Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 03. april 2025 i alle områder
-
Det står en god del info om dette partiet på emnet Også linket til https://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34785&set= som viser gode bilder av området. Det var etablert et system med to båter der, men turistene skjønte ikke systemet - dro ikke båtene opp osv, så det måtte oppgis.3 poeng
-
Svømming! Spennende Jeg og kona starter fra Vardø i begynnelsen av juni. Etter 45 dager er vi etter planen i Narvik. Da må hun hjem til jobb. Men hvis jeg «får lov» så fortsetter jeg sørover mot Sulitjelma. Vi går også kun i Norge, men jeg planlegger ikke frivillig svømmetur i fjellene i Norland. Går du på østsiden av Blåmannsisen? Mener å ha hørt på en podkast om ei som måtte svømme, men husker ikke helt hvor i fjellene der det var.2 poeng
-
Utvilsomt, og særlig dersom du går i mye kupert terreng. I flate områder er det greit med tau. Og om det er glasert skareføre er stivt drag også en stor fordel. Man har mer enn nok med å holde kontroll på skiene. Og dersom du faller, kan en pulk i taudrag fort dra nedover fjellsiden mens du seiler etter på en glatt gore-tex dress.2 poeng
-
🥶 Två gamla filmer från youtube. Skagmadalen och brearmen. https://www.youtube.com/watch?v=mIniYVlDP5I https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1003&zoom=14&lat=7461394.32&lon=554719.75&markerLat=7461325.885441418&markerLon=554750.1578140961 https://www.youtube.com/watch?v=gH5cBw9e1LM https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=12&lat=7461905.76&lon=550771.83&markerLat=7461905.762107952&markerLon=550771.82725477311 poeng
-
Jeg har bakgrunn innen prosessfaget og en viss grad av kjennskap til destillasjons og rektifikasjonsprosesser. I og med at dette er 99.7% rent og det er en blanding av etanol og propanol, kan jeg si at de 0.3% som gjenstår sannsynligvis vil være mest vann og kanskje noen helt minimale urenheter utenom det. Det er rett og slett det du ender opp med når du destillerer frem en slik blanding med mindre du ønsker å bruke svært dyre teknikker for å destillere frem et produkt med en høyere renhet. Noe som er uaktuelt for annet enn sprit tiltenkt laboratoriebruk. Da står du igjen med en blanding av 99.7% propanol og etanol med ukjent blandingsforhold og 0.3% hvorav det meste er vann. Du vil ha en liten grad av urenheter men jeg anser det ikke som realistisk at de urenhetene vil være i høy nok konsentrasjon eller farlige nok til å utgjøre en reell fare når man bruker dette i en spritbrenner. Såpass farlige stoffer er uansett ikke lovlige i Norge. Så med andre ord, helt trygt å prøve. Det verste man risikerer er dårlig lukt.1 poeng
-
Det er Vibra-tite maskinskruene er "limt" med, det er en "flergangs bruk" låsing som skal kunne monteres/demonteres flere ganger uten å påføre ny. Det er ikke alle skruene, bare noen få. Jeg har riktignok ikke skrudd av bindingen og sjekket om insertene går rundt, men jeg strammer manuelt, når den er stram, kjennes den maskinskrue fast. Altså blir gradvis tightere til den er dønn. Er ikke snakk om mer enn 1/4 til 1/2 omdreining. Insertene er limt med Hagmans double bubble epoxy (som beskrevet av Quiver). Ble litt "skremt" når jeg talte over.. det er 11par ski... Edit: 3 av parene er parkert med knekte stålkanter, og bindingene har fått nye ski. Skiene er mye brukt men egentlig ikke oppbrukt, kan sjekke om noen av insertene er løse på de. Tips om hvor jeg kan få sveiset og reparert stålkantene mottas med takk.1 poeng
-
Jeg byttet fra BC til Xplore på mine Ingstad. To av hullene korresponderer, og jeg satte inn Quiver killer inserts all over. De har større hull enn skruer og hullene gjenges med gjengetapp før de limes med epoxy. Alle fjellskiene og rando skiene mine er montert på den måten. Har ikke opplevd at noen av insertene har løsnet. Enkelte av maskinskurene (som skrues ned i insertene) på rando skiene må etterstrammes av og til (har ikke prøvd sterkere gjengelim) På xplore bindingene sagde jeg til og monterte 7mm høy oppbygningsplate laget av en nylon skjærefjøl. (2 høyder på hælklossen) Det er veldig bra kantgrep på skiene, og det er letter å trykke inn knappen for bytte av flex.1 poeng
