Gå til innhold
  • Bli medlem

Soto Muka problem


triise

Anbefalte innlegg

Har en Soto Muka som jeg har vært fornøyd med inntil i natt. Den begynte gradvis å mist effekt, og til slutt var det bare en bitteliten flamme på den.

byttet generatortuben (selv om jeg ikke har fyrt mer enn kanskje 10 timer). Hjalp ikke. Byttet pumpe, hjalp ikke.

den gir kjempedårlig effekt på full gass, og pulserer på flammen. Må skru ned til ca 1/3 før den ikke pulserer. Flammen blir heller ikke større på full gass. 
Se vedlagt video.

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut  fra  videoen  ser  det  som  du  har  for lite  trykk  på  tanken,  det  skal  vises  rødt  merke  før  oppstart på  den  lille  indikatoren. 
Kan  det  være  o-ringer som  kanskje skulle  vært  smurt  opp  litt  ? 
Hva  type  drivstoff  bruker  du  ?  Kan  det være  dårlig kvalitet  ?

Legger  ved    videoer  på  enkelt  vedlikehold og  bruk.
https://youtu.be/7fGS59SRlPs

https://youtu.be/hOn2uRL3S90

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har godt med trykk. Den røde streken vises, så tror ikke det er trykket. Skal gjøre ny test i kveld nå som jeg er kommet hjem fra tur.

Bruker biltema 4-taks miljøbensin, som jeg har brukt i alle år. Det er jo renset bensin og skal jo strengt tatt ikke stå tilbake for noen av de dyre merkene. Eller er jeg feilinformert her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis kan man skru opp dysa og rengjøre denne. Fant ingenting om dette i bruksanvisning. Men etter litt googling så fant jeg en kar med samme problem.

skrudd opp og kjørt litt trykkluft på og elektronikkrens. Nå funker den igjen.

 

1743EB0C-945A-46C4-93B6-2602458915F8.jpeg

CA187D88-9345-4CB7-9599-6EF02A0E7637.jpeg

8835E800-A81C-433E-9900-FD3804F8537D.jpeg

AF543C02-EBE8-4C69-91DE-DD1DCAF9B328.jpeg

9322AD41-2040-4C1E-A2EB-5537C2289765.jpeg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

triise skrev (På 12.2.2023 den 15.41):

Samme greia... Jeg gir opp å finne en brenner som jeg kan stole på lengre.

Du må regne med vedlikehold på alle brennere inkl gassbrennere. Diameter på dysa er jo utrolig liten, og det er fort gjort å få noe «støv» inni koblinga. På noen brennere er det lett å rense, andre på grensa til det umulige - gjelder spesielt noen gassbrennere når du må ut å for å rense dysa. 🙈🫣
 

Men nå har du jo en fordel, du kan rense dysa på den brenneren du har. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (1 time siden):

Du må regne med vedlikehold på alle brennere inkl gassbrennere. Diameter på dysa er jo utrolig liten, og det er fort gjort å få noe «støv» inni koblinga. På noen brennere er det lett å rense, andre på grensa til det umulige - gjelder spesielt noen gassbrennere når du må ut å for å rense dysa. 🙈🫣
 

Men nå har du jo en fordel, du kan rense dysa på den brenneren du har. 🤗

Vedlikehold er ingen problem, men forventer at fremgangsmåten er beskrevet i manualen (der står det at dysa ALDRI må skrues av). Det at dysa tetter seg langt før generator (inkl dyse) er "due", gjør at jeg mister litt troen. Men når det er sagt så har jeg nå ordnet meg med verktøy for å rense den også på tur. Ordner seg for meg, men kan nok være en grei heads-up for andre som skal på tur med denne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, leser du bruksanvisningen også :-)   Da er nok dette også helt feil, men funker fantastisk bra. (Sel lenke til annen tråd klikk på det grå feltet så kommer du rett til mitt innlegg)
Etter en del gangers bruk så må jeg si at effekten er helt rå, men det å kjøre på svak varme er vanskelig, svak varme er rett og slett ikke svak nok hvis man har ordentlig trykk på flaska, og det har jeg alltid starta med.  Når den er varm så kan man kjøre litt på tømming av luft, for så å fyre opp igjen med lavere trykk, men det er jo plundrete. :-)

 

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (9 timer siden):

Min bruk av kokeapparat startar så godt som alltid med noko som skal kokast opp, altså full guffe i starten. Så justerer eg ned effekten for småputring etterpå. Eit kokeapparat som ikkje greier dette, er lite eigna for mitt bruk.

