Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiltak for villreinen - forslag om å stenge turisthytter Hardangervidda

Anbefalte innlegg

Skrevet
rokkitan skrev (25 minutter siden):

Det er dog en avsporing fra temaet i tråden, så hvis kraftutbygging generelt skal diskuteres så ville jeg laget en egen tråd.

Skal man forstå tiltakene som tråden sikter til, må man også forstå hvorfor de trengs. Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene.  I tillegg har veibygging, jernbane, hytteutbygging, alpinanlegg, m.m. tatt sin bit av fjellarealet. Kraftutbygging er bare en del av det, men det er ikke noe tvil om at det har hatt stor negativ effekt på villreinbestandene. 

Det er derfor vi har kommer i den situasjonen at disse kontroversielle tiltakene er foreslått innenfor enkelte områder. Kanskje vil det ha større effekt å reversere hyttebygginga. Hvem sender brev til Sel kommune om at de kan rive halvparten av kommunens 2100 hytter, fremfor å stenge parkeringa på Spranget? 

Annonse
Skrevet (endret)
ingen87 skrev (1 time siden):
rokkitan skrev (1 time siden):

Det er dog en avsporing fra temaet i tråden, så hvis kraftutbygging generelt skal diskuteres så ville jeg laget en egen tråd.

Skal man forstå tiltakene som tråden sikter til, må man også forstå hvorfor de trengs. Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene.

Diskuter gjerne konsekvenser av kraftutbygging for villreinen.

Og selvfølgelig må alt sees i sammenheng, så det går også an å diskutere kraftbehov og om vi skal ha villrein i det hele tatt, men jeg mener det ikke er en del av diskusjonen her.

Kommentaren min var på at man ikke kan bygge ut mye mer kraft uten særlige naturinngrep, og at en generell diskusjon av kraftproduksjon er en avsporing av tråden.

Endret av rokkitan
Skrevet
ingen87 skrev (2 timer siden):

Arealtapene i forbindelse med kraftutbygging (med tilhørende anleggsveier og 400 kV-kabler) har preget hele den norske villreinheimen, utenom i nasjonalparkene. 

Det er riktignok ikkje mange regulerte vatn innanfor verneområda. Men verneområda har kome etter utbyggingane, så kraftutbyggingsinngrepa har vore førande for grensene til mange av verneområda.

Skrevet
Skal bare... skrev (55 minutter siden):

Det er riktignok ikkje mange regulerte vatn innanfor verneområda. Men verneområda har kome etter utbyggingane, så kraftutbyggingsinngrepa har vore førande for grensene til mange av verneområda.

Blåsjø?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.