Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til nødtelt?


Anbefalte innlegg

Gabs88 skrev (11 minutter siden):

Du legger teltet på bakken, plugger 4 hjørner, setter inn 2 staver.

Jeg skjønner det. Det ser veldig enkelt og greit ut når man har noe å plugge i, og har staver med.

Men i frisk bris, behov for snøplugger, frossen bakke, eller avblåst og steinete, er det fortsatt ett ganske stort prosjekt å sette opp dette teltet som man må inn i via en glidelås som må åpnes og lukkes. Sammenlignet med å trekke posen over hodet og sette seg ned.

Samtidig er mange av poengene som @Måssåbjønn kommer med som er gode. Farge på teltet, vindu til å se ut av, ingen behov for staver, plugger, barduner etc. Samt pakkvolum, vekt og pris.

Teltet er nok ett kjempebra telt det altså, men det er to forskjellige produkter. Det er utvilsomt at Durston er ett bedre telt, om det er telt man er ute etter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måssåbjønn skrev (9 minutter siden):

Jeg er av den oppfatning at et nødly/-telt må fungere uten «ekstrautstyr» i form av staver og slikt. Når man bruker ordet nød er det nærliggende at noe uforutsett har oppstått, og at man gjerne trenger hjelp. Det er noe litt annet enn et telt for pauser der man har litt vind.

Nja..
Som jeg sikter til i denne tråden om samme tema, så behøver ikke nød være mer dramatisk enn at en ikke nødvendigvis kommer så langt som en hadde tenkt når en har med barn. Og det er ett større ansvar å ha med barn ifht. å gå tur på egen hånd.

Om vi må ha en uplanlagt overnatting mellom to turisthytter så er det absolutt noe uforutsett, men vi vil nok være i stand til å rigge ett nødly som består av mer enn en komponent.

Jeg synes nødly er en dekkende beskrivelse, men det kan nok skape litt forvirring i diskusjonen at de produktene som man kanskje bare har tenkt å bruke som pause-ly markedsføres som nødly. Da blir det fort til at begrepene brukes om hverandre på en utilsiktet måte.
Nød er ett veldig altomfattende begrep, og for de fleste vil det ikke være aktuelt å sikre seg mot alle typer nød til en hver tid. Det viktigste er å identifisere de risikofaktorene som en ønsker å sikre seg mot, og velge en hensiktsmessig løsning for den turen du skal på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (34 minutter siden):

Om vi må ha en uplanlagt overnatting mellom to turisthytter så er det absolutt noe uforutsett, men vi vil nok være i stand til å rigge ett nødly som består av mer enn en komponent.

Altså, man tilpasser jo utstyr etter hvilke tur man skal på. Det er jo åpenbart.

Skal jeg på tur mellom hytter, med barn som jeg ikke vet orker å gå hele veien, tar man gjerne med telt, sovepose, liggeunderlag og mat. Men skal man på en dagstur, hvor det kan være utrivelig å spise lunch uten le for vinden, eller man skal ha med seg noe minimalt for å hjelpe til i en nødssituasjon, er ett orange/synlig nødtelt eller tilsvarende synlig vindsekk mer hensiktsmessig.

Men jeg har også gått Høgruta gjennom Jotunheimen på vinteren, selvsagt uten barn, og det ville vert helt utenkelig å bære meg seg fullt overnattingsutstyr i tilfelle man ikke når neste hytte. Da er det varme klær, en lett og synlig vindsekk, og ett kort liggeunderlag man kan krølle seg sammen på, sammen med spade og nødkommunikasjon som er hensiktsmessig å ha med.

Sammenligningen mellom nødtelt (eller vindsekk) mot telt fremstår som underlig og misforstått for min del. Jeg har jammen flere telt å velge i, men det er absolutt ikke noe jeg alltid har med på tur. Vindsekk (og nå nødtelt), er mye oftere i sekken. Det er to forskjellige produkter. Selv om jeg absolutt kan forstå hvorfor mange vil foretrekke ett enkelt telt uten innertelt som rent pausely, framfor ett nødtelt, hvis det er mulig å sette det opp og bruke det kjapt og enkelt i de forholdene man er ute i. (Altså ikke nødbruk).

Og dersom jeg har med telt, er vindsekk/nødtelt ikke noe som er nødvendig å ha med (jeg kan rulle meg inn i den røde duken til hillebergteltet mitt om jeg ikke klarer å sette det opp), men det kan være praktisk til pausebruk om ønskelig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (41 minutter siden):

 

Du legger teltet på bakken, plugger 4 hjørner, setter inn 2 staver.

Det kan være litt stress å få ting helt rett hvis du er alene og det blåser, teltet blir ikke perfekt hvis hjørnene er på feil sted men det skal bokstavlig talt være et kvadrat så hvis du har en person i hver ende så er det ikke så mye vanskeligere enn å legge en firkantet duk på et firkantet bord..