Nå leverer soto`n ca 1500 watt mere enn de fleste andre(teoretisk) . Så selv på halv trykk på tanken er den mere enn kjapp nok.

Og jeg koker havregrøt med melk oppi uten å svi den , og flipper perfekte pannekaker ute uten svidd senter .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. Jeg har ikke denne brenneren, men den virker godt konstruert til sitt formål. Jeg har også inntrykk av at SOTO lager utstyr av høy kvalitet.

Selv om jeg aldri har brukt akkurat denne, så har jeg erfaring med et tosifret antall ulike brennere og primuser av ulikt fabrikat og design. Jeg vil tilby forumets vise menn og kvinner tre observasjoner av generell karakter:

1. Som med alle apparater der forbrenning foregår (det være seg kokeapparat, varmeapparat eller forbrenningsmotor), så er «daukjøring» en sikker oppskrift på oppbygging av sot. Uansett hvor god en brenner er til matlaging og småkoking på lav effekt, så vil det være tilrådelig å alltid legge inn et par minutter med full effekt, for å rense systemet. Man bør dessuten ikke avslutte på laveste effekt; det gir unødig risiko for soting der soting kan forekomme.

2. Mer erfarne ekspedisjons- og turfolk enn meg har i artikler og podcaster diskutert diverse vanlige og pålitelige brenneres styrker og svakheter. Når de snakker om det (lille) de har opplevd av problemer, soting og dyseproblemer som utløser et uønsket behov for plunder og vedlikehold i felt, så synes de fleste å være enige om at dette synes å kunne relateres til dårlig eller inkonsistent kvalitet på forvarming.

3. Som med all produktdesign - uten unntak - så står man overfor valg og kompromisser. Noe må prioriteres, og andre ting må ofres. Man kan ikke få et ultralett telt som samtidig er best i storm; man får ikke en 100% vanntett jakke som samtidig puster godt gjennom tekstil og membran; man får ikke en supervarm sovepose som pakker så liten at du kan ha den i en stor jakkelomme, og så videre. En nettbutikk som markedsfører denne skriver «Soto Muka Stove er neste generasjons bensinbrenner som revolusjonerer bensindrevne turbrennere. Ingen mer skitten sot, ingen mer forvarming  og ingen mer tidkrevende vedlikehold før og etter bruk.» Min påstand er, jf. pkt 2 over, at ved å lage et design som gjør at man kan hoppe bukk over forvarmingen, så er man nærmest garantert - i det minste ved langvarig bruk - en tilhørende større risiko for sot, og dermed risiko for tidkrevende vedlikehold. Uansett hva produsenten måtte skrive eller butikken måtte påstå.  

En brenner vil derimot ikke kreve vedlikehold eller rensing av dyse dersom den forvarmes rikelig med rødsprit, er glodvarm ved oppstart, og som kjøres på full guffe i et minutt før den stenges. Case in pont: Min eldste brenner en Radius 21 fra 1937 som stadig er 100% pålitelig, som MÅ forvarmes med sprit, og som aldri har  brent dårlig eller hatt behov for demontering av dyse.

Hvad tycks?

 

Endret av Han Derre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (1 time siden):

Interessant diskusjon. Jeg har ikke denne brenneren, men den virker godt konstruert til sitt formål. Jeg har også inntrykk av at SOTO lager utstyr av høy kvalitet.

<…>

En nettbutikk som markedsfører denne skriver «Soto Muka Stove er neste generasjons bensinbrenner som revolusjonerer bensindrevne turbrennere. Ingen mer skitten sot, ingen mer forvarming  og ingen mer tidkrevende vedlikehold før og etter bruk.» Min påstand er, jf. pkt 2 over, at ved å lage et design som gjør at man kan hoppe bukk over forvarmingen, så er man nærmest garantert - i det minste ved langvarig bruk - en tilhørende større risiko for sot, og dermed risiko for tidkrevende vedlikehold. Uansett hva produsenten måtte skrive eller butikken måtte påstå.  

