Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner med lav effekt.


ASI

Anbefalte innlegg

Hva kan egentlig gå galt med en toppmontert brenner? 

Ingenting, trodde jeg, i min naivitet. Men på tur med speiderene i midten av mai måtte jeg helle vann fra termosen på gassboksen for å få kokt kaffevann (jada, det var kanskje ikke logisk, men jeg hadde ei espressokanne med - det var et poeng å få brukt den.) Siden gassboksen var halvtom, og sommeren ikke akkurat i gang i Trøndelag - tenkte jeg at det var det. Brenneren ble med på tur igjen i helga, denne gang med helt ny gassboks. Men det ble ikke noe kaffe. 

Vel hjemme monterte jeg både brenneren min og den helt like som min bedre halvdel brakte inn i huset. Begge ble montert på hver sin ferske boks med gass på spisebordet, mens nevnte bedre halvdel var på løpetur  (til protester fra treåringen: "Pappa, ikke tenn på huset!" -  Egentlig litt godt at hun er såpass fornuftig allerede nå - hva det sier om meg....vel, det var ikke en brenner for parafin eller bensin, det går bra. Ettåringen var derimot begeistret for blå flammer inne i stua.)

Bildet viser forskjellen på disse brennerne på full effekt i 20 grader. Min bedre halvdels brenner er åpenbart mye bedre. Spørsmålet er om har noen ide om hvorfor? 

(Hadde det vært bensin eller parafinbrenner hadde det jo vært en enkel sak, men hva pokker kan gå galt med disse?)

 

 

Skjermbilde 2023-06-04 224236.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som kan gå galt er at den velter og skolder deg.
 

Er derfor jeg bruker brenner som står direkte på bakken. 
 

Men når det kommer til hva som kan være galt, sannsynligvis ventilen som ikke snur seg helt rundt. Jeg ville ha kontaktet utsalgssted for å se hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting, Det er lite sannsynlig, men kanskje pinnen i midten der du skrur på brenneren har blitt skadet og ikke åpner ventilen på boksen ordentlig.  Det neste er reguleringsventilen som ikke åpner helt, også svært sjeldent. deretter sitter det ofte et filter som ser ut som messingkuler eller messingstaver, og så kommer vi til dysa og den kan jo akkurat som på parafinprimusen gå tett.  På  toppen av dette sitter flammesprederen med huller for luftinntak i røret.  Start ovenfra, og jobb deg nedover til du har funnet feilen.  Sitt gjerne ute. Når du hører at det suser mer (spruter?) så vet du at nedenfor der er intet galt.  Biltemas billigste slangebrenner koster 289, så du får vel ca 2 slike for det du får solgt en speiderenes Optimus111 som det virker som om speiderne har sluttet å bruke :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gabs88 said:

Det som kan gå galt er at den velter og skolder deg.
 

Er derfor jeg bruker brenner som står direkte på bakken. 
 

Men når det kommer til hva som kan være galt, sannsynligvis ventilen som ikke snur seg helt rundt. Jeg ville ha kontaktet utsalgssted for å se hva de har å si.

Utsalgssted bryr seg neppe om en ti år gammel brenner... Jeg har også brennere til å sette på bakken, men denne er, sammen med føttene til å sette på gassboksen, et helt greit valg når det eneste man har den med for er å koke opp en kjele vann til kaffe. At den kan velte er noe man kan ta forholdsregler mot, på samme måte som man må gjøre det mot glatte kjelestøtter på f.eks. Dragonfly og Optimus 111. 

 

 

1 hour ago, dsk said:

Det er flere ting, Det er lite sannsynlig, men kanskje pinnen i midten der du skrur på brenneren har blitt skadet og ikke åpner ventilen på boksen ordentlig.  Det neste er reguleringsventilen som ikke åpner helt, også svært sjeldent. deretter sitter det ofte et filter som ser ut som messingkuler eller messingstaver, og så kommer vi til dysa og den kan jo akkurat som på parafinprimusen gå tett.  På  toppen av dette sitter flammesprederen med huller for luftinntak i røret.  Start ovenfra, og jobb deg nedover til du har funnet feilen.  Sitt gjerne ute. Når du hører at det suser mer (spruter?) så vet du at nedenfor der er intet galt.  Biltemas billigste slangebrenner koster 289, så du får vel ca 2 slike for det du får solgt en speiderenes Optimus111 som det virker som om speiderne har sluttet å bruke :-(

