Gå til innhold
  • Bli medlem

Finanskrisens innvirkning på fjell- og friluftslivet


Erik

Anbefalte innlegg

Ferie- og friluftsaktiviteter er vel noe av det første folk kutter ned på når boligrenten går gjennom taket. Men dette kan gå mange veier.

Det blir vel ikke satt i gang så mange nye hytteprosjekter når renten er så høy som den er nå, men på den annen side tviler jeg på at det blir noe vesentlig økning av besøkende på betjente DNT-hytter. Det er fortsatt billigere for barnefamiler å dra på en (billig) sydenferie enn å overnatte på betjente hytter her hjemme.

Men det er mulig flere overnatter på ubetjente hytter fremfor å dra på utenlandsreiser og fremfor å kjøpe egen hytte. Men jeg regner med at mange familier drar den gamle campingvognen frem fra glemselen og booker campingplass ett eller annet sted her hjemme.

Skulle man tippe en vinner innenfor fjell- og friluftslivet, holder jeg en knapp på Helsport og andre som produserer billige men solide telt. Svir man av kr. 2499,- på telt hos XXL eller Oslo Sportslager har man samtidig en helt grei ramme rundt langhelger (med eller uten barn). Enklere og billigere blir det ikke.

Jeg for min del kommer ikke til å endre ferievaner. Det blir like mange utenlandsturer som i fjor, men antageligvis blir flybillettene billigere. Når jeg først har kommet frem blir det billigere enn å være hjemme.

Det er sikkert noen av debattantene her som husker krisen på 90-tallet og hvilken innvirkning dette hadde for folks fjell- og friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk tenkt å ha en lengre sommerferie enn normalt neste sommer. Men da blir fokus på å bo i telt for å holde kostnadene litt lav. Hadde bl.a. tenkt flere fjellturer i Norge og da blir det telt istedenfor hytter. Jeg synes uansett at telt er veldig kjekt i.f.m. frihet, mens hytter kan være kjekt om våren og for en helgetur.

Men det har faktisk ingenting med finanskrisen å gjøre. Pengene i banken er sikret, dessuten har jeg lån, så jeg kommer ikke til å tape noe hvis banken skulle gå konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene i banken er sikret, dessuten har jeg lån, så jeg kommer ikke til å tape noe hvis banken skulle gå konk.

OT: Pengene i banken (<2MNOK) er sikret og det er nok lånet også. Det blir ikke borte selv om banken går konk, da er det noen andre som overtar lånet om man må betale til dem i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hytteprisene vil rase. Hytter er uansett overpriset og ikke noe folk må ha. Mange steder står jo svære hyttebyer omtrent tomme mesteparten av året.

Hvis man selger nå slipper man mesteparten av verdifallet og man kan bruke overskuddet av salget på å kutte ned på boliglånet for å kompensere for en renteøkning. I tillegg slipper man vedlikeholdskostnader og forsikringer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de få som fryder meg hver dag under denne såkalte krisa.

Det er vel ikke krise når man har to millioner å gamble med på børsen og så plutselig sitter man med bare en.

Vil du være med på leken må du tåle det.

Nei, krise er det heller for de som fra før hadde to kopper med ris å greie seg på hver dag og nå sitter igjen med bare en.

Nei arbeidsfolk skulle holdt seg borte fra dette børsgreiene.

Det er jo kolaps hvert 10. år.

Viser tydlig at det kapitalistiske systemet ikke fungerer i alle land. USA, Island mm.

Når Frp i tillegg vil ha bort kreditt-tilsynet, så kan vi vel plassere dem på politikkens søppeldynge.

Har aldri hatt en aksje og skal aldri ha en heller.

De få pengene jeg har til overs hver måned sitter trygt i banken går jeg ut fra.

Hva skal en med hytte ?

Vedlikehold, renteutgifter, avgifter, brøyting osv.

Bruker heller telt, turisthytter og fjellstuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som blir arbeidsledig som følge av finanskrisen får kanskje mere tid til friluftsliv og fjellturer? :)

Tror forsåvidt ikke du kan håpe på fortsatt rimelige flybilletter, Erik. Enten må du betale mere eller så går flyselskapene konk.

Og hytte burde nok vært solgt forlengst, om en skulle sikret sine verdier, Panda.

Kanskje er det heller gode muligheter for den som ønsker å realisere hyttedrømmen? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kolaps hvert 10. år.

