Gå til innhold
  • Bli medlem

1:50000 kart over Norge


Anbefalte innlegg

Annonse

Kart i serien Norge 1:50.000 har gått veldig opp i pris dei siste åra. Viss du er DNT-medlem får du rabatt både på kartbutikken.no og hjå lokale turlag (10%), men det er framleis svært dyrt. Sidan det er snakk om mange kart, ville eg ha høyrt med ein forhandlar om du kunne fått meir avslag i prisen (f.eks. ved samla bestilling).

Du kan med fordel kjøpe turkart om dette er tilgjengeleg, desse dekker eit større område enn eit vanleg 1:50.000 kart (M711). Prisen er derimot ikkje særleg mykje høgare. Veldig mykje av fjellheimen i Norge har no slike turkart, men ein del av desse er 1:100.000

Det eksisterer ingen komplett oversikt over slike turkart, då det er forskjellige utgivarar, men mange vises her:

http://kunde.uglandit.no/Kartbutikken/tradepoint/B2C/ui/catalog/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=4,42

Du kan eksportere kart frå blandt anna gislink gratis: http://www.gislink.no/gislink/

Finn kartutsnittet, velg "eksporter kart", velg målestokk (1:50.000) og storleik (t.d. 2000x2000). Du vil då kunne laste ned ei jpg fil. Merk at du i Internet Explorer ikkje vil klare å laste ned kartet på første forsøk, men ved andre forsøk skal det fungera (evt juster tryggleiksnivået). Skal du skrive dette ut, vær obs på at du ikkje må endre på storleiken om du vil behalda målestokken.

Viss det er snakk om ein Norge på langs tur, så kan du kanskje få kjøpt brukte kart av nokon som gjekk året før. Sjekk gjerne lista på norgepaalangs.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du muligheten til å kjøpe abonnement?

Veldig godt spørsmål det. Jeg var inne på inatur selv nå, men kunne ikke finne det. Mulig de har gått bort fra? Fortsatt mulig å laste ned kart, men nå koster det 30 kr for et kart i A4str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
.....Viss det er snakk om ein Norge på langs tur, så kan du kanskje få kjøpt brukte kart av nokon som gjekk året før. Sjekk gjerne lista på norgepaalangs.info

Benytter dere virkelig 1:50' kart på en npl-tur Ragnar???

Ville kanskje trodd 1:100' kart holdt mer enn nok, og heller hatt hele 50' serien på GPSen for "finnavigering" en gang iblant bare???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje 1:50.000 kart på NPL turar. Eg brukte også 1:100.000 kart ein del stadar der slike var tilgjengelege, men det var igrunnen ikkje så store område. Den siste tida har det kome utruleg mange nye turkart i begge måletokkar. No foretrekk eg absolutt 1:50.000 uansett, då det er enklare å planlegge ei rute på eit slikt kart. Det er stor forskjell på kvaliteten, enkelte 1:100.000 kart er heilt ubrukelege. Med GPS går det greit med finavigering også, problemet er gjerne at ein ikkje ser "utfordringen" før ein er ganske nær om ein ikkje har oppdaga det på papir-kartet (dårleg oversikt på gps-kart siden skjermen er liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg takker for mange gode tips!

Men må vel innrømme at jeg fant en meget "billig" side på egenhånd, så nå er kart bestillingen igang.

Og med tanke på 1:100000 kart for NPL..så synes jeg også i likhet med Ragnar at det er mye enklere å planlegge ruten på 1:50000 kart. Å nå suser det inn kart i postkassa, så jeg er meget fornøyd :)

Men som sagt...tusen takk for gode tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link - den er bokmerket! Dette er vel svenske kroner også. Med en kurs på 0,85 bør sakene bli enda rimeligere. Kan ikke vi andre få høre hvordan det gikk? Leveringstid, overaskelser ift toll og anna tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=191_193_103_495

Dette er den fantastiske siden. Mener det er 77kr pr kart.

Også er det 18 kr i porto.

Det eneste som er litt dumt med dette er tollavgiften. Men går fint å bestille 2 kart i gangen, dette blir da 172 kr.

Ser nå at prisene er 99,50 pr stk, som skulle tilsavare ca 82,- fra Tollvesenet sine satser. Så da er spm: Er disse 1:50000-kartene de samme som vi har? Eller har de andre oppdelinger? Og står teksten på Norsk eller Svensk? Det siste er ikke så viktig, mer en kuriositet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at tollen slår inn i det man passerer 200,-???

Er det i så fall inkl porto??

Er med andre ord løsningen å dele opp slik at man kommer under 200,- og heller bestille flere ganger????

Hvor nøys sjekkes dette ved forsendelser, og hva er evt kostnaden dersom man blir oppdaget, eller velger å sende alt i en haug???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at tollen slår inn i det man passerer 200,-???

Ja

Er det i så fall inkl porto??

Nei

Det står en grei oppsummering på http://www.posten.no/760.cms

Er med andre ord løsningen å dele opp slik at man kommer under 200,- og heller bestille flere ganger????

Hvor nøys sjekkes dette ved forsendelser, og hva er evt kostnaden dersom man blir oppdaget, eller velger å sende alt i en haug???

Det har ikke noen konsekvenser utover at man må betale moms og tollgebyrer, men i dette tilfellet overstiger momsen fraktkostnadene slik at det alltid vil lønne seg å dele opp bestillingen.

(Hvis pris pr. kartblad er 82.- og frakten for to blad er 18 blir totalprisen 91.-

Hvis man kjøper mange blir det 82*1,25 + tollgebyr= 102,50+gebyr

Det eneste smutthullet måtte være hvis det ble definert som bøker (er ikke det fritt for moms?)

Et godt kart er da like underhokldende som en bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.