Gå til innhold
TonePåTur

Har nett prøvd min første multifuel! 🙈

Anbefalte innlegg

Hei! 

Fikk Kovea Booster+1 brenneren min i posten i går og i dag har eg for aller første gang tatt i bruk ein brenner med bensin! Det var vel med skrekkblanda fryd får vi sei! 🙈 Øvelse gjør mester!! Men underveis dukker det opp ein del spm...og det håper eg erfarne brukere kan hjelpe meg med 😊

1. Når ein kobler fra, blir det alltid litt dråper fra koblingspunktet. Tørker dere vekk dette med papir? Eg føler eg griser unødig mykje ved påfylling osv...

2. Når ein skal ta vekk trykket på flaska, så kjem det og litt søl, sjølv om eg tok det veldig forsiktig. Kva gjere dokke ned det? Tørker eg det vekk med papir, er jo det fullt av bensin 🙈 (nå savner eg gassbrenneren min...)

3. Lest her inne at ein kan la pumpa stå på fuelflaska, men at ein fyller bensinen over på emballasjen den kom fra, slik at det ikkje står bensin på fuelflaska under lagring, spesielt over fleire mnder. Men viss eg vil ha av pumpa og sette på korken igjen; korleis oppbevarer eg pumpa trygt? Den er jo full i bensin....i plastpose? Kan eg vaske den? 

4. Korleis og kor i huset oppbevarer dokke fylte fuelflasker? 

Har sikkert maaaange fleire spm, men kjem ikkje på fleire no 🙈

Takk for evt svar 😊

Endret av TonePåTur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, TonePåTur skrev:

1. Når ein kobler fra, blir det alltid litt dråper fra koblingspunktet

Hvis du snur flaska når du er ferdig med siste brenning, så tømmer den slangen for luft. Ikke noe søl. Da er det heller ikke noe trykk på flaska, så pkt. 2 utgår.

Du bør stå ute når du holder på med fylling, bensin fordamper for, ikke bruke noe papir, da blir det bare enda mere som er brannfarlig. 

Pkt 3 har du snudd flaska, så er det ikke mye bensin igjen, la den ligge ute 30 min og den er helt tørr. Hvis du ligger den i en pose med litt bensin igjen, får du gassblanding inne i posen. Ikke trygt. Ikke vask pumpa i vann!

Jeg har mine kanner og flasker i boden eller garagen. 

Bor du i nærheten av Hønefoss, kan jeg gjerne hjelpe deg med litt praktiske tips/opplæring. 

Hovednøkkelen er nok forvarming, aller helst med rødsprit. Nr 2 er ikke å skru den for raskt opp, den må varmes bra opp først. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser etter på kranen/pumpen på flasken så står det ON på en side og OFF på den andre? Den siden som er opp er den som gjelder. Så når du bruker brenneren så skal ON være opp. Pump opp trykk. Jeg er ikke så nøye med hvor mange ganger, men kjenner heller etter når jeg pumper. Har pumpet nøyaktig slik som de sier, da måtte jeg holder på å pumpe underveis. Og det gidder jeg ikke.

Når jeg er ferdig legger jeg flasken over. Og kun det. Ikke skru på noen opp eller ned på varmen. Skrur du igjen når den er varm kan du risikere at den setter seg fast. Metall ekspanderer når det er varmt. Det som skjer når jeg legger flasken over er at all bensin i slangen blir brukt opp og at trykket i flasken går ned. Når det ikke brenner mer eller jeg ikke hører fise lyd fra brenner er det ikke mer trykk. Da kobler jeg i fra. Ikke noe søl overhode.
Ang fylling så bruker jeg en billig trakt til den jobben. Bruker ikke trakten til noe annet enn dette. Og jeg fyller alltid ute. Om det blir søl så lar jeg det stå et par minutter så har bensinen fordampet. Ikke noe problem bortsett fra lukt på fingrene. Normalt så fyller jeg på flasken(e) når jeg kommer hjem så det er klart til neste tur. Siden denne bensinen skal brennes så bryr jeg meg fint lite om den er gammel. Bil eller andre motorer deri mot, det er noe helt annet.
Forøvrig så oppbevarer jeg både kanner og flasker med bensin inne. Har ikke merket noe bensin lukt. Men har heller ikke noe bod ute som kan brukes.
Når det gjelder pumpe i flaske, brenner også, om du er trygg på deg selv så demonter dem når du er hjemme og ikke er avhenging av dem. Om noe skulle gå galdt på tur vet du hvordan den fungerer og kan fikse om det skulle være noe. Som regel er det dritt i dysen som er problemet, hvis det skulle bli et problem. Ellers bare la pumpen står i flasken, med bensin, eller ikke om du heller vil det. Mulig filteret kan tørke inn. Men om det har noe å si i dette tilfellet, skal jeg ikke mene noe om.

