Gå til innhold
  • Bli medlem

Sveitserkniv uten kniv


Anbefalte innlegg

Annonse

Har sett bilder av beslaglagte billige kopier av Sveitserkniv fra UK.

Disse hadde bladet tapet fast i åpen posisjon. 

Hvis det er snakk om trøblete mennesker, så er det nok slik at "kniv er kniv".

Kanskje bladlengde kan ha noe å si. Men det er ikke mulig å lage en kniv som er generelt nyttig som redskap, som samtidig er helt ufarlig med tanke på de som bruker kniv i voldelig sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (16 minutter siden):

Har sett bilder av beslaglagte billige kopier av Sveitserkniv fra UK.

Disse hadde bladet tapet fast i åpen posisjon. 

Hvis det er snakk om trøblete mennesker, så er det nok slik at "kniv er kniv".

Kanskje bladlengde kan ha noe å si. Men det er ikke mulig å lage en kniv som er generelt nyttig som redskap, som samtidig er helt ufarlig med tanke på de som bruker kniv i voldelig sammenheng. 

Litt av poenget med en Victorynox er vel som med Leatherman, komboen av verktøy og kniv. Selv om bruksområde er begrenset. Er dog intr å få et innblikk i andre lands regler og problematikk. Lovverket her hjemme anser jeg som ganske liberalt enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dusinvis av nesten like artikler på en mengde nyhetssider i inn- og utland, så her er det nok en pressemelding eller noe lignende som har blitt snappet opp og videreformidlet uten noen for redaksjonell/journalistisk innsats.

Det er helt usannsynlig at Victorinox vill slutte å lage lommekniver/multiverktøy med kniver. Og det er like sikkert at det er ett stort markedspotensiale for modeller uten kniv. Dette er såpass åpenbart at det mest forunderlige er at dette ikke har vært ett satsningsområde før nå.

Leatherman har hatt knivløse modeller lenge, Victorinox har også dyppet tærne i det vannet tidligere. Dette er nok helt udramatisk, og en ganske velkommen utvikling i mine øyne. Kanskje Victorinox faktisk har begynt å se på hva folk faktisk har bruk for, istf å lage ulike kombinasjoner med de samme verktøyene de har hatt i over 100 år. 
Jeg har ønsket meg slike alternativ lenge. Jeg har stort sett med meg en dedikert kniv uansett, så ofte (men ikke alltid) er knivblad(ene) i ett multiverktøy dårlig utnyttelse av plassen for min del, og kunne vært brukt til noe mer nyttig eller fjernet for å gjøre den mer kompakt. Også er det praktisk å kunne legge fra seg kniven og fortsatt ha ett ganske funksjonelt verktøy i lomma når en har ærend der kniv åpenbart er ugunstig å medbringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, aico said:

Er dusinvis av nesten like artikler på en mengde nyhetssider i inn- og utland, så her er det nok en pressemelding eller noe lignende som har blitt snappet opp og videreformidlet uten noen for redaksjonell/journalistisk innsats.

Det er helt usannsynlig at Victorinox vill slutte å lage lommekniver/multiverktøy med kniver. Og det er like sikkert at det er ett stort markedspotensiale for modeller uten kniv. Dette er såpass åpenbart at det mest forunderlige er at dette ikke har vært ett satsningsområde før nå.

Leatherman har hatt knivløse modeller lenge, Victorinox har også dyppet tærne i det vannet tidligere. Dette er nok helt udramatisk, og en ganske velkommen utvikling i mine øyne. Kanskje Victorinox faktisk har begynt å se på hva folk faktisk har bruk for, istf å lage ulike kombinasjoner med de samme verktøyene de har hatt i over 100 år. 
Jeg har ønsket meg slike alternativ lenge. Jeg har stort sett med meg en dedikert kniv uansett, så ofte (men ikke alltid) er knivblad(ene) i ett multiverktøy dårlig utnyttelse av plassen for min del, og kunne vært brukt til noe mer nyttig eller fjernet for å gjøre den mer kompakt. Også er det praktisk å kunne legge fra seg kniven og fortsatt ha ett ganske funksjonelt verktøy i lomma når en har ærend der kniv åpenbart er ugunstig å medbringe.

Det er nok ikke helt usannsynlig, de har en ny ledelse som har gjort mye rart de siste årene mtp produkter.

Veldig mange Victorinox fans som er veldig skuffet over utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (5 timer siden):

Det er nok ikke helt usannsynlig, de har en ny ledelse som har gjort mye rart de siste årene mtp produkter.

Veldig mange Victorinox fans som er veldig skuffet over utviklingen.

Alt har en historie og en bakgrunn. Stikkord 9/11, og de endringer som fulgte derav.
https://www.bbc.com/news/business-18005145
https://worldcrunch.com/culture-society/how-the-swiss-army-knife-survived-911
Så dagens "meny" ser slik ut:

bilde.png

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (10 timer siden):

Knivløse utgaver er helt topp, mye bedre å ha en trygg og god kniv utenom.

