Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse til røffe turer på rævva


Trine RS

Anbefalte innlegg

Vært på topptur i helga, og selvfølglig revna Keb buksa i baken. Får sikkert fiksa denne til kommende helg, men så må jeg vel tenke på ny.
Noen som har et godt tips til ei turbukse som er vannavvisende ( pleier å vokse Keb ), og ekstra slitesterk i rumpa? 
Og nei, ikke si at jeg ikke skal bruke rumpa på vei ned, for det skjer okke som.

Og så må jeg si, hvorfor er det ingen som får til ei bukse som er vannavvisende, glidelås helt opp i sidene, zip off , regulering som sitter i midja, forsterkning på rumpe og knær og store lommer på lårene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt generelle inntrykk er at flere produsenter har begynt med stretch-stoffer på knær, rumpe og skrittkile slik at de skal være mest mulig behagelige å gå (vandre) med, og mindre fokus på annen bruk, som å stå på kne, sitte på bakken/steiner (og skli på rumpa 😉). For eksempel Lundhags. Eller generelt mer softshellmateriale som ikke har samme slitestyrke som bomull/polyester-blandinger gjerne har. Slik er det vel gjerne når mote også tillegges vekt i utforminga?

Bare en tanke; kan det være aktuelt å se på bukser som er litt mer retta inn mot militær bruk? Der er det jo gjerne litt mer fokus på slitestyrke blant annet på knærne. Slike har vel også blitt mer komfortable med årene, med litt mindre posete form enn tidligere. De har i alle fall oftest cargolommer på lårene. For eksempel Garm 2.0 Combat Pants? Fargeutvalget er jo dessverre smalt på slikt da... og prisene ofte høye. Men nevner det allikevel.

Men tror det blir vanskelig å finne ei bukse som både har glidelås i full lengde i sidene i tillegg til store lårlommer. Og særlig med zip-off i tillegg, som vanskelig lar seg kombinere med glidelås i full lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Mitt generelle inntrykk er at flere produsenter har begynt med stretch-stoffer på knær, rumpe og skrittkile slik at de skal være mest mulig behagelige å gå (vandre) med, og mindre fokus på annen bruk, som å stå på kne, sitte på bakken/steiner (og skli på rumpa 😉). For eksempel Lundhags. Eller generelt mer softshellmateriale som ikke har samme slitestyrke som bomull/polyester-blandinger gjerne har. Slik er det vel gjerne når mote også tillegges vekt i utforminga?

Bare en tanke; kan det være aktuelt å se på bukser som er litt mer retta inn mot militær bruk? Der er det jo gjerne litt mer fokus på slitestyrke blant annet på knærne. Slike har vel også blitt mer komfortable med årene, med litt mindre posete form enn tidligere. De har i alle fall oftest cargolommer på lårene. For eksempel Garm 2.0 Combat Pants? Fargeutvalget er jo dessverre smalt på slikt da... og prisene ofte høye. Men nevner det allikevel.

Men tror det blir vanskelig å finne ei bukse som både har glidelås i full lengde i sidene i tillegg til store lårlommer. Og særlig med zip-off i tillegg, som vanskelig lar seg kombinere med glidelås i full lengde.

Hadde vore supert om det var damefasong. Herremodellar høver meg sjeldan. Og då snakkar vi ikkje om at det skal sjå bra ut, men faktisk ha ei passform som kan fungere 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (26 minutter siden):

Hadde vore supert om det var damefasong. Herremodellar høver meg sjeldan. Og då snakkar vi ikkje om at det skal sjå bra ut, men faktisk ha ei passform som kan fungere 😅

Ser den! Det er nok ikke en ukjent problemstilling med militært tøy, nei, dessverre. Det var i alle fall et problem med Forsvarets uniformer tidligere, men tror kanskje nye uniformer er bedre, uten at jeg skal være veldig påståelig på det. Men mye av tøyet på det markedet er nok tilpasset menn per i dag ja, kan det virke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (5 timer siden):

Mitt generelle inntrykk er at flere produsenter har begynt med stretch-stoffer på knær, rumpe og skrittkile slik at de skal være mest mulig behagelige å gå (vandre) med, og mindre fokus på annen bruk, som å stå på kne, sitte på bakken/steiner (og skli på rumpa 😉). For eksempel Lundhags. Eller generelt mer softshellmateriale som ikke har samme slitestyrke som bomull/polyester-blandinger gjerne har. Slik er det vel gjerne når mote også tillegges vekt i utforminga?

