Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nu på sista träningen och test av utrustning efter strul med både nya kängor och ryggsäck så ska jag använda träningsklocka som teoretiskt räknar ut kalorier och räkna på antalet kalorier jag tar med i mat och godis (dvs choklad, nötter, russin,kex)

Annonse
Skrevet

Räknat på kalorier jag kommer att ha med på 12 d +2 d vilodagar blir per dag 3300 kal vandringsdag+ 2 med 0 kal.

Teoretiskt blir det en vikt minskning med 5-6 kg

Får packa men troligtvis får jag ej plats med mer mat om inte tar med mindre skrymmande packning i en 60 L säck med några påsar på utsidan och vikt på 22-23 kg 

I så fall mer nötter och russin då choklad kan vara mer ovant för mig som ej äter det normalt.

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, Håkan S said:

Räknat på kalorier jag kommer att ha med på 12 d +2 d vilodagar blir per dag 3300 kal vandringsdag+ 2 med 0 kal.

Teoretiskt blir det en vikt minskning med 5-6 kg

Får packa men troligtvis får jag ej plats med mer mat om inte tar med mindre skrymmande packning i en 60 L säck med några påsar på utsidan och vikt på 22-23 kg 

I så fall mer nötter och russin då choklad kan vara mer ovant för mig som ej äter det normalt.

Her er et triks for å få med mer mat når sekken er full: Fyll alt av små og store lommer på jakker og bukser med mat som tåler det :) Og hvis det heller ikke regner får du plass til en stor chips pose i hetten på jakken og! 

• Liker 1
Skrevet
LitekH skrev (26 minutter siden):

Dadler syns jeg er veldig godt på tur. Extra har en type Änglamark økoligiske dadler. Posen har lynlås og det er praktisk på tur.

Äter dadlar på vintern,väger en del.

Provat plommon förra året till gröten dock även det mkt vatten i, aprikos är tex svaveldioxid som konserveringsmedel och inte helt nyttigt.

Dock slutar tänka på vikten sista veckan och har mat med på resan och om paus på den ca 12h vägen med tåg/buss en middag.(Resan till Sv.fjällen tar 22h från min plats)

Ev med mindre torkad mat första dagen och kylklampar som kan slängas vid sista soptunnan.

Torka egen mer mat finns inte tillräckligt med tid till nu.

Skrevet
Håkan S skrev (På 14.6.2025 den 12.19):

Jag fick kryptosporidium av glaciärer vatten och gick ner 5 kg på ca 8 d och ändå lättgånget utom 2 d.

Au! Det hørtes veldig ubehagelig ut. Jeg har også blitt rammet av magesjau på fjellet, men ikke verre enn at det var over på én dag. Det var til gjengjeld en veldig slitsom dag...

Hvor drakk du da du fikk i deg parasitten?

Skrevet
Håkan S skrev (1 time siden):

Hardangerjökul vatten ca 1-2 dl ca 500m från jökulkanten med redan sediment som sjunkit dvs gott klart vatten resten kokt.

Finns i detalj beskrivet av mig tidigare.
Slutsats Fixa bästa möjliga fysisk form och frisk från tex förkylning osv och ta lärdom från tidigare utmaningar tävlingar utbildningar osv.

Alltid händer det något oförutsett i naturen om vågar utmana sig själv och lämnar TV soffan eller gaming stolen.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.