Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikring ved bruk av stige


n88b

Anbefalte innlegg

Hei!

Muligens ikke det mest relevante spørsmålet på dette forumet, men prøver meg likevel.

Vi skal male rekkehuset snart, ved bruk av stige. Høyeste punkt blir vel ca. 4-5 meter over bakken. Altså nok til å slå seg helseløs hvis uhellet er ute.

Vi kommer til å være 2 stk hele tiden (en person holder/støtter stigen).

Planen er likevel å ha en slags "nød"-sikring i form av tau og klatresele. Vi har gjort litt helt basic klatring, så vi vet hvordan selen skal sitte på (for eksempel hvordan sikre seg mot å falle ut av selen dersom man henger opp-ned). Vi planlegger å feste et tau inne i huset (eks. til et møbel som står inntil vinduet), og la det henge fritt ned. Vi skal sikre oss til dette med klatreselen. Spørsmålet er bare - hvordan? Tauet skal i utgangspunktet ikke belastes (vi skal ikke henge i det med mindre vi faller). Vi ønsker selvsagt å kunne justere slakken fortløpende, både strammere og løsere. 

Finnes det en smart innretning for dette? Taubrems? "Løkke"/krok som tillater å føre tauet gjennom når det er slakkt, men som bremser når det blir stramt (=hvis man faller)?

For å understreke: dette skal være en nødløsning som ikke er tenkt brukt. Det planlegges ingen belastning. Det vil alltid være to personer til stede, slik at man raskt får satt opp stigen dersom den velter, og man slipper dermed å bli hengende i selen over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fallsikringssele strammar seg automatisk når du ramler ned.

Denne frå Biltema er bare eit eksempel, men det finst fleire typer der ute i ulike prisklassar og kvalitetar. Eg har ikkje brukt vanleg klatresele så har inga erfaring med det. Men ein fallsikringssele virker som han skal når du (eller eg) kløner det til og ramler ned frå hyttetaket.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n88b skrev (15 timer siden):

Vi kommer til å være 2 stk hele tiden (en person holder/støtter stigen).

I stedet for at en person står nede og holder stigen (en relativt usikker sikring), så ville jeg sett på sideveis sikring av stigen. Så fort du har sikret stigen skal det mye til før man faller ned. Når feieren kommer til meg (høyden der er 520 cm) fester jeg alltid stigen oppe sideveis slik at den står stødig. Likeledes må man ha et bra system for sikring av malingsspannet. For eksempel er det kjekt om avstanden på trinnene er større enn høyden på malingsbøtta, og man må få et OK system for å ha med flere farger opp om man har flere farger på huset.

Personlig tror jeg slike sikringstau er mer i veien enn til nytte, men det er min erfaring - jeg har et hus som det ikke er plass til lift noe sted. Kan man bruke lift er det nok det beste eller stilas selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StrilalivTakk for tips. Jeg mener å ha lest at disse bruker "for lang tid" på å stoppe fallet dersom man faller. Jeg har jo også klatresele. Men har du erfaring med denne?

@Barskekarsten og @Marius Engelsen Takk for tips. Lift er dessverre uaktuelt pga adkomst og terreng (tro meg).

@Kjell IverGodt tips vedr. spann. Når det gjelder sidesikring: dette kan bli upraktisk når man skal flytte stigen ofte sideveis. Eller finnes det gode løsninger for dette?

Det er relativt små flater det er snakk om. Vi har gjort samme jobb tidligere (vask+ 2 strøk) uten sikring, men det er ikke aktuelt å være usikret denne gangen. Det er altså snakk om en "nød"-løsning som skal stoppe et fall, som høyst sannsynlig ikke inntreffer. 

Hva med en innretning for rappellering? En brems á la Grigri+, vil jeg kunne føre tauet gjennom denne, og feste den til min klatresele? Og stramme/slakke ved behov (ofte), og at den samtidig stopper fallet dersom jeg faller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nød løsningen være en løsning må den også virke.  Med 4-5 m høyde trenger du jo bare gulv på ca 2m høyde. Det er ikke mye stillas som skal opp da så leia og tid på å sette det opp blir liten. 

Fallsikring i så lav høyde er noe drit generelt. Du må ha forankringen din rett over deg og omtrent stramt tau for å ikke treffe bakken før tauet strammer.  Har du ikke trening og forståelse for hvordan dette funker er det stor sjans for at sikringen din kun er for at kona eller gubben ikke skal få hetta og hjelper null for faller.  Det er en grunn til at det er «ulovlig» å male med stige og fallsikring profesjonelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Du har noen gode poenger.

Det er kanskje jeg som er uvitende (og/eller idiot 🙂), men jeg klarer fortsatt ikke helt å fatte hvorfor det ikke skal funke å feste seg selv i et klatretau som er konstant rimelig stramt, som er godt festet i et møbel like innenfor et vindu og med en person lett tilgjengelig som kan bistå dersom stigen velter. Er det elastisiteten til klatretau som er problemet?

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, n88b said:

Takk for svar. Du har noen gode poenger.

Det er kanskje jeg som er uvitende (og/eller idiot 🙂), men jeg klarer fortsatt ikke helt å fatte hvorfor det ikke skal funke å feste seg selv i et klatretau som er konstant rimelig stramt, som er godt festet i et møbel like innenfor et vindu og med en person lett tilgjengelig som kan bistå dersom stigen velter. Er det elastisiteten til klatretau som er problemet?

Takk for innspill.

Å feste seg i et klatretau med en ID f.eks å ha tauet så stramt at du kan lene deg på det er helt innafor og helt problemfritt. 
Det er stor forskjell på å ha et aktivt tau som sikring, kontra å bruke fall sikring. Denne er ment til å ta av for belastning over en viss avstand, som gjør at du vil falle litt før du stopper helt opp (for at innretningen skal absorbere fallkreftene) 

Sørg for at møbelet eller hva du enn fester tauet i tåler belastningen av at du henger i det. Slik at om du får et fall så kan du henge der uten å deise i bakken. 

Å sikre stigen kan gjøres både sideveis eller fra å skli ut nede, avhenger av hvilken stige du har. To enkle stramme stropper i topp er best for å hindre at stigen sklir sideveis, men upraktisk om du skal flytte stigen ofte. Da kan en stropp inn mot vegg eller takrenne krok være nok til at stigen har litt press innover.

Dette er veldig enkelt å gjennomføre trygt om du tar et par forhåndsregler. 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2023 at 10:22 PM, Strilaliv said:

Fallsikringssele strammar seg automatisk når du ramler ned.

Det gjør den ja. Men obs, dersom det ikke er andre til stede når man står i stigen, så kan det være lurt å ha en telefon i lomma.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster lite å leie et stillas, og du får terrenggående lifter om du vil. Ellers sikre stigen.

Der finnes mange måter å løse dette med tau, som du etterspør, men det krever kompetanse og erfaring - som du ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.