Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs på ski - pakkliste lettvektsversjon.


Baryshnikov

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig nyttig, og imponerende utført. Jeg ville nok slitet litt med å holde en såppass nøktern vekt på vinterstid selv, men ser også at det er mye unødvendig luksus som kunne vært kuttetbut.

Hvor mye drivstoff hadde du med deg? Fylte du opp underveis via egne depoter eller bare handlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (5 timer siden):

Takker. Imponerende selektivt utvalg av klær :-) . Har du prøvd å lese med Kindle app på mobilen (spare 200g)? Noen tips om slitesterke votter og lue valg?

Nei, vurderte ikke å droppe Kindle, den er veldig behagelig å lese på, og har ekstremt lang batteritid. Det blir for smått for meg å lese bok på mobilskjerm. Alle votter med skinn inni bør være slitesterke nok, jeg bruke et par fra Hestra. Lue - jeg hadde to. En gammel i vindtett fleece fra Berghaus, og en tynn ullue som jeg brukte desidert mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Veldig nyttig, og imponerende utført. Jeg ville nok slitet litt med å holde en såppass nøktern vekt på vinterstid selv, men ser også at det er mye unødvendig luksus som kunne vært kuttetbut.

Hvor mye drivstoff hadde du med deg? Fylte du opp underveis via egne depoter eller bare handlet?

Jeg brukte snaut 0,5 liter bensin hver dag. Det inkluderer mye kosefyring, jeg tipper jeg brukte kanskje 0,2 liter til det "nødvendige", d.v.s. snøsmelting og matlaging. I starten var dagene korte, og da ble det en del timer i telt på kvelden der brenneren putret på laveste mulige flamme for å holde varmen oppe. Jeg fyrer alltid i innerteltet, og da blir det T-skjortetemperatur selv med brenneren på minimum.

Jeg hadde tre depoter - på Haukeliseter, Finse og på hytta til en venn nær Sulithjelma. Resten av stedene jeg var innom handlet jeg i vanlige butikker (har blitt stor fan av lokale Jokerbutikker). Det vanskeligste å få tak i er renset bensin, et par steder hadde de bare gassbokser, og det er et argument for å bruke en brenner som kan brenne på gass også. Real turmat eller liknende finnes ikke overalt, det gikk jeg i tillegg ganske lei av. Da spiste jeg i stedet forskjellige varianter av spekepølse (omtrent samme energiinnhold/vekt som Real), med nudler ved siden av. Utmerket turmat!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel gjennomført tur, var flott å følge deg på Instagram.

Du hadde ikke med noe ekstra bekledning til bruk på betjente hytter o.l? Sov du i samme ulltrøye som du gikk i eller hadde du eget sett til bruk i soveposen? 

Hva slags mobil har du med, og brukte du den stort sett i flymodus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Allak 3 som lettvekts solotelt, den var ny :-)   Allak er et flott telt, jeg har Allak 2 selv.

Hvordan forankrer du teltet i og for storm med kun ski, staver og to snøplugger?    Graver ned ski og staver, slik at hver ski eller stav forankrer to hjørner av teltet?  Men du får ikke forankret alle seks hjørner av teltet og alle seks bardunpar med kun seks festemidler?  Medmindre flere festemidler forankrer flere telthjørner og flere bardunpar?

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (3 timer siden):

Hilleberg Allak 3 som lettvekts solotelt, den var ny :-)   Allak er et flott telt, jeg har Allak 2 selv.

Hvordan forankrer du teltet i og for storm med kun ski, staver og to snøplugger?    Graver ned ski og staver, slik at hver ski eller stav forankrer to hjørner av teltet?  Men du får ikke forankret alle seks hjørner av teltet og alle seks bardunpar med kun seks festemidler?  Medmindre flere festemidler forankrer flere telthjørner og flere bardunpar?

Ikke akkurat lettvekt teltet nei 😉.

Jeg hadde et par kamerater som var med på hver sin etappe senere på turen også, derfor valgte jeg å beholde tremannsteltet, hvis ikke hadde jeg måttet sende mye frem og tilbake. Det gir unektelig kongeplass som solotelt da, og jeg kom fortsatt under 13kg i vekt på utstyret. På vintertelt bør vekten av festepunkter regnes med, om du trenger ti snøplugger hjelper det ikke om selve teltet er noen hundre gram lettere. 

