Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har reist på fly med brukt Primus/brennar i bagasjen i det siste?

Ser at på sidene til Avinor så står brukt Primus/stormkjøkken som ikkje tillatt å medbringe verken i handbagasje eller innsjekka bagasje, men at det kan vere unntak hjå dei enkelte flyselskapa frå denne praksisen. Intet definitivt svar å finne "offisiellt" altså og flyselskapet henviser til Avinor si liste over forbudte ting... Ser på nett det er mange som har blitt fratatt brennarane sine, og det vil eg helst unngå! Vil også unngå å kjøpe ein splitter ny brennar kun fordi eg skal flyge, som er den 100% sikre løysinga for å få den med. Samtidig så er det jo mange som får med seg brennarane sine på flyet, så eg vil gjerne vite KVA dei gjer for å få til det (med mindre det berre er flaks). :)  

Var ein tur på flyekspedisjonen her i bygda og spurte folka i sikkerheitskontrollen om eg får med primusen, og då fekk eg fyrst nei før svaret vart endra til ja, så lengje den er rensa før avreise slik at der ikkje er drivstoffrestar (etter eg viste og forklarte at det ikkje er drivstoff i sjølve brennaren). Fekk også vite eg burde prøve å sette fyr på den før eg pakkar den i bagasjen. Skal sjølvsagt ikkje ha med gassbeholdarar på flyet. Så etappen heimanfrå til Gardermoen med Widerøe er i alle fall grei om det stemmer det eg fekk vite der.

Så då er spørsmålet om nokon veit korleis dette vert handheva på Gardermoen (utanlandsflyging)? Eller generelt hos SAS? Sjekkar dei bagasjen på nytt ved flybytte eller er eg på trygg grunn når eg får den gjennom kontrollen til Widerøe?

Det vart mange spørsmål, håpar nokon har erfaringar med dette. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutes ago, haugoy said:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Eg har sett på dei sidene der når eg googla, men der er ikkje nemnt noko av det eg spør om. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betyr at det i utgangspunktet er tillatt, men de forbeholder seg retten til å nekte hvis de har en dårlig dag. Uten begrunnelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

"Sikkerhetskontrolløren kan stanse enhver gjenstand som denne vurderer kan (eller tilsynelatende kan) forårsake alvorlig skade eller true sikkerheten ombord, selv om gjenstanden ikke er listet i regelverket, og selv om det i denne oversikten er oppført at den er tillatt."

Selv om de spesifiserer at en gjenstand er tillatt, kan de fortsatt nekte. Du må bare ha flaks/uflaks.
Vask drivstoffbeholdere godt, og lufte et døgns tid. Brenneren pleier de ikke å bry seg så mye om. Legg ved en utskrift av listen over forbudte gjenstander. Det har funket for meg tidligere. Og det har ikke funket.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, haugoy said:

Det betyr at det i utgangspunktet er tillatt, men de forbeholder seg retten til å nekte hvis de har en dårlig dag. Uten begrunnelse.

Nei, i utgangspunktet er det ikkje tillatt (dei listene der er ikkje uttømmande), men dei enkelte flyselskapa har fridom til å avgjere kva som gjeld for deira reisande. Eg er ute etter korleis folk har opplevd dette i praksis, og då helst med sikkerheitskontrollen på Gardermoen/SAS sidan det er dei eg skal reise med.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, haugoy said:

Skjult lenke - logg inn for å se den

"Sikkerhetskontrolløren kan stanse enhver gjenstand som denne vurderer kan (eller tilsynelatende kan) forårsake alvorlig skade eller true sikkerheten ombord, selv om gjenstanden ikke er listet i regelverket, og selv om det i denne oversikten er oppført at den er tillatt."