En brenner vil derimot ikke kreve vedlikehold eller rensing av dyse dersom den forvarmes rikelig med rødsprit, er glodvarm ved oppstart, og som kjøres på full guffe i et minutt før den stenges. Case in pont: Min eldste brenner en Radius 21 fra 1937 som stadig er 100% pålitelig, som MÅ forvarmes med sprit, og som aldri har  brent dårlig eller hatt behov for demontering av dyse.

Hvad tycks?

 

Når det gjeld forvarming av Soto Muka, er ikkje marknadsføringa heilt korrekt. Sjølvsagt må Soto Muka forvarmast, men forvarminga foregår ikkje på same måte som din Radius 21. Om Soto Muka sin interne forvarming fører til meir eller mindre problem med soting, har eg ingen formeining om. Slik eg har forstått det, er Soto Muka ganske komplisert bygd, så vedlikehald er ikkje på langt nær så enkelt som dei fleste andre brennarane.

Med unntak av stillebrennarar, ser eg heller ingen grunn til at dårleg forvarming skal føre til driftsproblem pga sot. Sot som resultat av dårleg forvarming vil bare bli danna utanfor dysa, så dette vil aldri tette dysa.

Dersom din Radius 21 frå 1937 har vore brukt brukt jevnleg gjennom alle åra, har eg veldig vanskeleg for å tru påstanden om at han aldri har hatt behov for demontering av dysa. Eg har ein viss mistanke om at du ikkje har vore einaste eigar av denne brennaren, og at du ikkje har full oversikt over bruken og vedlikehaldet av brennaren. Dersom det kjem _eitt_ lite rusk inn i den brennaren, er det einaste måten å bli kvitt dette rusket, å demontere dysa. Å bruke rensenåla frå utsida, er bare ein midlertidig fiks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 minutt siden):

Eg har ein viss mistanke om at du ikkje har vore einaste eigar av denne brennaren, og at du ikkje har full oversikt over bruken og vedlikehaldet av brennaren.

Haha, selvsagt! Jeg er ikke fullt så gammel, nei. Poenget mitt med å nevne den Radiusen var bare å understreke poenget om at kompliserte løsninger ofte kommer med kompromisser og svakheter, mens et simpelt design som er mer enn 100 år gammelt vil ved korrekt bruk kunne trenge mindre vedlikehold og være mer driftssikkert enn mer moderne og avanserte design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Derre skrev (På 22.2.2023 den 20.42):

Poenget mitt med å nevne den Radiusen var bare å understreke poenget om at kompliserte løsninger ofte kommer med kompromisser og svakheter, mens et simpelt design som er mer enn 100 år gammelt vil ved korrekt bruk kunne trenge mindre vedlikehold og være mer driftssikkert enn mer moderne og avanserte design. 

Eg er heilt einig i at modellar som Primus 210/Radius 21/Optimus 00 er suverene når det gjeld enkelheit både i bruk og vedlikehald (med eit atterhald om at det er veldig krøkkete å demontere/montere dysa). Etter mitt syn, er desse modellane dei beste allround-kokeapparat som nokon sinne er laga. Det er ikkje tilfeldig at dette er ein modell som har vore produsert i nærmare 100 år (Optimus 00 forsvann rundt år 2000, men det er ikkje lenge sidan eg kjøpte ein tilsvarande modell frå Manaslu)

Det einaste eg reagerte litt på, var at det såg ut som du påstod at brennaren hadde vore i bruk i 85 år utan driftsproblem.
Mi erfaring med gamle, godt brukte brennarar, er at dei treng litt rens før dei fungerer optimalt. Men ikkje stort meir enn det virkar som moderne, fabrikknye brennarar treng (basert på utallige trådar på dette forumet)

Felles for samtlige modellar, er at det er viktig å kjenne og forstå sin eigen brennar for å sikre seg uproblematisk bruk. Til tross for problem som bruksanvisninga har hoppa bukk over, har likevel trådstartar funne ut av det og fått viktig lærdom om brennaren sin. Og han har vore flink å beskrive det her til glede for andre med tilsvarande problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Han Derre skrev (På 22.2.2023 den 19.00):

Interessant diskusjon. Jeg har ikke denne brenneren, men den virker godt konstruert til sitt formål. Jeg har også inntrykk av at SOTO lager utstyr av høy kvalitet.

