Gå til innhold
  • Bli medlem

Trener dere på langrennski?


Tiri

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det er mange her inne som trener på langrennski?

Selv har jeg som mål at jeg skal trene minst 3 ganger i uken i vinter, men ønsker å trene 5-7 ganger.

Blir varierte måter å trene på fra å gå i oppkjøret løyper og trene i intervaller, til å bruke fjellskiene :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yep. Det må først bli noe snø her. Men da går jeg gjerne 2-3 timer treningsturer både lørdag og søndag. Jeg kjører ikke noe spesiell intervalltrening, men prøver å variere mellom rolig langtur og sprek tur, der jeg drar til i bakkene. Jeg foretrekker å gå i oppkjørte spor, men når det mangler er det også greit uten spor. Forrige helg gikk jeg på vanlige langrennski uten spor ved hytta. Det var kjempefint og mye sine variert trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye, men tar en tur eller to i måneden, rundt studenterhytta. Treningen er mest bakketrening og tørrtrening for min del. Har vært med på ukentlig sirkeltrening i hele høst, og klatret 2-3 ganger i uken. Skal begynne å springe opp vassfjellet en gang i uken nå før vinteren slår ordentlig til, og da blir det nok noen opp ved siden av heisen på en kveld med fell på skiene. Så blir det topptur så fort vi runder nyttår og det er nok snø til det. Håper jeg greier å holde på 2 klatringer per uke, men ski har pri :wink:

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med langrenn aktivt, skikkelig artig idrett! Trener mellom 9-16 timer i uka for dagen. Og intervaller blir det 2-3 ganger pr. uke, kommer an på overskuddet. Da kjører jeg intervaller enten på rulleski, elghufs eller løp. Om sommeren er selvsagt fjellet et flott sted for trening og tur, deltar i samtlige motbakkeløp som Skåla Opp, anbefales!

Sånn ser ukesprogrammet mitt denne uka, rolige økter i uka, men høyøkter i helgen med snøsamling:

UKE 47:

1. Styrke i vektrom med 30 min oppvarming på beina, totalt 1.20

2. Fellestrening tirsdag. Intervall beina. 5x4min I-3. 2 min pause imellom draga. Kan kjøres som naturlig intervall.

3. Bakkeløp med hund, hurt i langkjøring.

4. Fellestrening torsdag. Langtur klassisk 1.40 I-1.

5. Fredag, Skøyting 1.30. I-1.

6. Lørdag 1 økt. Langtur klassisk. 2t. I-1.

7. Lørdag 2 økt. Skøyting 1.30 med 2x10min I-3 etter 1 time. 5min pause imellom draga. Eventuelt Natrudstilrennet, fristil.

8. Søndag. Langtur klassisk 2.30. I-1. Derav 20 min uten staver(I-2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, mest i preppa løyper.

Før jul (på fjellet), ukeprogram :

1-2 stk langturer i helgene,

1 gang intervall på beina (elghufs/stavgang)

Når snøen har kommet (Jan til Birken) er ukeprogrammet omtrent slik :

1 gang intervall (4-6)stk*(4-12)min.

1 gang 12-15 km distanseløp (med vekt på staking).

1 rolig langtur (25-35 km), med innlagte motbakkedrag.

+ familieturer

Utpå våren :

Skiturer i og utenfor løypa - koseperiode - ingen spesifikk plan - mest familieturer.

Styrketrening i vinterhalvåret : Klatring 1-3 inneøkter/uke med buldring. Vet ikke om det hjelper på skiformen, men det er veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå flinke dere er!!!

Skulle hatt et treningsprogram jeg også :oops: ..

På denne tia så blir det mest klassisk på meg med enkelte drag i mot bakkene.

Prøver å få fart å formen.....

Ja, er vi ikke det da :!:.

Nødvendigheten av program kommer vel mest an på hvilke mål man har da. :x .

500Fjell er nok en spreking som deltar jevnlig i konkurranser. Jeg derimot er en noget avdanket løper, med eneste ambisjon om "merke i Birken" for å legge treningsambisjonene passe høyt. Den aller beste motivasjonen er treningskompisene som pusher deg i all slags vær og de mange naturopplevelsene som treninga gir, som egentlig er selve målet :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vi ikke det da 8).

Nødvendigheten av program kommer vel mest an på hvilke mål man har da. :?: .

500Fjell er nok en spreking som deltar jevnlig i konkurranser. Jeg derimot er en noget avdanket løper, med eneste ambisjon om "merke i Birken" for å legge treningsambisjonene passe høyt. Den aller beste motivasjonen er treningskompisene som pusher deg i all slags vær og de mange naturopplevelsene som treninga gir, som egentlig er selve målet :!:

Aner du hvor mye man må trene får å kunne komme gjennom Birken med æren i behold?

Jeg kan trene 2 timer. tre ganger i uken en uke og 5-6 ganger i uken annenhver uke.

Er dette nok? Annenhver helg kan jeg også legge inn langkjørin.

Alt dette er snakk om ski, men kan også jogge innimellom.

Og får å si det sånn så er det mange år siden jeg har deltatt i konkurranser på ski :x .