Nå er ikke dette en speiderbrenner, men min private. Vi har fremdeles en 5-6 Optimus 111 i bruk nå og da (og det er de samme brennerne vi hadde da jeg lærte å bruke de som speideraspirant i 1994) - rett og slett fordi at lærer de 111 - så kan de bruke enhver brenner. Det finnes også speidergrupper som kjøper opp Optimus 111 fra andre grupper. (Utfordringen med 111 er at de er en form for enmannsbrennere, de er brennernes svar på vorsther - de fungerer utmerket så lenge det er samme person som bruker de til enhver tid, men i det en annen person skal borti blir det noe tull.  Det er tross alt tryggere å sende med en Trangia med gassbrenner (ikke spritkoppen...) store deler av året. 

Ellers skal sette meg ut å prøve en dag jeg har tid med å begynne ovenfra - utendørs. Ut fra de første undersøkelsene heller jeg til pinnen i gassboksen, uten at jeg skjønner hvordan skaden har skjedd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme på tur med optimus crux lite. Brukt ca 1 time på å koke opp 1 liter vann. Gikk greit på fredagen, men på lørdagen var det mye vind og jeg ente opp med å sitte inn i teltet for å få ly for vinden. Hadde meg nokså full gassboks. Den var 1,5 år gammel og veldig godt brukt optimus gassbrenner, hadde forsatt kvitteringen fikk ny uten jeg slapp å sende inn den gamle. Hadde planer om å demontere for å finne ut hva som var galt, men ikke gjort det enda. Men tenker nok at det dsk skriver er innafor hvorfor den feiler. Etter det har jeg alltid sjekka gassbrennern før jeg drar på tur og viss det skulle bli kritisk, så har jeg med en ekstra.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det på tur, kreativ som jeg er så putta jeg en liten stein ned i ventilen, skrudde på brenneren og vipps så var det full guffe... men når jeg skulle skru den av boksen så fortsatte gassen å strømme ut, så da ble brenneren skrudd på igjen, og slik var det til boksen var tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere kommenterer så er det forskjeller på lengden i "spike" som åpner ventilen i gassboksen. Noen brennere har en litt kort eller skadet spike, men også forskjell i hvor kresene gassboksen er. Jeg har hørt flere slite med Coleman og Biltema gass på enkelte brennere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å finne ut om pinnen er i korteste laget eller om det er noe annet som er tett noen plass er å ta en bitteliten stein/stort sandkorn og slippe ned i det lille hullet på gassboksen før du skrur på brenneren. Om du da får normal effekt på brenneren er den ikke tett, men pinnen er for kort mot aktuell boks. 

Trikset har reddet flere kompiser på tur når de har hastehandlet bokser som krever litt lengre pinne på eller før en tur og ikke testet mot brenneren før avreise. 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Etsvends said:

Som flere kommenterer så er det forskjeller på lengden i "spike" som åpner ventilen i gassboksen. Noen brennere har en litt kort eller skadet spike, men også forskjell i hvor kresene gassboksen er. Jeg har hørt flere slite med Coleman og Biltema gass på enkelte brennere. 

De boksene jeg ikke har fått effekt ut har vært nettopp Coleman "Extreme" og Biltema. Men det er jo da rart at to brennere av samme type skal reagere ulikt, men det kan jo være ulike produksjonsserier. Får prøve med en annen boks da.  Det er mye gode tips her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, TheSleepwalker said:

Skal man prate reservebrenner må vel BRS 3000T være gullstandarden. 

Vekta (25g) og prisen er det ikke noe å si på. Genial liten sak. Pris fra ca 160 hos Aliexpress inkl frakt+moms, eller 289+frakt 89 hos Pakkelett.no (p.t.utsolgt dog) om man ikke vil vente på pakke fra Kina. Har brukt min noen ganger når jeg har kokkelert litt og trengte en ekstra brenner, men uansett fin å ha som en fast reserve, alltid med i sekken.

