Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelige og gode løsninger


Peder K.

Anbefalte innlegg

Det finnes så mye fint utstyr i sportsbutikkene. Og jeg er et offer for massiv markedsføring og har selvsagt lyst på det meste. Noe utstyr er bra, noe er ikke så bra. Men felles for det meste i sportsbutikkene er at det er så DYRT, DYRT og atter DYRT. 3-4.000 for en jakke, 1-2.000 for en bukse, 4-8.000 for et telt, osv. Jo mer penger jeg bruker, jo mer må jeg jobbe. Jo mer jeg må jobbe, jo mindre tid får jeg ute i naturen.

Er det noen smartinger der ute som har gode eksempler på rimelige, gode løsninger for fjellbruk. F.eks en presenning fra Biltema til 49,- kr istenfor telt, søppelsekker som soveposetrekk etc?

Kom igjen med gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk det du har! Det er det beste tipset som finnes.

Mye av det utstyret du ser på fjellet er dimensjonert for å fungere under de meste ekstreme forhold som er tenkelige på planeten jorden. Man trenger ikke sånt utstyr for å tusle rundt i Jotunheimen på sommeren f.eks.

Alle har en gammel anorakk det er mer enn bra nok. Gidder man ikke kjøpe en sovepose så kan man ta to slitte gamle og putte den ene inni den andre. Funker bra det og. Ullgensere har alle, og det er like bra som fleece (litt tyngre riktignok).

Det eneste jeg ville brukt litt penger på er støvlene. Da kjøper man det som man synes passer og ser en annen vei når man betaler.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man kan overleve med stort sett alt ja. Og noe utstyr syns jeg er klart mye viktigere enn annet.

Klær man får kjøpt i sportsbutikker i dag, lager tur livet mer komforttabelt og i stor grad gjør ting mer praktisk. De er som regel ganske lette, har mange funksjoner, kan brukes i masse forskjellig vær osv. Om man ikke har det siste her, får man i verste fall en litt tyngre sekk. Og man må kankskje bytte klær litt oftere, pga værforandringer osv.

Utsyr er ganske likt klær. Her er det snakk om funksjon og vekt igjen. Men absolutt alt kan brukes. Telt mener jeg burde tåle litt. Altså ikke et telt man får kjøpt på Obs til 500 kr. Pressening er nok mye bedre da, ettersom de ikke har sømmer som går opp. Og stoffet tåler også mye mer. Kokeapperat, gas eller fuel, det finnes mye billig. Men vekt og funksjon er stort sett det som definerer pris her også.

Div tips!:

Dersom du skaffer en pressening, så sørg for at det er bra med bardunerings muligheter. Man får kjøpt mye rart her, noe som lager hull og forsterker stoffet. Men finns andre løsninger som man kan feste barduner i som ikke lager hull. Hulla har en tendens til å revne opp ved stor påkjenning.

Truger kan lett lages hjemme. Av plast, lett-metall eller treverk!

Dyreskinn, eller imitasjon er utrolig fint å bruke som liggeunderlag.

Og om man ikke vil jkøpe Gore Tex, så finns det mye annet bra. Bomull, Oilskin og andre rimilige kunst-stoffer.

Men en ting er klart... Finns mye som koster masse som gjør ting utrolig lett og komfertabelt. Man må bare velge ut noen av de tinga. Å kjøpe alt med engang tviler jeg på noen gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke og snakke om SALG, SALG og SALG!

Jeg har verdens beste Alfa NNN sko - 200 Nok. Asolo Telemarksstøvler: 300 Nok. Lett fjellskipakke: 1200 Nok. G- tex bukse fra Norrøna: 800 Nok. Brestøvler La Sprtiva: 750 Nok. Ikke så aller værst? Jeg er ikke typen til å tusle i butikker, men innimellom dukker det opp noe, eller får høre det fra kompiser. Og snart er det påske, er det ikke salg igjen da? Jeg trenger uansett toppturski...

Litt på siden, men en bekjent fikk tak i en russisk ekspedisjonsdunjakke på UFF for et par hundrelapper. Flaks, vel,vel.

8)

I tillegg så takler de fleste butikker litt pruting, og som regel sparer du noen hundrelapper der, avhengig av hvor mye du kjøper.