Når du har fått det på riktig plass setter du inn teltpluggene i hjørnene.

Etter det er det bare å smette inn 2 staver i taket.

 

Jobber du for Durston?

Prøv det med en hylende unge med knekt håndledd, eller ankel, i løssnø og sterk kuling. Eller alene. Du får det til å høres så lett ut med å bare "smette" inn staver og så, simsalabim. Er egentlig drittlei av å høre om Durston.

I nød, NØD, er ikke kondens vår største fiende akkurat. (Luke er her selvsagt helt på villspor.) Da snakker vi overlevelse. Nei hør på Måssa og Marius. Når jeg ble hentet ut gikk det bra fordi rutinene satt og utstyret var enkelt. Handle, ikke måtte (over)tenke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

For meg virker det at X-Mid og disse teltene til stadighet trekkes frem som «svaret» på alt mulig av teltbehov litt som ordtaket om at «for en hammer ser alt ut som en spiker».

Enig. X-mid, som jeg har ett eksemplar av selv, trenger både plugger, staver/stenger, og ikke minst et areal av en viss størrelse. En vindsekk kan du derimot krype inn i/tre over deg uavhengig av hvor du befinner deg i lendet. Enten det er for søke nødlyd i vær som forhindrer videre fremdrift, eller bare for en litt ly mens du inntar litt mat og drikke eller får på deg noe mer klær. En Exped Bivybag Duo UL ligger som regel fast i sekken min, et alternativ om vinteren er en Fjällräven Vindsekk 3.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nikke said:

Jobber du for Durston?

Prøv det med en hylende unge med knekt håndledd, eller ankel, i løssnø og sterk kuling. Eller alene. Du får det til å høres så lett ut med å bare "smette" inn staver og så, simsalabim. Er egentlig drittlei av å høre om Durston.

I nød, NØD, er ikke kondens vår største fiende akkurat. (Luke er her selvsagt helt på villspor.) Da snakker vi overlevelse. Nei hør på Måssa og Marius. Når jeg ble hentet ut gikk det bra fordi rutinene satt og utstyret var enkelt. Handle, ikke måtte (over)tenke.

 

X-Mid brukes som eksempel av meg, fordi det er det vandrestav-teltet jeg faktisk har og som jeg har erfaring med. Og det er både enkelt og raskt å sette opp, spesielt på snøunderlag som beskrives i dette tilfellet.

 

Og I nød er et nødtelt helt topp, men det er faktisk ikke nød som beskrives som hovedbruken til feks Marius. Det Marius beskriver er å ha et nødtelt som stort sett bare kommer til å brukes til pauser.

 

Og det er det uklare bruksområdet og beskrivelsene som gjør at anbefalingene spriker. Det enkle faktum at bruksområdet ikke er klart definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Og I nød er et nødtelt helt topp, men det er faktisk ikke nød som beskrives som hovedbruken til feks Marius. Det Marius beskriver er å ha et nødtelt som stort sett bare kommer til å brukes til pauser.

Det er jo ganske sprekt å si at @Marius Engelsen sin beskrevne hovedbruk ikke er nød (ingen planlegger jo å havne i nød, men det er en annen sak), all den tid Marius selv har sagt i tråden at telt og nødtelt ikke blir det samme, og at sammenligninga blir feil? Det er jo null vits i å ha med et nødtelt som ikke er myntet på nødstilfeller, da er det jo bare et telt, som Marius selv er inne på? Han bruker jo ordet nødtelt i tittelen av en grunn, tenker jeg. For meg fremstår det som et ønske om forslag til nødtelt som kan brukes til f.eks. pausely når det ikke er nødstilfeller, men som er utformet for nettopp det i tillegg – nødstilfeller. Jeg synes altså at bruksområdet er ganske klart definert, og da er det ikke et «enkelt faktum» at det ikke er klart definert, slik du hevder, men heller din mening.

For bruksområdet er ganske greit beskrevet, synes jeg. Blant annet gjennom tittelen på tråden samt første post med beskrivelse og bilder. Samt at Marius har svart flere ganger i tråden. Det er jo spørsmål om to konkrete telt, hvorav ingen av dem er X-Mid og tilsvarende telt basert på ekstrautstyr, men slike nødly/vindsekker/nødtelt. Da ender jo plutselig anbefalinga på å bli X-Mid pluss noe annet for nødstilfeller?Da er man litt utafor det som etterspørres... Om tråden hadde handla om anbefaling av en GPS med satellittfunksjonalitet for nødstilfeller, så hadde det jo vært litt spesielt å foreslå en GPS uten slik satellittfunksjonalitet bare fordi nødstilfeller ikke er tenkt hovedbruk, eller?