Er enig at det er mye motivasjon i å trene sammen med andre, ikke helt det samme å trene alene nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått Birken, men vurderer det i år hvis jeg får tid og ikke minst om det finnes plasser igjen så sent.

Har lest en del artikler i blader som SkiSport, Snø og Ski og langrenn.com at en som trener mot Birken bør prioritere overkroppstrening. Dvs. mye staking på rulleski og styrke i overkropp for å gå fort. Selvsagt riktig glider og struktur på skiene. På langrenn.com kan du lese artikler om trening til Birken.

Hvis du vil spørre en som har skikkelig peiling på ski, send et spørsmål til Steinar Mundal på denne linken, nederst på siden: http://www.langrenn.com/forslag-til-trening-overgang-barmarksnoe.557022-6140.html. Svar kommer på langrenn.com om noen dager, følg med under "trening".

God trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått Birken, men vurderer det i år hvis jeg får tid og ikke minst om det finnes plasser igjen så sent.

Har lest en del artikler i blader som SkiSport, Snø og Ski og langrenn.com at en som trener mot Birken bør prioritere overkroppstrening. Dvs. mye staking på rulleski og styrke i overkropp for å gå fort. Selvsagt riktig glider og struktur på skiene. På langrenn.com kan du lese artikler om trening til Birken.

Hvis du vil spørre en som har skikkelig peiling på ski, send et spørsmål til Steinar Mundal på denne linken, nederst på siden: http://www.langrenn.com/forslag-til-trening-overgang-barmarksnoe.557022-6140.html. Svar kommer på langrenn.com om noen dager, følg med under "trening".

God trening!

Jeg fikk ikke gått så mye på rulleski i somer so jeg hadde håpet, så jeg trenger nok å bli MYE sterkere i overkroppen!

Har en som smører/glider skine mine og legger struktur på dem, så den biten er grei :oops: .

Takker for linken har vært litt inne på Langrenn.com i det siste, men bare smug lest :x .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor mye man må trene får å kunne komme gjennom Birken med æren i behold?

Jeg kan trene 2 timer. tre ganger i uken en uke og 5-6 ganger i uken annenhver uke.

Er dette nok? Annenhver helg kan jeg også legge inn langkjørin.

Alt dette er snakk om ski, men kan også jogge innimellom.

Og får å si det sånn så er det mange år siden jeg har deltatt i konkurranser på ski :D .

Er enig at det er mye motivasjon i å trene sammen med andre, ikke helt det samme å trene alene nei.

Med det volumet :lol: der, har du helt sikkert æren i behold + litt til overs :D .

Birken:

Fullføre: 0-2 dager trening pr uke, turen blir som en lang påsketur, forvent å bli støl.

Æren i behold : Med skibakgrunn vil 2-3 ganger pr.uke være nok.

Merketid : Med skibakgrunn holder det med 3-5 ganger pr.uke for de fleste, MEN du må ha en 1-2 treningsøkter med fart. Langturen(e) holdes rolig.

Rulleski - for de som satser mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det volumet :lol: der, har du helt sikkert æren i behold + litt til overs :) .

Birken:

Fullføre: 0-2 dager trening pr uke, turen blir som en lang påsketur, forvent å bli støl.

Æren i behold : Med skibakgrunn vil 2-3 ganger pr.uke være nok.

Merketid : Med skibakgrunn holder det med 3-5 ganger pr.uke for de fleste, MEN du må ha en 1-2 treningsøkter med fart. Langturen(e) holdes rolig.

Rulleski - for de som satser mer.

Da får vi se hva det blir til :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener som bare juling, har nettopp tilbrakt 8 dager i sverige kun for å gå på ski i mange minus og flotte trikkeskinner.

Heldig du da!!

Kan ikke bare pakke snippveska å dra jeg...

Men vi har da trikkeskinner på Dovre å :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG hva er elghufs?

Elghufs er en form for intervall/løping i motbakke gjerne med staver der man hufser seg oppover akkurat slik som elgen springer/hufser. Godt brukt treningsform på høsten da hufsinga minner en del om klassisk gange i motbakke på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG hva er elghufs?

Elghufs er en form for spretten skigang, dvs. at man spretter når man løper opp en bakke. I tillegg bruker man staver, helst kortere enn de vanlige skistavene dine. Dette er en god form for intervall og spensttrening som er god trening til vinteren.

Forskjellen fra elghufs til spretten skigang er at klyvene dine er lengre og man skal "hufse" seg oppover, nesten overdrive. I tillegg til lange, spretne steg skal man dytte hoftene fremover, noe man ikke gjør i spretten skigang. Det blir en slags Odd-Bjørn Hjelmeset teknikk, han er kjent for effektiv, gammeldags teknikk med lange klyv og fraspark. Husk lave skuldre, og lave staver, tenk at du går på ski. Husk også lange klyv, ikke sprett opp i lufte, men ta deg så langt frem i terrenget du kan å hvert hufs/sprett. Len overkroppen mer forover også.

God trening!

post-3251-133474508756_thumb.jpg

post-3251-13347450876_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.