Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen som har erfaringer med Hilleberg Tarp 5?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt en veldig billig tarp en stund nå men jeg finner den rett og slett ikke igjen. Så da ser jeg etter ny.

 

I utgangspunktet vurderte jeg en ny og billig en, ettersom tarp egentlig er ganske enkle greier. (Det var i alle fall det jeg tenkte) Men jeg har jo oppdaget at det finnes veldig mye forskjellig på markedet og lurer på om det kanskje er verd å investere mer penger i en tarp.

 

Har blant annet sett litt på Hilleberg Tarp 5,  det noen som har erfaringer med denne?

Og er det andre tarper som kan være verdt å vurdere? Noe som feks er enklere å raskere å sette opp enn andre?

 

Kunne jo gjerne ha tenkt meg en som veier lite og fungerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, TheSleepwalker said:

Har fikla litt i hagen med en Sydvang tarp 11, litt plugger og en kjepp. Hvis jeg klarer å se rett på bildene har hilleberg også litt kurvatur mellom hvert festepunkt, og det virker som man burde bruke alle pluggfestene for å få til fornuftige oppsett. 

Hilleberg sin har 5 punkter. 

 

Det virker som om den har en litt spesifikk måte å settes opp på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Hvis jeg klarer å se rett på bildene har hilleberg også litt kurvatur mellom hvert festepunkt, og det virker som man burde bruke alle pluggfestene for å få til fornuftige oppsett.

Fra Hillebergs egen side for Tarp 5:

tarp5-2D.jpg

En noe spesiell fasong, som vel er beregnet på mer eller mindre spesifikt oppsett. De skriver også at:

Sitat

Our smallest model, the Tarp 5, is designed specifically to cover a single person while also providing extra room for gear. Its shape makes it easy to get into and out of, and it can be pitched fairly high off the ground for the full, airy, tarp experience, or with its edges nearly, or even fully, on the ground for a remarkably protective refuge from bad weather.

De har også noen bilder som viser oppsettet de nevner:

Tarp5Red-2-ZacharyBurns.jpg

Tarp5Red-1-ZacharyBurns.jpg

Selv har jeg Helsport Bitihorn Superlight Tarp, DD Superlight Tarp og Sydvang Tarp 9 Ultralight. Alle er relativt lette (ca. 450–500 g for de to førstnevnte og ca. 600 g for sistnevnte), og har omtrent samme størrelse. Betalte vel ca. tusenlappen for Helsport og DD, og bare drøyt 500 for Sydvang. Har dessverre ikke fått brukt de særlig mye enda, da jeg har vært mest over tregrensa, og ikke hatt behov for tarp på de fleste turene. Men som det blir nevnt over, så har DD Superlight veldig mange festepunkter, inkluder fester langs midten. Om man er opptatt av materiale, så er dette en polyester-duk, mens Helsport Bitihorn og Sydvang Tarp er silnylon. Inntrykket av Sydvang-tarpen er bra, særlig prisen tatt i betraktning. Har både maljefester og løkker i åtte punkter. Litt tyngre enn de andre, men i grunn lite i det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger egentlig ikke så mye plass, men jeg merket at jeg savnet tarp til klestørk og kokkelering.

 

Regnet godt forrige tur og da hadde det vert deilig å kunne henne opp klær under tarpen

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal den brukes til? Sydvang er gode greier. Veldig billig på salg. Durchware og Warbonnet har noen bra tarper til bra priser. MLD er og knall kvalitet. DD er greie og, men kvalitet er litt stusselig i forhold til pris, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fiskepadde said:

Hva skal den brukes til? Sydvang er gode greier. Veldig billig på salg. Durchware og Warbonnet har noen bra tarper til bra priser. MLD er og knall kvalitet. DD er greie og, men kvalitet er litt stusselig i forhold til pris, synes jeg. 

 

 

Det blir stort sett en tarp som er med ved behov. Feks tak mens jeg laget mat eller har behov for rask ly for en regnbyge. Eller for å tørke klær hvis det er dårlig vær flere dager i strekk.

 

Lav vekt er en av de tingene som prioriteres høyest.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tarp 5 som jeg bruker sammen med Unna teltet som en slags baldakin, eks på dette her :

 

 

Har også brukt den i sterk vind som minimalt krypinn på tur under tregrensa, veldig lett og fin sak, men den noe asymmetriske formen , samt størrelsen gjør at bruken for denne begrenser seg litt, feks til hengekøye eller le for mer enn 1 person.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, bjaalean said:

Har en Tarp 5 som jeg bruker sammen med Unna teltet som en slags baldakin, eks på dette her :

 

 

Har også brukt den i sterk vind som minimalt krypinn på tur under tregrensa, veldig lett og fin sak, men den noe asymmetriske formen , samt størrelsen gjør at bruken for denne begrenser seg litt, feks til hengekøye eller le for mer enn 1 person.

 

Det var jo veldig lekkert.
 

Har Niak så det blir jo omtrent akkurat samme for meg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye tarp, men skiller mellom 2 av typene jeg har og dersom jeg skulle hatt flere er det disse 2 jeg hadde kjøpt igjen.

