Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell & Vidde i nyt design


JHR

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, som syntes at Fjell & Vidde har gået fra at være et inspirerende turmagasin med god inspirasjon til fine fjellturer, flotte og koselige hytter og interview med inspirerende personer. 

Nå er alt i bladet i et grått og dystert design og de fine bilder fra fjellområder og folk på tur, er nå mere bilder i et kunstformat og så igjenn i disse mørke og kjedelige nuancer. 

Vekk er også små kart med turforslag, beskrivelse af ruten og hytter mv. 

Artikler om natur, naturpolitik, miljøbeskyttelse er også vigtigt, men kan sagtens lages mer inspirerende vil jeg mene. 

Jeg er ikke imot endringer, og nytt skal også prøves. Men for meg at se, så har Fjell & Vidde beveget ganske langt bort fra det som burde være det vigtigste, nemlig at inspirere til tur. Når folk er ute kommer også bevidstheten om det at passe på naturen. 

Ønsker ikke at dette skal være en debat for og imot DNT, men kun om Fjell & Vidde. 

(Er dansk, så beklager en blanding af norsk og dansk)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i hvert fall ikke vanskelig å skjønne hva du mener. Det er en stund siden jeg har giddet å bla gjennom, men gjorde det med den siste utgaven jeg fant her nå. Ikke en gang et skikkelig bilde på forsiden. Det er for såvidt det samme med en utgave fra 2022 som også ligger her ulest, når jeg sjekker. Der har de i tillegg en sak inni på hele 15 sider, kune med tegninger til illustrasjon. I tillegg synes jeg formatet nå er noe drit å ta med seg noe sted, i motsetning til før i tiden da det var mer praktisk enn vanlige blader. Da jeg meldte meg inn var det først og fremst fordi jeg ville støtte det lokale turlaget som gjør en kjempejobb, men det som fikk meg til å endelig gjøre alvor av det var at jeg fikk se en del utgaver av Fjell og Vidde, og ville ha dem. Det ville jeg nok ikke gjort nå – men så er ikke verden like fokusert på papir, heller, så kan det hende det bare er ei mer eller mindre styrt avvikling av hele bladet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria det er ganske spot on der du skriver. Alt for mange illustrasjoner og alt for lite med reel foto fra fjell, hytter og folk på tur. 

Og enig i formatet. Det var mye bedre før i tiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens mer opptatt av fjell og hei, enn de fleste, og leser gjerne om turistforeningshytter og ruter, men den siste tiden er det bare så vidt jeg gidder å bla igjennom bladet. De må ha et problem....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet har blitt mer og mer personfokusert de siste årene. Det gjelder også Fjell & Vidde (F&V) og øvrige media. I hver utgave av F&V så er det et Portrett, det vil si et intervju med en person. I utgave 2 i år så er det 8 sider intervju med hundekjører Hanna Lyrek sitt friluftsliv og 9 sider intervju med ei som de kaller for Mor Utladalen. Er dette så veldig interessant for meg som turgåer? Det er også en artikkel som heter "Chatteheimen en kunstig samtale om friluftsliv" som beskriver KI sine muligheter til å innhente informasjon om friluftsliv på nettet. Totalt irrelevant for meg, det har ikke noe med mitt friluftsliv å gjøre. Fjellpride var det også en artikkel om. Jeg kommer neppe til å stille der.

I utgave 3 så er det 8 sider intervju med bestyrerinnen på Fondsbu og en 3 sider artikkel som heter "Huset som luktet melk og bomull" av Kari Slaatsveen.   

I utgave 4 så er det 8 sider intervju med Anne Lindmo og hennes friluftsliv. Dessuten en artikkel som heter "Vår haust draumen om fjellet, sanninga om september" som beskriver fargene i fjellet og at det begynner å bli kaldt. I denne utgaven så er det også en 12 siders artikkel som heter "Dystopisk kjærlighetsbrev" som beskriver ei dyster framtid og med mange rare bilder.

Tidligere så leste jeg F&V for å få forslag til å gå turer. Det finner jeg lite av i nyere utgaver som likner mer på ukeblader og Se & Hør. Heldigvis så har jeg tatt vare på mange av de gamle utgavene.

Endret av BjørnM
retting grunnet trykkleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alldeles samd. Vert faktisk litt grå til sinns av heile bladet, slik som eg blir av mange magasin no til dags. Noko med uttrykk og fargebruk som er gale, i tillegg til dårleg innhald.

Edit; At Rigmor Solem kan vere eit interessant intervjuobjekt er eg forsovidt samd i. Har ikkje lest saka, så mogleg den er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært medlem i DnT og Skiforeninga i sikkert 20 år nå, og for min del er de bladene ferdiglest på 10 minutter, så har bedt begge om å ikke sende meg blader for å spare dem for porto (og miljø, selv om det ikke har noe å si om jeg sier nei til blad)

For mye uinteressant som står der, særlig i Fjell og vidde, ettersom jeg ikke har noe forhold eller higer etter høyder over 800 m. 🙃 og det er mye fjell-stoff, naturligvis. 

I Ski og snø, er det meste som står om turer og tips såpas kjent og kjært at jeg ikke trenger input for å finne nye turer og den slags. 

Viktigste er at jeg støtter gode saker. 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.