snute Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Jeg trenger gode tips til hvilken fjellsekk jeg bør velge. Det er et hav å velge i, og jeg har ikke muligheten til å få testet ulike typer, så jeg vil gjerne høre erfaringer her. Jeg har lest på tester og vurder både osprey og gregory. Jeg trenger en sekk som er 65-70l. Hva anbefaler du? Siter
+Gabs88 Skrevet 21 timer siden Pålogget Skrevet 21 timer siden Den som passer deg. Jeg kjøpte storsekk i fjor, og testet i den forbindelse modeller fra nettopp Osprey og Gregory, Gregory sekken ga minst like godt inntrykk som Osprey om ikke bedre med tanke på kvaliteten. Men Osprey passet min rygg. Det er andre som har hatt stikk motsatt opplevelse. Det fremste spørsmålet nå er ikke hvilken sekk som er best, det er hvilken som passer deg. Det sagt, i 65-70L området finnes "verdens beste sekker", Osprey UNLTD 64 og 68, har av og til sett dem på finn til lattelig gode priser. De er verdt å teste ut om du har muligheten. 1 Siter
snute Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Jeg bor langt unna butikker som selger sekker, så jeg må nok bare bestille å håpe at det blir bra å evt sende i retur dersom det føles helt galt. Det er derfor jeg leser tester og hører på anbefalinger.....ikke den beste måten skjønner jeg, men sånn må det bli. Jeg håper å tror at sekker nå til dags er så pass bra at når jeg velger en ut i fra tips og råd, så blir det bra uansett😊 Siter
Ole Kristian Krane Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg stemmer i den sekken som passer deg 🥳 For meg passet hverken gregory eller osprey. Jeg fikk heldigvis prøvd massevis på forhånd... For meg var fjellreven keb perfekt, og jeg elsker den 🤩 Men hvis den ikke passer til deg, din kropp så kommer den til å være elendig. Hvis du får til å prøve noen sekker, legg i 15kg så du får kjenne med vekt i, det er viktig. Siter
Fiskepadde Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden At den passer kroppen er viktig, blant annet rygglengde, utforming av hoftebelte og fasong og avstand mellom skulderstroppene. Men husk og å kjøpe en sekk som tåler det du skal ha i den. Bærer du 70 liter med murstein til fjells må du ha en annen sekk enn om du bærer 70 liter med fjær. Så var det budsjett og da! Siter
snute Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Ja hadde jeg bare hatt muligheten til å prøve☺️ nærmeste butikk hadde 2 sekker inne, og det var ikke riktig str til meg. Det haster med sekk, så jeg må bare klare å velge en å håpe at det blir bra. Jeg tror valget står mellom osprey ariel plus, gregory deva pro eller osprey atmos🤔 Siter
+ketilring Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden snute skrev (23 minutter siden): Jeg bor langt unna butikker som selger sekker, så jeg må nok bare bestille å håpe at det blir bra å evt sende i retur dersom det føles helt galt. Det er derfor jeg leser tester og hører på anbefalinger.....ikke den beste måten skjønner jeg, men sånn må det bli. Jeg håper å tror at sekker nå til dags er så pass bra at når jeg velger en ut i fra tips og råd, så blir det bra uansett😊 Jeg er ofte i samme situasjon som deg, med veldig få butikker og med veldig lite eller ikke-eksisterende utvalg av turutstyr i nærheten. Jeg syns det fungerer greit å bestille 2-3 modeller/størrelser av det jeg vil prøve fra nettbutikker som har fri retur i 30 dager eller mer, og returnere det som ikke passer. Klarna eller andre kredittløsninger fungerer veldig bra til dette. Når det kommer til sekker så har jeg "Osprey-rygg", så jeg kan bare bestille en sekk i min størrelse, og så passer den. Men jeg vil naturligvis anbefale alle å prøve sekken på ryggen med realistisk vekt i, det er kun da man får svar på om den passer og at sekkens justeringsmuligheter er tilstrekkelige. Selv har jeg to sekker i den størrelsen du er ute etter som jeg kan anbefale: Osprey Atmos AG 65. Dette er den sekken jeg har som har absolutt best bærekomfort. Solid og med mange praktiske løsninger men relativt høy egenvekt på rundt 2,3 kg. Osprey Rook 65. En betydelig enklere og rimeligere modell, men fortsatt veldig god bærekomfort selv med en egenvekt på kun 1,6 kg. Dette er den sekken jeg velger oftest av disse to, siden jeg sjelden bærer tungt. 1 Siter
+sofasliter Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden snute skrev (2 timer siden): Ja hadde jeg bare hatt muligheten til å prøve☺️ nærmeste butikk hadde 2 sekker inne, og det var ikke riktig str til meg. Det haster med sekk, så jeg må bare klare å velge en å håpe at det blir bra. Jeg tror valget står mellom osprey ariel plus, gregory deva pro eller osprey atmos🤔 Har du mulighet til å handle flere samtidig, for så å returnere de(n) som ikke passer? Sjekk hvilke nettbutikker som har gode retur rutiner. Siter
foroll Skrevet 8 timer siden Pålogget Skrevet 8 timer siden Jeg bor timesvis fra nærmeste sportsbutikk så alt som må prøves blir som regel 2-3 modeller i posten og så returnerer jeg de som ikke passer. Så har jeg etterhvert lært meg hvilke merker og hvilke størrelser på klær og sånt jeg pleier å bruke. Fjellsport har 100 dagers åpent kjøp og gratis retur. Outnorth, Widforss, Milrab og Skitt fiske/Skitt jakt mener jeg har 30. Magasinet har 30 dagers gratis bytte men må betale noen kr for retur. Ikke at det er noen krise, man betaler da for å kjøre frem og tilbake til butikker, uten at man tenker over. Og så finnes det da mange flere butikker. Angående sekk må jeg slå et slag for Bergans. Har flere fra de og synes de har god bærekomfort og som regel fine løsninger. Nå lages jo alt i Østen uansett, men fint å støtte norske eller skandinaviske produsenter for det. Lundhags, Fjällräven og Klättermusen i Sverige har også sekker. Jeg har kun erfaring med en dagstursekk fra Klättermusen, men er fornøyd med den. Siter
+Gabs88 Skrevet 8 timer siden Pålogget Skrevet 8 timer siden (endret) 3 hours ago, snute said: Ja hadde jeg bare hatt muligheten til å prøve☺️ nærmeste butikk hadde 2 sekker inne, og det var ikke riktig str til meg. Det haster med sekk, så jeg må bare klare å velge en å håpe at det blir bra. Jeg tror valget står mellom osprey ariel plus, gregory deva pro eller osprey atmos🤔 Jeg kjøpte begge samtidig fra en butikk med fri frakt og retur, så beholdt jeg den ene og returnerte den andre. Forøvrig benyttet jeg klarna sin faktura for å gjøre det, da slapp jeg at de trakk penger fra kontoen før jeg hadde bestemt meg (og eventuelt problemer når pengene returneres). Endret 8 timer siden av Gabs88 Siter
snute Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Takk for mange svar😊 lurt å bestille 2 sekker, og sende i retur den jeg liker minst....har aldri gjort det på den måten, så jeg vurderer å prøve det☺️ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.