Nå vet jeg ikke hvordan kvaliteten på Victorynox er, men har en Leatherman OHT. Har vel det mest crappy knivbladet jeg har vært borte i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (5 timer siden):

De driver med mye rart og endringene har først skjedd de siste årene.

Ikke slik jeg ser det. Det er bare mer av det samme. Et selskap som forsøker nye veier/produkter i et stadig vanskeligere marked. 9/11, stor fokus på sikkerhetskontroll på flyplasser, mistet forhandlernett på flyplasser, satset etterhvert på ulike andre type produkter, reiseeffekter og  klokker m.m. for å kompensere/beholde arbeidsstokken,... så spol frem til kraftigere regulering i form av lover som forbyr ulike kniver, låsbare blad m.m. Ikke lett å være masseprodusent  av produkter som stadig færre etterspør.  Alle (kritikerne der ute) applauderer kanskje ikke alle valgene de gjør under slike forhold, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Veldig mange Victorinox fans som er veldig skuffet over utviklingen.

Jeg er ikke så interessert i Victorinox/SAK at jeg følger med på alt de gjør, men de lager god kvalitet til stort sett hyggelige priser, så derfor har det irritert meg litt at de er så ufattelig trege med å fornye seg. Dagens modeller er fortsatt, i stor grad, laget for de samme oppgavene som for 100 år siden. 
Ja da, det kan være fint med boksåpner, pakkekrok og vintrekker en gang i blant, men ikke på hvert eneste multiverktøy og til all slags bruk. 

Hvis jeg legger all tilgjengelig godvilje til, og tolker denne nyheten som at de nå vil utvikle nye modeller basert på dagens behov, og for dedikerte brukergrupper, så er det akkurat det jeg har savnet. Jeg er iaf håpefull til det motsatte er bevist 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

420HC er Ikke ett knivstål å rope hurra for, iaf ikke kombinert med dårlig geometri, men jeg trur ikke LM velger 420 bare for å spare kostnader. 
Knivbladene i multiverktøy ser nok jevnt over litt hardere bruk enn mange dedikerte foldekniver, og blir gjerne brukt til oppgaver som ikke best løses med en kniv, men det blir sånn fordi det er det du har for hånden der og da. Jeg er selv skyldig i dette 😬

Da kan det være greit å ha ett seigere stål som er litt mer tilgivende ved uvøren bruk. Ett brukket knivblad i ett multiverktøy er mindre gunstig siden du for alltid må drasse med deg restene av dette knivbladet for å få brukt de andre verktøyene.

LM har brukt hardere stålkvaliteter i noen av sine dyrere modeller, og de tenker vel at kundene som betaler mer gjerne er litt mer forsiktig eller har satt seg litt mer inn i produktet de kjøper og vet mer om fordelene og begrensningene det oppgraderte stålet byr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

 

Ett brukket knivblad i ett multiverktøy er mindre gunstig siden du for alltid må drasse med deg restene av dette knivbladet for å få brukt de andre verktøyene.

LM har brukt hardere stålkvaliteter i noen av sine dyrere modeller, og de tenker vel at kundene som betaler mer gjerne er litt mer forsiktig eller har satt seg litt mer inn i produktet de kjøper og vet mer om fordelene og begrensningene det oppgraderte stålet byr på.

Jeg skadet knivbladet på en LM Wave for 4 år siden. Dundret det gjennom en plankebit som det viste seg hadde en spiker i seg. Sendte den inn for å få skiftet knivblad, men fikk i stedet en klin ny Wave + tilbake uten at det kostet meg et øre. På garantien.   

Har inntrykk av gjennom for mange timer på ymse fora og relaterte Youtube-videoer at folk er svært fornøyde med sine LM-produkter. En del bruker dem hver dag gjennom mange år i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (4 timer siden):

420HC er Ikke ett knivstål å rope hurra for, iaf ikke kombinert med dårlig geometri, men jeg trur ikke LM velger 420 bare for å spare kostnader. 
Knivbladene i multiverktøy ser nok jevnt over litt hardere bruk enn mange dedikerte foldekniver, og blir gjerne brukt til oppgaver som ikke best løses med en kniv, men det blir sånn fordi det er det du har for hånden der og da. Jeg er selv skyldig i dette 😬

Da kan det være greit å ha ett seigere stål som er litt mer tilgivende ved uvøren bruk. Ett brukket knivblad i ett multiverktøy er mindre gunstig siden du for alltid må drasse med deg restene av dette knivbladet for å få brukt de andre verktøyene.

LM har brukt hardere stålkvaliteter i noen av sine dyrere modeller, og de tenker vel at kundene som betaler mer gjerne er litt mer forsiktig eller har satt seg litt mer inn i produktet de kjøper og vet mer om fordelene og begrensningene det oppgraderte stålet byr på.