Og det viktigste av alt; test det før tur så du er trygg på hvordan det fungerer ;)

Endret av Dingsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Memento mori skrev:

Hvis du snur flaska når du er ferdig med siste brenning, så tømmer den slangen for luft. Ikke noe søl. Da er det heller ikke noe trykk på flaska, så pkt. 2 utgår.

Du bør stå ute når du holder på med fylling, bensin fordamper for, ikke bruke noe papir, da blir det bare enda mere som er brannfarlig. 

Pkt 3 har du snudd flaska, så er det ikke mye bensin igjen, la den ligge ute 30 min og den er helt tørr. Hvis du ligger den i en pose med litt bensin igjen, får du gassblanding inne i posen. Ikke trygt. Ikke vask pumpa i vann!

Jeg har mine kanner og flasker i boden eller garagen. 

Bor du i nærheten av Hønefoss, kan jeg gjerne hjelpe deg med litt praktiske tips/opplæring. 

Hovednøkkelen er nok forvarming, aller helst med rødsprit. Nr 2 er ikke å skru den for raskt opp, den må varmes bra opp først. 

 

Her va mange gode tips😊 tusen takk! Nei du, bur nok ikkje i det området, bur i Sogn og Fjordane eg 👍

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Dingsen skrev:

Hvis du ser etter på kranen/pumpen på flasken så står det ON på en side og OFF på den andre? Den siden som er opp er den som gjelder. Så når du bruker brenneren så skal ON være opp. Pump opp trykk. Jeg er ikke så nøye med hvor mange ganger, men kjenner heller etter når jeg pumper. Har pumpet nøyaktig slik som de sier, da måtte jeg holder på å pumpe underveis. Og det gidder jeg ikke.

Når jeg er ferdig legger jeg flasken over. Og kun det. Ikke skru på noen opp eller ned på varmen. Skrur du igjen når den er varm kan du risikere at den setter seg fast. Metall ekspanderer når det er varmt. Det som skjer når jeg legger flasken over er at all bensin i slangen blir brukt opp og at trykket i flasken går ned. Når det ikke brenner mer eller jeg ikke hører fise lyd fra brenner er det ikke mer trykk. Da kobler jeg i fra. Ikke noe søl overhode.
Ang fylling så bruker jeg en billig trakt til den jobben. Bruker ikke trakten til noe annet enn dette. Og jeg fyller alltid ute. Om det blir søl så lar jeg det stå et par minutter så har bensinen fordampet. Ikke noe problem bortsett fra lukt på fingrene. Normalt så fyller jeg på flasken(e) når jeg kommer hjem så det er klart til neste tur. Siden denne bensinen skal brennes så bryr jeg meg fint lite om den er gammel. Bil eller andre motorer deri mot, det er noe helt annet.
Forøvrig så oppbevarer jeg både kanner og flasker med bensin inne. Har ikke merket noe bensin lukt. Men har heller ikke noe bod ute som kan brukes.
Når det gjelder pumpe i flaske, brenner også, om du er trygg på deg selv så demonter dem når du er hjemme og ikke er avhenging av dem. Om noe skulle gå galdt på tur vet du hvordan den fungerer og kan fikse om det skulle være noe. Som regel er det dritt i dysen som er problemet, hvis det skulle bli et problem. Ellers bare la pumpen står i flasken, med bensin, eller ikke om du heller vil det. Mulig filteret kan tørke inn. Men om det har noe å si i dette tilfellet, skal jeg ikke mene noe om.

Og det viktigste av alt; test det før tur så du er trygg på hvordan det fungerer ;)

Leita etter on/off, men eg kunne faktisk ikkje finne nåke tekst med det...kanskje eg er blind? 🙈 Mange gode tips her og, tusen takk 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel kun Optimus sine pumper det står on/off på? Men det skal fungere å vende flaska på Primus og Kovea sine multifuel brennere også for å slippe ut trykk og slukke brenneren.

