Gå til innhold
  • Bli medlem

Fullstendig off topic - Hvordan vasker man gulv?


Anbefalte innlegg

Jeg vet dette ikke nødvendigvis er noe fjelltema, men prøver meg likevel. Dog må man jo vaske gulv på selvbetjente hytter...

Har ikke vasket mange gulv i mitt liv, innrømmer det. Men de gangene jeg har forsøkt har det gått skikkelig dårlig. Jeg tar utgangspunkt i en mer klassisk stil der bøtte, klut og stang til å feste kluten på er vesentlige elementer. Jeg kjører i med grønnsåpe. Følgende fundamentale problemer oppstår:

1. Kluten blir av naturlige årsaker fort full av skit, dvs. hovedsakelig støv og hår. Da skal man altså dyppe kluten i bøtta og vri opp. Problemet blir da at mye av støvet og nesten alt håret blir igjen på kluten. Å vri en gang til hjelper beskjedent. Påfører man så kluten på gulvet igjen drar man mye hår og drit utover igjen.

2. Det er et himla styr å hekte av kluten fra stanga når den er spent fast hver gang for å dyppe/vri kluten.

Er det meninga man egentlig ikke skal dra opp drit her, men heller skyve alt til et punkt? Vil støvet være med på en så lang forflytningsprosess? Må man bytte klut ofte?

Hva med en mopp, er det noe å satse på?

Har forsøkt støvsuging, evt. støvsuging før vasking, men det blir jo mange prosesser og mye jobb hver gang da.

Andre tips? Hvordan vasker man best, enklest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig ann på gulvet ditt.

Her er noen tips som holder gulvet ditt fint lenge:

1.Ikke vaske med vann på klikk gulv, speislet ikke laminat. Bruk støvmopp og lign.

2. Vann og trevirke er ingen god kombinsajon, bruk helle ren fuktet klut enn en dryppened våt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette ikke nødvendigvis er noe fjelltema, men prøver meg likevel. Dog må man jo vaske gulv på selvbetjente hytter...

Andre tips? Hvordan vasker man best, enklest?

Som tilsyn på en selvbetjent turisthytte (med noen overnattinger i året), ser jeg at det er mange som ikke kan/vil gjøre rent.

Selv husmorforreningen på tur, kan slurve med vasken. Det har blitt vesentlig dårligere de siste årene.

Så til dagens tekst:

Det lønner seg å sope gulvet før vask. Så er det bare å ta vann i bøtta, ha i litt grønnsåpe, dyppe filla, henge den på kosten og vaske i vei. Det lønner seg å ikke ha filla for våt.

Jeg klarer ikke å vaske gulv uten å bli svett, så det kan passe å ta på seg turklærene (som alt er svette fra gårsdagen) før gulvvasken. Og det hender jeg tar av strømpene, ellers blir de våte.

Min mor hadde antakelig ikke "godkjent" en slik vask, men det er det beste jeg som tilsyn, kan håpe på.

På "min" hytte er det langt til vann, og det hender at oppvaskvannet fra frokosten blir benyttet til gulvvask.

Alt for å komme fortere av gårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å bruke tørrmopp først for å få bort hår og hybelkaniner og deretter vaske med våt, utvrengt klut. Fungerer fint hjemme på badet.

Men mopping er ikke lett... Jeg har en gang måttet moppe på jobben (juletrefest med barn som skulle ligge på gulvet) og fikk beskjed av en kollega at jeg ikke kunne det :( . Jeg vet fortsatt ikke hva jeg gjorde feil og hva problemet var... Hjemme kan jeg det godt nok etter min standard.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er å vaske med kun rent vann, men det er det vel ikke mange som gjør. :wink:

Når man vasker med kun vann og det ikke er belegg etter såpe fra før så blir gulv mye renere og såpe gir mer bakterievekst for bakteriene formerer seg i fuktighet, selv om det er såpe som dreper bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så er husarbeid noe av det kjedeligste jeg vet om, så jeg bruker minst mulig tid på det. Derfor har jeg funnet ut at det lønner seg å ha riktig utstyr og proff teknikk.

Jobbet under studietiden med å vaske for et firma og fikk da opplæring i moppingens kunst. Kjøpte samtidig inn proffutstyr til hjemmebruk, dvs moppestang og maaaaange mopper. Dette er bomullsmopper av typen du ser blir brukt på skoler etc (hvite med mange "tråder" på). Dette funker suverent og er tilnærmet umulig å slite ut. Bøtte og klut er ikke noe alternativ. Da smører man bare møkka litt jevnere ut over gulvet.

Sånn gjøres det:

Løft opp alle stoler og andre hindringer fra gulvet og beveg fuktig (IKKE våt) mopp i åttetall over gulvet. Hvis du bruker såpe så vær ytterst sparsommelig for såpa blir jo liggende på gulvet etter vask. Med en gang moppen begynner å bli litt møkkete bytter du til ny ren fuktig mopp. Jeg pleier å bruke en mopp på ett til to rom, avhengig av hvor møkkete det er. Det følger litt møkk med som ikke blir liggende i moppen. Har du moppet riktig blir det liggende i en haug som enkelt kan feies opp på feiebrett. Når du er ferdig ristes alle moppene du har brukt så den værste dritten faller av (ute i haven eller i do). Deretter hiver du moppene i vaskemaskinen på 60 eller 90 grader. Når du tar dem ut av maskinen rister du dem så de blir litt fluffy. Er det lenge til neste vask må de tørkes. Vasker du ofte kan du brette dem sammen og legge dem i en plastpose så er de fuktige og klare til bruk igjen (kan bare ligge et par tre dager).

JIF mopp og mikrofiber fungerer også, men jeg får best resultat med bomullsmoppene.

Her er JIF sin instruksjon i moppebruk: http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3225:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22623::1:6783:7:::0:0

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tar utgangspunkt i bøtte, klut og svaber så kan du jo gjøre følgende:

Først bruk svaberen på tørt gulv for å samle opp grus, kaniner og annet snacks.

Så ned på alle 4 med kluten, start i et hjørne og jobb deg systematisk over rommet. Bytt vann ofte nok.

Deretter tar du svaberen og svabrer tørt, da ser du virkelig hvor mye skit som ligger igjen på vannet som blir svabret.

Dette burde gi et tilfredstillende resultat, det syns iallefall mitt befal.. Altså, denne metoden var den jeg lærte på rekrutten, som jeg kun har brukt senere når jeg hadde utvask på hybelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her. Hvis man vil ha gulvet skikkelig rent må man, som Mayhassen sier, svabre over gulvet etter vask og tørke opp det møkkete vannet som man samler opp. Da får man vekk det aller meste av skitten som kluter og mopper har spredd utover. I tillegg blir det ikke liggende noe såperester igjen. Dette funker ikke på alle typer gulv, men på belegg eller godt lakkerte tregulv er det fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.