Selv om jeg aldri har brukt akkurat denne, så har jeg erfaring med et tosifret antall ulike brennere og primuser av ulikt fabrikat og design. Jeg vil tilby forumets vise menn og kvinner tre observasjoner av generell karakter:

1. Som med alle apparater der forbrenning foregår (det være seg kokeapparat, varmeapparat eller forbrenningsmotor), så er «daukjøring» en sikker oppskrift på oppbygging av sot. Uansett hvor god en brenner er til matlaging og småkoking på lav effekt, så vil det være tilrådelig å alltid legge inn et par minutter med full effekt, for å rense systemet. Man bør dessuten ikke avslutte på laveste effekt; det gir unødig risiko for soting der soting kan forekomme.

2. Mer erfarne ekspedisjons- og turfolk enn meg har i artikler og podcaster diskutert diverse vanlige og pålitelige brenneres styrker og svakheter. Når de snakker om det (lille) de har opplevd av problemer, soting og dyseproblemer som utløser et uønsket behov for plunder og vedlikehold i felt, så synes de fleste å være enige om at dette synes å kunne relateres til dårlig eller inkonsistent kvalitet på forvarming.

3. Som med all produktdesign - uten unntak - så står man overfor valg og kompromisser. Noe må prioriteres, og andre ting må ofres. Man kan ikke få et ultralett telt som samtidig er best i storm; man får ikke en 100% vanntett jakke som samtidig puster godt gjennom tekstil og membran; man får ikke en supervarm sovepose som pakker så liten at du kan ha den i en stor jakkelomme, og så videre. En nettbutikk som markedsfører denne skriver «Soto Muka Stove er neste generasjons bensinbrenner som revolusjonerer bensindrevne turbrennere. Ingen mer skitten sot, ingen mer forvarming  og ingen mer tidkrevende vedlikehold før og etter bruk.» Min påstand er, jf. pkt 2 over, at ved å lage et design som gjør at man kan hoppe bukk over forvarmingen, så er man nærmest garantert - i det minste ved langvarig bruk - en tilhørende større risiko for sot, og dermed risiko for tidkrevende vedlikehold. Uansett hva produsenten måtte skrive eller butikken måtte påstå.  

En brenner vil derimot ikke kreve vedlikehold eller rensing av dyse dersom den forvarmes rikelig med rødsprit, er glodvarm ved oppstart, og som kjøres på full guffe i et minutt før den stenges. Case in pont: Min eldste brenner en Radius 21 fra 1937 som stadig er 100% pålitelig, som MÅ forvarmes med sprit, og som aldri har  brent dårlig eller hatt behov for demontering av dyse.

Hvad tycks?

 

Jeg har også brukt og testet et tosifret antall brennere, men til forskjell fra deg har jeg også masse erfaring med Muka...

Soto Muka er, sammen med Soto Stormbreaker, basert på en helt annen måte å forvarme på enn den tradisjonelle, enten med rødsprit eller å slippe litt bensin ut av dysen og la denne brenne opp. Sistnevnte har en tendens til å sote mye. Begge Soto-brennerne har en "start-modus" - der det i pumpen blandes luft i bensinen, som gjør at den starter å brenne med blåflamme umiddelbart. Etter 10-15 sekunder slår man den over til driftsmodus, og da fungerer den som en helt vanlig brenner. Dette finner man lett demonstrert i flere videoer på Youtube. Det gjør at man ikke umiddelbart kan sammenlikne disse brennerne med tradisjonelt forvarmete brennere. Etter mitt syn er dette helt genialt, brenneren er varm svært raskt, det blir ingen ukontollert høye flammer og det soter overhodet ikke. Jeg gjør denne prosessen konsekvent i innertelt (!). Jeg har nok over 60 døgn ute med denne brenneren, og kjelen jeg alltid bruker er fremdeles helt blank under, altså ingen sot. 