Jeg forankrer Allak kun med bardunene. Man trenger ikke bruke hempene på selve teltet fordi den nederste bardunen er ganske nær bakken. I praksis bruker jeg festepunktene i hjørnene av innerteltet kun når jeg slår opp teltet i vind. Når det er delvis reist flytter jeg festet fra telthjørnet til bardunene. Det er to barduner i hvert av de seks hjørnene, som kan festes i samme punkt. Jeg bruker ski og staver på de hjørnene som var mot vinden, snøplugger på de to som var i le. Da holder det fint med bare seks punkter, så lenge alle disse er gode. Dette holdt fint i vind på 25m/s med over 30 i kastene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 19.4.2023 den 10.56):

Gratulerer med vel gjennomført tur, var flott å følge deg på Instagram.

Du hadde ikke med noe ekstra bekledning til bruk på betjente hytter o.l? Sov du i samme ulltrøye som du gikk i eller hadde du eget sett til bruk i soveposen? 

Hva slags mobil har du med, og brukte du den stort sett i flymodus?

Hei. Ullnettingen var i praksis alltid på så lenge jeg var ute eller i telt, også om natten. På hytter skiftet jeg til ullstillongs og ulltrøye. Benyttet da anledningen til å vaske ullnettingen, helt enkelt i en vask med én-eller-annen såpe. 

Mobilen er en OnePlus 9 Pro. Tror de fleste moderne smarttelefoner fungerer bra, men fint at den tåler vann. I praksis alltid i flymodus, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Godt spørsmål - jeg valgte å ikke ta det med i det første innlegget fordi det handlet om vekt som skulle bæres, og innlegget ble langt nok...

Når det gjelder ski hadde jeg valgt litt annerledes i dag om jeg skulle gått turen på nytt. Jeg hadde Åsnes Amundsen smørefrie ski, med BC Magnum binding, og Crispi Svalbard BC Støvler. Skiene var helt ok, men i dag ville jeg valgt noe litt bredere for å takle løssnø bedre, og gjerne med litt mer innsving. Amundsen er redningsstabil og fin å gå på lang flater med, men de (få) halvbratte nedkjøringene som er på en sånn tur var krevende. Det henger også sammen med at støvelen, etter at den er inngått, er svært myk - og knapt gir støtte for ankelen i det hele tatt. Fordelen var at jeg hadde brukt støvlene en del tidligere, de var godt inngått, og jeg gjorde at jeg ikke hadde et eneste gnagsår på hele turen. Ulempen med støvler med integrert gamasje er at akkumulert fuktighet tørker svært langsomt. Det kan kanskje unngås med å bruke dampsperresokker (eller plastposer). Det gjorde ikke jeg, og støvlene var fuktige i læret mye av turen.

Smørefrie ski er forresten genialt. De er mye bedre enn sitt rykte, glir helt greit og bråker ikke på samme måte som i "gamle dager". De fungerer på nesten alle føreforhold, dog ikke knallhard skare. Da hadde jeg med kortfell, som fungerte bra. Jeg skal aldri mer ha fjellski som må smøres...

Hovedproblemet med skiutstyret var egentlig bindingene. Jeg har ikke opplev det så mye på tidligere turer, men underveis på denne turen hadde jeg masse problemer med ising i bindingen. Det som skjer er at det hoper seg opp is inne i mekanismen, med det resultat at man ikke får åpnet bindingen. Jeg slet flere ganger med å få av meg skiene når jeg slo leir, og man kommer ikke til for å pirke der isen sitter. Den verste hendelsen kom også ubeleilig, da jeg kom frem til Sandhaug DNT-hytte i full storm tidlig i februar. Etter å ha stått 20-30 minutter ute for å få av skiene gav jeg opp, gikk opp trappen og inn i hytta med skiene på, og måtte ta av støvlene og skiene samlet innendørs. Glad jeg var alene på hytta da 😂. Nå hadde jeg enten valgt gammeldags 75mm, eller forsøkt det nye Explore-systemet, som virker veldig lovende. Frykten var å gå gjennom isen og ikke få av meg skiene. 

Staver er heller ikke uviktig. Jeg bruker ikke regulerbare staver, synes de blir "vaklete" og mangler stivhet. Jeg liker å kunne stake på hardt føre, og da må stavene være lette og stive. Jeg brukte Åsnes Spitsbergen Expedition, som jeg er superfornøyd med. Trinsene som følger med er dårlige, det vil si de fungerer - men går notorisk i stykker etter 50-60 mil. Dårlig konstruksjon.  Jeg bruker i stedet store trinser i mykplast, trinsene fra Leki er gode og passer på gjengene til Åsnes staver. Det er også greit å kunne skru av trinsene kjapt når stavene skal brukes som bardunfester i hard skaresnø.

