Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaske sko med goretexmembran?


REs

Anbefalte innlegg

Min sønn fikk en par joggesko av den typen med GoreTex membran. Å kjøpe sko til ham er et mareritt. Enten er de feil farge, passer dårlig eller så gidder han ikke være med å prøve sko.

Da vi endelig fant et par sko der alt stemte og som passet ved første forsøk, var gleden stor. De kostet noe over tusenlappen og hadde Gore Tex membran og alt så ut til å være i orden. 

Etter et vellykket kjøp så kjøpte vi like godt et par til av samme type for å være på den sikre siden.

Det første paret har vert brukt stort sett over alt, både på skolen og ute i naturen.

Etter en tid begynte jeg å kjenne at det luktet litt rart nede i vindfanget hvor ungene henger fra seg klær og setter fra seg skoene. Det luktet mugg.

Jeg var redd det var fukt i gulv eller vegger, men etter en tid fant vi ut at det var de nye joggeskoene som luktet mugg. Ikke de nyeste, men de som hadde vert brukt ute i skogen.

Skoene ble fjernet, rommet rengjort og lukten forsvant.

Hva gjør vi med slike sko?

I skobutikken mente de at vi kunne prøve med diverse preparater som de solgte, men dette var stort sett bare parfyme. 

Jeg foreslo vask i vaskemaskinen, men ekspeditøren i skobutikken mente at dette ville ødelegge membranen i skoene og burde være absolutt siste utvei.

Ok, alternativet er uansett å kaste nesten nye sko. 

 

Er det noen som har erfaring med å vaske slike sko i vaskemaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke prøve håndvask først da? Du kan jo drukne de i såpevann en stund, så i rent vann en stund og så skylle godt.

Hatt mange slike goretex sko selv men sjelden vasket de faktisk. Men jeg har opplevd at det har vært litt forskjell på lukt på de. Stort sett ingenting eller lite. Men et par begynte lukte litt. Der var sålen inni som var synderen. Bytte til et par støpte såler jeg hadde. Ofte så er de sålene som følger med skoene crap. Mange er og litt skumaktig som trekker til seg fukt, men er ikke enkle å få 100% tørre igjen før etter lang tid. Det gir grobunn for bakterier( er det som lukter). Og viktig å vippe opp sålene etter bruk så skoene for luftet godt.

Et annet triks noen bruker er å pakke inn skoene i plastpose og legge de i frysern. En del av de bakteriene overlever en vask, men kulde tåler de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et annet triks noen bruker er å pakke inn skoene i plastpose og legge de i frysern. En del av de bakteriene overlever en vask, men kulde tåler de ikke.

Beklager, men her tar du nok feil.

Dtte rådet fikk jeg også i skbutikken.

Mange, både skobutikker og matbutikker har opplyst at du skal fryse både det ene og det andre for å drepe bakterier. Til og med fisk til sushi.

Frysing dreper kun de en del innsekter og parasitter. Bakterier kan ligge nedfrosset i permfrost, eller for den del hvor som helst, i tusen år, og når de så tiner opp så er de helt i orden og klare for å sette i gang dævelskap eller hva det nå er de er i stand til å gjøre.

Bakterier drepes kun med varme, sterk alkohol, klor, antibiotika eller andre mer eller mindre giftige kjemikalier.Faktisk så er også honning bakteriedrepende.

De minst hardføre ryker like over 60 grader, men de tøffeste tåler gjerne opp til 80 grader og noen må faktisk kokes før de gir seg.

Jeg får prøve vanlig håndvask først og så får jeg se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lukter mugg er det nok best å bruke edikk. Mye edikk. Det finnes også vaskemidler for møbler som inneholder enzymer. Det kan ha en viss effekt. Et alternativ kan være å levere de til ozonbehandling hos et renseri, men det koster nok et par hundre kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ofte at skoene tørker for seint etter en våt tur ute. Og går det dager før de tørker skikkelig mugner de og de stinker. Mine jaktstøvler stinket minkfarm etter noen fuktige turer og løsningen min var å ta dem i badekaret, bruke dusjhodet inni og bruke såpe. De første skyllene var brunt vann, men etter grundig skylling var de rene. Så stappet jeg dem fulle av avispapir som jeg tok ut og hev etter en halv time cirka , og så nytt avispapir . Etter å ha byttet avispapir to ganger, dyttet jeg elektriske skotørkere oppi og de var tørre før kvelden og de duftet eple. En god håndvask tar knekken på drittlukten, men jeg tror ikke jeg ville puttet dem i en vaskemaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne lukt i gore-texsko er Zalo antibakteriell en god ide å prøve. La skoene ligge i ei bøtte med vann, gjerne lunkent, hvor ca en teskje zalo antibakteriell er oppløst. Dette tar lukta, men hvis skoene er skitne ellers kan de også kjøres en runde i vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.