Andre fordeler med Muka er en svært fleksibel slange, "tømme-modus" som blåser luft gjennom slangen ved avslutning (altså null bensinsøl), og hurtigkobling mellom pumpe og brenner. Den er svært lett, brenner stille og har en ekstremt høy makseffekt - langt mer enn man behøver. Jeg er ikke enig med de som sier at den ikke kan reguleres, den brenner fint på ganske lav flamme - men ikke i samme grad som brennere som har regulereringen på brennersiden (ikke på pumpa), som f.eks. primus Omnilite. Selve pumpa er i metall, ikke plast som hos f.eks. MSR - hvilket jeg synes er bra. Det mange ikke vet er at Muka også brenner fint på gass. Makseffekten er da vesentlig lavere, men fordelen er at den da kan brenne på ekstremt lav flamme, til matlaging eller "kosefyring". Ulempen er at man da må ha gassadapteren som kun følger med Soto Stormbreaker, den fås ikke kjøpt løst.

Ulemper med Muka er at det er litt trøblete å rense dysa, da man må fjerne forvarmingsrøret som er festet med én skrue. Man trenger ikke skru løs selve dysa, som vist over, det holder å "stake" litt med en dyserensenål - det har jeg gjort mange ganger. Erfaringsmessig gjør jeg dette ca. hver 14. dag - synes ikke det er så ille. Designet på bena er heller ikke supersolid, og etter mye bruk kan den virke litt "raklete", men er helt stabil med vekten av en kjele oppå. Ved en tilfeldighet passer Muka på millimeteren inn i vindskjermen til Primus Spider Stove Set (som dessverre ikke selges lengre), og det gir en svært stabil og lite vindutsatt kombo. 

Soto Stormbreaker har mange av de samme egenskapene som Muka. Forskjellene er sånn jeg ser det at den er hakket mer solid, litt tyngre, har bredere kjelestøtter, brenner enda bedre på gass, og har litt lavere makseffekt. Det er også litt enklere å rense dysa. Jeg velger stor sett Muka, fordi den er lettere, og løsningen med vindskjermen fungerer svært bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått "overflow" på Stormbreaker en gang, det var etter at jeg hadde fyllt flaska og skulle ha den i gang. Mistenker at jeg hadde litt for mye i/den lå litt skjevt slik at luftslangen også dro inn bensin og fyllte brenneren. Det tok fyr litt her og der rundt brenneren, heldigvis hadde jeg kontroll på omgivelsene så det skjedde ikke noe ut over at det brant litt..

I ettertid passer jeg bare på å være under maxmålet på flaska. Ellers er Stormbreaker suveren, soter ikke overhodet og enkel å fyre opp og holde i gang. Omni'en er bare med som reserve i pulken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at jeg skulle få lyst på et produkt basert på en "problemtråd"😅

Soto bensinbrennerne har gått meg litt hus forbi inntil nylig. Noe med "Made in Japan" og spennende mekanikk (om kanskje noe overkomplisert, med tanke på vedlikehold) taler godt til meg, og jeg får umiddelbart lyst til å skaffe en Stormbreaker for å modifisere inn i en Trangia Triangle... God idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Jeg visste ikke at jeg skulle få lyst på et produkt basert på en "problemtråd"😅

Soto bensinbrennerne har gått meg litt hus forbi inntil nylig. Noe med "Made in Japan" og spennende mekanikk (om kanskje noe overkomplisert, med tanke på vedlikehold) taler godt til meg, og jeg får umiddelbart lyst til å skaffe en Stormbreaker for å modifisere inn i en Trangia Triangle... God idé?

Absolutt en god idé! Den lar seg helt sikkert modifisere inn i en Triangle. Jeg har i hvert fall ikke savnet rødspritflaska siden jeg begynte med disse brennerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (52 minutter siden):

Jeg visste ikke at jeg skulle få lyst på et produkt basert på en "problemtråd"😅

Soto bensinbrennerne har gått meg litt hus forbi inntil nylig. Noe med "Made in Japan" og spennende mekanikk (om kanskje noe overkomplisert, med tanke på vedlikehold) taler godt til meg, og jeg får umiddelbart lyst til å skaffe en Stormbreaker for å modifisere inn i en Trangia Triangle... God idé?

Jeg vil hellet si Soto brenneren er "well engineered" fremfor overkomplisert. Det er noe med helheten i konstruksjonen som gjør en "varm i bringa".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (5 timer siden):

Begge Soto-brennerne har en "start-modus" - der det i pumpen blandes luft i bensinen, som gjør at den starter å brenne med blåflamme umiddelbart. Etter 10-15 sekunder slår man den over til driftsmodus, og da fungerer den som en helt vanlig brenner.