(Pumper til MSR brennere som Dragonfly og XGK skal ikke fungere ikke slik. (Har ikke testet selv om det likevel fungerer.) Pumpen til Soto Muka har funksjon for forvarming, justere mengde, og slippe ut trykk/slukke brenner innebygget som funksjoner i pumpen.)

Jeg har mine flasker stående med drivstoff på etter tur, med pumpa i. Det har aldri gitt problemer. Om ikke flaskene tåler det så mener jeg at det er et ufattelig dårlig design/materialvalg av produsenten.

Det sies og skrives også at miljøbensin ikke tåler å lagres langvarig, men jeg har hatt denne type bensin stående over flere år og både motorsag, kantklipper, og brennere stater og går finfint. Brenner det så brenner det, enkelt og greit. 😄

Det fine med bensin er at om du søler noen dråper så fordamper det, i motsetning til andre typer brensel. Bare hold det unna teltbunn, sovepose, klær osv mtp lukt.

Endret av Terka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin som inneholder etanol holder seg veldig dårlig i lengden (lagring) 

Når du skrur inn pumpen i flasken ser du at den tilter litt til siden, den er ikke sentrisk. Når den ligger til ene siden vil pumpen nå i bunn av væske, men snur du flasken blir pumpen ligge i luften, altså utenfor væsken. Dette gjør at du får tømme slangen helt for fuel når du bruker den. Vær ekstra påpasselig når du lagrer bensin sammen med proviant/drikke! Ellers så kan den lagres som normalt (hjemme eller på tur) 

Jeg ville lagret flasken med pumpen i... det er langt bedre for o-ringer osv å stå i drivstoffet, enn at de tørker ut. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, TonePåTur skrev:

Finnes ikkje på min....

20171111_160855.jpg

Selve metallet som går ned i flasken din er pumpen. Den hvite slangen er der bensinen blir presset igjennom når det er trykk i flasken.

Si at flasken din ligger nede og du har satt igang brenneren. Dvs at den hvite slangen er nedi bensinen i flasken. Når du da vender på den slik at den skal slutte er den hvite enden over bensinen og kun luft (og gasser) trykket går igjennom og blåser ut resten av bensinen som måtte være i slangen.

Forøvrig så er det et lite filter helt i enden på slangen. Den hvite klumpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
33 minutter siden, Terka skrev:

Pumper til MSR brennere som Dragonfly og XGK skal ikke fungere ikke slik. (Har ikke testet selv om det likevel fungerer.)

Det slipper du, for jeg kan bekrefte at det funker 😃 Men en må passe på at røret som suger fuel er bøyd slik at det stikker ut i veggen på flaska. Jeg slukker alle mine  MSR-brennere slik (Dragonfly, XGK EX og Whisperlite Universal). Men det er ikke alltid det går, spesielt når min litersflaske er full. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God bensin for primusser er Alkylatbensin, eller såkalt miljøbensin for firetaktsmotorer. Selges på Felleskjøpet og bensinstasjoner, Jula og Biltema. Biltema har litersflasker, det er greit. Vesentlig dyrere er Colemanfuel, eller primusbensin solgt i sportsforretninger, uten at jeg tror det er noe bedre. Det var en her som advarte mot bensin av merke Viking, så det har jeg ikke testet.
Med slik bensin har jeg god erfaring med å aldri tømme flaska, bare etterfylle, og la pumpa stå i.  Trykket kan du få ut og lufte slangen ved å snu flaska med hvilefoten. (Den du holdt i på bildet) opp, gjerne med bunne svakt oppover hvis flaska er veldig full. Forresten ikke fyll for mye i flaska (se bruksanvisning) eller bruk tommelfinger regelen at 2/3 -3/4 er maks.  En god del bare kobler fra og lar trykket stå på flaska, og sier det går bra, og det gjør det vel som regel, inntil man får en ørliten lekkasje. Bensin og gass skal  oppbevares i rom med gulvet over terrenghøyde, altså ikke i kjeller som under bakkenivå.

Hvis du har mye bensin igjen i flaska når brenner ikke får tak i mere så må du bøye på den hvite slangen slik at det hvite filteret går helt i bunn av den liggende flaska.