Periodetiden er nærmere fem år.

Viser tydlig at det kapitalistiske systemet ikke fungerer i alle land. USA, Island mm.

Systemet fungerer storveis, problemt er at reguleringer og retningslinjer fra myndigheter har skapt en noe ugunstig situasjon.

Så det er tvert i mot for mye regulering og styring som er årsaken til denne trasige situasjonen.

Hvis du skulle fungere som bank, og låne ut dine egne penger - ville du ikke da vært veldig nøye med å sjekke både sikkerhet og betalingsevne?

At det kapitalstiske systemet fungerer er lett å se - aldri har det i historien vært så mange mennesker på kloden som har det så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis - finanskrise har ingen effekt på fjellet, det står der uansett.

Kanskje heller en fordel - garanti mot videre utbygging og rasering, fordi det ikke går an å finansiere det.

Og det er gratis å herje oppe i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodetiden er nærmere fem år.

Nja. Vel. Børsen halverer seg hvert femte år, med det ikke sånn at folk flest har merket så mye til Asiakrisen, Russlandkrisen, dotcom-9/11-krisen. Derimot merket folk flest veldig godt bankkrisen på 90-tallet. Tipper vi vil få en tilsvarende krise denne gangen og.

Hvis man skal prøve å se noe positivt i det blir det heldigvis ikke lett å finansiere inngrep i naturen i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Vel. Børsen halverer seg hvert femte år, med det ikke sånn at folk flest har merket så mye til Asiakrisen, Russlandkrisen, dotcom-9/11-krisen. Derimot merket folk flest veldig godt bankkrisen på 90-tallet. Tipper vi vil få en tilsvarende krise denne gangen og.

Hvis man skal prøve å se noe positivt i det blir det heldigvis ikke lett å finansiere inngrep i naturen i denne perioden.

Halverer seg hvert femte år? dårlig butikk med andre ord... :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okv ytret:

Systemet fungerer storveis, problemt er at reguleringer og retningslinjer fra myndigheter har skapt en noe ugunstig situasjon.

Her tar du jævlig feil.

Det er nettopp i land som mangler reguleringer, slike som Island og USA at krisa rammer værst.

Dessuten er dette ikke noe reell krise.

Bare monopolpenger som kan kastes bort.

Slik som bankledelsen som gikk konk i USA gjorde.

I steden for å gå av på dagen reiste de på spa. :D:D:D:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halverer seg hvert femte år? dårlig butikk med andre ord... :D

Ja.

Med fare for å komme med upopulær og politisk ukorrekt informasjon, som de fleste likevel vet - langsiktig aksjesparing lønner seg ikke.

Det florerer diverse vitser om når man vet at man skal selge seg ut, essensen i disse er at når alle snakker om hvor mye de har tjent på aksjer, da er det på tide, da er toppen og derpå følgende utforbakke veldig nær.

Men dette er jo lett?

Tar ut alt og plasser på bankkonto ett års tid, og så inn igjen etter fallet.

Joda, alle vet det, og alle skjønner at det er lurt.

Men det er ikke mulig å spå fremtiden helt eksakt, og siden vi er veldig griske av oss, så venter vi til det er for sent, for en skal bare ha med seg denne siste oppturen også, dessuten så er det jo ikke sikkert at det snur likevel..

Bare dommedagsprofetene og kommunistene holder kjeft nå så går nok dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at vi får noe særlig omfattende "Tilsammans"-tendenser :D . Altså neppe noe voldsom økning av folk som søker bort fra det materialistiske og mot mer jordnære ting. Heller ikke stor tilstrømning til Framtiden i våre hender.

Imidlertid blir det enkelte som går fra den ene ytterlighet til det andre. Det sikreste signalet på at bunnen er nådd er når en av bjellesauene innen finansverden bikker helt over, selger jag'n og blir avbildet mediterende med flower-power skjorte og påbegynt hippiehår. Som det heter i jungelordtaket: Når selv pengefolket begynner å få andre guder enn penger så kan det kun gå oppover. :D

Tilbake til Tilsammans :D . Jeg håper vi slipper mass naive romantikere som skal dyrke opp igjen nedlagte fjellbruk. For min kan det meste som er nedlagt bare gro igjen og la naturen overta. Bruk heller energien på noe rasjonelt og ikke kaster bort masse energi på uten å få særlig avkastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frydere meg nå ivertfall noe inn i granskauen når alt går i dass for aksjesleikerene som nå.