Bare en tanke; kan det være aktuelt å se på bukser som er litt mer retta inn mot militær bruk? Der er det jo gjerne litt mer fokus på slitestyrke blant annet på knærne. Slike har vel også blitt mer komfortable med årene, med litt mindre posete form enn tidligere. De har i alle fall oftest cargolommer på lårene. For eksempel Garm 2.0 Combat Pants? Fargeutvalget er jo dessverre smalt på slikt da... og prisene ofte høye. Men nevner det allikevel.

Men tror det blir vanskelig å finne ei bukse som både har glidelås i full lengde i sidene i tillegg til store lårlommer. Og særlig med zip-off i tillegg, som vanskelig lar seg kombinere med glidelås i full lengde.

Nei, har ingen håp om å finne ei som fyller alle mine ønsker :) 
Jeg må ha ei som også er litt stretch i , da jeg klyver på mange turer. Vanligvis bruker jeg lettere bukser eller shorts ( og de er billigere å erstatte ), men med denne sommeren og mye dårlig vær har jeg hatt bruk for keb buksa på toppturer. Og det hadde jo sikkert gått greit det, hadde det ikke vært for at jeg setter meg på rumpa og sklir meg ned når det enten er litt skummelt eller bena er litt for korte. Jeg har også ei Lundhags,husker ikke navnet men den ligner keb, men den er det ikke lufting på og det er egentlig et must. 
Bryr meg ikke om farge, men den du nevner ser litt vid ut til mitt bruk, og borrelås i midja er et høyt og rungende nei :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (7 timer siden):

Følger. Synes også dei fleste turbukse i dag er for lite slitesterke over baken. 

Kjenner Nordenleder for en av de største aktørene på turklær godt. Har fremlagt en ønskeliste for lenge siden men enten så er buksa mi 
1. Umulig å lage
2. Kan ikke lages for da trenger vi ikke å kjøpe bukser mer enn hvert tiende år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Lengfelder skrev (13 timer siden):

Jeg bruker Ravnø's Sabotør-bukse selv, den er helt uten streach og bruker kevlar i rompe, skritt og nederst ved beina. Mener også Vagabond-buksa har det samme. 

ser ut som det kun er herremodeller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Lengfelder skrev (1 time siden):

Såvidt jeg har forstått er det unisex, flere av bildene de bruker er også av damer. Send en mail til de om ikke størrelsesguiden gir svar :)

Har berre herre ja. Eller unisex. Som i praksis er herre berre at modellen går over fleire storleikar. 

Sendte epost til Ravnø for eit års tid sidan og spurte om det kom damemodellar, men det var det per då ikkje planar om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk betalt en god ekstra for skreddersøm av turbukse.. i dag finnes det jo roboter som fikser det meste i tekstilindustrien så hvorfor går det ikke å kombinere rette livvidde, hoftevidden og lengde som passer oss damer som ikke passer ‘standard’ (og gjerne valg med forsterkning og stretch etc)🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Lengfelder skrev (5 timer siden):

Såvidt jeg har forstått er det unisex, flere av bildene de bruker er også av damer. Send en mail til de om ikke størrelsesguiden gir svar :)

Bør være damemodell, da de ofte blir litt vide i midja, og det er få stramminger som funker optimalt synes jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine RS skrev (På 31.7.2023 den 11.04):

Vært på topptur i helga, og selvfølglig revna Keb buksa i baken. Får sikkert fiksa denne til kommende helg, men så må jeg vel tenke på ny.
Noen som har et godt tips til ei turbukse som er vannavvisende ( pleier å vokse Keb ), og ekstra slitesterk i rumpa? 
Og nei, ikke si at jeg ikke skal bruke rumpa på vei ned, for det skjer okke som.

Og så må jeg si, hvorfor er det ingen som får til ei bukse som er vannavvisende, glidelås helt opp i sidene, zip off , regulering som sitter i midja, forsterkning på rumpe og knær og store lommer på lårene! 

Jeg sverger til Norrøna. Jeg vender ofte tilbake til min 20 år gamle Finnskogen jaktbukse da denne er pottetett. Minuset er mangel på lufting men veldig solid. De lager ikke Finnskogen bukser som de gjorde før. Vann trenger inn før eller siden og stoffet er ikke like slitesterkt men min fetter kjøpte Kvinnherad buksa. Han er en røslig type på sikkert 130 kg og buksa holder mål. Tett og fin, litt samme stoff som de gamle Finnskogen. Tett men med lufting. De har veldig god kundeservice og oppfølging ved skader på produkt noe jeg føler veier opp for stive priser. 7 års reklamasjon som medlem i kundeklubben. Og plaggene varer lenger enn det. Jeg bruker min eldgamle på de hardeste turene ved mye nedbør og traversering i tett kratt og fjellskrenter og den bare varer og varer. Så sjekk evt ut Kvinnherad kolleksjonen. Blir litt jaktpreg på klærne men det er utrolig gode klær!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.