Gå til innhold
Det er 818 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har reist på fly med brukt Primus/brennar i bagasjen i det siste?

Ser at på sidene til Avinor så står brukt Primus/stormkjøkken som ikkje tillatt å medbringe verken i handbagasje eller innsjekka bagasje, men at det kan vere unntak hjå dei enkelte flyselskapa frå denne praksisen. Intet definitivt svar å finne "offisiellt" altså og flyselskapet henviser til Avinor si liste over forbudte ting... Ser på nett det er mange som har blitt fratatt brennarane sine, og det vil eg helst unngå! Vil også unngå å kjøpe ein splitter ny brennar kun fordi eg skal flyge, som er den 100% sikre løysinga for å få den med. Samtidig så er det jo mange som får med seg brennarane sine på flyet, så eg vil gjerne vite KVA dei gjer for å få til det (med mindre det berre er flaks). :)  

Var ein tur på flyekspedisjonen her i bygda og spurte folka i sikkerheitskontrollen om eg får med primusen, og då fekk eg fyrst nei før svaret vart endra til ja, så lengje den er rensa før avreise slik at der ikkje er drivstoffrestar (etter eg viste og forklarte at det ikkje er drivstoff i sjølve brennaren). Fekk også vite eg burde prøve å sette fyr på den før eg pakkar den i bagasjen. Skal sjølvsagt ikkje ha med gassbeholdarar på flyet. Så etappen heimanfrå til Gardermoen med Widerøe er i alle fall grei om det stemmer det eg fekk vite der.

Så då er spørsmålet om nokon veit korleis dette vert handheva på Gardermoen (utanlandsflyging)? Eller generelt hos SAS? Sjekkar dei bagasjen på nytt ved flybytte eller er eg på trygg grunn når eg får den gjennom kontrollen til Widerøe?

Det vart mange spørsmål, håpar nokon har erfaringar med dette. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutes ago, haugoy said:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Eg har sett på dei sidene der når eg googla, men der er ikkje nemnt noko av det eg spør om. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betyr at det i utgangspunktet er tillatt, men de forbeholder seg retten til å nekte hvis de har en dårlig dag. Uten begrunnelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

"Sikkerhetskontrolløren kan stanse enhver gjenstand som denne vurderer kan (eller tilsynelatende kan) forårsake alvorlig skade eller true sikkerheten ombord, selv om gjenstanden ikke er listet i regelverket, og selv om det i denne oversikten er oppført at den er tillatt."

Selv om de spesifiserer at en gjenstand er tillatt, kan de fortsatt nekte. Du må bare ha flaks/uflaks.
Vask drivstoffbeholdere godt, og lufte et døgns tid. Brenneren pleier de ikke å bry seg så mye om. Legg ved en utskrift av listen over forbudte gjenstander. Det har funket for meg tidligere. Og det har ikke funket.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, haugoy said:

Det betyr at det i utgangspunktet er tillatt, men de forbeholder seg retten til å nekte hvis de har en dårlig dag. Uten begrunnelse.

Nei, i utgangspunktet er det ikkje tillatt (dei listene der er ikkje uttømmande), men dei enkelte flyselskapa har fridom til å avgjere kva som gjeld for deira reisande. Eg er ute etter korleis folk har opplevd dette i praksis, og då helst med sikkerheitskontrollen på Gardermoen/SAS sidan det er dei eg skal reise med.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, haugoy said:

Skjult lenke - logg inn for å se den

"Sikkerhetskontrolløren kan stanse enhver gjenstand som denne vurderer kan (eller tilsynelatende kan) forårsake alvorlig skade eller true sikkerheten ombord, selv om gjenstanden ikke er listet i regelverket, og selv om det i denne oversikten er oppført at den er tillatt."

