Gå til innhold
  • Bli medlem

Forberedelse til sommeren med bæring av sekk


Julie Marie

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg (24år) og hunden min planlegger en sommer på fjellet. Ønsker å gå i gang med trening slik at vi er godt forberedt. Hunden er 65 kg, og har kløvsele. Jeg er 55kg, og vært litt underernært. Muskler og ledd har vært anspent i mange år, og rygg og nakke spiller ikke helt på lag alltid.
Målet vårt er å kunne bære sekk på 20-25kg, og hans kløv på rundt 10kg. Skal ikke bli noe ekspedisjonsfolk av oss, men at vi kan legge ut på en ukestur uten problemer. Kan legge inn trening et par til tre ganger i uken. 

Hvordan ville dere trent? :-) Andre tips for å kunne klare seg på fjellet i en ukestid? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den beste måten å trene på å bære tung sekk er å bære tung sekk 😎

Noen enkle grep:

  • Få inn de mindre helgeturene med pakningen du ønsker å bruke på langtur. Start eventuelt litt lettere og noter deg hvor tung sekken er.
  • Gå dagsturer, gjerne med litt stigning med sekken fylt med vannflasker. Litt eller alt av vannet kan du helle av "på toppen" for en mer skånsom tur ned/tilbake.
  • Om det er vanskelig å finne tid og rom for å dra ut på tur så er denne økta fin å presse inn i hverdagen, uten sekk. Jeg prøver å få inn en slik i uka for å holde på "seigheten" 😅
    • På tredemølle, sett stigning i maks og gå i et relativt raskt tempo, men ikke så raskt at du må løpe. Tidvis kan du sette opp farten i 1-2 minutter så du må gå veldig fort eller jogge lett før du tar den ned igjen. Hold på i 30 minutter uten pause. Garantert til å slite deg ut 😁
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke bære sekken rundt hele uka i fjellet heller . Greit alternativ er å etablere en bra leir med litt mere luksus , gjerne nærme utgangspunket..og så heller gå dagsturer ut i fra den hver dag . Da er det lettere å kontrollere belastning , man kan ha høyere komfort og retur er kort hvis ting går litt skeis 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeide og trapper med sekken på ryggen trener bæring i litt mer varierende omstendigheter enn "bare" å gå.

Laste med litt mer enn du har tenkt å gå med. Etter å ha slitt deg gjennom treningen får du et merkbart overskudd å ta av.

Tren gjerne samtidig med det andre utstyret du har med, særlig fottøyet. Rart hvordan støvler/sko er flotte helt til du laster opp med sekk.

Du har også mye igjen for å passe på hvor mye du har i sekken. 25 kg nærmer seg halvparten av din egenvekt, noe som går fint om du er 24 år og i toppform.
Kanskje sette 20 kg som max og jobbe i retning av 15 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt det lar seg gjøre er det anbefalt å trene generell mobilitet, styrke og kontroll for hele kroppen. Dette er jo ikke turspesifikt, men du vil få mye igien for å trene (deg opp til) pushups, pullups, skulderpress, roing, knebøy, utfall, markløft, eller andre tilsvarende øvelser. Og gåing med sekk så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det høres ut som om du skal på en ganske vanlig tur, og ikke en ekspedisjon, så er mitt råd å ta det litt mer "chill". Ikke stress med trening. Mitt opplegg er å skille mellom trening og tur. Det vil si, jeg trener litt på senter og tar en del situps, pushups og planke hjemme. Så turer jeg jevnt og trutt, og da får jeg både tur og trening, samt øvd/vedlikeholdt på alt fra oppsett av tarp, telt, hengekøye og andre tur relaterte aktiviteter. Bruker også da vinteren som arena. Når det blir bart i marka drar jeg på 2-3 kveldsturer midt i uka, med vekt i sekken. Ca. halvveis tar jeg pause, gjerne en fin plass, og koser meg med drikke/kaffe og noe å bite i. (Det tilsvarer ofte det jeg allikevel gjør på lengre turer, altså pauser/lunsj). Forskjellen er at jeg i disse pausene gjør tur relaterte aktiviteter som nevnt over, til og med fiske litt hvis jeg har pause ved vann/elv. Ergo, for meg er det viktig at ikke tur blir mer trening, enn tur. Dette har så langt ført til at jeg er i stand til å gjennomføre ganske krevende turer hele sommerhalvåret. Så er det jo sånn at smaken er som baken, den er delt. Hver sin lyst, make it work for you. Lykke til!

Edit; Det å også gå seg i bedre form på de lengre turene er undervurdert 💪.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mange gode svar her. Men som flere har nevnt, gå med sekk på ryggen jevnlig fremover for å trene opp muskulaturen og kroppen. Jeg gikk en gang en 3 dagers på vidda med 40 kg på ryggen uten noen form for treningsgrunnlag. Det var et blodslit og jeg klarte ikke løfte armene over albuhøyde i en uke etterpå.

Man kan fint være sterk om man er liten. Anbefaler å trene kjernemuskulaturen. Planke f.eks og balanseøvelser for støtte muskulaturen. Dette gjør du greit hjemme om du ikke er gira på treningssenter. Ta sekken på ryggen jevnt og trutt på rundturer med bikkja lokalt. Start lett og øk etterhvert som det føles ok. Gå gjerne siste måneden med vekta du tenker å gå med i sommer i sekken. Du har mye igjen for litt forarbeid nå frem mot sesongen. Om hunden er vant med å gå med kløv er det jo greit men husk å trene ham opp for sesongen også med å jevnlig ta på kløven, gå gjerne i krattskog så han venner seg til noe som bygger 20-30 cm på hver side gjennom skog og kratt. Og øk vekten gradvis for å unngå belastningsskader på hunden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.