Eller som sagt over: Bruk det stæsjet du har. _Trenger_ du den nye jakka? Det er utrolig hva som kan fikses og lappes med noen selvklebende nylonlapper fra Sybutikken. Og det er fortsatt mulig og krysse Jotunheimen på treski.

Ikke glem muligheter til å reklamere....Det er over 50 år siden det ble laget utstyr som er ment til å vare.

Legg noe kroner i det viktigste: telt, soveposer og sko. Spleise på telt med turkompisene er vel en mulighet? Kjøp "basisvarer" med god kvalitet og holdbarhet. Har en fleecegenser fra Lowe (som selvfølgelig har gått ut av produksjon), kjøpt i 97. Den er brukt MYE, og har vært vel prisen på et par laken!

Vask ull med Milo, så holder det lenger. Ellers: vask minst mulig, er det noe som sliter på klærne er det vaskemaskina og ikke bruken.

Eller fiks en ekspedisjon og håp på sponsing. :?::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig i at mye av utstyret som selges er for vær og vind-forhold som man sjelden eller aldri opplever på tur. (De fleste holder seg tross alt hjemme/inne om det er spådd storm)

Markedsførerne har vært flinke til å selge "orkan"-produkter" til folk flest, som kanskje ikke utøver noe mer ekstremt enn fire-fem rolige dagsturer på merka fjellsti i løpet av året.

Og ja, det ER dyrt det meste.

På den annen side, har du kjøpt deg bra ytterplagg og telt så kan du ha glede av det lenge, i hvertfall størrelsesorden 10-15 år.

Dersom man bruker plaggene ofte (f. eks sykle daglig til jobb etc) blir "prisen pr bruks-dag" ganske lav.

Men her er mitt billigtips; fant ut at de blå plastkaffekoppene du fikk på Hydro var lettere enn de grisedyre titankoppene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har kjøpt mye dyrt og fancy utstyr i min tid ja, men nå har jeg hoppa av karusellen. Utstyrsprodusentene spekulerer i vår uvitenhet og mangel på erfaring. Vi blir lurt til å tro at vi trenger ekspedisjonsutrustning til søndagsturen.

Jeg anbefaler å satse på gode sko, ryggsekk og telt. Resten trenger ikke koste skjorta for å holde mål til normalt norsk friluftsliv sommer og vinter. Tro meg, jeg har prøvd det meste... Turen kan kanskje bli mer komfortabel med den eller den duppeditten, men hvis vi er mest opptatt av komfort kan vi like gjerne bli hjemme i sofaen. Klart vi skal ha det best mulig på tur, men det skal vi klare med enkle midler. Da blir tilfredstillelsen størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips:

Klær ++: Inge B. Pedersen i Gvarv - sjekk www.telefonkatalogen.no. Han sender deg liste over hva han har inne. Pensjonist som kjøper opp utstyr fra det norske og svenske militæret. Mye bra i ull. Anbefaler spesielt klatrevanter og halser.

Telt: I mange tilfeller kommer du langt med en presenning til 30 kroner.

Sko: Norge er dyrt. I københavn er det ofte nesten halv pris på samme merker...

Gore-tex er blitt svindyrt fra en del produsenter. Jeg har gått over til bomull, og billig regntøy (lett). Fungerer mye bedre for meg.

Bruktutstyr: Så en som skrev at det blir mer og mer utstyr, mer og mer jobbing, mindre og mindre tur. Hva med å være så kynisk at du spør om å få kjøpe litt utstyr av de som har latt seg fange av karusellen???

Det var jo noe... :)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp en fjellduk (jerven) thermo extreme. Greit nok at den ikke er billig (ca 2400) men da får du en fjellduk som kan brukes til både sovepose, regntøy, regntrekk, telt osv.. Nesten så du ikke trenger noe annet på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei vandre-jørn

- jeg er 100% enig i din uttalelse om at vi er lurt til å kjøpe ekspedisjonsutstyr til søndagsturen!

Man har den eksplosive kombinasjonen av dyktige designere og markedsførere av friluftsutstyr + nordmenn som er et totalt trygghets-narkomant folkeslag. Ingenting skal være farlig eller innebære noe risiko her,( ja seff unntatt de 12.000 skadde årlig i den samfunnsnyttige biltrafikken...) og vi skal i hvertfall gardere oss mot den skumle naturen. Derfor ser du fire av fem turgåere fra Sognsvann til Ullevålsseter iført gore-tex. Trygt ska`re værra.