Håper det var utfyllende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst. Gratulerer med en fantastisk tur. Drømmer om den samme turen, men da kanskje fra nord til sør.

Så til det viktigste. Takk for at du deler utstyrslisten med oss. Det ser ut som det ligger mange års erfaring bak denne. Gøy å se noen som virkelig prioriterer. Hvis alt er like viktig, blir jo ingenting viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei. Ser etter en storsekk å kombinere med pulk men føler at de som har innebygde pulkfester ikke gir meg egenskapene jeg er ute etter. Hvordan syntes du paragon sekken funker til dette? Noen festepunkter som blir slitt etter noen mil? Og har du noen tips til festesystemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moedawg skrev (22 timer siden):

Hei. Ser etter en storsekk å kombinere med pulk men føler at de som har innebygde pulkfester ikke gir meg egenskapene jeg er ute etter. Hvordan syntes du paragon sekken funker til dette? Noen festepunkter som blir slitt etter noen mil? Og har du noen tips til festesystemer?

Hei!

Denne må rett og slett improviseres tror jeg. Jeg brukte noen web-bånd ment for klatring og festet disse på plast-delen inne i hoftebeltet på Paragon 58 (se bilde). Det var ikke like enkelt på 68, derfor brukte jeg 58 da jeg trakk pulk. Her tror jeg de fleste sekker er forskjellige - en bekjent fikk en salmaker til å sy på en web-løkke på hoftebeltet på en annen sekk (husker ikke hvilken), som også fungerte fint. 

IMG20240103214445.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moedawg skrev (På 2.1.2024 den 23.26):

Hei. Ser etter en storsekk å kombinere med pulk men føler at de som har innebygde pulkfester ikke gir meg egenskapene jeg er ute etter. Hvordan syntes du paragon sekken funker til dette? Noen festepunkter som blir slitt etter noen mil? Og har du noen tips til festesystemer?

Jeg har laget en ordning der jeg bruker en karabin. Jeg trekker pulken med en sekk fra Osprey, men tror løsningen kan passe alle sekker. Hadde ingen problemer med denne løsningen sist langtur vinterstid. Karabinen er festet i hoftebeltet og nedre del av skulderstroppen. Det gir veldig bra fordeling av draget fra pulken.

20240104_161215.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 19.4.2023 den 16.06):

Det er mindre klær enn hva jeg har med på sommeren. Må kutte i pakklista eller levere inn lettpakkersertifikatet.

For en frysepinn som meg er det helt mindblowing at det er fysisk mulig å tilbringe 69 dager ute i norsk vintervær med så lite klær uten dø :D

Må være utrolig praktisk å være så varmblodig, jeg digger vinter, men frysing kan lett ta litt av fokuset bort fra opplevelser som ellers er helt fantastisk. Desverre faller eplet litt bort fra stammen av og til, jeg trur nesten ikke jeg har sett fattern bruke lue eller hansker før nærmere pensjonsalder. Ja ja, en får værra som en vart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 4/18/2023 at 11:05 PM, Baryshnikov said:

Sovepose: Jeg bruker dobbel sovepose, dun innerst og tynn syntet ytterst. Fordelen er at syntetposen samler opp fuktigheten som kommer fra kondens om natten, og denne er lett å tørke i teltet på morgenen. Dunposen holder seg således tørr. Jeg brukte Rab Mythic 600 (900 gram) innerst, og Rab Solar Eco 0 (510 gram) ytterst. I dette sov jeg godt i under 20 kuldegrader. Samlet med pakkpose 1600 gram.

Putter du dunposen inni en "regular" eller "long" syntetpose fra rab? Hvor trangt blir det med doble lag? Veldig lett og virker som en god ide som jeg kanskje kan kopiere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegerle skrev (12 timer siden):

Putter du dunposen inni en "regular" eller "long" syntetpose fra rab? Hvor trangt blir det med doble lag? Veldig lett og virker som en god ide som jeg kanskje kan kopiere 

Vanlig lengde på begge posene. Jeg synes jeg "svømmer" i mange soveposer, og synes ikke dette systemet blir trangt i det hele tatt - men så er jeg heller ikke veldig grovt bygget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.