Men nå glemte jeg nesten det jeg skulle si/elller spørre om, noe jeg ikke har prøvd selv, men...vil det kunne hjelpe å bade den svakt pustende brenneren i WD40/olje (om det er noe mekanisk som har hengt seg) - og/eller blåse gjennom med trykkluft (om det er "rusk" i ventilen)?

Og PS: en ting som KAN gå galt med en toppmontert brenner er å bruke en helt dekkende vindskjerm, fra bunn til topp - og helt rundt, noe som vil kunne gjøre det eksplosivt varmt innenfor skjermen. Noen (alle?) produsenter advarer mot dette i bruksanvisningene. Suppa i lyngen eller skolding som følge av velt er også noe man lettere kan risikere med toppmontert gassbrenner.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker alltid at det kan være lurt med en liten reservebrenner på langtur. Tenker å gå i 4 uker i sommer og da satser jeg på JetBoil som kokesystem, men har med en liten Pocket Rocket i bakhånd. Vi snakker om lite volum og ubetydelig vekt. Det er det så absolutt verdt om «malfunction» opptrer med JB. Egnet kasserolle trenger heller ikke være store saken dersom man kun trenger noe for oppkok av omlag 0,5 L vann til Real og kaffe. Better safe than sorry…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2023 at 11:01 AM, ASI said:

De boksene jeg ikke har fått effekt ut har vært nettopp Coleman "Extreme" og Biltema. Men det er jo da rart at to brennere av samme type skal reagere ulikt, men det kan jo være ulike produksjonsserier. Får prøve med en annen boks da.  Det er mye gode tips her. 

Og da kan det bekreftes at nettopp det var problemet, annen produsent på boksen og full effekt.... Det skal sies at Colemans "performance" også fungerte, så det kan virke som det er en batch med extreme gass som er utfordringen. 

Endret av ASI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (15 timer siden):

Og da kan det bekreftes at nettopp det var problemet, annen produsent på boksen og full effekt.... Det skal sies at Colemans "performance" også fungerte, så det kan virke som det er en batch med extreme gass som er utfordringen. 

Igjen - putt en liten "et eller annet" ned i hullet i ventilen som forlenger av stangen så får du full fres på også den boksen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Igjen - putt en liten "et eller annet" ned i hullet i ventilen som forlenger av stangen så får du full fres på også den boksen....

Eller bruk den opp på en annen brenner, så unngår man en viss risiko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (3 minutter siden):

Eller bruk den opp på en annen brenner, så unngår man en viss risiko...

Det hadde berget kaffen 2 ganger for deg, men...

Da jeg var i speidern var noe av opplegget å klare seg med det man har, se løsninger og være kreativ, men det har sikkert forandret seg med årene... ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Espen Ørud said:

Det hadde berget kaffen 2 ganger for deg, men....

Ja... også hadde jeg i begge tilfeller risikert at speidere på 12-13 år hadde det sett det, og funnet ut at "Hei, vi kan få ut gass uten å faktisk ha på en brenner. Kult." (Kaboom) :-)

(Dessuten berget jeg kaffen begge gangene fordi noen andre hadde på Termos - snylting er undervurdert - og når @dsk  advarer mot det, så er det verdt å høre på.)

 

Endret av ASI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, dsk said:

Jeg funderer litt på hvordan skal man få den pinnen litt lenger, en liten dråpe epoxylim? litt loddetinn eller??? Test det godt ut før du lar noen andre bruke utstyret.

Jeg har egentlig konkludert med å test boksen på brenneren før avreise - funker den - fint, funker den ikke, vel da blir det en annen brenner den dagen. Å risikere at noe setter seg fast i ventilen og sikrer fri flyt av gass har jeg ikke lyst til - enten jeg bruker selv, eller låner den bort. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (8 timer siden):

Ja... også hadde jeg i begge tilfeller risikert at speidere på 12-13 år hadde det sett det, og funnet ut at "Hei, vi kan få ut gass uten å faktisk ha på en brenner. Kult." (Kaboom) :-)

(Dessuten berget jeg kaffen begge gangene fordi noen andre hadde på Termos - snylting er undervurdert - og når @dsk  advarer mot det, så er det verdt å høre på.)

 

Det tryggeste er jo som alltid det tristeste og mest smakløse av alle alternativer, brød og tubeost. Trist som f…, men det fyller også en sulten mage. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.