I bladet Padling sto et leserinnlegg i fjor fra en fyr som var på over hundre (!) overnattingsturer med kajakk hvert år. Han hadde imidlertid nesten ikke noe sikkerutstyr, som padlesporten er så rik på. Han var uføretrygdet og hadde rett og slett ikke råd til det. Derimot hadde han to regler; han padlet alltid like inntil land, og han padlet aldri i dårlig vær. Altså oppnådde han god trygghet uten å blakke seg i sportsbutikken. En holdning som også andre kanskje kunne lære av..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig push, vi nordmenn er og blir utstyrs-freaker, kun det dyreste er godt nok. Vi er flasket opp med at "du får det du betaler for", og tror at vi må ha, må ha, må ha.........

For ikke å glemme status-faktoren. Mange liker å ta seg godt ut, og da hjelper det på med dyre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sekk jeg fikk til konfirmasjon for 20 år siden. Den bruker jeg fortsatt daglig til sykling, dagsturer i fjellet etc. Den fungerer fortsatt utmerket. Den er selvsagt ikke antydning til vanntett, men jeg pakker alltid alt jeg har i plastposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Push her...

Jeg kan nevne at jeg for mange år siden kjøpte en "fake" McKinley sekk(som i utgangspunktet ikke er noe "super-merke") I Vietnam.

Denne har vært en fast følgesvenn på adskillige turer. Den er god å ha på ryggen og har så langt ikke vist antydning til å gå i stykker.

Jeg har derimot venner som har kjøpt grise-dyre sekker som har hatt åpenbare defekter/svakheter.

Kanskje har jeg hatt flaks, men jeg stiller spørmålstegn ved påstanden om at man "får det man betaler for".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mye fint utstyr i sportsbutikkene. Og jeg er et offer for massiv markedsføring og har selvsagt lyst på det meste. Noe utstyr er bra, noe er ikke så bra.

La oss innrømme det - forfengelighet spiller en stor rolle ved valgt av utstyr.

Enkelte av oss har imidlertid litt sære meninger om dette. :D Det er greit med funksjonelle klær og noen kule detaljer, men prøver man seg kun ikledd de siste hippe fjellklærne fra topp til tå blir det fort harry. Vi har alle sett eksemplarer på dette: par i 30-årene på parkeringsplassene ved Gjendesheim eller Spiterstulen som nå skal være moteriktige ved å gå i fjellet. Når alt av klær og utstyr er det antatt siste hippe blir det litt latterlig. Det er nemlig helt andre koder på snaufjellet enn i alpinbakkene og i preparerte løyper.

Skal man først vær kul må man bruke klær og utstyr til de faller fra hverandre. De som er mye på fjellet får i praksis en passende blanding av nytt og gammelt/velbrukt. Denne ”pakken” gir akkurat det kule og laidback imaget mange vil ha. :wink: Velbrukt utstyr oser erfaring og at man er rutinert, i tillegg til selvsikkerhet ved at man gir blaffen i hva andre måtte mene. De nye hippe enkeltdeler man måtte ha indikerer at man ikke er særing fortsatt fanget på 80-tallet. Selvfølgelig må man være såpass ofte på fjellet at klærne faller fra hverandre før de blir FOR utdaterte.

Skal man gi råd om kjøp av klær og utstyr i dag ut fra forfengelighetskriterier bør man tenke på at det skal vare i mange år. Da er det greit å styre unna årets motefarger og tilfeldige sesongmerker, samt ikke ha for glorete og feite merker på klærne. De fleste merker blir passé til slutt. Jeg foretrekker nøytrale og diskré klær/utstyr uten merker, eller hvor merkene kan fjernes.

Uavhengig av om man skal være kul eller ikke vil de fleste allerede ha det meste av det man trenger til sommerturer. Ellers venter man til det blir salg og ikke minst sjekk hva som selges brukt på ymse nettsteder, evt. selv legge ut en annonse her på fjellforum og på steepstone og friflyt. Man får lett et lite brukt telt til under halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lyst til å sitere Zapffe's beskrivelse av tindebestigerens påkledning: "Hans klær er tidløs og i dempede farver, men med et snitt og raffinement som dufter av eventyr. Og kikker du under hattebremmen møter du et blikk av smaragder og rustfritt stål."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kanskje har jeg hatt flaks, men jeg stiller spørmålstegn ved påstanden om at man "får det man betaler for".

