Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da glidelåsen på min Mountain Equipment-jakke takket for seg etter 15 år, er jeg nå på utkikk etter ny tykk dunjakke.

Rab Neutrino Pro seiler opp som favoritt. Leser man på utenlandske forum og reviews, regnes den av mange som en av "legendene" innenfor dunjakker. 

Her på Fjellforum derimot, er det null treff på "Neutrino". 

Jeg er på utkikk etter en allsidig dunjakke, som holder meg varm både under lett aktivitet, og når gradestokker kryper ned mot -20°C. Siden den er mye omtalt i utlandet, og lite her inne på Fjellforum, blir jeg betenkt på om dette er ei jakke som er varm nok? Som @sneakyowl skrev i en annen tråd: Det hadde vært noe med standard for testing av isolasjonsplagg! 

image.thumb.png.91ab8e10880fba62077cb3c5b8b5af22.png

Er det noen som har "norske" erfaringer med denne jakka? :)

Endret av ingen87
  • ingen87 endret tittelen til Rab - Neutrino Pro (dunjakke) - Erfaringer
Skrevet

Har vært i kontakt med en systue via XCsports, men ikke fått noe pris på dette. Jeg er ikke kompetent nok til å gjøre dette selv. 

Skal sies at det har skjedd noe uforklarlig med jakka. Den har krympa et par størrelser i løpet av disse årene 🤭

Skrevet
ingen87 skrev (3 minutter siden):

Har vært i kontakt med en systue via XCsports, men ikke fått noe pris på dette. Jeg er ikke kompetent nok til å gjøre dette selv. 

Skal sies at det har skjedd noe uforklarlig med jakka. Den har krympa et par størrelser i løpet av disse årene 🤭

Finn en lokal systue. Her i Ålesund er Longs systue rask og god., Han har sydd ut og inn jakker for meg både dress og vanlige. Ermer som er kortet og glidelåser byttet. Du trenger ikke noen som kan Gore tex eller annen teknisk sykunnskap til dette. 

Men om det også må til en størrelsjustering etter uforklarlig krymping, så er det en annen sak. Merkelig det der. Det skjer med mange ;) 

Skrevet (endret)

Jeg tenker at dunjakker er et nokså sekundært plagg for de fleste i Norge. Det vil si bruken er mer relatert til overtrekks jakke når du har pause, når du er på vei til hytte/jobb, eller når du er på vei til tur. Personlig er det mer en overtrekks jakke under stopp/pause og kjekt å ha når du er i camp. Tror jeg kan telle på 3 fingrer ganger jeg har forsøkt å bruke dunjakke på tur under aktivitet som skigåing, da var det bitene kaldt og det ente med å bli alt for varmt.

Jeg har mer troen på bruk av andre typer jakker til de ekstra kalde dagene, som feks primaloft, parkas etc enn dun. Jeg bruker av og til en vest av primaloft som ekstra lag. Men da må du bikke ned mot og under -25.

Ser heller på andre ting på jakka enn fyll graden av dun og isolasjonsevne så lenge det er ekte dun og laget etter standarder.

Som @frankdrebin skriver, fiks heller glidelåsen på jakka di.

Endret av Dompappen
Skrevet

Men tenkte uansett at jeg kunne ha den litt i bakhånd, så vil gjerne reparere den hvis det er mulig :)

Skrevet
Dompappen skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at dunjakker er et nokså sekundært plagg for de fleste i Norge. Det vil si bruken er mer relatert til overtrekks jakke når du har pause, når du er på vei til hytte/jobb, eller når du er på vei til tur. Personlig er det mer en overtrekks jakke under stopp/pause og kjekt å ha når du er i camp.

Har den på døgnet rundt når jeg er på isfisking. Har den og i sekken på jaktturer, men som du sier blir den for varm å gå i. På skiturer med ungene er den perfekt, da tempoet ofte er lavt. Ja, det blir også mye daglig bruk på de kaldeste dagene. 

For min del er det ikke et sekundært plagg. Tykk dunjakke er det plagget jeg bruker aller mest i vintermånedene, som her strekker seg fra oktober-mars.

Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

Betaler selv 500,- for å få sydd ny glidelås i jakke hos skredder. Hatt med egne glidelåser. Var lei av at de i plast røyk på begge Arcteryx Atom jakkene, så ble metall. Har en lett dunjakke fra Zero rh+ som og fikk sådan glidelås. Problem med ising av metal i minus tar jeg senere.

Ellers har jeg null peil på Rab jakka. Du er vel den som trenger noe slikt, med vinter halve året 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.