 

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, Omnilite skrev:

Den metallbøylen du holder i på bildet er for at flaska skal hvile på den når brenneren er på. Det er PÅ posisjonen.

Snur du flaska så bøylen ligger opp, så er det AV posisjonen.

Ja eg og tenkte det måtte vere nåke sånt...for du kan egentlig ikkje ta feil på det....bildet er fra tidlegare i dag då eg testa den.... 😊 😉

20171111_115456.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanonbra! @TonePåTur

Dette er sånn man skal tilvenne seg nytt utstyr! Ikke midt inne i skogen/teltet når det er viktig at ting virker! Respekt! Skulle ønske alle som skulle ut på tur hadde hatt samme tilnærming. Da slipper man unna noen lite hyggelige/kritiske opplevelser. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 hours ago, Terka said:

Jeg har mine flasker stående med drivstoff på etter tur, med pumpa i. Det har aldri gitt problemer. Om ikke flaskene tåler det så mener jeg at det er et ufattelig dårlig design/materialvalg av produsenten.

 

Jeg er enig i denne oppfatningen. 

 

MEN når folk spør så råder jeg til å ta ut pumpa ved lagring. Fordi det reduserer sjansen for å lagre/transportere med trykk på ved en feil til et minimum. Og lagring med trykk på har flere farer enn å presse i stykker pakninger...

 

Vennlig hilsen

 

 

HMS24

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg er enig i denne oppfatningen. 

 

MEN når folk spør så råder jeg til å ta ut pumpa ved lagring. Fordi det reduserer sjansen for å lagre/transportere med trykk på ved en feil til et minimum. Og lagring med trykk på har flere farer enn å presse i stykker pakninger...

 

Vennlig hilsen

 

 

HMS24

Sendte en mail til Primus.se da jeg kjøpte min Omnifuel og en Urban Kilstrøm der inne anbefalte å la pumpa stå i med drivstoff i flasken, selv under lengre tids lagring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutes ago, TomWithoutVom said:

Sendte en mail til Primus.se da jeg kjøpte min Omnifuel og en Urban Kilstrøm der inne anbefalte å la pumpa stå i med drivstoff i flasken, selv under lengre tids lagring.

Han har neppe tenkt hardt over TIF (tings iboende faenskap ;-) ) Han har hekt sikkert ikke vært fast deltager på HMS24-kurs heller ;-) 



Samme nettsted klarte ikke engang å svare meg på korrekt størrelse på pakninger på en gitt årsmodell gitt av deres egen primus, så... ;-) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Han har neppe tenkt hardt over TIF (tings iboende faenskap ;-) ) Han har hekt sikkert ikke vært fast deltager på HMS24-kurs heller ;-) 



Samme nettsted klarte ikke engang å svare meg på korrekt størrelse på pakninger på en gitt årsmodell gitt av deres egen primus, så... ;-) 

 

Nå skal det sies at det er mange år siden jeg kjøpte Omnifuelen, og at det har funket fint for meg.

Synes det lugger litt når ikke man kan få riktig info hos produsent slik som du opplevde her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, TomWithoutVom said:

Nå skal det sies at det er mange år siden jeg kjøpte Omnifuelen, og at det har funket fint for meg.

 

Som du vil se over så har det funket fint for meg også, MEN det er ikke rådet jeg deler ut fordi det øker sjansen for grove tabber....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Espen Ørud skrev:

MEN når folk spør så råder jeg til å ta ut pumpa ved lagring. Fordi det reduserer sjansen for å lagre/transportere med trykk på ved en feil til et minimum. Og lagring med trykk på har flere farer enn å presse i stykker pakninger...

Derfor har jeg flasken min med pumpe i, oppi en brødpose som jeg surrer rundt pumpen så jeg skal slippe å pumpe opp ved et uhell.

Endret av Dingsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Björn
9 timer siden, Espen Ørud skrev:

Samme nettsted klarte ikke engang å svare meg på korrekt størrelse på pakninger på en gitt årsmodell gitt av deres egen primus, så... ;-) 


 

Är du säker på att de inte kunde? Jag kan tänka mig att de inte ville svara. Väljer du fel pakning och råkar ut får en olycka med ditt kök och beskriver det nätet. Livsfarliga Primus - undvik!!!

Så kan det få negativa konsekvenser för deras försäljning. Min tanke när jag läste ditt inlägg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.