Selv om de spesifiserer at en gjenstand er tillatt, kan de fortsatt nekte. Du må bare ha flaks/uflaks.
Vask drivstoffbeholdere godt, og lufte et døgns tid. Brenneren pleier de ikke å bry seg så mye om. Legg ved en utskrift av listen over forbudte gjenstander. Det har funket for meg tidligere. Og det har ikke funket.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Sidan eg skal fyre med gass så vert det kun brennar som blir med på flyet. Høyres bra ut at dei ikkje bryr seg så mykje om den! :) Litt usikker på korleis eg skal få reingjort inni drivstoffslangen einaste. Skal i alle fall prøve meg på å legge ved ein sånn lapp som forklaring sidan eg fekk ja etter å ha forklart brennaren sin plass i systemet til personen eg snakka med i sikkerheitskontrollen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke Avinor som håndhever denne praksisen. De eier flyplassen. Sikkerhetskontroll, innsjekk osv er det andre selskaper som driver. Jeg kan ikke helt se at det skulle være noe problemer å legge en brenner i innsjekket bagasje. Det du ikke får ta med er brennbar væske eller gass under trykk. De kommer ikke til å åpne den innsjekkede bagasjen din for å sjekke etter rester etter drivstoff i slangen til brenneren. I så fall har du utrolig uflaks. På GM går innsjekket bagasje gjennom flere nivåer av inspeksjon dersom de er usikker på om den inneholder noe ulovlig. Bagasje i transit er i utgangspunktet trygg, men det kommer an på hvor du kommer fra. Noen flyplasser regnes som "urene".

Ikke ha den i håndbagasjen. Da kan skjebnen din falle på en person som kan ha en god eller dårlig dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei den skal gøymast vekk i mørkaste kroken av baggen laaangt vekke i frå alt som heiter handbagasje. Får satse på den glir fint gjennom sidan den ikkje luktar bensin. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flydd mye både inn og utenlands med brenner som er brukt på både bensin og gass - aldri noen som har brydd seg med den. Var ikke en gang klar over at den kunne være et problem! :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har reist med bensinbrennar og gassbrennar og aldri opplevd problem, hverken innanlands eller utanlands.

Har heller ikkje lista det opp nokon stad, berre pakka den ned og ferdig med det. Mogleg eg har hatt flaks kvar gong :P 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremt det puttes i innsjekka bagasje så tviler jeg på at det blir et problem. Når det gjelder håndbagasje så ville jeg vært langt mere skeptisk. Har reist mye og generelt så kan du oppleve totalt forskjellige reaksjoner på ting i håndbagasjen alt ettersom hvilken flyplass du er på, det nytter ikke å prøve å finne en enkelt regel. Sikkerhetspersonale på hver enkelt flyplass har egentelig all makt og kan definere stort sett som dem vil - diskusjoner er fånyttes. Hold derfor håndbaggasje til det helt nødvendige, er du i tvil på noe så legger du det i innsjekket bagasje :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikkje tenkt over det eg heller før eg googla fly og turutstyr i ein eller anna samanheng og ramla over fleire frustrerte personar på ulike forum i inn- og utland som hadde opplevd å få konfiskert brennaren sin. Inkludert ei særs forbanna dame på Facebook. Fekk litt panikk ei lita stund der  :blush: :hadet:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt gassbrennere i håndbagasjen flere ganger på reise i Norge uten problem, og har reist med brenner i innsjekket bagasje mange ganger uten at det har vært noe stress. Fuelflasker derimot, de er ikke så populære, så de vasker jeg godt slik at de ikke lukter bensin.

Ellers så er det litt som sies her, flaks/uflaks. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg om dette på et uoffesielt profesjonelt hold..

1: Hold deg unna å pakke noe slikt utstyr i håndbagasje

2: Pakk brenner i innsjekket bagasje og styr unna å pakke drivstoffbeholder. Drivstoffbeholder med drivstoff er selvfølgelig uaktuelt å pakke. Om sommeren er jo ikke dette et tema, hvor man kjøper gassboks på ankomssted. Om vinteren så blir det litt mer lotteri hvis man velger å sende en tom men luktende fuelflaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 818 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

      Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: Skjult lenke - logg inn for å se den  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far
       
      Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 
       
      Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 
       
      Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 
       
      Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 
       
      Hvordan får dere med ungene langt?
       
      Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 
       
      Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.
       
      Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 
       
      Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 
       
       
      Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen
       
      god tur. Hilsen to turglade gutter


    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.