 

1. Hegn Tarp fra Revir Oslo. Stor og ikke så lett, men dekker derfor enormt mye. Inkl hengekøye i dårlig vær. Da digger jeg svær tarp som tar unna. Den har også masse festepunkter, gode og lange barduner originalt og midtfeste innvendig og utvendig. Det er også denne jeg velger om tarpen er eneste bolig for turen

 

2. Superlett fra DD. Når det skal spasseres langr eller det er supplement til telt foretrekker jeg lette saker. Trenger da heller ikke være kjempestore. Fungere selvsagt også alene, men fordi jeg har disse i mindre utgave enn Hegn så blir det gjerne Hegn først til slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

DD?

DD Hammocks Superlight Tarp 3x2,9

https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0003/dd-hammocks-superlight-tarp-brun-3x2-9-m-lett-og-allsidig-husly

Har brukt denne selv i flere år. En lett og praktisk tarp med mange festepunkter, og min viser enda ingen tegn til slitasje. Men bardunene og pluggene som følger med er ikke noe å skryte av, så dette bør du bytte ut med noe brukbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ketilring said:

DD Hammocks Superlight Tarp 3x2,9

https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0003/dd-hammocks-superlight-tarp-brun-3x2-9-m-lett-og-allsidig-husly

Har brukt denne selv i flere år. En lett og praktisk tarp med mange festepunkter, og min viser enda ingen tegn til slitasje. Men bardunene og pluggene som følger med er ikke noe å skryte av, så dette bør du bytte ut med noe brukbart. 

 

Ser grei ut, men endte opp med en Hilleberg Tarp 5, skal i alle fall prøve den å se hvordan det fungerer.

 

Så hvor bra det fungerte i videoen med Hilleberg Unna så da må jeg nesten teste med Niak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Gabs88 said:

Ser grei ut, men endte opp med en Hilleberg Tarp 5, skal i alle fall prøve den å se hvordan det fungerer.

Gratulerer med ny tarp. Tarp 5 funker fint som "overseil" til Unna og Niak. Men tipper nå at du vil ende opp med en tarp til etterhvert dersom du også skal bruke den til overnatting uten telt og i litt ruskevær.

9 hours ago, ketilring said:

DD Hammocks Superlight Tarp 3x2,9
https://bikeshop.no/dd-hammocks/ddhamm0003/dd-hammocks-superlight-tarp-brun-3x2-9-m-lett-og-allsidig-husly

Har brukt denne selv i flere år. En lett og praktisk tarp med mange festepunkter, og min viser enda ingen tegn til slitasje. Men bardunene og pluggene som følger med er ikke noe å skryte av, så dette bør du bytte ut med noe brukbart. 

Støttes. Godt utstyrt med 19 festepunkter. Har den selv.  Prismessig er den jo dessuten en vinner (kr 999 hos Bikeshop nå), både i forhold til Tarp 5 (kr 1999 også hos Bikeshop) og i forhold til en annen jeg også bruker når det skal bæres i sekken, Helsport Bitihorn SL (kr 1739 hos Addnature nå). Samme størrelse som DD SL, men "bare" 8 festpunkter. Dog noen gram lettere og lar seg også komprimere litt mindre enn DD SL tarpen. Fikk Bitihorn SL på tilbud for noen år siden, men med dagens pris ville jeg nok godt for DD sin om jeg måtte kjøpe ny.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, zimwalker said:

Gratulerer med ny tarp. Tarp 5 funker fint som "overseil" til Unna og Niak. Men tipper nå at du vil ende opp med en tarp til etterhvert dersom du også skal bruke den til overnatting uten telt og i litt ruskevær.

Har absolutt ingen interesse av å bruke Tarp til overnatting så det skal nok gå fint.

 

Bruker egentlig bare tarp når det er regn og jeg skal lage mat eller bo i telt flere dager samme sted og vil ha en tørr sone til feks sko og klestørk. Samtidig så likte jeg virkelig det "Overseil" oppsettet.

 

Men planen er faktisk å ta akkurat det oppsettet ett hakk lengre, For jeg går ut i at jeg kan feste Tarpen direkte der teltstengene treffer bakken. (På baksiden av teltet) Og på den måten så kan jeg klare å sette opp både tarp og telt med totalt 9 teltplugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Gabs88 said:

Har absolutt ingen interesse av å bruke Tarp til overnatting så det skal nok gå fint.

 

Bruker egentlig bare tarp når det er regn og jeg skal lage mat eller bo i telt flere dager samme sted og vil ha en tørr sone til feks sko og klestørk. Samtidig så likte jeg virkelig det "Overseil" oppsettet.

 

Men planen er faktisk å ta akkurat det oppsettet ett hakk lengre, For jeg går ut i at jeg kan feste Tarpen direkte der teltstengene treffer bakken. (På baksiden av teltet) Og på den måten så kan jeg klare å sette opp både tarp og telt med totalt 9 teltplugger.

Har selv festa tarp rett løkkene på teltet hvor bardunene går fra, og det har funka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Fiskepadde said:

Har selv festa tarp rett løkkene på teltet hvor bardunene går fra, og det har funka. 

Har så langt sluppet å bruke bardunene på Niak men tenkte å teste med teltpluggene akkurat der ytterteltet treffer bakken.

 

Da kan jeg bruke de teltpluggene som egentlig er til barduner til å feste Tarpen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.