-
Jeg tror egentlig ikke at det utgjør noen som helst forskjell, jeg har fisket mye med braid festet direkte til sluken og uten fortom og jeg har fisket med både fargerik braid, grønn braid, rød braid, svart braid, hvit braid, ren multifilament og annet. Tar omtrent like mye fisk uansett hva jeg bruker. Nå de siste par årene går jeg uansett alltid for braid -> swivel -> fortom -> snap, bruker omtrent en halvmeter fortom i de fleste tilfeller og da tenker jeg det ikke utgjør noen som helst forskjell i det hele tatt. Så det blir bare et spørsmål om hva du har lyst å bruke penger på, Varivas 8 i regnbuefarger koster 600 kroner for 300m, den du linket koster 600 kroner for 200m. Med 200m må du i praksis fylle alt på en snelle, mens hvis du har 300m har du nok til å dele på 2x150 så du får fyllt to ulike sneller.1 poeng
-
1 poeng
-
Samd. Det er ingen tvil om at kreftene som er sett i sving med bikkjer og nordisk slede eller snørekjøring på variert fjellføre er noko heilt anna enn det som vert sett i sving av ein vanleg skiløpar. Det er likevel krefter eg meinar ein kan forvente at både ski og binding skal tole. Sjølv eg som er ein del mindre enn @Sig Man ser at belastninga på skia eg brukar med robuste trekkhundar er vesentleg større enn på skia eg brukar utan. Dei vert også raskare slitt og uttråkka for spenn.1 poeng
-
Mine hverdagshansker fra Hästra har begynt å takke for seg etter snart 7 år, da passet det bra med 50% salg på Hestra Fält Guide Glove – 5 finger som jeg har sett på en stund. Ramler ned et par i postkassen her om noen dager, forhåpentligvis før finnmarksturen i påska1 poeng
-
Jeg har trivdes godt i et Ringstind 2 siden 2013 og kjøpte derfor nettopp et 1UL selv på tilbud. Mener jeg betalte 3995. Har ikke testa det ennå, jeg venter på våren. Erfaringen min med det som er nummeret større, er at teltet er bedre jo mer vær det får på seg 😂 Blir rimelig klamt når det ikke blåser nok til å få litt gjennomstrømning. Men når det er plussgrader ute, løser jeg det med å ha døra åpen hele natta.1 poeng
-
Fredag til tirsdag gikk jeg Breistølen-Bjordalsbu-Iungsdalshytta-Kongshelleren-Geiterygghytta-Finse og over Hardangerjøkulen. Aldeles nydelig 😎1 poeng
-
1 poeng
-
Dette er så individuelt korleis ein opplever. Eg har slitt ut nokre Parisbrett, med taudrag. Eg har ferdast i alt av terreng og forhold med det. Eg har hatt moglegheit for å ha på fastdrag for dei turane det skulle vere ynskjeleg. Noko det sjeldan/aldri har vore. Eg kjøpte også etterkvart ein glasfiberpulk (Acapulka Scandic Tour 150). Kva tid eg synes det funkar med taudrag og ikkje, ser eg er veldig ulikt for desse to, noko som hovudsakleg skuldast meiane/kor retningstru dei er. Acapulkaen med taudrag har lettare for å velte under nokre tilhøve, fordi den har veldig retningsgjevande meiar. Så, mitt val av drag heng saman med ikkje berre terreng, men terreng, føre og type pulk vurdert saman. Men, i høve Parisbrett, er mi erfaring at det stort sett funkar gull med taudrag og er meir fleksibelt enn å ferdast med stive drag.1 poeng
-
Hvordan vil det være en svakhet? Det blir ikke flere hull i skien enn det som allerede er der, så skiens styrke vil ikke være noe problem. Uansett om det er nymontering eller reparasjon vil et godt lim hindre fukt i å trenge inn i skien. Et godt lim vil jo også holde skruene veldig bra. Så jeg ser ikke helt hvorfor skruene skulle holde noe dårligere? Om man er redd for at bindingene skal løsne, kan man jo bruke PU-lim under bindingen, mellom ski og binding. Men da blir den ikke lett å få løs om det skulle bli behov for det. Skulle jeg gjort dette selv ville jeg fylt hullet med lamineringsepoxy og satt inn plastplugger. Lamineringsepoxy trekker inn i porene på treverket og forsegler det helt mot fukt (noe jeg lærte da jeg bygget strip-kajakk). Så ville jeg brukt PU-lim når jeg skrur på plass bindingene, for da er det mulig å få løs skruene ved en annen anledning. — Er man skikkelig redd for at bindingene skal løsne, kan man eksperimentere med eks. å ta en dæsj PU-lim under bindingen. Det kan dog blir vanskelig å få den av igjen. Men det går nok an å få tatt den av i biter med noen tenger og et baufilblad om det sitter for godt etter at skruene er fjernet. ——— Quiver Killer inserts er et annet alternativ. Da monterer man bindingene med maskinskruer. Dette øker også utrivningsstyrken signifikant.1 poeng
