Gå til innhold
  • Bli medlem

Dame- vs herresko


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Bortsett fra at størrelsene ofte kan være litt ulike  i de største og minste skostørrelsene, er det egentlig veldig forskjell på en herre og en dame lest? Skjønner at det er behov for klær med som kan være tilpasset litt mer former, men kan ikke nok om føtter til å skjønne om det er noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe spesiell greie på det, men min praktiske erfaring er at herrestørrelser ofte er bredere både over lesten og også bak hælen og at dette kan utgjøre en ganske stor forskjell dersom man har smal fot (som jeg har). Jeg bruker str 42 og prøver derfor ofte herremodell dersom damemodellen er utsolgt (noe det ofte er, noen ganger går også damemodell kun til 41). Generelt er min erfaring er at damemodeller sitter mye bedre på foten min (selvfølgelig med noen unntak). Jeg har for eksempel brukt Alfa Walk King i både herre- og damemodell. Den siste sitter bedre fordi det er mindre "tomrom" inni skoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnesko har ofte smalare hælkopp, evt smalare all over. 

Alpinstøvler og skotøy som går oppover leggen er forma til kvinnelegg, som ofte er kortere og gjerne "tjukkare" lenger ned enn ein herrelegg (mellom anna gjerne kortare skaft på til dømes ein randostøvel). 

Endret av Tessatroll
Skrivefeil og tastaturtyrann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passformen er en ting og skal selvfølgelig passe til foten. Har man smal fot kan dame støvel være relevant og omvendt damer med bred fo kanskje bruke herremodell.

Men jeg tror, at skofabrikantene bruker samme støtdempende materiale i mellomsåle mv. - kanskje i ulik tykkelse i dame og herre sko. Men det er jo betydelig vekt forskjell på dame med str 40 kanskje 65 kg og min str. 46 mann i 100 kg-klassen. Derfor tråkker jeg forholdvis rask det støtdempende ganske flatt og formet etter tæerne - særlig storetå!

Egentlig burde fabrikkende bruke kraftigere materiale i de store størrelser.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (6 timer siden):

Passformen er en ting og skal selvfølgelig passe til foten. Har man smal fot kan dame støvel være relevant og omvendt damer med bred fo kanskje bruke herremodell.

Men jeg tror, at skofabrikantene bruker samme støtdempende materiale i mellomsåle mv. - kanskje i ulik tykkelse i dame og herre sko. Men det er jo betydelig vekt forskjell på dame med str 40 kanskje 65 kg og min str. 46 mann i 100 kg-klassen. Derfor tråkker jeg forholdvis rask det støtdempende ganske flatt og formet etter tæerne - særlig storetå!

Egentlig burde fabrikkende bruke kraftigere materiale i de store størrelser.

Elgen

Dette har eg og sambo snakka ein del om. Det går båe vegar. Det han synes er høveleg stivheit blir "stålrustning" på mine bein og omvendt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.