingenting) vil være det minst heldige valget av alle. Jeg har sett tilfeller av dette tidligere hvor gode, dedikerte og ganske så aktive forum har forsvunnet grunnet at man ikke har endret seg og utviklet seg i samarbeid med nye aktører.

Derfor vil jeg anta opsjon 1 og 2 i skisseringen din vil være de mest hensiktsmessige.

Jeg ser også muligheten for at det arbeidet moderatorer og andre har lagt ned vil kunne endre seg dersom man går inn i et samarbeid med NRK/DNT. Vi vil muligens miste noe av friheten og entusiasmen som har eksistert her inne, noe som preger mange frie forum.

På den andre siden vil vi nok oppleve at medlemsmassen til forumet vil øke.

Ragnar, har det vært kontakt mellom DNT/NRK-satsingen og FF?

Dersom man ønsker mest mulig frihet så vil jeg vel tro at et samarbeid med steepstone, brattesider, friluftsliv o.l. vil gi FF mest mulig slingringsmonn.

Et samarbeid med de store aktørene (DNT/NRK) vil nok gi et bredere (bl.a. tilgang til kartdata) og muligens et større økonomisk spillerom (tilgang til raskere, større servere o.l.)

Dette var noen kjappe tanker her om morgenen.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.