-
Veldig bra bilde som illustrerte godt det jeg nevnte rundt flyteevne på snø.1 poeng
-
1 poeng
-
Hei Dette er jo et ganske uslåeligt tilbudd! Jeg har selv 2 paris-pulk, som har gjort stor nytte nettopp til både hytte- og tur bruk i mange år! Du har ingen dårlig samvittighet ved å overlaste den med ved eller annet grovt som skal til og fra hytta. Bare ikke last for høyt! Men det gjelder alle pulker!! Jeg håper selvfølgelig, at merprisen for Transporter eller kanskje enda bedre Acapulka gir en bedre pulk til langtur? Men jeg har brukt Pariser til mange langturer og det har funket bra. I begynnelsen bare med en lettvekts presenning lagt i bunn og surret omkring vanntett pakket bagasjen, som skal lastes, så det tunge er nederst og bak! Senere med en pulkbag. Jeg har liten sans for bedding som raker ut over både lengde og kanter særlig i skog og vidjekratt!! Som du ser er det sterkt delte meninger om tau eller stivt drag! Jeg bruker tau på den korte distanse inn til hytta for det er hurtigt og nemt, men irriterer meg hver gang over at pulken lever sitt eget liv omme bak og ved skare skrenser sideveis i skråkjøring eller kjører inn i helen. Jeg går med truger til hytta fordi det er nemt. Du kan kjøre bilen med alminnelige støvler og ikke med stive skisko, hvor du ikke merker forskjell på gas og bremse! Er det tung lass kommer felle-problematikk i tillegg! Så ved bratte hyttebakker ville jeg bruke truger, da får du maksimal trekk kraft! Jeg syns at det er mye mer styring på pulken, særlig utfor, med stivt drag, hvor stengene evt kan krysses med en surring?! En tauslynge kan også være nyttig til å slakke ut, så den er under pulken og bremser ved bratte utforkjøringer Stivt drag mekker du lett selv! Jeg syns, at elektriker rør er alt for myke! så jeg har brukt et par tynne aluminiumsrør, som akkurat går på en bøyle av rustfritt stål fastsurret på fronten av "Pariseren" og festet med 2 gjennomborete splinter. Hurtigt og nemt å montere. Alu-rørene er like lange som mine ski: ca 200 cm og er ved transport (også med tog!) surret til ski og staver. De skal jo med uansett! Jeg har beskrevet dette for år tilbake i annen tråd, hvis du søker her på FF, men skal vedhefte et par fotos! Elgen1 poeng
-
Jeg har hatt begge. Hvordan snøen er betyr mye. Pariserpulken er smalere og tipper ikke så lett som transporter pulken om snøen er løs. Dvs at du må gå veldig breidbeint med transporterpulken, eller gå et trippelspor. Så er det løs snø er nok 2 pariserpulken etter hverandre bedre. Men solgte pariserpulken, og beholdt transporterpulken. Personlig liker jeg best fast drag om det er hardt/oppkjørte løyper, og taudrag om det er løst. Men tror det nesten er bare en måte å finne ut hva som passer deg, og det er ved å teste ut selv… 🫣 For her spriker meningene mye.1 poeng
-
Er helt enig med Foroll. Jeg har begge, foretrekker Transporter mye heller enn paris pga at den er større og stivere. Problemene med Parisbrettet kommer først frem når man pakker mye og høyt i den, og strammer til med strikk, da ser man at pulken er myk og flekser mye.1 poeng
-
Jeg har hatt begge to, og synes Transporter er vesentlig bedre. Solgte Parisbrettet. Transporter er stivere og blir ikke like "deformert" (flekser ikke like mye) som Paris. Jeg opplever den derfor som mer stabil. Men den viktigste forskjellen er utformingen av skroget, der Paris er mer butt og lettere graver seg ned i snø. I tillegg er Transporter litt mer forseggjort med buet kant. Det blir ikke så skarpt om pulken kræsjer borti deg. Du kan også få den kjøpt med ferdig feste for pulkdrag. Den eneste ulempen synes jeg er prisen, men mener Fjellpulken er verdt det for normalt bruk. Om den skal slepes masse på grusveier til og fra skiføre er Paris litt billigere å slite på.1 poeng
-