Interessant! Takk for oppklarende info. Nå fikk også jeg lyst på en slik.. 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Han Derre said:

Interessant! Takk for oppklarende info. Nå fikk også jeg lyst på en slik.. 😁

Jeg har jo brukt min litt, men ikke mye. Den rå når jeg trenger høy effekt, men håpløs å få lavt nok når jeg bare skal holde lunk på noe.  Min gamle Optimus Nova er en jeg liker bedre, og stoler mere på.  Tilkoblinga til pumpa på Nova er en utfordring, og multifuel er kun et begrep som innbefatter at du kan få den til å virke på flere typer brensel.  Min gamle (med blankt håndtak på reguleringa) funker OK på både parafin og bensin. (Og gass med hjemmelaget adapter). Nyere utgaver som jeg har testet er ikke gode på parafin, men bra på bensin/gass.
Soto Muka var morsom, passer i Trangiakopien fra Biltema, med hjemmelaget adapter, har rått høy effekt, men ikke det tar med hvis jeg skal lage mat, ikke bare koke opp noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (18 minutter siden):

Jeg har jo brukt min litt, men ikke mye. Den rå når jeg trenger høy effekt, men håpløs å få lavt nok når jeg bare skal holde lunk på noe.  Min gamle Optimus Nova er en jeg liker bedre, og stoler mere på.  Tilkoblinga til pumpa på Nova er en utfordring, og multifuel er kun et begrep som innbefatter at du kan få den til å virke på flere typer brensel.  Min gamle (med blankt håndtak på reguleringa) funker OK på både parafin og bensin. (Og gass med hjemmelaget adapter). Nyere utgaver som jeg har testet er ikke gode på parafin, men bra på bensin/gass.
Soto Muka var morsom, passer i Trangiakopien fra Biltema, med hjemmelaget adapter, har rått høy effekt, men ikke det tar med hvis jeg skal lage mat, ikke bare koke opp noe.

 

Der tror og håper jeg Stormbreaker gjør en litt bedre jobb. I hvert fall ser det ikke ut som om det er så stort problem å få en lav flamme på den, fra div videoer jeg har sett på.

Jeg har bitt meg merke i at enkelte på Youtube pumper godt over 50 pump (!) før de bruker den. Det må bli et voldsomt trykk, eller er det bare en litt svakere pumpe enn f.eks. Primus Ergopump? Sotoen har en indikator som viser når det er "nok" trykk, men jeg mistenker at dette gjelder om du skal ha MAX effekt. Det er vel ikke noe i veien å pumpe opp litt mer nøkternt for å få en roligere flamme?

Eventuelt slippe ut litt trykk ved å skru den over på "air" i en liten stund.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Der tror og håper jeg Stormbreaker gjør en litt bedre jobb. I hvert fall ser det ikke ut som om det er så stort problem å få en lav flamme på den, fra div videoer jeg har sett på.

Jeg har bitt meg merke i at enkelte på Youtube pumper godt over 50 pump (!) før de bruker den. Det må bli et voldsomt trykk, eller er det bare en litt svakere pumpe enn f.eks. Primus Ergopump? Sotoen har en indikator som viser når det er "nok" trykk, men jeg mistenker at dette gjelder om du skal ha MAX effekt. Det er vel ikke noe i veien å pumpe opp litt mer nøkternt for å få en roligere flamme?

Eventuelt slippe ut litt trykk ved å skru den over på "air" i en liten stund.

Jeg pumper aldri så mye som de viser i videoene, og det går helt fint.

Problemet når du går ned på flammen er at brenneren begynner å "pulsere" og brenner veldig ujevnt - det er det som begrenser hvor lavt man kan gå. Det man må vite er at fra du skrur på reguleringshjulet til endringen i flammen trer inn går det noen sekunder. Man må derfor begynne ovenfra (høy effekt) og skru litt langsomt ned til man venner seg til hvor langt ned man kan gå før flammen blir ustabil.  Da kan den helt fint fyres på ganske lav flamme, men ikke helt pannekakestekenivå. Fint for kosefyring i innertelt. På gass kan man gå så lavt man vil, så lenge gassboksen er rettvendt. Med invertert gassboks oppstår samme problemet som med bensin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.