Selv om de spesifiserer at en gjenstand er tillatt, kan de fortsatt nekte. Du må bare ha flaks/uflaks.
Vask drivstoffbeholdere godt, og lufte et døgns tid. Brenneren pleier de ikke å bry seg så mye om. Legg ved en utskrift av listen over forbudte gjenstander. Det har funket for meg tidligere. Og det har ikke funket.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Sidan eg skal fyre med gass så vert det kun brennar som blir med på flyet. Høyres bra ut at dei ikkje bryr seg så mykje om den! :) Litt usikker på korleis eg skal få reingjort inni drivstoffslangen einaste. Skal i alle fall prøve meg på å legge ved ein sånn lapp som forklaring sidan eg fekk ja etter å ha forklart brennaren sin plass i systemet til personen eg snakka med i sikkerheitskontrollen her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke Avinor som håndhever denne praksisen. De eier flyplassen. Sikkerhetskontroll, innsjekk osv er det andre selskaper som driver. Jeg kan ikke helt se at det skulle være noe problemer å legge en brenner i innsjekket bagasje. Det du ikke får ta med er brennbar væske eller gass under trykk. De kommer ikke til å åpne den innsjekkede bagasjen din for å sjekke etter rester etter drivstoff i slangen til brenneren. I så fall har du utrolig uflaks. På GM går innsjekket bagasje gjennom flere nivåer av inspeksjon dersom de er usikker på om den inneholder noe ulovlig. Bagasje i transit er i utgangspunktet trygg, men det kommer an på hvor du kommer fra. Noen flyplasser regnes som "urene".

Ikke ha den i håndbagasjen. Da kan skjebnen din falle på en person som kan ha en god eller dårlig dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei den skal gøymast vekk i mørkaste kroken av baggen laaangt vekke i frå alt som heiter handbagasje. Får satse på den glir fint gjennom sidan den ikkje luktar bensin. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flydd mye både inn og utenlands med brenner som er brukt på både bensin og gass - aldri noen som har brydd seg med den. Var ikke en gang klar over at den kunne være et problem! :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har reist med bensinbrennar og gassbrennar og aldri opplevd problem, hverken innanlands eller utanlands.

Har heller ikkje lista det opp nokon stad, berre pakka den ned og ferdig med det. Mogleg eg har hatt flaks kvar gong :P 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fremt det puttes i innsjekka bagasje så tviler jeg på at det blir et problem. Når det gjelder håndbagasje så ville jeg vært langt mere skeptisk. Har reist mye og generelt så kan du oppleve totalt forskjellige reaksjoner på ting i håndbagasjen alt ettersom hvilken flyplass du er på, det nytter ikke å prøve å finne en enkelt regel. Sikkerhetspersonale på hver enkelt flyplass har egentelig all makt og kan definere stort sett som dem vil - diskusjoner er fånyttes. Hold derfor håndbaggasje til det helt nødvendige, er du i tvil på noe så legger du det i innsjekket bagasje :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikkje tenkt over det eg heller før eg googla fly og turutstyr i ein eller anna samanheng og ramla over fleire frustrerte personar på ulike forum i inn- og utland som hadde opplevd å få konfiskert brennaren sin. Inkludert ei særs forbanna dame på Facebook. Fekk litt panikk ei lita stund der  :blush: :hadet:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt gassbrennere i håndbagasjen flere ganger på reise i Norge uten problem, og har reist med brenner i innsjekket bagasje mange ganger uten at det har vært noe stress. Fuelflasker derimot, de er ikke så populære, så de vasker jeg godt slik at de ikke lukter bensin.

Ellers så er det litt som sies her, flaks/uflaks. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forhørt meg om dette på et uoffesielt profesjonelt hold..

1: Hold deg unna å pakke noe slikt utstyr i håndbagasje

2: Pakk brenner i innsjekket bagasje og styr unna å pakke drivstoffbeholder. Drivstoffbeholder med drivstoff er selvfølgelig uaktuelt å pakke. Om sommeren er jo ikke dette et tema, hvor man kjøper gassboks på ankomssted. Om vinteren så blir det litt mer lotteri hvis man velger å sende en tom men luktende fuelflaske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)



    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

      Takk for hjelpen!

      k.
    • Av Johan Nørstebø
      Jeg skal en tur til Nord-Norge med ally kano, og lurer på om det er noen her som har tips til hvordan den pakkes for en flytur.
      Per nå, har jeg lagt stengene inni duken og bunnen og rullet dette sammen til en pølse, og lagt resten nedi pakkposen rundt denne pølsa.
      Er dog bekymret for at spantene blir ødelagt av behandlinga de får av en flytur.
      Noen som har tips?
    • Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Overland
      Hei.
      Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
      Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 
       
      Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.