At drag foretrekkes i kuppert terreng kommer jeg aldri til å skjønne. Du har mye mer fleksibilitet i ordentlig kuppert terreng, og spesielt travers i sidehellinger med taudrag IMO. For nedoverkjøring bllir man fort vant til å holde pulken ved siden av seg, uten at det er noe problem. Om du trekker pulken i løs snø og den velter vil du være veldig fornøyd med taudraget vs et drag som vrir seg rundt så du må av med seletøy for å gå tilbake for å rette det opp. Det er ikke helt utenkelig at det skjer når pulken lastet høyt og tungt. Kanskje de eneste gangene jeg savner et stivt drag er de sjeldne gangene jeg går i skiløype (i midten) som er litt hard og isete så pulken glir altfor godt med nesten null innsats. Da er det litt kjedelig å måtte ta pulken opp på siden av seg i tauet for hver minste lille slake nedoverbakke for å unngå at den kjører inn i deg. Hvis bakkene til hytta di er så bratte at du går de ned til fots og ikke med ski kan det være litt lettere med et drag bak seg, men det er også helt kurant å gå med pulken foran seg i taudrag også om det er litt spor (bakende peker nedover). Jeg har brukt Transporter en del, men bare eid et Paris-brett uten at jeg rakk å bruke det før jeg solgte det igjen. Inntrykket er at du får litt mer plass i Transporter, men til bruken du skisserer hadde jeg gått for Paris uansett. Disse plastbrettene er litt forbruksvare, og prisen på Paris Expedition er det vanskelig å argumentere imot. Skitt Fiske har de inne til Kr 629 nå. Noen ekstra kroner til strikk og kroker, samt et taudrag som enkelt er lagd selv så burde du klare å havne rett under/på tusenlappen. https://www.skittfiske.no/merker/paris/paris-expedition-varepulk?channable=06e7d869640031303332343719&utm_campaign=&utm_content=&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=1032471 poeng
-
Tau/stivt - kommer veldig an på terrenget. I flere av mine turområder hvor det er flatt så holder det greit med tau. I områder der det er lengre nedkjøringer osv foretrekker jeg stivt. Det er spesielt ved lange eller bratte nedkjøringer jeg ikke kan fordra å bruke tau. Du kan for så vidt lage "stivt drag" selv ved hjelp av f.eks elektrikerrør og tau i en noe mer økonomisk variant enn de ferdige: https://www.fjellfedre.no/2018/02/guide-diy-paris-expedition-pulk-fjellfedre-edition/ Jeg opplever at du kan laste mer med Transport enn Paris, men når det skal sies så har jeg tynt bra last opp i en Paris også om det ikke er for kupert eller for lange strekk...1 poeng
-
Jeg har hatt begge, merka ikke veldig stor forskjell på selve brettet. Men stivt drag var viktig for meg da jeg går i kupert terreng. Jeg ville kjøpt fast drag om man skal frakte tunge kolli i bratte bakker, det er litt lettere i nedoverbakkene så slipper du å måtte holde pulken i snøret for å styre den mens du selv skal kjøre nedover bakkene. Taudrag er gull på lange vidder o.l. hvor man bare skal slepe vekt bak seg på mer eller mindre flat mark.1 poeng
-
Opfølgning; jeg endte med at tage Allak 2 med på vidda og lade Kaitum 3 gt blive hjemme. Efter en kort solotur med Kaitum 3 gt i det sydlige Jotunheimen i uge 7 og en tomandstur i Rogenområdet i uge 9, var min oplevelse, at teltet er for stort til en person og at det er besværligt at skulle ind og ud af inderteltet efter udstyr hele tiden. Med allak som solotelt er det muligt at bruge den ene apsis til pulktaske med udstyr og den anden som indgang med køkken og kunne nå alt udstyr uden at skulle ud af inderteltet. Allak er også meget varmere. Allak 2 var modificeret med 10,25 mm DAC buer, pløkfæster midt på alle sider af oversejlet, og karabiner til monobardunering af de 6 dobbeltbarduner. Ulempen ved allak er den manglende mulighed for at åbne en ventil væk fra vinden for at undgå fygesne ved fyring i teltet. Teltet stod stabilt i vind over 20 m/s med kast af større styrke. (kolonnekørsel over RV7 kørte fast, så der var meget vind). Jeg vil ikke vælge allak til længere soloture en anden gang - nok et Nammatj 3 gt og så leve med skrå endevæg i fodenden. Til ture i "alpin stil" er allak imidlertid uovertruffent. Her et par billeder: (efter en nats "juling" i rød ripstopsilikonesæk i en tørretumbler med frygesne og + 20 m/s. Teltet stod trygt hele vejen igennem.1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00