Det var det jeg også gjorde :wink::D

Derfor jeg brukte ""

Av og til kan det være slik, men ofte er det ikke slik. Høy pris er ofte et resultat av at man har klart å opparbeide seg et kjent merkenavn. F.eks ved massiv markedsføring, hyre inn kjente personer til å bruke produktene osv. Dette koster, og må gjenspeiles i prisen.

Ta et eksempel:

Har en Ulvangsokk, kostet kr. 99,- på sportsforrening. På Rema!! kjøpte jeg Trysilsokken. Er helt lik, og skal ikke forundre meg om at den er laget på samme fabrikk. Er ikke så forseggjort innvendig som Ulvangsokken. Har vasket dem nå en del ganger, og holder seg meget godt. Kostet kr. 30,- på Rema. Kjøpte like godt 5 par til etter å ha vasket de første en 2-3 ganger. Mye for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg klippet av øvre del av armen på en utslitt ullgenser som allikevel skulle kastes og fikk en varm og meget rimelig hals/skjerf. Funker som bare det :D Øvre del av lange raggsokker som er helt utslitt kan også klippes av som knevarmere. Det tipset leste jeg i en bok av Lars Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig i det meste her. Men når jeg skal kjøpe noe som koster litt. Så tror jeg innerst inne det er pga komfort. Kvalitet spiller jo selvsagt inn også. Men er ganske mye ting som er billig men bra kvalitet. Og tror man lærer litt av hva man skal se etter med litt erfaring.

Ellers handler jeg sjeldent til full pris. Endten så er det salg. Ellers benytter jeg meg av DNT's rabbatter på Oslo Sportslager. Som er 15 til 20%.

Med dette er en bra lenke! Gamle ullsokker brukes nå som knevarmere, og har lagd noen fine vester av ull av gamle ullgensere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

En kompis viste meg akkurat noen gode vindvotter som brukes i det svenske forsvaret. De var en gjeng som hadde bestilt dem, og fått dem til 100 kr stykket. Er det noen som vet hvor man kan bestille svensk militært utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også gjorde ;):!:

Derfor jeg brukte ""

Av og til kan det være slik, men ofte er det ikke slik. Høy pris er ofte et resultat av at man har klart å opparbeide seg et kjent merkenavn. F.eks ved massiv markedsføring, hyre inn kjente personer til å bruke produktene osv. Dette koster, og må gjenspeiles i prisen.

Ta et eksempel:

Har en Ulvangsokk, kostet kr. 99,- på sportsforrening. På Rema!! kjøpte jeg Trysilsokken. Er helt lik, og skal ikke forundre meg om at den er laget på samme fabrikk. Er ikke så forseggjort innvendig som Ulvangsokken. Har vasket dem nå en del ganger, og holder seg meget godt. Kostet kr. 30,- på Rema. Kjøpte like godt 5 par til etter å ha vasket de første en 2-3 ganger. Mye for pengene :)

Beklager å måtte skuffe deg, men trysilsokken inneholder mye annet enn ull, noe ullvang sokken ikke gjør. Med trysilsokkene får man en stor mengde bomull og akryl mixet med ulla. Bra nok til tur? Kanskje. Er ullvangsokkene bedre til turbruk? Definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også prøvd trysil-sokken. blir fort hull. ulvang-sokken er bedre, men blir for fort hull i den også. bruker bridgedale-sokker så å si daglig fra september til mai, og ikke antydning til hull. dyrere enn ulvang, ja. men du verden så holdbare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder usikkerhet iforhold til kvaliteten på utstyret kontra prisen så mistenker jeg at mange ikke gjør nøye nok undersøkelser når de skal kjøpe noe. Man bare slentrer ned til butikken og satser på at ekspeditøren skal guide deg gjennom et utvalg av produkter.

Skal jeg kjøpe en turartikkel, telt, sovepose etc, så vet jeg at det mest sannsynligvis finnes haugevis av reviews og tester fra folk som allerede har kjøpt produktet, veldig ofte finner jeg videoer på you tube også, og for ikke snakke om den informasjonen jeg får av folket på forumet her.

Når jeg går i butikken så vet jeg som oftest mer om produktet enn ekspeditøren. Og finner du ingen informasjon om et produkt, ja så er det sikkert en grunn til det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.