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (46 minutter siden):

Det Marius beskriver er å ha et nødtelt som stort sett bare kommer til å brukes til pauser.

Gabs88 skrev (46 minutter siden):

Det er det uklare bruksområdet og beskrivelsene som gjør at anbefalingene spriker. Det enkle faktum at bruksområdet ikke er klart definert.

Pausebruk, og selvsagt nødbruk om man havner i nød. Men ikke så ofte jeg havner i nød, heldigvis. Så både nødteltet og vindsekkene jeg har blir brukt i pauser inntil videre.

Ett dyrt dyneema telt som trenger plugger, god bakke til å feste pluggene i, stenger/staver, og sikkert barduner ved sterk vind, glidelås, etc. er ikke det jeg er ute etter. Dyrt og for omstendelig prosess bare for å komme seg ut av vind og regn for en kaffekopp og brødskive, for min del.

Nødteltet er like kjapt å ta opp som å ta på seg en jakke, og like kjapt å trøkke nedi sekken igjen. Ikke trenger jeg å være bekymret for hundeklør og unger som trakker på det.

Jeg er redd jeg aldri kommer til å gidde å pakke med og sette opp telt for sånt bruk, når jeg i stedet kan ta med en liten pose som inneholder ett nødtelt som gjør nytten (pluss nyttig i nøden).

Men nå kom du faktisk bare med gode velmenende tips, og ikke meningen å starte noen diskusjon av den grunn. Så takker og bukker for tips og anbefaling uansett :)  Alltid nyttig når folk engasjerer seg, uansett mening 👍

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at når mange først innser at de er i nød, så er et telt alt for avanserte greier. 

Minner meg litt om tråden om sikkerhet i sekken for hytte-til-hytte på ski. Noen anbefalte full vinteroppsats i pulk for å ha det komfortabelt hvis de endte værfast i noen dager 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med enkeltheten til å faktisk bruke disse produktene er nøkkelen. Det skal ikke mer til enn at nødteltet/jervenduken ligger nederst i sekken i en pakkepose for at man ikke gidder å fiske den ut, tar heller hatløsningen og tar lunsjen under marsj... Jervenduken (original) min har vært med på mange turer i bunn av sekken og nesten _aldri_ blitt brukt som pausely selv om det har vært intensjonen ved siden av nødfunksjonen.

Nå i år har jeg festet noen gode dyneemabarduner i hjørnene (så den lett kan brukes som tarp), justert åpningene så man lettere ser "hvor man skal inn", og i tillegg droppet pakkposen for heller å bare ha den rullet sammen på utsiden av sekken i den ene flaskelommen. Nå blir den faktisk brukt! 
 

Og jeg må slenge meg på OutdoorGearReview-kritikken ref videoen som ble postet tidligere. Da jeg så videoen for en stund siden mistet Luke ganske mye kredibilitet hos meg i hvert fall. Snakk om skivebom :) 

Endret av sneakyowl
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon med mange gode poeng.

Du tar opp ett viktig poeng @sneakyowl. Jeg har mye samme erfaring. I de situasjonene mann trenger ly for å ta pause, så er det ofte ikke så veldig fristende å ta pause. Den lille overskuddsvarmen mann har i kroppen forsvinner raskt når mann stopper opp, og selv om det hjelper med ett pausely/pausetelt, så blir det gjerne ganske hustrig lell. For to år siden begynte jeg letingen etter ett pausely for lange dagsturer alene (fortrinnsvis på ski), men når det kommer til stykket så gidder jeg ikke stoppe opp  ta pause. Jeg er en kald type og blir fort kald når jeg stopper opp. Sett bort fra prisen, så kunne jeg tenkt meg å prøve noe alà Zpacks Hexamid pocket tarp. Kanskje er det, som du sier, alt for mye styr å sette opp til at jeg gidder. Men når det først er oppe så har du en stødig konstruksjon som står av seg selv og god ventilasjon som tillater at en kan fyre opp en primus og heve komfortnivået noen hakk. 
Det er helt klart tvilen på om det blir brukt som holder meg igjen fra å prøve ut dette i praksis. Samtidig har @Gabs88 ett poeng, hvis en kjøper noe som uansett har ett annet relevant bruksområde så er ikke fallhøyden like stor. Det blir alltids bruk for ett lett telt, men en feilkjøpt bothy bag blir nok liggende å samle mye støv.