Dommedag for noen, julaften for andre som er lei av disse oppstasede idiotene

som trekker på seg rådyre texplagg og fjellsko for å kjøre innover innover i distriktet i svære SUV-traktorer til ferdige strømoppvarmede hytter med varmekabler i gangveiene utadørs.

Å skaffe seg gevinster på andres arbeid går nå heldigvis ikke så bra alltid.

Bare en ting som shorthandel. Finnes det noe mer forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med å fryde deg, Dag. Når det kommer til slutt så kan det hende det er vi vanlige som får svi lenge og vel på denne krisen...

Hvem som er skyld i krisen er nok ikke så lett å si heller. Kanskje er det heller mest pga vanlige folks overforbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kryk, tror ikke dette kommer av vanlige folks forbruk.

Med unntak av de som har basert forbruket sitt på lån,

men det er ikke vanlig i Norge.

I USA derimot er det vanligere å låne til crusferier ol.

Krisa skyldes vel heller bankenes slepphendte utlånsvirksomhet til alt og alle.

Pluss å dytte penger på folk med alt for lite innsikt i økonomi.

En kjenning lånte 3 mill for å spekulere i råvaremarkedet.

Da prisene gikk ned ble det bare tap på tap og han måtte til slutt selge seg it med 300 000 i tap pluss renteutgifter.

Samtidig har huset hans som ble satt i pant for lånet sunket betraktelig i verdi.

Har vi noen millioner av amatører av denne typen blir et fort en krise.

Noen endring i friluftslivet blir det neppe.

Min gamle anorakk tåler vel noen kriser til............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Dette utsagnet var ikke myntet på noen her, og Dag-G's innlegg over hadde jeg ikke lest før jeg skrev dette.

Etter det jeg ser så har det ikke skjedd noen større skade, for det ser ikke ut som noen tolket det som personangrep heller.

Dag-G og jeg har nok muligens en del felles oppfatninger om tingenes tilstand.

Som for eksempel dette med å jobbe for noe selv og ikke bare nyttiggjøre seg andres innsats.

Jeg liker vel egentlig ikke slike "pratmakere", som skal "få til ting" basert på at det faktisk er noen andre som gjør en jobb, uten å gjøre guds skapte grann selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finanskrisen er kanskje litt mer alvorlig nå, men det er jo ikke mer enn 10 års siden forrige gang finansnæringen fikk seg en knekk. De som har levd husker vel også 80-tallet med jappetid og en haug med børsbobler.

Er enig med Kryk, dersom investorer ikke er villige til å satse penger på det ukjente så stopper utviklingen opp.

Tenk på hva som hadde skjedd dersom den huleboern som fant opp hjulet ikke hadde hatt sterke investorer i ryggen. Da hadde vi sittet i skauen og gnikka to trepinner og blåst i glørne ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som benyttet investeringsmulighetene på børsen idag, foresten?? :D :D

Det er alltid investeringsmuligheter på børsen..

Det farlige er om vi nå får inflasjon, og mine norske kroner blir mye mindre verdt i forhold til dollaren. Hvis jeg må begynne å handle turutsyr i Norge igjen blir det et mindre behagelig friluftsliv tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid investeringsmuligheter på børsen..

Det farlige er om vi nå får inflasjon, og mine norske kroner blir mye mindre verdt i forhold til dollaren. Hvis jeg må begynne å handle turutsyr i Norge igjen blir det et mindre behagelig friluftsliv tror jeg :)

Men det blir bedre for Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Bare en ting som shorthandel. Finnes det noe mer forkastelig.

Hvorfor det? Fatter ikke hva som ille med det.... http://en.wikipedia.org/wiki/Short_selling

Hvis jeg leier ut en aksje til en som øsnker å selge short tjener jeg penger dersom aksjen ikke faller.

Problemet med shorting er vel mest for den som driver med det - fordi det er veldig risikabelt.

Krisen i USA var for øvrig som nevnt her startet av offentlig innblanding. Det offentlig syntes bl.a. så utrolig synd på de som ikke hadde råd til å kjøpe hus med boble-priser at de måtte gi dem lån...som førte til at boblen ikke sprakk før den var kjempe stor.

For ordens skyld - jeg har aldri hatt en aksje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.