Jeg har skeletool CX med 150CM stål. Når jeg sliper denne og drar den forsiktig ned langs armen blir jeg glattbarbert. Eggen holder lengre enn når jeg sliper min Victorinox Bantam eller Rambler like skarpt, men sånn superskarphet forsvinner temmelig fort ved bruk uansett.

Synes forøvrig at Rambler holder til det aller meste av dagligdags bruk, feriebruk og reisebruk. Den knøttlille saken er sterk og tåler mye julig. Og PH0 skrujernet skrur gipsskruer inn i treverk uten å ta skade :) 

Men til turbruk er en god tang såpass viktig at Skeletool alltid er med på tur etter jeg fikk den! Den har reddet mye rart! (På sommerturer kan jeg klare meg med Rambler/Bantam). Forøvrig er den nesten daglig i lommen, gjerne sammen med en bit extender og en LM-bits plate med de essensielle bitsene. Ett multiverktøy i en verktøykasse er ganske dårlig i forhold til det andre som ligger i verktøykassen, den kommer kun til sin rett når den ligger i lommen og du ikke har vertktøy tilgjengelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (På 8.5.2024 den 19.15):

Nesten fristet til å si at mye var bedre før. Har ikke hatt en Victorynox, men ble litt fristet nå.

Er fremdeles nok verktøy igjen til å gjøre skade.

 

https://e24.no/naeringsliv/i/mP6kKg/fjerner-kniven-fra-sveitserkniven

Her kokes det nok suppe på spiker. De utvider sin katalog, ikke kutter ut kniver. F.eks så kan de komme med ett multiverktøy man har med seg på sykkeltur. Da har man veldig sjelden brukt for kniv. Har egentlig aldri hatt bruk for kniv på noen av mine sykkelturer.

Og, ett multiverktøy man kan ha med seg i lommen til daglig, uten å måtte gå med kniv på seg. Noe som ikke er lov. Bladlengde er viktig her. Og, håndtverkere har lov til å gå med kniv på seg når de er i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartedauen skrev (11 minutter siden):

Bladlengde er viktig her.

Bladlengde er vel ikke en faktor, og er så vidt jeg husker, ikke nevnt i loven.

Men det er klart, kommer du i heisen, og saken går til retten, så har du kanskje større mulighet til å "slippe unna" med 3 cm blad, enn med 9 cm, men noen automatikk i det, er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (3 timer siden):

Bladlengde er vel ikke en faktor, og er så vidt jeg husker, ikke nevnt i loven.

Men det er klart, kommer du i heisen, og saken går til retten, så har du kanskje større mulighet til å "slippe unna" med 3 cm blad, enn med 9 cm, men noen automatikk i det, er det ikke.

Vil tro onkel politi har litt forskjellige reaksjonsmønster om du er tatt med en liten lommekniv med ett blad på 5,9 cm enn en større kniv som er mer unaturlig å ha med seg i lomma. Med lommelniven får du antagelig beskjed om å la den være hjemme, har du en tollekniv i lomma, så vil de kanskje snakke litt mer med deg. Men, ja. Bladlengden har ingenting å si. Det er flere enn man tror som går med kniv på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er, for så vidt, ikke uenig, men tenkte det var greit med en presisering, Det virker som det er en del som går rundt og tror at det finnes ei grense, og at under denne er det lovlig. Hvilket det altså ikke er. Og da er det greit å ikke, uforvarende/mot bedre viten, å risikere å sette seg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Larix skrev (4 timer siden):

Bladlengde er vel ikke en faktor, og er så vidt jeg husker, ikke nevnt i loven.

Men det er klart, kommer du i heisen, og saken går til retten, så har du kanskje større mulighet til å "slippe unna" med 3 cm blad, enn med 9 cm, men noen automatikk i det, er det ikke.

Tror det stemmer at knivens fysiske mål ikke er spesifisert i loven. Kniv er lovlig om det er behov for å bære den, og den skal brukes til aktverdige formål.

Flyselskapene har regler på 4 eller 5 cm. Victorinox rambler er ihvertfall helt ok å ha i håndbagasjen og lommen på fly i Norge. Det har jeg gjort, og fikk også bekreftet skriftlig fra Avinor.

Men om man oppfører seg truende eller utagerende kan de frata deg det de mener er nødvendig, og da kan alle spisse gjenstander være aktuelt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartedauen skrev (6 timer siden):

Her kokes det nok suppe på spiker. De utvider sin katalog, ikke kutter ut kniver. F.eks så kan de komme med ett multiverktøy man har med seg på sykkeltur. Da har man veldig sjelden brukt for kniv. Har egentlig aldri hatt bruk for kniv på noen av mine sykkelturer.

Og, ett multiverktøy man kan ha med seg i lommen til daglig, uten å måtte gå med kniv på seg. Noe som ikke er lov. Bladlengde er viktig her. Og, håndtverkere har lov til å gå med kniv på seg når de er i jobb. 

Vet at de utvider sortimentet, har ikke tatt meg bryet med pressisering av innlegg. Bladlengde er dog uvesenlig som endel andre også har påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.