Andre ganger vil noe ala en bothy bag ha mer for seg. Jeg har vært på en tur med ungene der ting gikk litt mer skjeis enn jeg satte pris på. Ikke noe farlig, bare litt ubehagelig. Vi ble overrasket av en skikkelig regnskur i fjellet. Ingen av oss var kledd for regnvær og vi ble skikkelig kalde. Guttungen ble så kald at han ble redd og begynte å gråte. Nesten hva som helst av pausely hadde vært bra nok den gangen. Skura varte bare 15-20 minutter. Vi var i utgangspunktet på telttur, så dette var en dagstur fra basecamp. Når telt allerede er en del av pakkvekten, så sier det seg selv at evt. ekstra nød-/pausely til slike dagsturer må være av den enkle og lette sorten. Typisk bothy bag scenario.
Neste situasjon blir sikkert annerledes, men mann pakker jo sekken basert på tidligere feil... så foreløpig er det alltid nødly med i sekken når barna er med på fjellet. 

Dette er bare to eksempler på når og hvordan ett nød-/pausely kan brukes. Jeg kan tenke på minst 2-3 andre scenario, hver med sine optimale egenskaper for valg av ly. Det er derimot veldig sjelden en har bruk for slike just in case løsninger, så det er ikke rasjonelt å optimalisere for alle situasjoner. En må velge noe som kan fungere bra til det en (trur en) kommer til å ha mest bruk for, så får det bare duge til alt det andre. Så langt har jeg fokusert på vekt, da det viktigste etter episoden med barna har vært at det blir med - alltid, så får det heller være litt kummelig hvis behovet skulle oppstå. Det "fine" med nødsituasjoner er at mann er ikke så kravstor. Alt er bedre enn ingenting, og du blir nok glad for det krypinnet du finner i sekken uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (56 minutter siden):

Sett bort fra prisen, så kunne jeg tenkt meg å prøve noe alà Zpacks Hexamid pocket tarp.

Det er ofte slik at når man stopper blir det veldig fort kaldt med mindre man kan hindre fordamping av fukt fra kroppen. Vindsekk og nødtelt reduserer fordampingen, i forskjellig grad avhengig av hvor mye luftgjennomstrømning det blir. Det samme gjør det å trekke over en ekstra jakke/bukse i pausene, så om man bruker en tarp er det mer sannsynlig at man også må kle på seg klær i pausen for å holde varmen.

Så pause under tarp synes jeg ofte blir kaldt, men dersom man samtidig kan kle på seg for å holde på varmen er det jo godt å komme ut av trekken/regnet selvsagt.

Når man padler havkajakk blir dette med fordamping veldig merkbart, da gjør jeg det på denne måten:

 

Ellers leste jeg en kommentar på youtube om en som brukte en liten gassbrenner inni nødtelet sitt, for å få det varmt og tørt. Det vil jo fungere fint om man får teltet til å stå greit og har denne foran seg. I jervenduken bruker noen gravlys, det gir muligens litt lunk i ett nødtelt også om er vindstille.

Men litt av poenget er at det skal være så enkelt som mulig, en varmekilde (og/eller en tarp) er ett ekstra element som kompliserer ting og krever enda mer utstyr i bagasjen. Hensikten er å bare "dra den opp av lomma" og sette seg ned - og ferdig med den.

Ellers blir det som nevnt av flere: ikke brukt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ellers leste jeg en kommentar på youtube om en som brukte en liten gassbrenner inni nødtelet sitt, for å få det varmt og tørt. Det vil jo fungere fint om man får teltet til å stå greit og har denne foran seg. I jervenduken bruker noen gravlys, det gir muligens litt lunk i ett nødtelt også om er vindstille. Men litt av poenget er at det skal være så enkelt som mulig, en varmekilde er ett ekstra element som kompliserer ting og krever enda mer utstyr i bagasjen.

 

Jeg har ikke god nok kjennskap til hvordan CO i telt fungerer til å si noe med sikkerhet men for min del blinker alle varsellamper rødt når noen foreslår å bruke brenner i en bothy bag som er totalt uten ventiler.. Høres ut som en oppskrift på CO forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke god nok kjennskap til hvordan CO i telt fungerer til å si noe med sikkerhet men for min del blinker alle varsellamper rødt når noen foreslår å bruke brenner i en bothy bag som er totalt uten ventiler.. Høres ut som en oppskrift på CO forgiftning.

Co produksjonen er minimal (nesten ingenting) når man ikke har kjele på, for de fleste (alle?) brennere. Rødsprit og stearinlys er vel de skumleste, uten kjele.

Nå har jeg kun sett Lifeventure og Rab sine nødtelt (bothy bag på engelsk). De har 1-2 ventiler, og det kommer luft inn langs bakken. (Rab har 1 ventil på 2-manns, og to ventiler på 4-6 manns).

Jeg hadde ikke vert mer bekymret enn i ett telt, hvor man også må sørge for god nok ventilasjon. Bruk av brenner i ett lukket rom er alltid forbundet med risiko, som man må ta hensyn til.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.